1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Brandstofkeuze( mn de mk1 en 2 modellen)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sergio, 2 feb 2020.

?

Wat tank ik aan brandstof bij een benzine model?

  1. Zo goedkoop mogelijk

    19,0%
  2. 10% ethanol, beter voor het milieu en accepteer schade aan een oude auto

    0 stem(men)
    0,0%
  3. BP 98 zonder ethanol of competition 102

    76,2%
  4. Ik rijd een auto van recent bouwjaar, dus ik kan op alcohol rijden

    4,8%
  1. ah okay. Deze inhoudelijke reactie kan ik stukken beter mee uit de voeten. Misschien dat die Japanners toch iets beter in elkaar zitten betreft gevoeligheid voor andere benzine. Of het is exemplarisch met mijn auto. Ik zou kunnen overwegen om de bobine en kabels te vervangen. Dat is 8 jaar en 80.000 km terug gedaan. Doen jullie dat preventief? Want met 98 rijd hij wel goed.
     
  2. Een auto rijd altijd beter en is zuiniger op 98 dan op 95, 98 heeft een hogere ontbrandingswaarde en klopvastheid dan 95.
    Door de moderne motor technieken komt pingelen van de motor zover ik weet niet meer voor maar vroeger kwam dat, als de ontsteking niet goed stond, regelmatig voor en door super [de voormalige super-plus] te tanken stopte het pingelen.
     
  3. Bij de meeste atmosferische motoren maakt het niet zoveel uit wat er in gaat.
    Die lopen op 95 vaak net zo goed als op 98.
    Moderne turbomotoren lopen vaak wel beter op 98.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  4. Het zal bij mij dan ook wel tussen de oren zitten , maar sinds ik 98 tank rijdt mijn Focus aanmerkelijk krachtiger.:sturen:
    Voelt wel prettig tussen de oren.:loco:
     
  5. Wel apart dat men hier over meningen praat alsof dat wat uit maakt. Het gaat hier over techniek en dat geeft helemaal geen •••• om jouw mening. Het placebo gevoel van anderen daarintegen wel en als je maar vaak genoeg onzin herhaalt zijn er altijd mensen die dit gaan geloven zonder dat daar ook maar een grammetje bewijs voor is. Laat die mening lekker achterwege en die ervaringen van 1 keer onderhoud dat MOET dit als oorzaak hebben mogen ook wel weg blijven. Als iets 1 keer voorkomt in jouw situatie wil dat niet zeggen dat hier enige vorm van onderbouwd onderzoek achter zit.
     
  6. de C-Max krijgt ook alleen maar 98/ultimate te drinken.

    Alle onderzoeken en dergelijke daar gelaten, hij loopt er beter op en ik haal meer KM's uit een tank.
    Paar weken terug een stukje gezien bij, ik geloof, Radar over E-10... die bende komt er bij mij niet in... ook de scooter krijgt gewoon 98.
     
    tigereye vindt dit leuk.
  7. Het is een feit dat ethanol vocht aan trekt, net als dat het een feit is dat het bepaalde type leidingen op vreet en bovendien veroorzaakt het veel meer corrosie.

    Ik rijd tegenwoordig nog maar weinig met mijn focus (mk1 1999) dus ik gooi er gewoon 98 in, kan ik met een gerust hart de brandstof in de tank een paar maandjes laten zitten.

    Qua verbruik kan het me weinig schelen, qua kosten is het voor mij peanuts en als het aan komt op vermogen, tja... Het is en blijft een standaard atmosferische 1.8, daar kun je al niet veel van verwachten.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. In elke brandstof zit een hoeveelheid water. Soms zelfs meer als de maximale hoeveelheid die toegestaan is (0,2%) Vaak genoeg gemeten toen ik nog bij de olieraffinage werkte. Wat daar ook vaak gemeten werd waren verbindingen die wel wat slechter zijn dan ethanol voor plastics, deze zijn dan wel positief voor het octaangehalte maar hier hoor je niemand over. Feiten zijn er inderdaad maar is het feit er ook dat dit dusdanig desastreuze effecten heeft op de hedendaagse auto? Zoals eerder in dit topic te zien is zijn er wel hele duidelijke meningen en worden deze ook als mening of gevoel geuit, dit zegt niet dat het een waarheid is.
    Wat ik wel kan zeggen is dat er veel meer rommel in brandstoffen zit dan enkel ethanol en dat deze verbindingen wel aangetoond meer invloed hebben op plastics dan ethanol.
     
  9. #29 Sergio, 3 feb 2020
    Laatst bewerkt: 3 feb 2020
    1 Ja dus, mits je een auto van 20 jaar oud als hedendaags ziet, want daar ging het onderwerp over. Niet over de moderne varianten.
    2 dat wat er eerder “ te zien is” is dus ook slechts een mening. Net als jouw stelling eigenlijk dus ook?
    3 welke verbindingen hebben aangetoond meer invloed op vermogen en plastiek dan ethanol? Bron?
     
  10. ik tank gewoon B7 en blijf dat ook gewoon doen :mrgreen:
     
    WPI, 2 Fast 4 U, meeder en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Bepaalde cyclische kool waterstoffen als tolueen, er zit zo veel chips in. Ooit eens een goedje als vulmiddel in de fabriek gehad dat zelfs de industriele leiding pakkingen opvrat. dat wordt dus gewoon opgemengt en komt uiteindelijk in alle brandstof stromen die in auto's gaan. Dit is niets nieuws onder de zon ook niet als je praat over auto's van slechts 20 jaar oud.
     
  12. Ik tank E5 of 102 ;)

    [​IMG]
     
    gerardTDCI en tigereye vinden dit leuk.
  13. Voor die prijzen idd wel :thumbup:

    Greetz Emiel
     
  14. Je moet je niet van de wijs laten brengen door dit soort artikelen (ik kan het helaas niet volledig lezen omdat het achter een betaalmuur zit; beter even tekst kopieren en plakken). Veelal is het oud nieuws want ook in de bio-brandstoffen gaan de ontwikkelingen snel. Ga er maar vanuit dat de hoeveelheid bio-brandstof alleen maar groter wordt. Onder andere onze 'eigen' DSM is daar op grote schaal mee bezig.
     
  15. Voor scooters wordt ook aanbevolen om 98 te tanken.
     
  16. Mij niet meer gezien met die e10 meuk, keer getankt in belgie na 4 tankstations af te hebben gereden op zoek naar 98. Toch maar bedacht van oow die ene keer ken wel(had autotje opgehaalt met de ambu)
    Terug naar huis gin probleem.
    2 dage later lope als n natte krant en nie boven de 100 komen.
    Tank + pomp gewisselt en de 20 a 25l e10 verder aangevult met 98.
    Na een dag of 3 4 begon hij bovenin al minder te doen en 2 dagen er na zelfde gezeik
    Weer andere tank met pomp er onder en vanaf 0 gevult met 98.
    Nou dik half jaar later geen problemen
    (St170 motor trouwens)

    De cross fiesta (mk4 1.3) hek nou al die meuk ingeflikkerd en die geeft er niks om...

    Of het moet echt rommel uit belgie zijn geweest of die e10 is echt meuk.

    Zelfs mijn 8 cil jaguar vind (nl) e10 nie leuk, stationair gaat t nie helemaal zoals t hoort.

    De mk2 1.6 van mn ouders doet het er wel oke op

    En de st170 van mn zusje loopt er ook nie super geweldig op, die tankt t alleen alst nie anders kan..
     
  17. Ik rijd altijd op e10 met mijn mk1 1,6l
    Geen problemen tot nu toe.
     

Deel Deze Pagina