1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verschil geluid mk4 1.0 en 1.5 ecoboost

Discussie in 'Performance' gestart door Nunez, 15 mrt 2020.

  1. Gisteren heb ik een proefrit gemaakt in in focus wagon mk4 1.0 125 pk.
    Ik rij nu zelf in een 1.6 ecoboost uit 2011 en vond het geluid van de 3 pitter wel erg overheersen (gewoon gereden).
    Zijn er mensen die weten of er nog een verschil in geluid is tussen een 1.0 en een 1.5 ecoboost?
    En hoe zijn de ervaringen van mensen die al weer even in een mk4 1.0 of 1.5 rijden?
    Alvast bedankt.
     
  2. Ik rijd zelf een maand of 3 een 1.0 101pk trend edition business 5deurs met comfortpakket. Ik moet zeggen de auto rijd prima, goede wegligging en niks te klagen over de optie en ruimte. Jaren VW gereden en deze eerste lease auto bevalt goed. Het vermogen kan zeker meer, maar je kan goed met het verkeer mee komen. De 0-100 tijd is op de gps een stukje vlotter dan de specs aangeven dat is wel een leuk weetje. Ook de sport modi werkt best goed. Het verschil is merkbaar, maar niet van dien aard dat het ineens een raket word.

    De 125pk biedt zeker meer vermogen en wellicht meer rijplezier hierdoor. Heb je ook een idee welk pakket je graag zou willen?

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  3. Ik heb beide varianten gereden tijdens een proefrit en vond zelf de 1.5 EcoBoost een stuk rustiger lopen.
    Je merkt direct dat het blok minder hard hoeft te werken, en maakt ook nog eens een relatief sportief geluid.
    Ook merk je het verschil direct bij het starten, de 1.5 EcoBoost klinkt gewoon krachtiger!
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  4. Wij hebben een Focus MK4 met 1.5 ecoboost (182 pk) en een Fiesta MK8 met de 1.0. De 1.5 klinkt , ook al is het een driecilinder , een stuk volwassener. En bij flink doortrekken vind ik het geluid zelfs mooier dan een van een 4 cilinder. De 1.0 driecilinder klinkt meer als een 'normale' driecilinder. Het is lastig te omschrijven en (deels) subjectief natuurlijk . . maar m'n buurman kan het niet nalaten om vaak te zeggen dat hij vindt dat de Focus zo'n mooie loop heeft ;).
    Misschien heeft het er ook mee te maken dat de 1.5 driecilinder exact de helft is van één van de fijnste motorconfiguraties: die van een 3 liter 6 cilinder in lijn . . :fluisteren:
     
    FW-FFSTLine, McGyver, meeder en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Natuurlijk heeft het te maken met het feit dat het een halve 6 cilinder.
    3 en 6 cilinders hebben elke 270 graden een arbeidslag, een 4 cilinder elke 360 graden.
    Daardoor lopen een 3 en een 6 cilinder van van nature mooier rond.
     
    meeder vindt dit leuk.
  6. 4 cilinder doet elke 180 graden.
    Ik vind persoonlijk een 4 cilinder ook mooier lopen dan een 3 cilinder.
     
  7. Mijn 3 cilinder in de mk 3.5 is veel stiller dan de 3 cilinder in een mk4 waar in ik in proef reed.
    Dan bedoel ik dus het geluid wat je binnen hoort.
     
  8. Gaat het dan over de 1.0 of de 1.5 ?
    Ik persoonlijk vond de 1.0 in de MK4 meer aanwezig dan de 1.5 in de MK4
     
  9. 1.0 125 pk
     
    FW-FFSTLine vindt dit leuk.
  10. Vond dus bij 1.0 125 pk, dat door de motor andere dingen gingen trillen. Denk hierbij aan de bekerhouders in het middenconsole. Had erg de overhand.
    St-line is wel de wens.
     
  11. Ik heb daar geen last van tot op heden. Wat wel resoneerd soms zijn de deurpanelen als de muziek wat harder aan gaat. Schijnt wel een veel voorkomend ding te zijn.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  12. Dat is wel herkenbaar met mijn huidige auto.

    Bedankt voor alle reacties
     
  13. Ik heb vorig jaar eerst proefgereden in een 1.0 automaat. Ik vond de motor herrie maken en hij was niet pittig genoeg.
    Daarna proefgereden in een Vignale 1.5 150PK automaat. Dat was een wereld van verschil. Veel minder herrie, veel meer pit. Daarom heb ik toen ook besloten om laatstgenoemde te bestellen. Ik rijd er nu sinds september naar volle tevredenheid in.
    Mijn zoon vindt het geluid prachtig wanneer ik in sportmodus vol gas geef. Een lekker sportief geluidje.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
     
  14. Een collega van mij heeft een 1.5 st in zijn nieuwe fiesta heerlijk geluid. Mijn zoontje van 6 vind de 1.0 lekker racey klinken als die in de toeren gejaagd word. [emoji38]


    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  15. Ik heb voordat ik die van mij bestelde met 2 1.0's proefgereden. Ik moet zeggen dat ik die bij constante snelheden echt stil vond en bij optrekken produceerden ze het typische 3 cilinder roffeltje. De 1.5. welke ik heb is ook stil bij constante snelheden en bij doortrekken produceert deze een mooi sportief geluid, een kameraad van mij welke als 2e auto als youngtimer een 1999 BMW 323i compact heeft, zei tijdens het lekker doorhalen dat hij klonk als zijn 6 cilinder....:lol: Concreet. Ik zou vanwege het geluid de 1.0 zeker niet laten staan, klinkt als alle std 3 cilinders. Mijn vrouw heeft een Kia Picanto 3 cil, daarvoor C1-tjes en heb met een Honda Civic 3 cilinder proefgereden, klinken deels allemaal hetzelfde bij optrekken, gewoon een leuk geluid, beetje boxer geluid van bijv. een Subaru Impreza.
     
  16. Ik heb een 2013 1.0 125 pk gehad, deze liep mooi en kon ook de caravan 1200 kg moeiteloos trekken. Geluid alleen hoorbaar bij flink doortrekken maar zeker niet storend.
    Sinds een jaar een 2015 1.5 vanwege zwaardere (max 1450) caravan. Loopt idd wel mooier en heeft meer pit natuurlijk.
    Klinkt mooi sportief bij doortrekken.
    Maar is ook een stuk duurder dan de 1.0 en verbruikt wat meer.
    1.0 gem 1 op 18
    1.5 gem 1 op 15 a 16
    Ik ben dus doorgaans een rustige rijder die veel binnendoor rijd.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  17. Ik red (sinds dat we overal maar 100 mogen) net aan 1 op15,5 met mijn 1.0 ik ben daarintegen geen rustige rijder. En mijn 1.0 is door ATM getuned. Dus waar jij die 1 op 18 vandaan tovert snap ik niet haha. Zou het kunnen zijn dat de Mk3 zuiniger is als de mk4?
     
  18. Ik denk dat het toch met de rechtervoet te maken heeft.
    Rustig optrekken en goed anticiperen helpt.
    Daarom is een hybride in de stad ook een stuk zuiniger omdat de elektromotor meehelpt bij het optrekken.
    Ik rij doorgaans alleen 60 en 80 km wegen, dat helpt ook.


    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  19. Ikzelf rijd met een Focus St line break 1.5cc 150pk en ik vind het zalig rijden en dan dat doffe geluidje erbij zalig. Maar nu zou het voor mij nog ietsje meer mogen zijn. Mijn collega's hebben mij aangeraden om de middendemper er van tussen te laten en er een stuk rechte buis tussen te steken. Wat denken jullie hiervan heeft iemand dit al gedaan of laten doen. Grtz
     

Deel Deze Pagina