1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waarom willen we steeds minder naar de dealer!?

Discussie in 'Algemeen' gestart door michaelrally, 8 jan 2021.

  1. Hier sluit ik mij volledig bij aan. Volgens mij heb ik eens eerder gelezen dat wij zelfs bij dezelfde dealer over de vloer komen, alleen wellicht een andere locatie. Wij komen altijd bij de kleinste van de 3, maar dat komt mede door de locatie (was om de hoek van mijn oude werk) en doordat we de vestigingsmanager persoonlijk kenden (is helaas afgelopen jaar met pensioen gegaan). Komen als familie al jaren bij dezelfde dealer over de vloer. Mijn ouders kopen hun Fords ook nieuw bij deze dealer. Ik haal mijn Fords vaak ergens anders vandaan, maar het onderhoud etc laat ik wel bij ze doen. Ook nu mijn werk inmiddels niet meer om de hoek zit, rij ik er graag een stukje voor om.

    Voor het onderhoud van de inmiddels 11 jaar oude Ford Ka van mijn vrouw gaan we wel naar een universele autogarage hier in de beurt.
     
    Patman vindt dit leuk.
  2. Bij een nieuw type auto is altijd verstandig naar de dealer te gaan.
    Als ik me niet vergis worden de monteurs dan bijgeschoold.

    Maar na een jaartje of 7 is de universele garage meestal ook daar wel mee ingeburgerd.
     
  3. ik kom niet(tenminste dat probeer ik) bij een garage, merk of universeel alleen voor banden apk en bijv. om uit te lijnen voor de rest probeer ik zelf wat aan te klooien, ben niet opgeleid hiervoor maar heb al wel wat ervaring opgedaan in de tijd dat ik auto rijdt (30+ jaar) Waarom niet, simpel dat is me te duur voorbeeld: keertje uitlezen want de auto liep wat beroert, blijkt scheurtje in turbo slang kosten €75 uitlezen slang uit mijn hoofd €135 (en natuurlijk nog arbeidsloon) moest even wachten om een en ander af te spreken dus denk Google even voor slang ong €55 op internet (zelfde slang) tja die slang krijg ik er zelf ook wel op en direct obd lezertje besteld bij alie(prima dingetje heeft zijn geld al tig keer terug verdient). Nu moet ik ook wel zeggen dat ik eigenlijk altijd een oudere wagen rijdt en een bezoek aan een garage al gauw 1/3 tot 1/6 van mijn aanschaf prijs van de auto gaat kosten :) En ik moet ook zeggen dat het een soort hobby is om te sleutelen aan de auto, als je dat klaar bent met het klusje even jezelf op de schouder kloppen van dat is weer gelukt, als je het zelf kan waarom een ander laten doen.
     
  4. Ik heb dus precies hetzelfde!
    :rock:
     
  5. LET OP: Dit is mijn commentaar in algemene zin, het is niet persoonlijk bedoelt, als je het toch zo opvat dan moet je bij jezelf te raden gaan.

    Wat is duur, je koopt een nieuwe auto van 27000+ euro, calculeert de vaste lasten maar vergeet dat het stukje techniek ook onderhouden moet worden. Geloof me dat gebeurd vaker dan je denkt. Mensen geven dat echter niet snel toe. Die heilige koe moet er vaak komen, kosten wat kost. Dan dient zich het eerste onderhoud aan en wordt men ineens loslippig meestal in een negatieve vorm. Hoe durft die dealer zo'n bedrag in rekening te brengen voor dat kleine beetje werk. Gemakshalve wordt dan even vergeten dat je dit allemaal op voorhand had kunnen weten.

    Nu weet ik dat er genoeg handige personen zijn die een onderhoudsbeurt ook daadwerkelijk zelf heel goed kunnen uitvoeren en waar ik mijn auto zonder blikken of blozen naar toe zou brengen. In veel gevallen zal dit jaren lang probleemloos zijn, maar wat als er wel een probleem optreedt, ga je dan terug naar de dealer om daar je beklag te doen? De dealer die zoveel geld durft te vragen voor een standaard onderhoudsbeurtje, die een kostbaar pand heeft, misschien wel 20+ medewerkers moet betalen, een voorraad MOET hebben van de meest gangbare modellen ook al worden die in de regio niet echt goed verkocht. Die dealer moet nu met een coulance, of beter nog, een garantie actie over de brug komen.

    Oké, oké, dit is natuurlijk een wat overdreven voorstelling van zaken maar komt wel voor. Probeer het eens op je eigen werk/bedrijf te projecteren. Hoe worden jouw kosten aan de klant doorberekend, wat zijn die kosten, zijn die wel schappelijk of kan het werk dat jij verricht eigenlijk ook wel door de klant zelf uitgevoerd worden. Stel je heb een uitvoerende functie en je moet eens in de zoveel jaar een training/cursus volgen om bij te blijven is dat nodig of overdreven? Moet er elke 3 jaar een nieuwe laptop aangeschaft worden of volstaat die oude eigenlijk ook nog wel? Zeg het maar, het zal voor iedereen anders zijn dat wil ik best geloven. Auto rijden mag eigenlijk niets kosten, of min ieder geval zo min mogelijk. Dat die nieuwe spelcomputer 4 keer over de kop gaat voordat hij in de winkel ligt schijnt niemand een probleem te vinden. Natuurlijk is een niet merk garage goedkoper, de meeste van deze bedrijven hebben niet de druk van een importuur, vele verkopen niet eens auto's. Het is echt een misverstand als je denkt dat de auto's in de showroom van je dealer daar zijn neergezet door de importeur.

    Kijk ik naar mezelf dan doe ik bijzonder weinig aan mijn eigen auto. Waarom? Omdat ik er geen zin in heb, het is niet (meer) mijn ding. Ik breng de auto naar de dealer met in achtname van de door Ford opgelegde intervallen. Betreft het specifieke aanpassingen die ik wil laten doorvoeren dan gaat de RS naar een specialist (Mebu). Kleine zaken wil ik dan nog wel zelf wil doen. Denk hier bij aan luchtfilter reinigen, remblokken vervangen of het wisselen van de banden (zomer/winter/zomer).

    Wat heeft me dat dan allemaal opgeleverd, dat geld wegsluizen naar de dealer. Heel simpel heel veel hulp, garantie/coulance en meedenken. Degene die mij de afgelopen 12 jaar een beetje heeft gevolgd op dit forum weet dat ik de nodige, vaak zeer kostbare, akkefietjes heb gehad met dat wat de firma Ford heeft geproduceerd. Ik durf met een zekerheid van meer dan 100% te stellen dat als ik niet trouw mijn dealer donatie had gedaan de kaarten heel anders geschud zouden zijn dan wat nu het geval is.

    Dat kan natuurlijk als niet normaal of onacceptabel worden gezien, Ford garantie, is garantie die door Ford wordt gegeven en elke dealer dient een eventuele reparatie dus gewoon uit te voeren. Maar dan moet je als eigenaar van die Ford wel hebben voldaan aan jouw deel van de voorwaarden, daar heb je namelijk wel een krabbel voor gezet. Soms is er echter een reden waarom garantie niet vanzelfsprekend is bv in het geval van modificaties aan de auto. In een dergelijk geval is het niet ondenkbaar dat een reparatie volledig op de klant verhaald wordt. Dit zijn de gevallen die het interweb halen soms terecht, maar ook heel vaak een gevalletje "wie zijn billen brand..... "

    Terugkomend op mijn eigen ervaringen en misschien wel het slaafse volgen van de voorwaarde. De kosten die ik de afgelopen jaren heb gehad aan mijn Focus mobielen staan in schril, zeer schril contrast van de kosten die de Dealer heeft moeten verhalen bij Ford. In veel gevallen heel terecht maar de dealer heeft ook een aantal keer zijn nek uitgestoken door Ford reparaties te laten betalen terwijl ze dat niet hadden hoeven doen. Sterker nog de dealer heeft sommige uren voor eigen rekening genomen en uren maken is nu net dat deel van een werkplaats waar je geld mee kan verdienen. Oja even voor alle duidelijkheid de grootste kostenpost was mijn Ford Focus 1.6 Ecoboost, dus de aanschaf van de ST en de RS hebben niet bijgedragen aan de soepele opstelling van de dealer toen de 1.6 het liet afweten. Het feit dat ik meer dan 20 jaar de deur plat loop waarschijnlijk wel ;)

    Ik begrijp echt wel dat, in het geval van een oudere auto, de soep minder heet gegeten wordt. Garantie is in veel gevallen dan toch geen optie meer. Dat neemt overigens niet weg dat je goed moet oppassen wat je doet, de Ecoboost motoren zijn een vreemde eend in de bijt. Zelf blijf ik naar de dealer gaan met de RS ook al is de garantie ondertussen verlopen en staat de teller ruim boven de 100000 kilometer. Er zijn ongetijfeld merkloze garages waar ik de auto kan laten onderhouden, maar op dit moment is er geen van de enkele haar die ik nog op mijn hoofd heb, die daar aan denk. De dealer en Mebu, verder geen vreemde handen aan de RS.

    Hè hè eindelijk klaar met prediken? Ja. Is iedereen nu bekeerd? Nee en dat is ook helemaal niet nodig, iedereen moet doen wat hij/zij/het denkt dat nodig is. Het enig wat ik wil zeggen is; "kijk eens in je eigen keuken voordat je gilt dat er belachelijke prijzen worden gerekend voor dat kleine beetje werk. Hoe wordt je eigen boterham doorbelast aan de klant?"

    AMEN :schater:
     
    Patman, RSBülent, Waus26 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Ik denk dat als iemand een nieuwe auto koopt hiermee ook netjes het onderhoud door de dealer laat doen, je zou gek zijn als je dit niet doet. Plus het feit dat de auto een betere inruilwaarde heeft.
    Maar als de auto een bepaalde leeftijd heeft bereikt dan zie je vaak dat mensen ermee naar een algemene garage gaan met het idee dat ze hier minder kwijt zijn dan bij de dealer. Niets is minder waar want mijn (algemene), garage, 2 min van huis rekend ook €60 p/u ex btw.
    Voor reparaties of vervanging (denk aan remblok/schijf) die ikzelf niet kan en niet direct ecoboost gerelateerd zijn ga ik dus niet naar de dealer. Voor andere zaken waar in mijn ogen een ford monteur voor opgeleid is ga ik wel naar de dealer of laat het over aan iemand die er verstand van heeft.
     
  7. Eeuh, met een RS zou ik dus ook eerder de dealer bezoeken.
    Deze wagens zakken welliswaar ook in waarde, maar na bepaalde tijd, loopt die weer langzaam op.
    En dan gaan de verschillen in waarde tussen een "afgetrapte, of gemodificeerde" groot worden met een origineel en net onderhouden soort.
     
  8. RS, ST(mk2 en mk3), 1.6, 2.0, 1.8 TDDI, Fiesta en Mondeo zijn allemaal dealer onderhouden of onderhouden geweest.

    Het feit dat ik nu een RS rijd speelt in mijn geval geen rol van betekenis.
     
    michaelrally vindt dit leuk.
  9. Het kan niet anders dan dat dit 100% een persoonlijke keuze is, het is maar net waar je je goed bij voelt...simpeler is het niet.

    In mijn geval ben ik in mijn hele auto-leven maar 1x privé bij een dealer geweest voor reparaties, en dat was pas een paar jaar geleden
    met de VW Passat, en ohja wat was die belachelijk onredelijk duur (voor mij), uiteraard is dit een persoonlijke mening, en de pest is dat
    ik van nature een enorme drang naar techniek had en heb, ik kan mij volledig voor uren storten op internet voor 1 klein probleempje net
    zolang totdat ik snap hoe en waarom zoiets bestaat, werkt en kapot gaat inclusief de bijbehorende oplossingen.

    Dat is dan ook gelijk mijn grootste valkuil, dat je dus bij de balie staat en zegt wat er aan de hand is en wat er waarschijnlijk vervangen
    moet worden, daar houden ze niet van bij een dealer, dan noemen ze wat het gaat kosten, terwijl ik dan al weet wat de onderdelen elders
    kosten, ook hoor je dan wat voor onzin ze soms vertellen om hun prijs of gedrag goed te praten, en daar kan ik heel slecht tegen, want
    je weet dan dat ze jouw niet serieus nemen door valse info te vertellen.

    Bij die dealer was het zelfs zo erg dat:
    Er algemeen bekend was dat er een serieus groot probleem was met de distributieketting, overal op internet stond wat er vervangen moest
    worden, dit zouden ze dan ook doen, nog nagevraagd bij het ophalen..ja meneer er is een complete set in gegaan, vervolgens binnen 600km
    er een storing optrad, ze geen tijd hadden voor de komende 3 weken om uit te lezen, en ik dus via via een VW specialist vond die voor een paar
    pakken koeken wel even wou uitlezen, gevolg was dus dat de tolerantie van de ketting buiten bereik was, hij adviseerde om de ketting te laten
    vervangen, ik zei natuurlijk van joh, die zit er net 600km in, zijn reactie: oh dan zijn ze te lui geweest om de nokkenasversteller uit de set te plaatsen,
    doen ze wel vaker niet.....wtf!!
    Boos terug naar de dealer, dan kunnen ze wel binnen 48 uur uitlezen, moest direct de auto laten staan, 3 dagen later klaar met een dikke factuur,
    want er zou niks aan de hand zijn geweest, zou een oude storing zijn geweest, helaas registreert de ecu bij welke km-stand de storing is opgetreden,
    en had ik een uitdraai van de log, die onder hun neus gedouwd, en nog niet toegeven, na 2 maanden vechten tussen PON, dealer en mij uiteindelijk
    zonder excuus de laatste factuur gecrediteerd.

    Zakelijk ook meerdere keren "opgelicht" door de dealer, bij beurtjes expres de ruitenwisservloeistof tot zijn strot toe gevuld en toen bij hun gezet, gewoon
    op de factuur zetten dat hun hadden bijgevuld, een auto hebben zonder airco en zonder interieur filter, wel op de factuur zetten, vervolgens vragen
    waar die filter zit, en al lachend zeggen ze dan dat die auto dat niet heeft...en nog veel meer van dat soort gevalletjes mee gemaakt.

    Al dat soort punten geven mij totaal geen vertrouwen in dealers, want dit waren respectievelijk Ford/Seat/Vw/Renault dealers, nu hebben we hier in het
    dorp een Vakgarage zitten, deze kent ons al jaren en weet precies wat we wel en niet willen, en weet ik wat ik wel en niet zelf kan, die durft rustig te
    zeggen dat hij bepaalde reparaties niet doet voor ons, omdat ik dat zat zelf kan.....dat wij onze Focus bij de dealer hebben gekocht maakt hem niets uit
    want hij weet toch dat hij de beurtjes/apk en bepaalde reparaties voor ons doet, zo iemand neem je toch nooit meer afscheid van ??

    Ik denk gewoon dat een hoop mensen het zat zijn om zo in de maling te worden genomen door een hoop dealers, want ik geloof best dat er nog goede
    dealers bestaan, maar ze worden wel rap zeldzamer.
    Ook snap ik dat het als monteur bij een dealer het niet leuk is als er weer eens bezuinigd word omdat er een terugloop van klanten is, maar veel dealers
    hebben zwaar geprofiteerd van al die goede auto jaren, en nu mensen slimmer worden door internet, zijn ze veels te laat begonnen met het aanpassen
    van de huidige markt.....wat je zaait zul je oogsten word er wel eens geroepen, ik denk dat dit een mooi voorbeeld is
     
    Patman vindt dit leuk.
  10. Bij mijn mogen er alleen Ford onderdelen op en Ford onderhoud.
    Zeker de Ecoboost motoren..,die hebben toch speciale aandacht nodig daar ga ik niet mee naar een garage die een oliebar aan de muur heeft hangen met olie die net ff anders is.
     
  11. Ik denk dat er ook een groot verschil zit tussen de “grote” dealers zoals een dekker autogroep en een kleine zelfstandige ford dealer zoals een huisman in nibbixwoud . Ik noem deze namen ter voorbeeld omdat ze bij mij in de buurt zijn . Het grote verschil zit hem in de benadering ,bij de grote ben je een nummer en wordt er eerst een complete werkorder aangemaakt voordat je geholpen wordt , en bij de “kleine” gaat het van , zet hem maar ff binnen kijken we even en that’s it. Ik denk dat als alle dealers zo te werk zouden gaan er meer naar de dealer zouden gaan . Ik tenminste wel maar dan wel naar de “kleine” joviale dealer . Waarbij gezegd moet worden als er echt iets serieus aan de hand is er natuurlijk ook een werkorder wordt aangemaakt .....
     
  12. Ik kom "niet meer" bij een dealer omdat ik al 10 jaar werk bij een groothandel in bedrijfswagens (niet als monteur) maar er zijn genoeg collega's die mij willen helpen. Laatst distributieriem laten vervangen, koste mij de onderdelen incl waterpomp + een aardigheidje voor de collega die er niks voor wou hebben.
    Voor onderdelen kwam ik nog wel eens bij de dealer, maar als je dan 5 L motorolie besteld en je krijgt 5 flesjes van een liter mee (ipv een vaatje) vindt ik dit niet handig gezien het prijsverschil met "bulkverpakking"

    Verder keer issue met inhoudende auto, gevraagd bij dealer: kan het gasklephuis zijn kost 500 euro. Is het dan opgelost? ja, dat weten we niet :-(
    jammer, want ik had h'm er zo willen laten staan.
    Toen met collega gaan rommelen en op goed geluk een gebruikt gasklephuis gekocht (90 euro) en rijdt sindsdien weer prima.

    Ik weet dat ik door m'n werkgever geluk heb, maar er zal hier ook nog ergens een topic rondzwerven van roest aan de A-klep van de Focus, en dat wilde Ford niet oplossen ondanks een afgestempeld boekje. Dat heeft het vertrouwen in de Ford importeur danig doen verbleken.
     
  13. Joost slaat precies de spijker op zijn kop, iedereen heeft een baan en die baan is weer afhankelijk van klanten, hoe reageer jij dan als de klant klaagt over het hoge uurloon, want in iedere branche zijn de uurlonen omhoog gegaan.

    bijna ieder bedrijf kan schrijven met een hooivork.

    terug komend op de klacht die veel voorkomt, kom bij de dealer met een vraag over een storing , hoe kan er aan de hand van info verkregen door de klant een juiste diagnose gesteld worden!!!!!! terwijl er geen afspraak gemaakt word, dus ze willen wel gebruik maken van de technische kennis, maar betalen voor deze kennis nee dat gaan we niet doen wat de dealer is duur!!!!!!!

    voorbeeld inhouden van de auto, dit kan aan meerdere factoren liggen, zodra wij als dealer roepen het kan aan ( bepaald onderdeel ) liggen en als dit niet het geval is worden we met de grond gelijk gemaakt. We hebben de auto niet uitgelezen, we hebben geen metingen verricht, enz........
    dit werkt in iedere branche!

    kom je als klant al jaren over de vloer dan zal die garage net dat beetje extra voor je doen, dan dat je die 1 dags vlieger ben die eff binnen komt waaien en graag als koning behandelt wilt worden en daarna zie je ze nooit meer!

    dus het gedrag die volgens meerdere plaats vindt bij de balie word ook door jullie als klant zelf veroorzaakt, Geduld is er helaas tegenwoordig ook niet meer

    hoe zou jij het vinden, jij heb netjes een afspraak gemaakt om reparaties aan je auto uit te laten voeren, maar aan het einde van de dag krijg je een telefoontje sorry meneer/mevrouw uw auto is niet gereed gekomen vandaag, want we hebben heel veel binnenvallende storingen gehad ( uitlezen )
    dat we geen tijd hebben gehad uw auto af te kunnen krijgen!!!!!

    er word wel verlangt als je langs komt er ten alle tijden direct een monteur vrij gemaakt moet worden om jouw auto uit te laten lezen, maar er word wel vergeten dat die monteur met een auto bezig is waar een andere klant netjes een afspraak voor heeft gemaakt( oja dat is minder belangrijk, want de binnen valler is belangrijker )
     
    gerardTDCI en Kees37 vinden dit leuk.
  14. Ik kan mij nog herinneren dat Ford ook nog een "rapid" service had. Of dit überhaupt nog bestaat weet ik niet. Maar dit was speciaal opgezet om klanten snel tussendoor te helpen.
     
  15. de zogeheten rapid service is er niet meer
    je kan hier niet op plannen, iedere monteur dient een productiviteit van 90 % te hebben, we leven helaas in een wereld waar geld het belangrijkste is, dus relax je werk uitvoeren zit er niet meer in,


    kijk naar de supermarkten, deze zijn smorgens om 7 uur al geopent en sluiten pas om 22.00, jumbo breda is 3 dagen nonstop open geweest, ook hier zie je dat geld belangrijker is alles voor de omzet ( als excuus word corona gebruikt )
     
  16. En dat gaat ten koste van de service die men van een dealer verwacht. Ik heb wel eens een halve dag zitten wachten eer ze aan mijn auto konden beginnen terwijl ze mij zeiden dat het wel even tussendoor kon. Gelukkig was dit in de zomer dus ik heb me toen wel vermaakt en buiten kon zitten. Maar goed, hier zit men dus niet op te wachten.
     

  17. Tussendoor betekent niet per direct.
    de klant die een afspraak heeft gemaakt moet eerst geholpen worden.
    en dit is juist nu het probleem. iedere klant verwacht service, en als 1 klant de service eerder krijgt dan de andere ( omdat deze langer moet wachten geholpen te worden ) dan zijn we teleurgesteld in de dealer want deze levert niet de service die jij dan wenst te krijgen!

    Jason101 dit is geen aanval naar jouw toe ;)
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  18. Ik ga altijd bij de dealer waar de auto is gekocht, ze kennen de auto en ze kennen mij. Ik heb een zeer goed contact met de dealer en ze hebben me al meermaals goed geholpen zonder me het vel over de neus te trekken.
    Daar komt nog bij dat deze auto's vaak zulke ingewikkelde specificaties hebben dat ik bang ben dat een algemene garage door nét een verkeerd smeermiddel oid meer schade kan doem dat het prijsverschil wat het mij oplevert.
    Ik blijf gewoon bij 'mijn' merkdealer komen met de auto, daar voel ik me beter bij.
     
    michaelrally vindt dit leuk.
  19. Moet je dan niet als dealer heel duidelijk stellen: Alleen op afspraak? Stukje verwachtingsmanagement.. Als een klant van tevoren weet dat je altijd een afspraak moet maken (en uitlegt waarom dat moet!) dan kan de klant dat toch alleen maar toejuichen? Juist om de reden dat als je wel een afspraak maakt, je ook gegarandeerd geholpen wordt.
     
  20. Voornamelijk de ecoboost heeft ingewikkelde specificaties zoals de juiste olie en afwijkende bougies bijvoorbeeld.
    Afgelopen jaar zou ikzelf de oliewissel doen maar door omstandigheden kon dit niet door gaan en heb een afspraak gemaakt bij mijn algemene garage maar wel mijn eigen olie meegebracht omdat ik twijfels had of ze wel weten welke specifieke olie gebruikt dient te worden. Voor het vervangen van de motorsteun ben ik bij een medeclub lid geweest die er verstand van heeft. Ten eerste had mijn algemene garage nog nooit van een oliegevulde steun gehoord en de dealer accepteert zelf meegebrachte onderdelen niet wat uiteraard begrijpelijk is. Maar goed, volgens het rekensommetje was ik 50% minder kwijt dan bij de dealer. Voor de dealer is geld en winst belangrijk maar als ik geld kan uitsparen dan is dat alleen maar goed. Je moet uiteraard geen beunhaas aan je auto laten sleutelen.
     

Deel Deze Pagina