1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Constante stroom 13 polige stekker van trekhaak.

Discussie in 'Exterieur' gestart door valento, 4 jul 2020.

  1. #1 valento, 4 jul 2020
    Laatst bewerkt: 4 jul 2020
    Hallo allemaal.
    Ik heb al wel iets gevonden op het forum dat er helaas dus geen constante stroom is voor de caravan. Aangezien ik over een week op vakantie ga wil ik dit nog even geregeld hebben.
    Ik las dat er in de kofferbak een voorbereiding zit voor de 12 volt.
    Iemand hier bekend mee of waar ik moet zoeken?

    Het gaat dus om een mk4 station met vaste trekhaak.
    Alvast bedankt.
     
  2. De snelste optie si een draad trekken vanaf de accu naar de trekhaak. Uiteraard vlakbij de accu wel even een zekering plaatsen. Ik heb alleen geen idee waar je bij de Mk4 door het schutbord kan.
    Bij mijn Focus 2 heb ik toen de voeding voor de geschakelde plus (daar zit vaak de koelkast op) bij de 12v plug in de kofferbak vandaan gehaald.
     
  3. heb je in de mk4 een zekeringkast in het koffer zitten dan kun je hem daar halen
    maar weet je zeker dat er de trekhaak niet voorzien is ? een 13 polige jaeger wordt normaal gesproken volledig aangesloten

    voor een koelkast heb je 1 een geschakelde spanning nodig en 2 een voldoende dikke draad min 5 mm2 om een enigszins werkende koelkast te krijgen zeker als het een beetje een nieuwere koelkast is.

    je kunt een dikke draad vanaf de accu onder de auto door naar achteren halen, goed vast zetten en dan in het koffer een relais plaatsen die door een geschakelde spanning bediend wordt.

    weet niet precies hoe het bij de mk4 is maar zou het kunnen dat de spanning pas aangeschakeld wordt als er daadwerkelijk iets aan de trekhaak hangt, dus als je zou moeten op de doos dat je geen spanning meet totdat eer iets aangekoppeld is ?
     
  4. Ik heb eens even gekeken. Volgens mij moet het "pin" 10 zijn in de connector voor constant 12 volt. Deze pin zit gewoon aangesloten met een rode draad. Alleen staat er geen stroom op als ik meet met de multimeter.
     
  5. Dit, hele grote kans dat er een stekker in moet zitten, was bij de trekhaak op mijn Mondeo ook al zo, bij mijn nieuwe Focus nog niet gekeken, maar ik heb de wegklapbare trekhaak.
    Ook zitten deze voedingen misschien wel in de systemen die worden afgeschakeld als de Accu niet vol genoeg is volgens de computer, dus dat is ook altijd een mogelijkheid.

    @valento is de Auto vanaf de fabriek met deze trekhaak gekomen of is die door de dealer geplaatst?
     
  6. Het is een lease auto. Ik weet niet of hij door de dealer gemonteerd is.
    Maar zover ik eerder al aangaf zit er in de stekkerdoos een kabel op aansluiting 10. Dus een nieuwe draad trekken zal niet nodig zijn.
    Ik ga morgrn wel eens met de ford bellen.
     
  7. Zou ik zekers doen met een lease auto als het ooit een keer fout ga heb je een probleem
     
  8. 5 mm2? Hoeveel ben jij van plan er doorheen te trekken? Over het algemeen trekt een koelkast niet veel meer dan 70w wat bij 12v neerkomt op ongeveer 6A.
    Over een 1 mm2 kabel kan ongeveer 10A, dus als er een 1,5 mm2 of 2,5 mm2 ligt is ruim voldoende.
     
  9. De kabellengte en alle verbindingen zorgen vaak voor een behoorlijke spanningsval. Het komt vaak voor dat bij een draaiende motor er rond de 10V overblijft bij de koelkast.

    Een standaard Dometic caravan koelkast heeft een 120W element op 12V, dus 10A.
    Het element heeft een weerstand van 1,2 Ohm. Aangezien het een simpele resistieve last is hou je bij 10V nog maar een 83W element over, bijna 40W minder.

    Dat is de reden waarom die koelkasten het op 12V vaak zo slecht doen, je krijgt met die 80W gewoon te weinig warmte om de absorptiecyclus goed op gang te houden.

    Dometic geeft aan dat het stuk kabel van stekker tot waar het de caravan in komt minimaal 2,5mm^2 moet zijn en afhankelijk van de lengte van de opbouw 4 of 6mm^2 in de caravan.

    Kip Caravans geeft ook al jaren aan dat de constante plus minimaal 2,5mm^2 moet zijn in de auto en de geschakelde plus minimaal 4mm^2.

    Stukje uit de handleiding van Dometic:
    [​IMG]
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  10. Weinig aan toe te voegen. De modernere koelkasten zoals de slimtower modellen worden ook al niet meer aangesloten op de 12 v door een aantal caravanbouwers heb ik gelezen.
     
    meeder vindt dit leuk.
  11. Als je het enigzins wil laten werken zou je er nog voor kunnen kiezen om een DC-DC converter te plaatsen die de spanning weer naar 12V brengt. Maar eentje met ongeveer 15A stroomsterkte is behoorlijk prijzig en dan zou ik persoonlijk dat geld eerder uitgeven aan een gasregelaar met crashsensor zodat je de koelkast onderweg, legaal, op gas kan laten werken.
     
  12. Interessante discussie over die koelkasten. Ik heb mijn 12V voeding rechstreeks op de zekeringkast achterin mijn Mk3.2 station aangesloten. Onze caravan uit 2011 met grotere koelkast heeft ook moeite om onderweg het vriesvak koud te houden. Op gas en 230V geen last.
    Dat slechte koelen zou dus kunnen komen doordat er te weinig spanning binnenkomt?
    Bijgaand de foto van mijn aansluiting. [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  13. Dat kan inderdaad zo zijn.
    Het beste wat je kan doen is, als je er bij kan, de spanning te meten direct bij de koelkast of zo dicht mogelijk bij de koelkast.
    Als je dan de motor start en de spanning komt niet boven 12V uit dan zal de koelkast minder goed werken.
     
    Steef30 vindt dit leuk.
  14. Meest waarschijnlijk wel ja. Je zou eens de spanning achter de koelkast moeten meten als deze op 12v draait
     
    Steef30 vindt dit leuk.
  15. Zoiets had ik me ook al wel bedacht ja, maar achter die koelkast daar kom je zo slecht bij... Zal het eens meten bij de kast waarop de voeding zit.
    Maar mijn idee was dat het goed moest zijn zo omdat het rechstreeks op de zekering zit (ik weet dat er nog een zekering tussen moet..)


    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  16. Kun je er niet bij als je de roosters aan de buitenkant van de caravan er even af haalt ?
    Het onderste rooster waarschijnlijk

    de 12 volt voeding loopt doorgaans rechtstreeks van de verdeeldoos naar de koelkast
     
  17. De meeste koelkasten in caravans koelen niet goed tijdens het rijden. Dat schudden zorgt ervoor dat het verdampen en condenseren niet goed gebeurd. Alternatief is dat er niet gecondenseerd hoeft te worden, maar die koelkasten koelen sowieso niet zo goed
     
    meeder vindt dit leuk.
  18. Leuke reacties allemaal maar ik vrees dat @valento intussen al op of op weg naar zijn vakantiebestemming is.....:)
    Vraag me af hoe hij het heeft opgelost.
     
  19. het zijn over het algemeen geen compressor koelkasten maar absorptie koelkasten hoe wordt weinig verdampt of gecondenseerd en al jaren in gebruik voor caravans. Bij mijn vorige focus koelde de koelkast goed op 12 volt bij de huidige focus is het toch wel wat minder. Het is wel een ongeregeld systeem om 12 volt en verstandig om voor vertrek te zorgen dat de koelkast al goed koud is.
    Maar het blijft behelpen met dit soort koelkast zeker als dr buitentemperatuur wat hoog wordt
     
    rfknol vindt dit leuk.
  20. Kan het helpen om zo'n kabeltje vanaf de accu zo kort mogelijk naar achteren te leggen?
     

Deel Deze Pagina