1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

C-Max 1.8 met hoog olie verbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FordVader, 3 aug 2020.

  1. Kan iemand met n C-Max 1.8 flexifuel een foto maken van zijn oliepeilstok aub?
    Ik krijg iedere keer verschillende nieveaus te zien, als ik controleer. Dan ben ik bang dat ik te veel olie bijdoe!
     
  2. het is een bekend fenomeen dat bij de 1.8 en 2.0 duratec motoren de peilstok niets aanwijst als je die er de eerste keer uittrekt ... dus peilstok eruit halen, goed schoonvegen en dan pas peilen, pas dan krijg je een betrouwbare aanwijzing

    overigens zit er maar ca 600cc tussen min en max op de peilstok
     
  3. Ja dat heb ik dus gemerkt, daarom wilde ik ook weten eigenlijk of ik de originele peilstok erin heb zitten.
     
  4. Geen ervaring met deze Ford, maar bij mij op het werk hebben we een Doosan graafmachine die in hetzelfde bedje ziek is. Die heeft ons in het verleden al vaak gefopt op die manier.
    De meest betrouwbare methode is dan om de peilstok er uit te trekken, schoonmaken en dan even wachten (bijna alsof de peilbuis op niveau moet komen) om daarna opnieuw te peilen. Je kunt dan ter referentie nog een derde keer peilen. Als de uitslag van poging twee en drie gelijk zijn weet je tenminste zeker dat het juist is.
     
  5. Ik heb ze net even stationair warm laten draaien, daarna heb ik een paar keer gas gegeven er kwam gewoon letterlijk olie uit de uitlaat!:?
     
  6. Heb een soort schuim in de bougie gaten gespoten, die moet koolresten loskweken, de gasklep zag er ook zwart uit. Ga nu dus de motor inwendig reinigen.
     
  7. Olie uit de uitlaat, dan is ook je hele achterkant van de auto onder de olie. Zo niet dan is het niks en zal het meer waterdamp zijn
     
  8. #8 FordVader, 3 aug 2020
    Laatst bewerkt: 3 aug 2020
    Ik hoop ook dat het waterdamp is, de uitlaatpijp wijst naar beneden, op de grond lag dus zwarte smurrie.

    Ps: Als je mijn berichten volgt, heb ik het over olieverbruik en niet zo'n beetje ook. Als het niet onder de auto ligt moet het ergens anders uitkomen.
     
  9. Waar zit de oliefilter van deze c-max?
     
  10. Ik heb net mijn gasklep schoongemaakt, net als de inlaat zat er dikke zwarte smurrie op.
    PS: hoe kan ik hier fotos toevoegen?
     
  11. Zwarte smurrie uit de uitlaat, zeker bij koude motor, is bijna altijd een mengsel van roet en condenswater.
    Mijn Focus lust ook een beste spetter olie maar daar komt echt geen olie uit de uitlaat, toch zeker niet in vloeibare vorm. Een motor die olie verbruikt zal die of lekken, of verbranden, maar zelden via de uitlaat uitspugen. Zoiets kan bijvoorbeeld wel gebeuren bij een kapotte turbo, dan komt de rechtstreeks in het uitlaattraject en krijgt dus niet de kans om te verbranden. Maar in dat geval zit je vaak wel met zichtbare rook, en zul je het ruiken ook
     
  12. Ok ik hou het in de gaten.
     
  13. Oliefilter zit onder blok. Als je onderplaat weghaalt zie je hem zo zitten, dacht schterkant van blok. Al is het ff geleden dat ik het bij de mijne deed.

    Je zou een olieverbruiksmeting kunnen doen. Olie aftappen, bij warme motor.
    Dan 4.5l in maatbeker en deze erin gooien. Na 1000km ongeveer. Wederom met warme motor aftappen. Dan weet je exact je verbruik.

    Compressiemeting en cilinderlektest kunnen ook al iets vertellen.
    Weet dat ik van elk geval heb gehoord dat olieschraapveren verstopt zaten van de duratec. Hierdoor olieverbruik.

    Heb keer met remvloeistof in laten trekken en dan waren ze wat los geweekt.

    Welke olie gaat er elke keer in en ververs je het op tijd.
     
  14. Heb wat fotos gemaakt van de gasklep en de inlaat na het reinigen.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  15. Ik heb deze auto net een paar weken, nadat ik 600km had gereden heb ik de tank vol gegooid, en voordat ik de auto meenam was ie getopt. Na het tanken heb ik de olie gepeild en er zat niets meer op de peilstok, toen heb ik iets meer dan een liter bijgegooid tot het max. Op het moment vul ik bij met 5w30 al bijna 2 liter.
     
  16. Heb vanmiddag door de bougiegaten een soort schuim ingespoten om alle kool loste kweken, dus hopelijk ook de olieschraap veren.
    Morgen ga ik dan de motor flushen, en verse olie erin doen met spul om oliekeeringen weer goed af te laten dichten.
     
  17. Als je de auto van bedrijf hebt gekocht. Kun je er mee terug. Dit is verborgen gebrek en zal onderling opgelost moeten worden.
    Particulier is het helaas dat je zelf moet fixen.

    Collega had een soortgelijke auto. Naast gebrek aan compressie op cilinder bleek de zuiger ook te kantelen. Die had wel 350.000 al gelopen
     
  18. Deze staat op 168K op de teller, als wat ik gedaan heb niets mag baten, ga ik het bedrijf bellen.
     
  19. Best eerst bedrijf contacteren voordat je iets doet. Als ze echt lastig willen doen zullen ze zeggen dat eventuele schade door jouw flushen en reinigen komt.
     
    nctnico vindt dit leuk.
  20. De auto loopt weer alles teruggeschroefd, tijdens het droogstarten accu leeggetrokken, maar na een hulpstart de auto aan de praat gekregen met een grote witte rook ontwikkeling, na alles opgeruimd te hebben rustig een stuk gaan rijden.
    Die remolie is echt rotzooi, ik heb wat op mijn koplamp gekregen met droogstarten denk ik, daar moet ik later s aan werken.
     

Deel Deze Pagina