1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zekering 26 tbv trekhaak module

Discussie in 'Electronica' gestart door Sphearocco, 3 aug 2020.

  1. Goede avond, Ik heb in 2018 een trekhaak gemonteerd onder mijn Focus Wagon uit 2014. Een trail-tec elektrische module specifiek voor dit model daarvoor aangeschaft. alles gemonteerd en aangesloten en bij de merkdealer laten inleren. Dit was gelukt maar soms storen de censoren op de trekhaak. auto later terug geweest en toen werd er gezegd dat hij niet ingeleerd kan zijn geweest omdat er een vaste voeding mist op zekering 26. Nou klopt het dat er in de zekeringhouder (achterin de kofferbak ruimte) maar 1 pooltje is. Maar juist op dat pooltje staat een vaste spanning. Er werd mij in de garage verteld dat ik die moet doorverbinen en een bruggetje moet maken naar het andere pooltje van de zekering......:loco: lekker nutteloos Dan heb je op beide pooltjes een voeding binnen komen en dan heeft de zekering geen doel. De gagarge snapt er zelf dus niks van maar ik vraag mij af waar het andere pooltje van de zekering op uit zou moeten komen. Hopelijk kan iemand hier mij helpen.
     
  2. Wat bedoel je met dat de sensoren storen op de trekhaak ?

    “zien” de sensoren de kogel bij achteruit rijden ?
     
  3. Enkele auto kijkt minder naar de middelste sensoren als er trekhaak geactiveerd is.

    Ander doet het pas als er voeding wordt gepakt bij trekhaak.
    Daar moet afneembare kogel gebruikt worden zodat je zonder trekhaak vaak rijdt.

    Enkele trekhaak kan ook tever van de auto afstaan. Zelf als de dop scheef erop zit kan dit storen.

    Of bedoel je als er een aanhanger aan hangt en rijdt achteruit dat de parkeersensor niet gedeactiveerd zijn.
     
  4. Soms ziet hij inderdaad de trekhaak en soms ook niet
     
  5. Als ik er een aanhanger achter hang wordt dit door de auto herkend en zie ik het in het scherm.

    Het gaat om het probleem van zekering 26. Deze heeft 1 binnen komende draad maar geen afgaande. En daar moet een 40A zekering in geplaatst worden
     
  6. Dat lijkt me los te staan van het probleem met de sensoren en trekhaak. Het is niet voor niets dat dealers aangeven dat er een afneembare trekhaak gemonteerd dient te worden icm sensoren achter.. de sensoren worden pas uitgeschakeld als er een stekker in de aansluiting gedrukt is dan pas weet de auto dat er wat aan de haak hangt en dus de sensoren achter uitgeschakeld moeten worden,

    waar die zekering 26 voor is geen idee misschien voor geschakelde of constante spanning
     
  7. Zekering F26 in de zekeringkast in de kofferruimte is een permanente plus. Deze wordt d.m.v. een 6 mm2 draad direct vanaf de 70A hoofdzekering op de accubak gevoed.

    Overigens is deze zekering volgens de schema's voor de voeding van de trekhaakmodule. Vanuit deze module wordt dus ook alle verlichting van de aanhanger of caravan van stroom voorzien.
     
  8. Dus f26 hoef je niet te gebruiken in jouw geval.
    Parkeersensoren dat probleem heeft niet te maken met deze zekering.
    Is trekhaak ten opzichte van auto.
     
  9. https://www.rameder.nl/out/media/136182-09155-5-samples-v1.pdf

    Bij de kabelset van trail tec wordt zekering f26 alleen gebruikt als ook de grijze stekker van de trekhaakvoorbereiding aanwezig is.
    Zie handleiding optie 1, punt 38 van 39 tot 41

    Is de grijze stekker niet aanwezig, dan moet er een kabel gelegd worden direct naar de accu.
    Zie handleiding optie 2, punt 38 van 42 tot 45
     

Deel Deze Pagina