1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Defecte powershift transmissie (DPS6) vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door boukehj, 5 aug 2020.

  1. Achtergrond: auto had vanaf km-stand 96.000 problemen met schakelen bij lage snelheden. Vanaf ongeveer 106.000 was de auto alleen nog te rijden door met de powershift zelf te schakelen. Samengevat was het probleem dat de auto de eerste versnelling niet kon (pre-)selecteren bij snelheden van meer dan 12 km/u. Door met de hand te schakelen was dat te voorkomen. Laten we zeggen: het rijden vergde de nodige aandacht. Ik heb nu de transmissie vervangen, omdat ik aanneem dat de synchroringen van de eerste/(en derde en vijfde?) versnellingen kapot waren. Twee weken geleden heb ik een sloopexemplaar opgehaald nabij Londen met 8000 mijl erop. Afgelopen zondag begonnen met de klus.

    De swap is niet eenvoudig, maar uiteindelijk prima op straat te doen. De stappen samengevat:
    - Enkele zaken verwijderen om ruimte te maken: luchtfilterhuis, accu, accubak, accubakhouder, luchtinlaatklephuis (of hoe heet zoiets), startmotor.
    - Onderste draagarmen losbreken van de wielophanging en aandrijfassen uit de transmissie trekken.
    - De koppeling zit met 6 boutjes met moer vast aan het vliegwiel. Die moeren moeten worden verwijderd. Toegang gaat via het gat van de startmotor. Alles moet op de tast; het is niet mogelijk om te zien wat je doet. Een enorm gepriegel. Eén moertje viel langs het vliegwiel. Toen kon ik niet meer terug ;-)
    - Plaatsen van een motor/transmissiesteun en de motor en de transmissie daaraan ophangen.
    - Transmissiehuis losbouten van de motor
    - Diverse kabeltjes losmaken.
    - Transmissiesteunen losmaken
    - Transmissie laten zakken
    - Losse moertje zoeken en vinden in een ruimte achter het vliegwiel ;-)
    - Nieuwe transmissie ophijsen
    - De koppeling oplijnen met het vliegwiel. Dit komt erop neer dat de 6 boutjes die uit de koppeling steken, precies in de daarvoor bestemde gaatjes in het vliegwiel moeten vallen. En daarbij is er ook nog één gat en één bout gemarkeerd: die twee moeten in elkaar. Dit uitlijnen bleek erg lastig te zijn. Je kan er gewoon niet bij...
    - Vastzetten van de zes moeren. Zorgen dat geen enkel moertje valt, anders moet alles weer los en opnieuw. Ik heb de moeren telkens met secondenlijm vastgelijmd in de dopsleutel en na montage de dopsleutel weer losgebroken. Dat werkte.
    - Verder vastbouten van transmissie aan motor.
    - Alles weer terugplaatsen: aandrijfassen, fuseekogels onderste draagarmen, alles dat verwijderd was uit het motorcompartiment.
    - Transmissie vullen met olie.
    Zondag om 17:00 begonnen en dinsdag om 15:00 was ik klaar (uiteraard alleen overdag gewerkt). Helaas startte de motor niet bij het testen en kreeg ik in plaats daarvan een disco van bewegende metertjes en knipperende lampjes. De accu bleek precies het verkeerde moment te hebben uitgekozen om het te begeven.

    Vandaag werd de nieuwe accu geleverd en de auto start weer probleemloos. De auto rijdt, maar is wat houterig omdat de koppelingaangrijppunten nog niet zijn ingeleerd. Helaas kan dat nu ook niet, want ForScan herkent de auto niet meer sinds de accuwissel. Ik tel echter mijn zegeningen: de auto rijdt verder heerlijk!

    Enkele foto's:
    [​IMG]
    Transmissie in de achterbak. Gewicht is zo'n 60 kg. Hanteerbaar.
    [​IMG]
    Halverwege de klus. Transmissie is uit de auto.
    [​IMG]
    Deze foto is genomen door het gat waar de startmotor normaal zit. Zicht is op het vliegwiel, bezien vanaf de kant van de motor. Het boutje is er één van zes en zit vast aan de koppeling. Hierop moet een moertje geplaatst worden en alles moet op de tast. De inkeping aan de onderkant van de foto biedt nét genoeg ruimte voor een 1/4" sleutel met een dop 13, mits uiteraard het boutje precies op de goede plaats staat (daarvoor de krukas draaien). Echt een rotklus.

    Graag wil ik de reageerders bedanken op het eerdere topic over mijn transmissieproblemen. Met name JW, die mij in deze post een overzicht gaf van compatible transmissies. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op eentje die niet in dat lijstje stond (FV6P-7000-JA), maar gezien de logica in de nummering durfde ik de gok wel aan ;-).
     
    Preet vindt dit leuk.
  2. Het correct uitlijnen en inleren van de koppelingen is cruciaal om het spul heel te houden.
    Heb je bij het plaatsen deze procedure gevolgd?
     
  3. Zoals ik in mijn veeel te lange post al aangaf, heb ik dat nog niet kunnen doen omdat ForSCAN de auto niet meer herkent. Het is inderdaad zeker nodig, maar daarvoor zal ik toch eerst verbinding met de auto moeten kunnen maken.
    Ik ken de procedures; het inleren van de koppeling had ik even uitgeprobeerd op de oude transmissie.
    Ik ben nu dus aan het puzzelen hoe ik weer toegang tot de auto krijg via OBD2..
     
  4. Het begint met het correct uitlijnen wat zonder de speciale tools niet goed mogelijk is.
    Bij alle dubbele koppeling bakken is de uitlijning extreem kritisch, ongeveer goed op het oog is niet voldoende.
     
  5. Dergelijke klusjes zijn altijd lastig als je zo op de grond moet werken
    Een brug zou het een stuk eenvoudiger maken al is het maar dat je erbij kan blijven staan


    Als ik het goed zie zat er op de vervangings bak ook een koppeling heb je die los gehad en vervangen of de hele bak met koppeling zo over geplaatst ?

    als het spul niet los geweest is zou uitlijnen niet verder nodig hoeven zijn lijkt me . Inkeren van aangrijpingspunt waarschijnlijk wel
     
  6. Ik heb inderdaad de bak, compleet met koppeling, zo overgezet. De bak komt van een sloperij die zich specialiseert in moderne Fords. Zij wisten mij te vertellen dat ik ook de nieuwe TCM kon gebruiken. Dus het geheel is als één pakketje overgezet.

    Inmiddels denk ik trouwens dat mijn OBDLink EX de geest gegeven heeft. Een eenvoudige U480 scanner die ik nog had liggen, kon namelijk wel een DTC uitlezen en resetten. FORScan kon met de OBDLink EX alleen de MS-CAN modules uitlezen en niet de HS-CAN modules.
     
    meeder en VinRS vinden dit leuk.
  7. Ga je de oude bak nog uit elkaar halen om te kijken wat er nou precies mis was?
     
  8. Netjes gedaan, blij dat er geen boa langs is geweest, koste hier is 350euro. Was eentje die koppeling aan het vervangen was.

    Koppeling wordt afgesteld op de bak. Rest is puur zoals een automaat gaat met installeren. nu nog ff inleren en weer veilige km's
     
  9. Knap werk zeg, en dat helemaal alleen en voor de deur. Respect.

    Nu maar hopen dat deze bak langer meegaat!
     
  10. Opzich zijn de latere versies van de bak een stuk betrouwbaarder. Alleen was het imago leed al te groot waardoor Ford de stekker er uit heeft getrokken.
    Met een beetje mazzel heeft hij met deze bak nog heel veel kilometers te gaan.
     
  11. Wellicht, maar voorlopig nog niet.
     
    meeder vindt dit leuk.
  12. Bedankt. Ik had met niet gerealiseerd dat ik wellicht niet zou mógen sleutelen op straat. Het is gelukkig een naamloze achterom dat toegang geeft tot alle garages. Toevallig passerende boa's hoef ik niet te verwachten.
     
    meeder vindt dit leuk.
  13. Dank! Ik heb mijn fingers crossed. So far so good..
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  14. Het hangt een beetje van de AVP af. Waar ik woon mag je reparaties aan je auto uitvoeren zolang het niet commercieel is. Meer bedoeld ervoor te zorgen dat garages niet de openbare weg inpikken. Waar je natuurlijk wel voor moet uitkijken is knoeien met olie en zo.
     
  15. Band wisselen zullen ze niet moeilijk om doen. Denk idd dat het grootste aspect het mileu is.
    Zelfde als dat je op veel plekke je auto niet op straat mag wassen met zeep.
     

Deel Deze Pagina