1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor valt uit tijdens remmen en insturen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focuszz, 8 okt 2020.

  1. Beste forum leden,

    Sinds een paar dagen een ford focus wagon uit 2010. benzine 1.6
    Helaas heb ik gister mee gemaakt dat mijn auto 2x uitviel tijdens het rijden.
    Reed in bebouwde kom, was net een paar km onderweg. Motor zal net warm zijn geweest. Had daarvoor ook een kort ritje gemaakt in de stad.
    Reed ongeveer 60 km, remde om rechtsaf te kunnen slaan, koppeling ingetrapt om te schakelen en pats alles uit in de bocht. Alle lampjes begonnen op het dashboard te branden en stuurbekrachtiging viel uit.
    Kon de auto wel weer gelijk herstarten en alles deed het weer. Auto loopt naar mijn idee goed stationair.

    Extra info: de auto heeft 9 maanden bij de dealer gestaan in de verkoop. Tijdens een proef rit was de tank nagenoeg bijna leeg. Kon nog maar 15 kom rijden. Na aankoop gelijk helemaal vol getankt.
    Rij er nu 5 dagen in rond en gister voor het eerst mee gemaakt dat hij uit viel.

    Toevallig heb ik jaren geleden een oude ford escort gehad die precies het zelfde had. Toen besloten de auto weg te doen en dus niet uit gezocht wat het kon zijn.
    Maar het lijkt dus een ford kwaaltje te zijn.

    Hebben meer mensen dit mee gemaakt?
    Hoop graag met een lijstje naar de garage te kunnen waar ze eventueel op kunnen letten.
    Lees nogal is dat er onderdelen worden vervangen en dat die kwaal nog steeds niet was opgelost en er uren in gingen zitten om het probleem boven tafel te krijgen.

    Wat ik tot nu toe ben tegen gekomen op het internet waar het bij andere mensen aan kon liggen:
    - stationair regelklep en gasklephuis schoonmaken
    - schakelaar bij het koppelingspedaal
    - scheurtje vacuumslang
    - updaten software
    - Nokkenassensor of krukassensor. Maar dan schijnt hij niet meer gelijk te starten zijn had ik gelezen.
    - luchtfilter zwaar vervuild
    - alarmsysteem met startblokkering die voor problemen zorgden.
    - klepspeling
    - bobines
    - vuile ontsteking

    Heeft iemand nog aanvullingen ?
    En kan iemand mij een goede garage aanbevelen die hier veel ervaring in heeft rond omgeven Rotterdam?
    Woon zelf in Vlaardingen.

    Alvast bedankt groetjes paulien.
     
  2. Aangezien je tank bijna nagenoeg leeg is geweest is de kans groot dat er vuil uit je tank is gezogen. Ik zou eerst beginnen met toevoegen van een reinigingsmiddel in je tank. Merk Wynns heeft goede producten,toevoegen in je half- of driekwartvol tank, daarna de A20 op tussen Vlaardingen en Maasluis, in de 3e versnelling rijden, dus beetje op toeren houden, paar keer heen weer rijden. Uiteraard kan het ook als je dagelijks lange afstanden rijd, maar je moet wel een tijdje op hoge toeren blijven rijden. Dit heb ik in het verleden ook meegemaakt met mn escort.

    De bovengenoemde dingen kunnen natuurlijk ook het oorzaak zijn maar dit is wel 1e wat bij me opkomt. Bovendien het makkelijkst en denk ook het goedkoopst.

    Succes
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  3. Deze auto heeft geen stationairregelklep.

    Ik had iets soortgelijks en bij mij was de gaskleppositiesensor stuk. Wat je kunt proberen om dit uit te sluiten is om de auto koud te starten en dan stationair te laten draaien. De motor moet dan langzaam lager in toeren gaan draaien zonder dat de toerenteller wild gaat uitslaan / het toerental op en neer gaat. Als de motor eenmaal warm is, een beetje gas geven en abdrupt loslaten. De motor moet dan blijven draaien en netjes terugregelen naar stationair.
     
  4. geen garantie (meer) op de Focus?
     
  5. ah, zie net het voorsteltopic van jou, vraag over garantie is al aan de orde geweest dus. ;)
     
  6. @RSBülent inderdaad geen slecht idee dat te doen. Bedankt voor de tip.

    @nctnico Ik zal daar morgen zeker even naar gaan kijken, maar dacht dat dat wel goed zit. Is mij nog niet opgevallen dat hij raar doet met stationair lopen.

    @gerardTDCI nee helaas niet. Vond 1000 euro voor garantie aan de dure kant.

    Update: Ben vanmorgen naar dealer terug geweest. Deden gelukkig totaal niet moeilijk over de garantie.
    Kreeg een leen auto mee en gingen een aantal punten na lopen die ik had opgeschreven waar het eventueel aan zou kunnen liggen.
    Conclusie: gasklephuis was erg vies en hebben ze schoon gemaakt. Slangen waren allemaal in orde.
    Computer gaf geen storingen.
    Dus laten we hopen dat het probleem nu op gelost is :D
     
    RSBülent en gerardTDCI vinden dit leuk.
  7. Mooie service.
     
  8. Dat de auto negen maanden met een bijna lege tank heeft gestaan kan onderdeel van het probleem zijn!

    Aan de benzine wordt een klein percentage (5 of 10%) ethanol toegevoegd. Vandaar de aanduiding van 'E5' en 'E10' bij de pomp stations. Ethanol is hygroscopisch, dat betekend dat het vocht aantrekt. Als de benzine dus een tijd ongebruikt in de tank heeft gestaan, kan zich mogelijk een klein beetje water onder in de brandstoftank hebben opgehoopt. En de kans bestaat dat dat in een bocht is aangezogen, waardoor de motor is afgeslagen.

    Je doet er goed aan om:
    • een reinigingsmiddel (Wynns is idd een goede) aan de brandstof toe te voegen;
    • de eerst volgende 3 tankbeurten V-power (bevat geen ethanol) te tanken;
    • de tank iedere keer zo ver mogelijk leeg te rijden.
     
    RSBülent vindt dit leuk.
  9. Ten eerste is het brandstofsysteem luchtdisk (voorschrift om benzinedampen uit garages te houden). De hoeveelheid vocht die in de tank komt is verwaarloosbaar. Ten tweede zou je problemen met de brandstoftoevoer alleen verwachten bij vol gas. Niet als je het gas los laat.
     
  10. denk niet zozeer dat je in brandstof moet zoeken, als brandstof niet helemaal perfect is, dan zou hij ook slecht starten erna of haperend optrekken.
    ja oude brandstof is niet goed. maar als je volle tank in doet en paar keer goed doortrapt, en je merkt niks met doortrekken zou dit wel goed zitten.
    persoonlijk in me oude focus keer 10liter benzine/diesel (klant had verkeerd getankt) ingedaan. had zelf toen halve tank. Had toen met optrekken dat hij wat stoterig optrok.
    uiteindelijk daarna maar volgegooid. dit ivm hij niet lekker trok, nadat hij vol getankt was nergens last meer van gehad.

    Als auto lang stilstaat moet je ook nagaan dat intern ook diverse dingen opgedroogd kunnen zijn of dat er vuil op gekke plekken is gekomen.
    dit geval zou je bij de verkopende partij beste kort kunnen sluiten.
    vervuilde gasklep of vervuilde gaskleppositie sensor zou ook zomaar kunnen.
     
  11. Zal alle suggesties opschrijven voor het geval dat hij weer uit gaat vallen.
    Bedankt voor het mee denken heren.
     

Deel Deze Pagina