1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Help...Focus CC cabriodak storing electronica

Discussie in 'Electronica' gestart door Frans Gefocused, 11 mrt 2020.

  1. Vorig najaar dak een klein stukje geopend om de rubbers in te kunnen vetten. Sindsdien is de werking verstoord.

    In het begin deed hij het soms wel, soms niet. Maar nu moet ik de accu een paar minuten loshalen om het te openen, om het weer te sluiten moet weer eerst de accu even los.

    Storing in dashboard display:

    Dak defect. Service noodz.

    Uitlezen (Foxwell NT520Pro) geeft de volgende meldingen

    B293A/ODD TCs Dakbeweging onderbroken

    B293A–60 CMDTCs Dakbeweging onderbroken

    U0199/20C MDTCs geen communicatie met deur ECU A

    Wissen helpt niet, komt direct weer terug. Is er iemand die dit tegen betaling voor me kan oplossen?
     
  2. Ongetwijfeld de Ford garage.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  3. Sorry, inderdaad niet zo'n nette entree......

    Ik had me vorig jaar hier al ingeschreven. Ik ben 61 jaar, gehuwd, woon in Dordrecht en heb vorig jaar mijn Focus 2.0CC uit 2008 aangeschaft om er dit jaar in de zomer mee naar Italië te gaan. Had hiervoor eerst een MX5 en daarna een BMW Z4. Voor een lange vakantie is de Ford veel handiger vanwege de grote bagareruimte en de achterbank.

    Wagen is blauw met cognac lederen bekleding, een erg mooie combi. Helaas heeft de pechduivel toegeslagen en hoop ik dat iemand me kan helpen. De Ford dealer zoals Hollender aangeeft kan me niet helpen, zij willen niet aan het dakmechaniek komen. Maar volgens mij moet alleen de deur ECU worden gecontroleerd.

    Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen.
     
  4. Ik weet niet of je mechanisch de motor kan loskoppelen van het systeem en dan met de hand in en uitvouwen, waarschijnlijk loopt het ergens te zwaar.
     
  5. In de kofferbak zitten achter de bekleding 2 staalkabels. Als je hieraan trekt kun je het dak handmatig open en ook weer sluiten als ik me niet vergis.
    Meer info staat ook in de handleiding die bij de Focus zit.

    Ik heb nog niet zo lang geleden bij een CC het dak weer werkend gekregen. Hier was de kabelboom in het dak zelf beschadigd. Het was wel een klusje om uit te zoeken waar de breuk precies zat.

    Een gewone Ford dealer heeft geen tot weinig kennis van het cabriodak. Hiervoor zul je naar een speciaal CC center moeten. Waar deze precies zijn weet ik niet.
     
  6. #9 Jepsor93, 12 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
    Heb laatst een dak gehad dat niet werkte wegens het feit dat een zog. Hall-sensor geen signaal meer gaf. Was een eenvoudig kabelbreukje. Opgelost dankzij @Tigershark

    Het dak werkt enkel als:
    -alle hall-sensoren (9 stuks meen ik) op het goede moment een ‘go’ geven.
    -alle vier de deur/raammodules functioneren. (Want positie ramen is nodig voor dakoperatie)
    -de dak ECU (zit linksachter onder de bekleding in de kofferbak) correct functioneert.
    -het mechaniek zelf goed functioneert.

    Ik heb het idee dat het mechaniek van het dak an sich maar zelden faalt, dus vermoedelijk hoef je het daar niet te zoeken.

    Bij topicstarter is het wss enkel de deurmodule. Weet je welke? Forscan kan keurig aangeven welke deurmodule precies faalt. Die modules vind je wel bij de sloop. Paar tientjes meestal. Zit met slechts 2 schroefjes vast.

    laatste tip:
    Mijd de dealer als de pest! Die wilden bij mij zon beetje het hele dak gaan vervangen. Wisten er werkelijk niks vanaf. Zou boven de €1000 gaan kosten. Voor een simpel kabelbreukje.
     
  7. Oh ja: mocht je dak-ecu het probleem blijken te zijn: ik heb er één liggen die perfect werkt. (Heb ik op de sloop gehaald omdat ik bij mijn eigen dak dacht dat het probleem daar lag). Mocht die nodig zijn: die kun je van me hebben voor €80. Heb er zelf 100 voor betaald op de sloop.
     
  8. Ik weet dat het een ouder topic is, maar voor het archief wellicht handig.

    Een cabrio daken specialist zoals cabriocare, weet waarschijnlijk veel meer van storingen en hoe deze op te lossen dan een dealer.
     

Deel Deze Pagina