1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Interresante test van luchtfilters

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door OmeJoyo, 10 mrt 2020.



  1. Ik kijk sowieso graag testen van Project Farm, er zit echt veel leerzaams tussen.

    Dit keer een test over luchtfilters, waaruit blijkt dat een K&N filter toch echt een verschil maakt, maar dat er uiteraard zoals te zien ook nadelen aan kleven als dat er makkelijker vuil binnen kan komen.

    Ik heb in mijn Mondeo een K&N zitten en zal dit zeker bij mijn Focus weer toepassen. Dit is overigens niet de eerste test waarin wordt aangetoond dat er winst is, wel de eerste die ik tegenkom die ook vervuiling meet en daadwerkelijk de verschillen in airflow, naast simpelweg alleen of het vermogen toeneemt.

    Engineering Explained:


    Wat gebruiken jullie? En waarom? En maken jullie je K&N filter netjes schoon wanneer het moet? Of misschien vaker? Of zijn er mensen die zweren bij iets anders?
     
  2. Bij mij komen er gewoon aftermarket filters van een bekend merk in. Of dat nu een luchtfilter, oliefilter of een ander filter is.
     
  3. Ik had in mijn Focus een K&N filter zitten (wat totaal geen verschil maakte, misschien wat meer aanzuig geluid hooguit) maar er zijn behoorlijk wat auto's hier op het forum die er problemen mee hadden... Nu zit er een "origineel Ford" filter in de Kuga en dat werkt ook prima.
     
  4. Ik heb een Green filter, en ondervind geen enkele problemen hierdoor. Filter zit er nu ruim 1 jaar in. Heb zelf het idee dat de motor net iets beter oppakt dan met het originele filter. Of er vermogens winst is kan ik niet zeggen. Was ook niet de intentie hiervan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  5. Ik gebruik een K&N filter in de Kuga, overgezet vanuit de ST, had hem toch liggen. geeft een wat leuker zuig geluid.
    In de ST en Kuga geen problemen, filter zit er nu 30k in en is nog zuiver genoeg.
    Meer power, ? meer tussen mijn oren.

    In een olietest op het sub 555 forum (1999) hadden alle auto met een soort gelijk als k&N meer silical in de olie, dus meer doorslag!
    Maar niet in die mate dat het kwaad kon, maar het viel wel op.
     
  6. Green is wat ik altijd gebruik in al m'n auto's die geen cold air intake hebben.

    Qua CAI gaat er altijd een zelfgemaakte pijp op van 70/75mm regenpijp met van die eBay blauwe silicone koppelingen en een Autostyle universeel filter. Die dingen kosten €29.95 en zijn prima kwaliteit en hebben zeer lage weerstand.

    Op m'n 206CC GTI zit wel een super duur filter, een BMC Carbon intake kit, maar dat presteert niks beter dan de boven genoemde buis + cheap filter. Lijkt alleen mooier :)

    M'n Focus MK2 heeft ook een Autostyle filter in de originele bak die gewoon met pasrubber op de ring van de bak zit en het deksel + grill inlaat buis zit er niet op. Werkt perfect en klinkt heerlijk en trekt beduidend beter dan stock filter.
     
  7. Ik gebruikt altijd pipercross filters,omdat dat een schuim filter is. Ik heb er wel eens van ramair gehad, ook een schuim filter, alleen daar zat al snel stof binnen in het filter. Dat is bij die van pipercross niet.

    Ik heb een rs mk2 mountune filterbak ingebouwd, en als er een nieuw filter in zou moet zou ik misschien ook wel een van k&n plaatsen.
     
  8. In mijn vorige Focus had ik een KN filter.
    De interval van 60.000km heb ik de eerste keer geprobeerd. Tijdens die zomervakantie zoop de auto 1 op 12 (ipv 1 op 18) en in de garage zagen ze dat het luchtfilter helemaal vol zat. Sindsdien maakte ik hem elke 20.000 km schoon, veel langer moest dat ook niet duren.
     
  9. In mijn vorige MK2 RE een pipercross filter gehad, merkte uiteindelijk weinig verschil. In mijn huidige MK3 zit een standaard filter waar hij prima mee rijdt. Na wat testen/filmpjes te hebben bekeken en de nodige info op dit forum gevonden te hebben, besloten om hier verder geen geld aan te spenderen zolang de Focus het met het standaard filter goed doet.
     
  10. Leuk zo'n test maar atmosferische motoren hebben er baat bij. Voelt en rijdt beter.
    Auto's met turbo hebben er nauwlijks baat bij.
    Motor past zich dan gewoon aan. Alleen gasrespons win je iets op maar geen extra vermogen. Turbo heft het voordeel van beter filter op.

    1.6ecoboost zoals vaker hier gezegd valt in storing. Dit puur omdat inlaatlucht dat onder druk staat terug wordt geblazen naar de luchtfilter. Houdt deze het niet tegen of voldoende dan kun je storing verwachten.
     
  11. Die filter is dan ook ontworpen om deze auto goed te laten functioneren...
     
  12. #12 Imprezzion, 14 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2020
    Heb even met de OBD2 gemeten wat de inlaat temperaturen zijn met m'n open CAI op de MK2 1.6. Werkt geweldig. Rond de 15c intake temps rijdend met motor op volle temperatuur en 18-20c stilstaand.

    Met stock filter in de bak was dit een graad of 10 hoger dus qua intake temps helpt dit wel. En het klinkt leuk hehe.

    Ben benieuwd wat er gebeurd als ik hem laat chippen bij ATM of Unlimited naar de 112/115PK tune.
     
  13. Ik weet wel dat een soort sport inlegfilter zoals K&N echt wel verschil maakt bij
    de Tsi motoren van de VAG groep, de Passat pakte een goede 300tpm eerder
    op, en de Polo 1.2 Tsi is zo geknepen, dat met originele filter het zeer lastig is om
    normaal weg te rijden of gas los even wachten en weer gas erop.....4 sec wachten
    en dan pas reactie, met K&N filter een best stuk beter geworden.
    De Focus ecoboost reageert idd een stuk minder merkbaar op de K&N, maar toch
    een iets eerdere reactie met oppakken
     
  14. Als het origineel filter voldoet voor de range van 1.0 100 pk tot 2.0 250 pk, dan heeft het een grote overcapaciteit.
    Voor mijn 1.5 150 zou het ruim voldoende zijn, maar ja ik heb de K&N toch liggen.
    Iemand over nemen ?
     
  15. Ik had bij mijn clio rs een K&N inlegfilter. Maar alleen omdat er bij de tuning wel wat meer effect is te halen. Gewoon zo wisselen is verwaarloosbaar aan voordelen.
    Mijn rs krijgt een andere inlaat met K&N openlucht filter. Zelfde reden als bij de clio puur voor combi met tuning. Ik ben wel tevreden over K&N.
    Wel interrasante testen. Ik miste alleen nog wel 1 parameter en dat zijn vibraties. Wat ik van K&N heb begrepen jaren geleden is dat zij de effecten van vibratie in de auto gebruiken om met de olie doordrenkte vezels van het filter vuil uit te vangen. Het is een goede test maar ben niet zeker dat in deze statische opstelling het volle potentiaal uit de K&N gehaald is. In mijn clio heeft hij 40k km gedaan zonder problemen Iig. Als je zo de doorlaat ziet in de rest zou je eerder problemen verwachten
     

Deel Deze Pagina