1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat is wijsheid

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door foxmanvos, 31 jan 2020.

  1. #1 foxmanvos, 31 jan 2020
    Laatst bewerkt: 31 jan 2020
    Hallo allemaal,

    Ik zit te twijfelen over een Focus wagon 1.6 tdci 115pk uit 2012. 1e eigenaar en dealer onderhouden. Wat zijn de zwakke punten van deze auto. Lees veel over elektronica en het roetfilter. Wat kost dat om te vervangen? Wil graag van VW overstappen maar ben ook huiverig door alles wat ik lees. Ik moet wel diesel hebben omdat ik gemiddeld 45k per jaar privé rij. Wie kan me helpen?

    Verstuurd vanaf mijn GM 6 d met Tapatalk
     
  2. Ik rijd zelf de 1.6 tdci 115pk uit 2011, ik heb nog geen noemenswaardige problemen gehad en mn trouwe fordje heeft er inmiddels ruim 283.000km opzitten.
    Ik rijd 25.000km per jaar.
    Roetfilter is geen probleem bij deze motor, deze heeft een speciale coating in het filter waardoor hij "onderhoudsvrij" is.
    Zelf gooi ik er 1 tot 2x per jaar een flesje dpf cleaner of egr cleaner van Forté in, als ik dan voor en na kijk scheelt de dpf load al snel 5-8%
    Heb vorige week mn roetfilter nog uitgelezen met Forscan en tot nu toe zit hij voor ongeveer 30% vol.
    Bij elke beurt gaat er een flesje diesel treatment in om het brandstofsysteem te reinigen/onderhouden.
    De turbo heb ik preventief laten reviseren bij 210k.
    De koppeling en het vliegwiel zijn nog de orginele en nog steeds zonder problemen.
    Qwa elektronica heb ik nog geen problemen gehad.
    Ook als caravantrekker heeft hij zich al goed bewezen.
    Al met al een heerlijke auto om mee te rijden.
    Ik zou niet te lang twijfelen en kopen.
     
    foxmanvos vindt dit leuk.
  3. foxmanvos vindt dit leuk.
  4. Super. Deze had ik ook net gevonden. Mijn Bora gaat er eind dit jaar uit. Heeft dan 500k gelopen. Maar dan wordt het zeker de Focus. Wil ook nog even het getouwtrek om de keuringseisen afwachten.

    Verstuurd vanaf mijn GM 6 d met Tapatalk
     
  5. Getouwtrek rond de keuringseisen?

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  6. Ja ik zag pas artikel over het roetfilter. De kosten konden per keuring oplopen ivm reinigen/verwisselen roetfilter. Zal eens gaan zoeken.

    Verstuurd vanaf mijn GM 6 d met Tapatalk
     
  7. Dat is toch geen probleem als alles orgineel is?
    Ik heb alles orgineel gelaten en heb nergens problemen mee.
    Reinigen is ook niet aan de orde bij deze roetfilters en als dat wel het geval is zullen de kosten rond de 250,- zitten om hem te laten reinigen.
    Als je de roetfilter laat zitten heb je ook geen last van deze apk eis.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
    gerardTDCI, jeroenbreuer en foxmanvos vinden dit leuk.
  8. Daar heb je gelijk in. Ben ik weer gerust.

    Verstuurd vanaf mijn GM 6 d met Tapatalk
     
  9. Ik gok met een 1.9tdi? Met 2.0tdi had je het niet gehaald.
     
    foxmanvos vindt dit leuk.
  10. Klopt helemaal. Zit nog steeds aan de 1,e turbo. Kocht hem met 128k op de teller.

    Verstuurd vanaf mijn GM 6 d met Tapatalk
     
  11. Wat je ook in de gaten moet houden is of je over een paar jaar nog op alle bestemmingen kunt komen met een diesel. Er komen steeds meer milieuzones bij.
     
    foxmanvos vindt dit leuk.
  12. Dit is een euro 5, die zullen naar verwachting voorlopig nog niet geweerd worden in de binnensteden.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
    foxmanvos en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  13. Daar heb je gelijk in. Maar ik moet echt diesel hebben. Om de week al 1000km voor mijn kids. En dan de rest nog. Aangezien er een roetfilter inzit zal het nog wel kunnen. Rotterdam heeft het ook opgeheven. Het blijft toch koffiedik kijken.

    Verstuurd vanaf mijn GM 6 d met Tapatalk
     
  14. #15 nctnico, 1 feb 2020
    Laatst bewerkt: 1 feb 2020
    Dat moet je niet te hard zeggen. In Antwerpen moet je vanaf 2025 betalen met een euro5 diesel. Als de topic starter zo'n 350k km uit de auto wil halen (uitgaande van 150k km bij aanschaf / 500k km totaal) dan doet hij daar bijna 8 jaar over. En niet te vergeten dat we hier in Nederland volgend jaar verkiezingen krijgen. Als de 'groene' partijen die winnen dan krijg je dat soort gekkigheid hier ook in toenemende mate.

    Een zuinige hybride op benzine (2e hands) zou ook een optie kunnen zijn; je moet je niet blindstaren op diesel en er ook vanuit gaan dat dieselolie relatief gezien steeds duurder wordt gemaakt. Al met al is het best een complex plaatje voor wat betreft aanschafkosten, onderhoud en brandstofkosten.
     
  15. Daar heb je volledig gelijk in. Daarom wil ik pas eind dit jaar een andere auto halen. Het blijft echt moeilijk. Ford en gas is dat nog een goede combinatie? Ik moet dringend eens gaan rekenen ivm mrb en dieselprijzen tegenover benzine etc. Ik rij nu gemiddeld 1:20 dat is met benzine niet te halen.

    Verstuurd vanaf mijn GM 6 d met Tapatalk
     
  16. Aan de andere kant, dieseltjes zijn ook een stuk goedkoper dan benzine wagens in aanschaf. Al zul je dan “maar” 5 jaar met de auto doen. Boven de 250.000km is geen enkele auto veel meer waard. En die bangmakerij dat je bepaalde gebieden niet in mag, eerst maar eens kijken of het zo’n vaart loopt en of het überhaupt steden zijn waar je wilt en moet zijn.
    Overigens een jaar of wat terug was er ook al zo’n hetze tegen dieselwagens. Toen zijn er ook genoeg mensen geweest die een benzine wagen hadden aangeschaft omdat ze bang werden gemaakt.
     
    gerardTDCI, foxmanvos en Basscania vinden dit leuk.
  17. Je kunt het een hetze noemen maar ik moet regelmatig op plekken zijn waar ik al tijdje niet met (in mijn geval) een Focus uit 2006 op diesel zou mogen komen maar met de benzine versie wel. Kortom: het hangt er maar net vanaf waar je moet zijn of je last hebt van de milieuzones. Doen alsof milieuzones niet bestaan en/of niet komen is je hoofd in het zand steken. Aan de andere kant maakt het de tweedehands diesels wel een stuk goedkoper.
     
    foxmanvos vindt dit leuk.
  18. Er zit wel een verschil in een diesel van 2006 of een diesel van 2011, dat is een beetje appels met peren vergelijken.
    Sowieso zit er ook verschil in een diesel uit 2006 met of zonder roetfilter.
    De 1.8tdci uit 2006 heeft geen roetfilter waar de 1.6tdci wel een af fabriek roetfilter heeft.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
    foxmanvos vindt dit leuk.
  19. Klopt maar ondertussen zijn we ook al weer een paar jaar verder en de milieuzones eisen steeds modernere auto's. Toen ik mijn auto kocht was die 8 jaar oud. Een focus uit 2012 is nu 8 jaar oud.
     

Deel Deze Pagina