1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 4 fase 1 ST-Line 1.0 125 pk Wagon Chrome Blue - Eind december inleveren na 110k km en ruim 3,5 jaar

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Waus26, 16 apr 2020.

  1. Vanaf MJ2020 is LED dimlicht altijd standaard. Dus ik vermoed dat je ook gewoon LED dimlicht hebt. Op de foto hierboven kan ik het niet zo goed zien.
     
  2. Ja klopt.
     
  3. Het heeft even geduurd en ben vorige week nog maar een keer langs de dealer gegaan om dit aan te kaarten maar toen was er wel direct actie en is de overigens transparante strip gisteren geplakt.

    Verder hebben we de auto nu een maand of vier en heb ik er nog geen zakelijke rit in gemaakt :weird:Mijn vrouw wel, die neemt op woensdag de auto altijd mee. En dat is ook de reden waarom ik er nog geen zakelijke rit in heb kunnen maken. Ben inmiddels alweer twee keer bij een klant geweest (en ook morgen ga ik die kant weer op) maar dat is dus op woensdag... En pak ik lekker de racefiets en niet de bus :mrgreen:

    In deze vier maanden en 4350 km weinig schokkende dingen trouwens. De auto bevalt uitstekend. Enkel de cilinderuitschakeling is vervelend maar die is te omzeilen door de sportmodus te selecteren wanneer je verwacht rond 100 km/u te gaan rijden en de melding van de gordels druk ik standaard weg na opstarten. In het begin had ik wel eens een crashende Apple CarPlay, maar na een tip van hier om eerst de auto te starten en dan pas de kabel aan te sluiten heb ik dit nog niet weer meegemaakt.

    Heb de auto overigens qua bagageruimte ook al twee keer goed gebruikt: Voor een verhuizing (18 verhuisdozen!) en voor een fietsweekend. Er passen drie racefietsen en alle bagage in, met daarbij ook nog een tweede passagier op de achterbank (het 40% gedeelte). Heel erg fijn!

    Omdat het een leaseauto is zullen er geen verdere aanpassingen komen aan het exterieur.
     
  4. Maar weer even een update. Gisteren de Tunnelrat (automatisch schakelende) ELM ontvangen, dus binnenkort eens met de handleidingen van @Heusinkveldb aan de slag voor in ieder geval de DRL op de achterlichten. Dat is mijns inziens gewoon veiliger. Daarnaast moet nog steeds de laatste Sync update gedaan worden, maar de ritjes zijn te kort en de download via 4G schiet ook niet echt op... Maar anderzijds gebruik ik eigenlijk 100% van de tijd CarPlay en maakt het niet veel uit. De radio blijft het wel doen (als Spotify niet aan staat).

    De km-stand is verdubbeld ten opzichte van de vorige update en inmiddels zijn de winterbanden al een maandje gemonteerd. Ik heb het idee dat de auto nu minder stabiel op de weg ligt, maar het kan ook aan de weinige kilometers liggen. Met de kou is vooral vrouwlief erg blij met de stoelverwarming en voor mij geldt dat voor de stuurverwarming.

    Al met al nog steeds erg tevreden over de auto. Heb twee lange ritten gemaakt van 400-500 km retour en het is werkelijk heerlijk cruisen.
     
    CooleChriz en Heusinkveldb vinden dit leuk.
  5. It's been a while. Maar er komt voor mij (in ieder geval voorlopig) een einde aan het tijdperk met deze Focus. Mijn nieuwe werkgever heeft mijn leasecontract (dat nog 4 maanden loopt na deze maand) afgekocht dus ik moet over vier weken de Focus inleveren.

    Uiteindelijk toch 3 jaar en 8 maanden en dan een ±110.000 km zeer prettig gebruik gemaakt van de Focus. Eigenlijk geen issues gehad. De enige vervelende twee dingen die ik kan bedenken zijn dat USB en/of CarPlay soms wat slecht opgepakt wordt en dat de parkeersensoren regelmatig overactief zijn: zodra je enigszins niet waterpas staat en achteruit rijdt of een drempel af vooruit gaat ie soms flink lopen piepen terwijl er niets aan de hand is. Toen ik dit meldde bij de dealer bij het 90k onderhoud, zei hij dat ze hier niks aan konden doen en 'het werkt zoals het zou moeten werken'.

    Qua opties is het een heerlijk uitgeruste auto. Enige wat er niet op zat en we soms gemist hebben, was een trekhaak. Zeker met verhuizen en verbouwen is dat handig. Maar anderzijds is de gewone laadruimte ook erg fijn en hebben we de auto voor van alles en nog wat (mis)gebruikt. Van fietsweekendjes en roadtrippen met een tentje door Scandinavië tot grofvuil afvoeren en van houten planken vanuit de bouwmarkt mee naar huis tot een vol beladen achterbak met basalt keien, het kan allemaal.

    Daarnaast dus mooie trips kunnen maken, de auto heeft ons tot o.a. halverwege Zweden en Noorwegen en tot ver in Tsjechië gebracht (en weer terug :)) en ook Zwitserland is nog aangedaan.

    Zwitserland (2021):
    [​IMG]

    Noorwegen (2022):
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    gerardTDCI, TWA, Edgar Focus en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. En komt er nog een opvolger?
     
  7. Ja, maar wat de opvolger wordt dat weet ik nog niet. Krijg eind volgende maand eerst een voorloopauto en als de twee maanden proeftijd met succes worden voltooid dan kan ik een nieuwe auto bestellen.

    Helaas past een V60 niet in het budget, dat is in de dark uitvoering met de rode metallic kleur echt een hele dikke auto. Zit ook te kijken naar elektrisch (bijv Enyaq, evt. de Enyaq coupé), maar zou ook zomaar weer een benzineauto en dus een Focus kunnen worden. Ook de 308 vinden we een mooi model, of de degelijke maar strakke Octavia. Helaas is het aanbod elektrische stations (met voldoende trekgewicht) zeer beperkt tot niet bestaand. Een SUV vinden we minder mooi, maar de kans is dus wel groter dat indien het elektrisch wordt het dan een SUV wordt. Als er maar genoeg ruimte is.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  8. Inmiddels de shortlist kunnen terugbrengen tot twee opties:

    - Mustang Mach-E Premium Extended Range RWD (in Vapor Blue)
    - Renault Scenic E-Tech Esprit Alpine (in Gris Schiste Satin met zwart dak)

    De Mach-E is een kleine €70 per maand duurder, maar ben er zeker nog niet over uit... Rijden beide erg verschillend, vooral vanwege RWD vs FWD.

    Beide full options, beide tikken wel alle wensen af. Gaat 'm dan vooral om praktische zin qua ruimte en dergelijke. Waar de Mach-E een wat langere kofferruimte heeft, is die van de Scenic dieper naar onder. De Mach-E heeft dan weer een vrij grote frunk... Linksom of rechtsom is elektrisch rijden best leuk :-) #vloekenindekerk
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina