1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus C-Max - ecoboost met mogelijk defecte riem & schade?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door koelkast, 18 feb 2020.

  1. Ik heb ruim 2 jaar geleden bij een dealer een nette gebruikte, dealer-onderhouden Focus Grand C-Max ecoboost 125pk uit 2014 gekocht. Destijds stond er bijna 100.000 op de teller. Nu is dat 134.000 km.
    Op een paar kleine problemen na, veel rijgenot van. Eindelijk eens een redelijk nieuwe auto met veel comfort en voldoende ruimte.

    Totdat ik afgelopen vrijdagmiddag, weekendje weg, even voorbij Venlo, op de Duitse a61 tijdens het cruisen met 120 km/u een melding kreeg 'motor onderhoud nu!'. De motor viel uit, schrok me rot, stuurde vanuit de linkerbaan naar de vluchtstrook toe, en kon daar nog wat uitrollen naar een min-of-meer veilige plaats met m'n gezin. Starten wilde niet meer, dus na alle gedoe van slepen, is hij uiteindelijk naar de dealer getransporteerd.

    De dealer meldt dat het *mogelijk* een defecte distributieriem is. Het vervelende is dat, om te weten wat er aan de hand is, de motor uit elkaar moet, wat aan 'diagnosekosten' al ruim 700 euro kost. Als het de distributieriem is, liggen de kosten vervolgens op minimaal 1100 euro om deze + randzaken te vervangen. Het is waarschijnlijk dat de motor schade heeft opgelopen, en dat er nog meer kosten achterweg komen. Begint bij een kleine 1800 euro, minimaal. Slik. Geld wat ik niet even in m'n kontzak heb zitten...

    Het onderhoudsschema leert dat een riem bij deze -meermaals bekroonde- motor 240.000 kilometer of 8 jaar mee moet gaan, mits goed onderhoud uiteraard, en de juiste olie. Dat onderhoud heb ik bij aanschaf en het jaar erna laten uitvoeren door de dealer. Alle onderhoud is dus bij de dealer gedaan. Komende maart zou hij er met 135.000 weer aan toe zijn.

    Nu zit ik dus met een flink probleem. Alleen de diagnose kost al 700 euro, en ik heb geen idee waar het eindigt. Is er enige mogelijkheid van coulance vanuit Ford bij zoiets? Heeft het zin om rechtsbijstand in te schakelen? Kan ik hem beter bij een universele garage brengen? Moet ik slikken en opdracht geven tot reparatie bij de dealer? Is dat het waard? Of moet ik hem nu direct afschrijven om vervolgens voor iets anders te gaan?

    Oftewel: help! Hopelijk kan iemand me van wat advies voorzien.
     
  2. 700 euro lijkt me wel erg veel. Het lijkt me niet heel moeilijk om de kleppendeksel eraf te halen voor een inspectie.
     
    montagne vindt dit leuk.
  3. Als het onderhoud altijd bij een Ford dealer is gebeurd zou je wel enige coulance mogen verwachten maar of je het krijgt is een tweede.

    Ik denk dat je waarschijnlijk wel een kans maakt op basis van het conformiteitsbeginsel maar dat durf ik niet met zekerheid aan te geven.

    Ik zou eerst het gesprek met de dealer aangaan en als je daar niet uitkomt met Ford Nederland contact opnemen. In de tussentijd zou ik het zeker met je rechtsbijstand opnemen en daar het verhaal voorleggen.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  4. kleppendeksel kan er binnen 30 minuten af, dan is snel genoeg te zien of de distributie nog werkt.
    Desnoods een compressietest of de timingtools er even in.
    Binnen 2 uurtjes moet je dan een redelijk betrouwbare diagnose hebben.

    Als je onderhoud niet 100% sluitend is (op tijd en met de juiste olie) kan je coulance zeker vergeten, daar zijn genoeg voorbeelden van.
    Als je wel sluitend onderhoud hebt, dan maak je nog een kans.
    Ga overigens dan wel voor een ruilblok van Ford en niet van een sloperij of revisie want anders weet je nog niet wat je krijgt.
     
  5. Ik las pas een artikel over deze kleine opgepompte motoren en dat was niet best, hoeveel problemen er mee zijn op allerlei terrein en dat ook deze motoren een hele andere manier van gebruik (regelmatig benzine 98 tanken voor een vollediger verbranding, niet zuinig rijden, geen korte stadsritjes mee maken, motor laten na draaien na langdurig op snelweg te hebben gereden, etc.) en onderhoud (vaker olie vervangen en door dure passende) nodig hebben! Hieronder een korte samenvatting die in dat artikel stond!

    Vermaledijde milieu

    Tsja, en dan komen we uiteindelijk toch weer uit bij het o zo geliefde, maar vaak ook vermaledijde milieu. We hebben al vaker gemeld dat er nogal wat verwacht wordt van de huidige generatie automotoren zoals het artikel over kleine dieselmotoren die crashen door korte ritjes en de essentie van olie verversen bij moderne motoren. Zelfs te zuinig rijden kan tot kostbare motorschades leiden.

    Ze moeten vooral schoner zijn, althans, datgene wat uit de uitlaat komt. Zuiniger ook, want dat betekent minder uitstoot. En geruislozer. Want dat is prettig voor u. En de motoren leveren nog eens veel vermogen ook!

    [​IMG]
     
  6. Staar je niet te blind op de bekroning van de motor. Hij was regelmatig motor van het jaar, maar dan wel in de categorie onder 1000cc en daar was hij de enige met een dergelijk vermogen.
     
    meeder vindt dit leuk.
  7. #7 OmeJoyo, 19 feb 2020
    Laatst bewerkt: 20 feb 2020
    Laten we alle anti ecoboost propaganda eerst even achterwegen laten. Er rijden miljoenen van deze motoren rond en de hoeveelheid die vroegtijdig overlijd is niet aantoonbaar groter dan bij andere motoren.

    Als iemand keiharde cijfers op tafel kan gooien uit een onderzoek waar er naar de hele markt wordt gekeken, dan kunnen we het daar weer over hebben. Maar tot op heden ben ik niets tegengekomen om daadwerkelijk te twijfelen. Individuele situaties waar motoren vroegtijdig overlijden kan je als je er naar zoekt van elke motor, van elk merk vinden. Dat je die van 1 van de meest verkochte motoren wereldwijd het meeste aantreft mag toch geen verrassing zijn?

    Ja het is een blok dat meer liefde nodig heeft, net als elk nieuw, economisch gedreven, turbo blok. Onderhoud is nu eenmaal kritischer wanneer de olie dunner wordt en misbruik zal sneller lijden tot catastrofaal falen.

    Goed, nu naar de TS, enorm klote, dat is het enige wat nu in me opkomt. Ik kan niet begrijpen waarom het initiƫle onderzoek 700 euro moet kosten, tenzij de monteur 350 euro per uur krijgt.

    Ik denk dat de reparatie het wel snel waard zou zijn, ook als je de kosten bij elkaar optelt, maar die diagnose lijkt me echt veel te duur.

    Het lastige wat je natuurlijk niet weet is wat de vorige eigenaar tussendoor zelf heeft gedaan. Wellicht had die tussendoor een keertje te weinig olie en vond die een mooi busje 5w30 wat die 15 jaar geleden eens had gekocht bij de Lidl voor het geval dat en is daar mee gevuld.

    Nog lastiger is dat je dit wellicht zelfs nooit te weten komt, als er daarna wel goed onderhoud is uitgevoerd.

    Of er mechanisch iets mis is geweest, dat is wel te onderzoeken en die uitkomst zou kunnen lijden tot een situatie van coulance of aansprakelijkheid. Als daar een uitdaging komt lijkt me dat het moment om je rechtsbijstand in te schakelen zoals je zelf aangeeft.

    Mijn advies, vraag waarom die diagnose zo achterlijk duur is en vraag bij andere garages wat hun zouden rekenen.

    En laat je niet gek maken door de ecoboost maffia. Tien voorbeelden online zegt niets, er staan hier in de wijk ook 10 ecoboost motoren die gewoon rijden. Maar volgens mij zeggen beide nummers niets over de betrouwbaarheid van miljoenen auto's die bij tevreden gebruikers staan.

    Sterkte en houdt ons op de hoogte van de voortgang.
     
    gerardTDCI, jeroenbreuer, Magure en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Ik zou, eventueel samen met de rechtsbijstand, de dealer aanschrijven wegens non-conformiteit. met deze kilometerstand mag je nog geen problemen verwachten met de distributie. Mits het onderhoud volgens de voorschriften is uitgevoerd zoals de anderen ook al zeggen.

    En als ik alles op de diverse fora zo volg, is de 1.0 ecoboost een van de betrouwbaarste downsize motoren. maar daar heb jij nu geen r..d aan.
     
    OmeJoyo en meeder vinden dit leuk.
  9. Nog even terug komende op de betrouwbaarheid en levensduur van de kleine "down-sized" turbomotoren (in benzine en diesel uitvoering)! Een vriend van mij heeft een autohandel en die krijgt heel veel van deze soort auto's aangeboden met defecte motoren van alle merken, maar sinds enige tijd koopt hij ze niet meer in: ten eerste het vervangen van deze motoren is erg duur, want een nieuwe motor is te duur in een gebruikte auto en een goede gebruikte motor uit een schadeauto is bijna niet te vinden en ook erg duur en ook staat van onderhoud niet bij de motor aanwezig; ten tweede de auto's van dit type die hij heeft gekocht en met andere motor heeft verkocht gaven zonder uitzondering bijna allemaal problemen met de motor, zeker in het begin van de verkoop van auto's met deze motoren, denk maar eens aan de VW motoren met allerlei problemen en de kleine 1.5 diesel van Renault! Hij is daar wel voor verzekerd in principe (kost hem een bedrag per auto), maar je kunt ook niet elk probleem claimen, want dan gooit de verzekering je er uit! Door al deze problemen is hij helemaal gestopt met auto's met deze motoren en heeft zich nu grotendeels gespecialiseerd op hybride of volledig elektrische auto's voor de NL markt of voor de export, want er is een enorme vraag naar hybride of elektrisch NL auto's, want die zijn veel goedkoper dan in een ander land (geen BPM etc.) en zijn veel al in NL goed onderhouden! Met deze auto's zijn ook wel eens problemen, maar volgens zijn ervaring 90% minder dan die kleine motoren! O ja, nog even een opmerking, heb dat hier al eens geschreven ergens, hij heeft samen met andere auto bedrijven een IT ingenieur uit PL aangetrokken (ook i.v.m. de reparatie van de elektrische auto's) en hij heeft voor veel van die auto's met de kleine turbomotoren een automatische nadraai systeem ontwikkeld en ingebouwd bij elke auto die nu nog bij hem rijdt of binnenkomt, zodat dat de auto niet wordt stil gezet met hete turbo zonder oliekoeling en hij heeft ook hoorde ik pas een systeem ontwikkeld dat je met deze motoren niet gelijk na de start het volle vermogen kan krijgen, maar pas als de motor goed op temperatuur is, net zoals vroeger bij ALFA ROMEO, er brandde en lampje als de motor nog niet op temperatuur was! Misschien een goed idee van de producenten van deze auto's om ook eens contact op te nemen met de werkvloer om oplossingen te zoeken en vinden voor de problemen met deze motoren!
     
  10. Renault Nissan heeft een koude motor lampje [emoji6]

    Blauw van kleur, zie em vaak genoeg op het dash van verschillende modellen.
     
  11. Dat lampje komt inderdaad wel op meerdere merken en types voor. Heeft totaal geen nut als je je er geen zak van aantrekt.
    Mijn vriendin rijdt een Opel Vivaro, die heeft dat lampje ook. Toch trekt ze telkens de klinkers uit de straat als ze 's morgens vroeg de kinderen (weeral) te laat naar school brengt.
    En er is ook een behoorlijk verschil tussen de Belgische en de Nederlandse chauffeur/autobezitter. Als ik in de toekomst voor een duurdere gebruikte auto ga kijken zal dat vrijwel zeker in Nederland zijn. Sowieso omdat daar de keuze in verdienmodellen groter is, maar ook omdat de auto's daar beter verzorgd worden!
     

  12. Het spijt me zeer, maar aan je hele reactie is op te maken hoe je maar gewoon een punt wilt maken en gelijk wilt krijgen.
    Het is een ellenlang, niet te volgen verhaal vol met uitroeptekens en een gebrek aan alinea's waardoor het eigenlijk niet leesbaar is.

    Je weet dat bijvoorbeeld de Ford 1.0 Ecoboost, een bekende motor hier een extra waterpomp heeft om de turbo te koelen, elektrisch zodat deze na het afzetten nog draait als het nodig is? (niet op de de eerste versie, geef ik absoluut toe)
    En dat in andere modellen olie en of waterpompen variabel zijn, om te zorgen dat de koeling wordt aangepast aan hoe zwaar de motor belast wordt?
    Daarnaast beperken of verhogen de moderne motoren allemaal het vermogen tot op zekere hoogte afhankelijk van feitelijk ALLE factoren. Temperatuur, olie kwaliteit, belasting, brandstof soort en kwaliteit en ga zo maar door.
    Maargoed, blijf gerust denken dat fabrikanten maar gewoon wat doen en dat ze niet het meest optimale proberen te bereiken binnen de regels waar ze nu eenmaal aan gebonden zijn.

    Ik heb voor de grap nog even zitten rekenen naar aanleiding van je vorige post. Op basis van de verkoop cijfers en de cijfers die Ford publiekelijk bekend maakt kun je uitrekenen dat er ongeveer 5.000.000 1.0 Ecoboost motoren rondrijden op dit moment,
    Laten we stellen dat er 25000 ernstig gefaald zijn, dat die motoren echt onherstelbaar zijn beschadigd door welke reden dan ook. Ik ga er voor het gemak van uit dat als het er 100.000 zouden zijn dat dit wel ergens voor een rechter zou zijn gekomen.

    Dan is dat 0.5 procent, dat houdt dan in dat 99.5 procent geen ernstige problemen ondervind. Vergelijking, dit is dus net zo betrouwbaar als de pil en ik zie ook geen explosieve stijging van baby's en/of mensen die dat onbetrouwbaar noemen.
    zelfs al zouden het er 100.000 zijn, dat is 2 procent, dat is nog steeds een enorm laag aantal.

    Dit alles neemt niet weg dat het juiste onderhoud, op het juiste moment hard nodig is voor het behoud van de auto.
     
    gerardTDCI en nctnico vinden dit leuk.
  13. Een systeem dat je niet direct het volle vermogen krijgt is niets nieuws, dat bestaat al langer waarbij zelfs de toerenteller een dynamisch bereik krijgt.

    Bij onze 1.5 Ecoboost staat na het starten met koude motor eerst de waterpomp nog uit tot de motor een bepaalde temperatuur heeft. Daarna gaat hij meedraaien. Ook is het uitlaatspruitstuk opgenomen in de cilinderkop en omgeven door een watermantel. De motor warmt dus extreem snel op. Een elektrische waterpomp zorgt voor het koelsysteem van de turbo en de intercooler.

    Ja, downsize motoren zijn gevoeliger maar met goed onderhoud is er niets aan de hand. Mensen die maar blijven roepen dat het vroeger allemaal beter was vergeten dat tijden nu eenmaal veranderen. Het mooie van vroeger is dat het voorbij is.

    Als een handelaar geen downsize auto's meer in wil kopen, wat koopt hij dan nog wel want zoveel ouderwetse motoren zijn er niet meer. De 1.5 en 1.6 Ecoboost zijn ook downsize blokken (vervanging van de 2.0 atmosferische motoren), de 1.6 diesels zijn downsize varianten van de 1.8 tot 2.0 diesels van vroeger.

    Er doen veel te veel ongefundeerde rampverhalen de ronde, vaak zonder onderbouwing.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
    OmeJoyo vindt dit leuk.
  14. Mannen graag weer on-topic graag. Hier heeft de TS @koelkast niets aan
     
    OmeJoyo, nctnico, gerardTDCI en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Wat dutchguy zegt lijkt me prima te doen.
    Kan natuurlijk een tandje versprongen zijn maar om dan maar gelijk van de hoofdprijs uit te gaan?
    Eerst maar een goede diagnose door iemand die weet weet wat hij doet.
     
  16. #16 sot, 22 feb 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 feb 2020
    Het echte enig wat je bij een 1.0 ecoboost zeker moet weten, welke olie is erin gegaan! bij verkeerde olie is of gaat je riem naar de klote.




    Bewerkt door Kees37 ivm de vraag om on-topic te blijven
     

Deel Deze Pagina