1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor C-max

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Basscania, 2 mrt 2020.

  1. #1 Basscania, 2 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2020
    Kan er iemand toevallig achterhalen welke motorcode er in de volgende c-max ligt.
    6-SPK-67
    Auto is van mijn zus.
    De ketting is vandaag kapot gegaan bij 215.000 met alle gevolgen van dien.
    Ik wil kijken of ik er met lage kosten voor hun een andere motor in kan zetten.
    Auto staat nu bij een garage die er niet aan wil beginnen.
    Ze kunnen de auto niet missen en hebben momenteel geen geld voor een andere.

    Edit: volgens onderdelenlijn is het een M1DA.
    Is deze uit te wisselen door een M2DA of een PNDA?

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  2. #2 JW, 2 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2020
    M1DA = 125 PK 1.0 ECOboost.
    M2DA = 100 PK 1.0 ECOboost.

    Deze motoren zijn niet gelijk. Zo zit er onder andere verschil in de cilinderkop.

    PNDA = 125 PK 1.6 TI-VCT. Dit is een totaal andere motor als de 1.0 ECOboost en is dan ook niet uitwisselbaar.


    Overigens heeft de 1.0 ECOboost geen distributieketting maar een wetbelt. De vervangingsinterval van deze wetbelt is 240.000 KM of 10 Jaar. De wetbelt is zeer gevoelig voor het gebruik van de correcte voorgeschreven olie en het op tijd verversen van de olie.

    Gezien het nog weleens voorkomt dat een 1.0 ECOboost kapot loopt als gevolg van koelvloeistof lekkage is er relatief veel vraag naar gebruikte en gereviseerde motoren. Hierdoor liggen de prijzen relatief hoog. Zeker voor een exemplaar met aantoonbare kilometerstand en onderhoudshistorie zal je over het algemeen nog behoorlijk in de buidel moeten tasten.


    Overigens is het prima mogelijk om een 1.0 ECOboost motor te reviseren. Ford levert weliswaar geen interne motorondelen maar inmiddels zijn er via alternatieve wegen (vooral in Duitsland) behoorlijk wat interne motoronderdelen voor dit type motor te vinden (bijvoorbeeld HIER). Afhankelijk van hoeveel schade de motor heeft kan het weleens interessanter zijn om de huidige motor te reviseren dan deze te vervangen.
     
  3. Bedankt voor de info.
    Voor revisie heb ik de tijd helaas niet.
    Motor wisselen zou in een weekend kunnen.

    Ik ga kijken wat het budget is en de keuze aan hun overlaten.
    Stel ze kiezen toch voor de revisie, dan zal het een lange termijn project worden.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  4. Kun je achterhalen waar de auto in onderhoud is en welke olie is gebruikt? Wanneer blijkt dat de garagist nalatig is geweest door verkeerde olie te gebruiken, kun je heel misschien nog iets doen via rechtsbijstand.
     
  5. Het is de ex lease auto van mn zwager die ze over gekocht hebben van de leasemaatschappij.
    Denk niet dat ze met de rechtsbijstand iets kunnen.

    Ik neem aan dat de M1DA motor uit de C-max dezelfde is als die in de Focus ligt toch?



    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  6. Hebben ze sinds ze de auto overgenomen hebben zelf al een keer onderhoud uit laten voeren?
    Wie heeft als laatste onderhoud uitgevoerd en was de auto op het moment dat de riem brak nog binnen de onderhoudsinterval van 20.000km of 1 jaar?

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  7. Het lijkt er dus op dat er doorlopend onderhoud is uitgevoerd bij de dealer? Want dan is de riem gebroken voor dat deze vervangen had moeten worden voor kilometers of voor de leeftijd.
    Er staat trouwens ook al een behoorlijke tijd een terugroepactie open op deze auto. Als de auto altijd netjes voor onderhoud is geweest bij de dealer, wat te verwachten is, maar vooral op tijd en er niet zelf de verkeerde olie is bij gegooid dan is dit echt non-conformiteit.
    Dat zou de dealer ook moeten weten. Is er echter (meermalig) te laat of onjuist onderhoud uitgevoerd, voornamelijk verkeerde Olie (Dus geen 5W20 in Ford Spec voor Ecoboost) dan zal je inderdaad naar een andere oplossing moeten zoeken.

    Ik snap dat er haast is, er is altijd haast maar houdt het hoofd koel en loop de opties goed door. Als een ruilmotor bijvoorbeeld 1500K (Random bedrag) meer kost dan een revisie dan kan je daar best wel een tijdje een auto voor huren,lenen, whatever.

    Ook wat meeder hierboven zegt, als dit een fout is die bijvoorbeeld bij het laatste onderhoud is gemaakt, dan ligt er daar weer aansprakelijkheid.
     
    Ghosty J vindt dit leuk.
  8. #8 Henry Ford Jr., 3 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2020
    U heeft een vraag over de distributie van een Ford 1.0 Ecoboost motor 74KW uit 2013.

    Deze motor heeft een distributieriem waarvan de vervangingsinterval 240.000 km of 10 jaar is.
    Deze distributieriem loopt door de olie waardoor het mogelijk lijkt of de motor een distributieketting heeft.

    Let op dat de juiste motorolie gebruikt wordt in verband met de distributieriem die door de olie loopt. 5W20 OEM specificatie WSS-M2C948-B

    NB: Bij de 1.0 EcoBoost motor zit de distributieriem ín het blok. Vervanging is relatief prijzig.

    Ford Distributieriem in olie
    De distributieriemen van de Ecoboost motoren lopen in olie. Het is specialisten werk om deze te vervangen.
    Wij kunnen deze opdrachten uitvoeren voor u vanaf ca. 750 euro all-in.

    Natte distributieriem / wet belt
    De Ecoboost motor lijkt op het eerste gezicht te beschikken over een distributieketting, echter beschikt de Ecoboost motor toch over een distributieriem. Maar dit betreft geen normale distributieriem. De distributieriem van een EcoBoost motor word ook wel is WET BELT genoemd. Die naam is te danken aan de natte distributieriem. De distributieriem zit inwendig in de motor en komt in contact met olie, waardoor die nat word.

    Kosten distributieriem Ford Ecoboost
    Doordat de distributieriem inwendig in de motor zit, liggen de kosten voor het vervangen ervan hoger dan het vervangen van een normale distributieriem. Breng daarom uw auto altijd bij gespecialiseerd Ford bedrijf voor het vervangen van uw distributieriem van de Ford Ecoboost motoren. Het vervangen een distributieriemset is al mogelijk vanaf ca. €750 euro all-in.

    Bovenstaande info is wat ik van een Ford zelf had staan over deze motor, dus uw riem had nog niet vervangen hoeven worden, uw gegevens: 215.000 en 7 jaar (bouwjaar: 2013), dus hoe dan ook zou ik kijken wat er mogelijk is ten aanzien van een vergoeding, zag dat er door Ford in diverse gevallen coulantie is toegewezen, maar dan wel bij lagere km-standen en er zijn ook terugroepactie's geweest en uw auto zit dicht bij de 240.000 km dus dan is het bedrag mogelijk gering, maar ik zou me altijd informeren laten door de ANWB of KASSA (zag daar ook een artikel over dit probleem)!

    Een goed andere zelfde gebruikte motor is gewoon moeilijk te vinden of erg duur helaas en een nieuwe helemaal en revisie hangt af van wat er kapot is, en zou best einde verhaal kunnen zijn, moeilijke te zeggen! Ik weet van een autobedrijf dat ze in een dergelijk geval een goede motor uit een zware schadeauto halen met weinig km's en bekende onderhoudshistorie, maar dat is en blijft een duur verhaal!

    Strekte met het oplossen van het probleem!!!

    Bijgaande een foto van hoe de distributieriem in de motor zit ter verduidelijking!

    [​IMG]
     
  9. Ik lees ook dat de oliepomp wordt aangedreven door een wetbelt, moet deze ook ooit vervangen worden?

    Ik heb ondertussen een gebruikte complete motor gevonden met lage km stand, voor een schappelijke prijs.
    Hij wordt vrijdag geleverd en zaterdag ga ik hem wisselen.
    Dan ook gelijk de distributieriem van die motor vervangen en de koppeling vervangen, aangezien die nog nooit gedaan is bij deze auto.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. @JW moeten de injectoren van de nieuwe motor ingeleerd worden in de ecu of hoeft dat niet?
    Anders zet ik evt. De oude injectoren over.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  11. De wetbelt van de krukas naar de oliepomp heeft dezelfde vervangings interval als die van de krukas naar de nokkenassen. Wanneer de boel toch open gaat is het verstandig om meteen beide wetbelts te vervangen. Hou er rekening mee dat er voor het vervangen van de wetbelts de nodige speciale gereedschappen benodigd zijn.


    De injectoren zijn niet zoals bij een Dieselmotor in de PCM ingeleerd. Je kan dus probleemloos de injectoren van de "ruil" motor toepassen.
     
    Basscania vindt dit leuk.
  12. Wetbelt van de oliepomp vervangen we dan ook meteen.
    Ondertussen hebben we het blok er uit en hebben we even het kleppendeksel gelicht.
    De riem is nog heel, maar heeft een kunstgebit nodig [emoji28]
    Als we in de cilinders kijken, lijkt het of de kleppen geraakt zijn, maar zeker weten doen we het niet.
    Vandaag gaan we verder met het overbouwen van de "nieuwe" motor.
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  13. Helaas vandaag niet veel verder gekomen.
    Het speciaal gereedschap was niet binnen bij onze leverancier.
    Dus nu moeten we wachten tot het weer terug is, zodat wij het kunnen lenen.

    Wat nu wel een klein probleempje is, is dat mijn collega iets te fanatiek was en de krukaspoelie en het distributiedeksel verwijderd had zonder eerst de boel op tijd te zetten, met als gevolg dat de 2 "tandwielen" van oliepomp riem en distributie los op de krukas kwamen te zitten.
    Daarna is er geprobeerd de motor te draaien, waarbij dus alleen de krukas draaide.
    Hij ging er vanuit dat het met een spie werkte.
    Gelukkig stonden alle kleppen zo dat er niks geraakt werd.

    Nu is de vraag aan @JW, is dit makkelijk weer op tijd te krijgen?
    Ik denk dat er een blokkeerpen voor de krukas in de set zit die via de zijkant van het blok wordt aangebracht en een "brug" voor de nokkenassen?

    Is er toevallig een how to op het forum van het vervangen van deze distributieriem?




    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  14. Zo..we zijn een tijdje verder.
    De riem ligt er weer op en optijd d.m.v. het speciaal gereedschap en de documentatie van @JW , bedankt daarvoor!
    Het zat nog ff tegen doordat we 2 stekkers verkeerd hadden aangesloten.
    De stekker van de evap en de brandstofpomp(imv) passen op elkaar.
    Hierdoor kregen we wat foutcode's en kregen we het tierental niet boven de 1900rpm.
    Dus als het een lange dag werken is geweest en dan de avond nog door tot in de kleine uurtjes, kun je je nog wel eens vergissen en jezelf voor een raadsel zetten welke je zelf veroorzaakt hebt met je gare hoofd[emoji28]
    Uiteindelijk ook nog een bobine kapot, maar na deze vervangen te hebben loopt hij weer als een trein!


    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
    gerardTDCI en Ghosty J vinden dit leuk.
  15. netjes hoor Bas, en nou kan je zus weer genieten van de Ford :thumbs:
     

Deel Deze Pagina