1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(Opgelost) Wat veroorzaakt dit gierend geluid?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Plukkert, 13 feb 2020.

  1. Hoi allemaal,

    Sinds vanochtend maakt mijn Ford Focus 1.8 flexifuel een bijgeluid. Het is een hoog gierend geluid wat gelijk loopt met oplopen en dalen van het toerental. Iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen? Ik dacht zelf aan een spanrollager of dynamolager. Ik heb twee filmpjes bijgevoegd.
     
  2. Ik weet niet of de flexifuel motoren een vrijloopkoppeling hebben op de dynamo?
    Maar bij mijn vorige auto mk2.1 1.8tdci zat die wel en was hij ook kapot, wat resulteerde in een soortgelijk geluid.
    Maar kan ook een lager van een spanrol of looprol zijn.
    Dus eerst beginnen met de riem los gooien en de diverse poelies en rollen controleren.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  3. Ik heb ook geen idee of er een vrijeloopkoppeling op zit. Is die riem makkelijk los te halen?
     
  4. Heb je dit geluid alleen bij de koude start of is het nu continu te horen ?
    Ik heb recent mijn looprol en beide stretchbelts vervangen ivm ook een slepend geluid bij de koude start, maar dat klonk toch wat anders dan op jouw filmpje.
    Zo te zien op jouw beelden heb je een ‘echte’ spanrol boven, zoals die voor 01-2008 werd geleverd. Dan heb je ook een ‘normale’ multiriem boven, maar de korte onderste multiriem is sowieso altijd een stretchbelt.
    De bovenste riem kun je eenvoudig losmaken door de spanrol te verdraaien, maar om hem te verwijderen zul je eerst ook de onderste riem moeten verwijderen.
    Een nieuwe onderste stretchbelt is lastig aan te brengen zonder hulpgereedschap, dat is wel te koop voor een paar tientjes.
    Zie ook dit topic : https://www.focusclub.nl/index.php?...ultiriem-en-vervangen.112170/#post-1821798601
     
  5. Het klinkt als een dynamo of pomp die kapot aan het gaan is, niet zo snel als een riem die ergens aan loopt
     
  6. Bedankt voor de reacties! Ik heb dat geluid continue, niet alleen bij een koude start. En mijn focus komt uit 2007 dus goed gezien dat het een vaste spanrol is, Koen. En dat is iets goeds lees ik in dat andere topic.

    Ik denk niet dat er een riem aanloopt maar ik wil de riemen er wel afhalen om dan te kijken of het geluid er nog steeds is bij een draaiende motor. Zo niet, één voor één de poelies en spanrollen controleren. Zijn die het niet dan dynamo of waterpomp controleren. Klinkt dat als een goed plan?
    Is bovenstaande ook in een middagje te doen met behulp van het speciale gereedschap?
     
  7. Als het geluid er continu is zal het idd een defect lager zijn.
    Tegenwoordig heeft eigenlijk ieder garagebedrijf een stethoscoop met een staaf eraan waarmee je nauwkeurig de locatie van het geluid kunt vinden.
    Als je zelf wilt onderzoeken zou je alleen de bovenste riem kunnen losmaken, dat kan eenvoudig als je met een (lange) passende ringsleutel (op de bout van de spanrol-poelie) de spanrol zo verdraaid dat de riem spanningsvrij wordt. Je kunt dan grofweg het lager van de spanrol-poelie, de dynamo en de waterpomp testen op speling of ‘ruwe’ loop. Het is echter niet zeker dat je in onbelaste toestand de boosdoener makkelijk vindt. Als je geluk hebt is het het lager van de spanrol-poelie, die kun je dan zelf vervangen ...
    Na het checken kun je de multiriem er weer gewoon omleggen.

    Pas als je 100% zeker de oorzaak weet zou ik beide multiriemen verwijderen en vervangen

    overigens is er maar 1 spanrol-poelie, zie bijgaande afbeelding :


    B3F25F7D-7E38-4BEA-8EA9-88A3CE2CDA2F.jpeg
     
  8. Als een garage met een stethoscoop en een staaf luistert, dan kan je als particulier toch ook een dergelijk geintje uithalen met een staat tegen een beker ofzo?
     
  9. lange schroevendraaier doet ook hetzelfde
     
  10. Zo te horen is je dynamo kapot!
     
  11. Vandaag de riem losgehaald. De dynamo en waterpomp zijn het niet, het is de spanrol-poelie. Ik ga deze dus bestellen. Dank voor alle hulp en info!
     
  12. Suc6 met het vervangen!
     
  13. Mooi !, dan heb je geluk ;)
    De spanrolpoelie is niet los te koop, je moet dan een nieuwe spanrol kopen, van het prima merk SKF moet je dan VKM 34014 hebben, deze kosten bij SKF ca 90€, maar op bijv eBay.de zijn ze al voor 50-60€ te koop.
    Vervangen is heel simpel, de 3 bouten los en je haalt hem er zo af, ik zou dan wel direct beide multiriemen vervangen ...
     
  14. Hoi Koen, ben er ook blij mee want kosten vallen mee. Bedankt voor de info. Ik bestel dat SKF onderdeel, beide riemen en dat stuk gereedschap uit die andere post. Is bij elkaar stuk goedkoper dan de dealer waarschijnlijk
     
  15. Gates heeft een mooie instructie hoe je de onderste multiriem monteert mbv het gereedschap :

    054DD645-A8E4-4547-BBB1-BF05E5032AEB.png

    Je kunt er goed bij als je het rechter voorwiel even demonteert en het binnenscherm erachter weghaalt, de onderste beschermplaat kan gewoon blijven zitten
     
  16. Top, dit gaat wel werken. Zit de stuurbekrachtigingspomp ook misschien ergens aan de bovenste multiriem gekoppeld. De krijg nu namelijk ook estuurbekrachtiging viel net bij inparkeren uit en er verscheen een storingsmelding op mijn dashboard.
     
  17. Laatste zin moet zijn: de stuurbekrachtiging viel net bij het inparkeren uit een er verscheen een storingsmelding op mijn dashboard.
     
  18. Normaal gesproken heeft een 1.8 duratec met airco een elektrische stuurbekrachtigings-pomp, die wordt dus niet aangedreven door een multiriem
     
  19. Vandaar, ik zag de stuurbekrachtiging al niet op het diagram wat je had gepost. Eerst maar de spanrol vervangen. Misschien komt storing stuurbekrachtiging niet terug...
     
  20. Spanrol en twee riemen vandaag vervangen. Ford gestart maar na een minuut stationair lopen viel hij opeens uit. Lampje motor verscheen, toen lampje accu en ABS en storing stuurbekrachtiging verscheen in display. Starten lukte niet meer, alleen snel geklik van de startmotor. Accu gemeten en voltage was laag. Kwartiertje aan oplader gezet en kon weer starten. Maar na minuut hetzelfde verhaal. Ligt het aan de dynamo?
     

Deel Deze Pagina