1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Accu vervangen of toch incl Dynamo vervangen??

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door williamsch, 11 feb 2020.

  1. Heren,

    Al 2 a 3 keer de afgelopen 2 maanden met een platte accu gestaan en de auto niet meer kunnen starten en dat zelfs de radio niet meer aan wil. De "gezins" auto ( Ford Focus wagon 2010 1.8 benzine met 190.000 km) wordt door de weeks voor korte ritten gebruikt omdat ik zelf voor woon werk verkeer een 2de kleine auto heb.

    Ik ben hiervoor naar de buurt garage gegaan en die heeft de accu getest met een apparaat.

    Startspanning was: 10.45 V
    Laadtest gaf de volgende waarde:
    Verbruikers uit: 14.07V
    verbruikers aan: 12,58V

    Rimpel gedetect : 0.21V

    Is dit goed? want het advies was dat de dynamo mogelijk niet goed bijlaad en dat als alleen de accu vervangen ga worden deze ook sneller kapot gaat ivm een niet goed werkende dynamo. dus advies Dynamo + nieuwe accu erin.

    wat is jullie mening hierin.

    alvast bedankt
     
  2. #2 2 Fast 4 U, 11 feb 2020
    Laatst bewerkt: 11 feb 2020
    Is de accu losgekoppeld geweest om te testen? want dan kan je zien of de accu niet meer goed is.
    Het is vrij logisch dat bij geen belasting de spanning hoger is dan met belasting. mijn vermoeden door weinig rijden en korte stukken krijgt de accu geen kans om voldoende op te laden, zie verder onder volgende quote


    Ik had de zelfde probleem met de auto van de vrouw, zij reed ook ontzettend weinig en als ze reed waren dat kleine stukken. Het gebeurde regelmatig dat de auto niet startte omdat de accu te ver leeg was aangezien de accu en de dynamo goed zijn heb ik bij bol.com een zonnepaneel druppellader besteld en die houd de accu op peil, ik heb het paneel met de meegeleverde zuignappen op de raam van de rechter achterportier geplaatst.
    Ik moet zeggen het werkt goed, de auto stond meer als een week stil en startte gelijk.
    Is voor jouw auto ook iets, je steekt het paneel gewoon in een 12 V aansluitpunt en voor je de auto start koppel je het paneel los.
     
  3. De garage heeft de accu getest en je vraagt ons dan of ze goed is. Dat had de garage jou moeten vertellen.
    Verder kun je je dynamo zelf testen. Gewoon spanning meten bij stationair toerental en met verhoogd toerental.
     
  4. Ik heb de afgelopen 2 jaar met regelmaat gehad dat ik na een paar korte ritten last kreeg met het starten.
    Starten + gaspedaal bedienen omdat er eigenlijk te weinig vermogen was naar mijn idee. Daarom reed ik 2 keer in de week even 20 kilometer over de snelweg om wat bij te laden en dan had ik er geen probleem mee.

    2 maand geleden is mijn dynamo daadwerkelijk overleden en heb ik er een nieuwe op gezet en het start probleem heeft zich nog niet weer voor gedaan. Ook die 2 daagse snelweg ritjes zijn niet meer nodig.

    Dus kan het wezen dat je dynamo minder goed zijn werk doet als dat die vroeger deed?
    Dat is goed mogelijk, die zal inmiddels ook wel 10 jaar oud wezen.

    Combineer het met een accu die ook zijn beste jaren heeft gezien.
    En dan kan het "in mijn inzicht" maar zo wezen dat je met een lege accu staat helemaal met het wat koudere weer in de nachten

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
    williamsch vindt dit leuk.
  5. Als de garage medewerker tegen mij zegd... ik denk dat zit er een twijfel in vandaar dat ik dit eens wil voorleggen op het forum. Dat is er toch voor om elkaar te helpen.
    Maar bedankt voor je tip!
     
  6. de medewerkers had een speciaal kastje die hij aan sloot op de plus en de min pool van de accu. Hij zei dat hij daarmee de accu kon meten en dynamo....

    thnks voor de tip over de zonnecel druppellader
     
  7. graag gedaan, ik weet niet wat ik van die test / meet methode moet denken maar ik zou ook mijn twijfels hebben.
    Het is hier boven al geschreven, even met een multimeter, als de motor stationair loopt, even de spanning over de accu meten die moet iets van 13,5 - 14 volt aangeven. Heb je geen multimeter, voor een paar euro heb je eentje bij de Action, altijd handig om een te hebben.
    En mocht de dynamo het probleem zijn is het meestal de spanningsregelaar die niet goed werkt. Die heb ik bij mijn oude Volvo eens vervangen maar hoe dat zit bij de Focus weet ik niet, kan het vervangen worden is het allicht goed koper dan een ander dynamo.
     
  8. De accutesters werken best goed, die meteen onder andere de interne weerstand van de accu en natuurlijk ook de spanning.
    Er zit ook een dynamo test functie in een die kijkt dan naar de laadspanning en hoe snel de spanning van de accu toeneemt.

    Maar gewoon zelf de spanning meten in zowel rust als met draaiende motor kan ook al een heel goed beeld geven.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  9. Probeer eerst een nwe accu, een nwe dynamo kan altijd nog. De oude accu zal inmiddels wel echt klaar zijn. Is de nwe accu ook zo weer leeg, dan kan het je dynamo zijn (of lekspanning) En, neem af en toe de Focus mee naar je werk. Is voor de auto ook beter dat deze af en toe goed warm wordt.
     
  10. Geen idee of het een accu is waarvan je de vloeistof kunt bijvullen, anders even kijken naar het niveau daarvan.
    Bij een onderhoudsvrije accu gaat dat natuurlijk niet.
     
  11. Dat soort accu’s bestaan eigenlijk al >10 jaar niet meer ;)


    Helemaal mee eens, dit soort problemen is vrijwel altijd aan de accu te wijten.
    Gewoon een nieuwe kopen, voor een mk2.2 kosten die niet veel, bijv deze : https://bogijn.nl/onderdelen/36/for...-8/elektrisch/accu/artikel/4451/yuasa/ybx3075
    Prima kwaliteit, mooie prijs ...
     
    williamsch vindt dit leuk.
  12. Geen idee dat die niet meer bestaan. Bij mijn werk heb ik enkel met de zware varianten te maken (graafmachines) in 24 volt opstelling. Deze accu's hebben allemaal nog gewoon dopjes zodat je ze kunt bijvullen met gedemineraliseerd water.
     
    rfknol vindt dit leuk.
  13. Om idd een platte accu te voorkomen neem ik hem nu mee naar het werk. dit is dan toch een ritje van 35 min a 40 km. ook zet ik nu de verlichting van AUTO af. radio uit en ventilatie/verwarming uit als ik klaar ben met rijden. zodat hij niet extra ga verbruiken als ik weer ga starten.
     
  14. Heren,

    vandaag even een multimeter van mijn buurman geleend

    het volgende kwam eruit:

    Auto uit op de accu gemeten: 12,32V
    Auto aan, geen verbruikers aan: 13,96V
    Auto aan. maximaal verbruikers aan: 12,40V

    Hoe moet ik als leek deze cijfers nu interpreteren? en/of er een conclusie uit trekken???

    gr

    William
     
  15. Zet er maar gewoon een verse accu in...
     
  16. Dat de dynamo wel zijn werk doet en dat de accu wellicht aan vervanging toe is
     
  17. Ik vind de laadspanning met alle verbruikers aan te laag. Ik zou toch richting de dynamo kijken. Meet ook eens de spanning met alle verbruikers aan en laat iemand de motor op 2500 toeren houden. Je zou dan toch richting de 14 Volt moeten meten. Zoniet, dan levert de accu niet voldoende stroom om de accu bij te laden en iedere keer dat je start trek je de accu verder leeg.
     
  18. Hmmm lijkt er wel op
     
  19. Oké thnks.... die ga ik ook eens proberen nog
     
  20. Als je een acculader hebt kun je ook eens proberen om die er een nachtje aan te hangen. Dan nog eens meten. Zowel met motor uit, als motor aan.
    Bij stationair toerental moet de spanning rond de 13,8 volt zitten, en met verhoogd toerental moet dat iets meer als 14 volt zijn.
     
    williamsch vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina