1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Geur bij nieuwe Ventilatiemotor

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Martin81, 23 feb 2020.

  1. Hallo Iedereen,

    Ik hoop dat iemand mij met deze vraag kan helpen.
    Ik heb een Focus uit 2001 en de ventilatie werkte niet meer goed. Stand 1 2 en 3 werkte niet meer en stand 4 wel. Op stand 4 begon de ventilatie veel lawaai te maken. Na wat zoeken kwam ik er uit dat dit kenmerken zijn van een weerstand die stuk is en een ventilatiemotor die stuk is.

    Ik heb dus deze twee onderdelen besteld en er dit weekend in gezet.
    Al met al leek alles te zijn gelukt. De ventilatie werkt weer in alle standen. Maar nu met een proefritje kom ik er achter dat er een vreemde geur in de auto komt zodra ik de ventilatie aanzet. Eerst dacht ik, oke misschien omdat het een nieuwe motor is. Maar na een minuutje rijden komt er ook een beetje een verbrandlucht.

    Ik weet nu niet wat er aan de hand kan zijn. Voor de zekerheid heb ik de ventilatie weer op stand 0 gezet en later weer geprobeerd, met hetzelfde resultaat.

    Is dit normaal bij een nieuwe ventilatiemotor of zal er toch wat meer aan de hand zijn?

    Ik heb voor de zekerheid nog een keer het nummer op de oude motor gechecked op de website waar ik de nieuwe heb besteld en het oem nummer staat netjes vermeld bij de nieuwe motor. Dus dan zou het goed moeten zijn toch?
    Op mijn oude motor staat XS4H18456AD
    De nieuwe die ik heb gekocht is Nissens 87027 https://www.auto-onderdelen24.nl/nissens/7643890

    Het zou natuurlijk ook de nieuwe ventilatie weerstand kunnen zijn die ik er in heb gezet. Ik zou alleen niet goed weten hoe ik kan achterhalen welke van de twee de geur verspreid.

    Iemand een idee hierover?
     
  2. Als je de ventilatie op stand 4 zet wordt de weerstand niet gebruikt, dus als je de geur dan nog ruikt kan je de weerstand uitsluiten.
     
    Martin81 vindt dit leuk.
  3. Top, dat ga ik morgen even uitproberen. Is het normaal dat een nieuwe weerstand zo'n geur afgeeft (en later weer weg gaat) of zou de weerstand dan niet goed zijn?
     
  4. Ik kan me voorstellen dat de eerste paar keer dat de weerstand in gebruik is hij een beetje stinkt maar dat zou toch met een paar minuten wel over moeten zijn.
     
  5. Kijk even goed naar je stekkertjes, daar wil wel wat corrosie op ontstaan, hierdoor kunnen ze flink heet worden.
    Goed reinigen dan.
     
  6. Even een update.
    Ik wou eigenlijk vandaag even de weerstand losmaken om te kijken hoe hij er uit zag en hoe de connectoren er uit zagen maar het bleef maar regenen dus ik kon er niet bij.
    Op de oude weerstand zag de connector er wel gewoon goed uit, geen schroei plekken en netjes schoon.

    Daarna heb ik een rondje gereden met de fan op stand 4. Daarbij rook ik niets vreemds.
    Na een bezoekje ben ik weer naar huis gereden. Voordat ik weg ging heb ik eerst geparkeerd de fan aangezet op stand 2, weer geen rare geuren. Even later ben ik naar huis gegaan met de fan op stand 2. Na nog geen 3 straten begon ik weer die branderige geur te ruiken.

    Ik moet zeggen dat ik er niets meer van begrijp. Waarom zou ik geparkeerd in stand 2, rijden in stand 4 ook niets maar rijden met stand 2 wel?
    Het enige waar ik zelf aan dacht was dat er misschien tijdens het rijden warme lucht langs de weerstand komt waardoor hij wellicht overhit raakt?
     
  7. Je verhaal zo lezende (en zelf ooit een Mk1 te hebben gereden) komt bij mij het volgende op:

    - Stand 4 geen stank, logisch want zoals eerder al aangegeven wordt de kachelweerstand dan feitelijk gepasseerd. Niks geks
    - Stand 2 stationair geen stank, spanning naar de motor gaat over de 2de weerstand (ongeveer 6volt op de motor)
    - Stand 2 met motor onder belasting, hier gaat mijn gedachten dan gelijk naar de laadspanning op het elektrisch systeem en gaat er dus feitelijk meer spanning naar de gebruikers. Wellicht dat je een maandag ochtend weerstand hebt die het toch niet zo fijn vind omd 13 of zelfs 14 volt te moeten tegen houden.

    Ik zou een nieuwe weerstand bestellen (wellicht een iets duurdere dan de goedkoopste die je kan vinden) en het dan nogmaals te testen...
     
  8. Dat zou een hoop verklaren. Ik wist niet dat hij wanneer de motor niet aan stond op een lagere spanning stond. Dan is het ook logisch dat hij minder warm wordt. Ik had al niet de goedkoopste gekozen, ik ga morgen wel even langs de Ford dealer om te kijken wat een officiële kost.

    Dank je for het meedenken!
     
  9. Als de motor en de weerstand fatsoenlijk bereikbaar zijn kun je natuurlijk proberen te kijken wat er gebeurt tijdens bedrijf als je de boel open gooit.
    Even voortbordurend op Sjaak92, meet dan ook eens even de spanning op de accu als de motor uit staat, stationair loopt en bij verhoogd toerental.
     
  10. Zou toch de stekkertjes even wat strakker maken.
    Met een scherp voorwerp de vlaksteeksverbindingen wat dicht buigen.
     
  11. Ik heb van de week bij de Ford dealer een officiële weerstand gekocht en deze er vandaag in gezet. Het probleem lijkt nu weg te zijn.

    Ik kon geen sporen van verbranding op de connector of op de onofficiële weerstand zien. Wat mij wel opviel was dat bij de officiële weerstand dat componentje (volgens mij een thermoweerstand) meer naar achteren gebogen zit. Het lijkt er op dat ze dit expres hebben gedaan. Bij de onofficiële zat deze zonder bochtje gemonteerd. Misschien kwam deze daardoor tegen de plastic behuizing in de auto aan.

    Hopelijk is hiermee het probleem verholpen en dan stuur ik die slechte weerstand wel weer terug naar de winkel.

    Bedankt voor het meedenken allemaal!
     
    focuskelp vindt dit leuk.
  12. Mooi dat het opgelost is.
    Had idd met ouder ka'tje dat de verbinding nogal ' krokant' was geworden, vandaar mijn post over de stekkertjes...
     

Deel Deze Pagina