1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Heeft iemand ervaring met de ST Line i.c.m. een caravan?

Discussie in 'Algemeen' gestart door Eric Penning, 31 jan 2020.

  1. Heeft iemand ervaring met het trekken van een caravan met een nieuwe Focus ST-line wagon ? En dan niet wat betreft het aantal pk’s, maar meer hoe de caravan achter de auto hangt. De ST line is namelijk een centimeter verlaagt. Ik kijk ook naar de Active en die is weer 3,4 centimeter hoger. Ik ben een beetje bang dat de caravan bij de kogel naar beneden wijst en er dus niet recht achter hangt. Vandaag gereden in een ST Line 182pk. Erg lekker....... Dus mijn voorkeur gaat daar wel naar uit, maar als de Active praktischer is.....
    Alvast dank ! Gr. Eric
     
  2. Mij lijkt het eerlijk gezegd fijner als de caravan iets naar voren leunt(ST-line), dan juist naar achter(Active).
    Daarbij ga ik ervan uit dat de trekhaak exact dezelfde is qua hoogte!
     
  3. Patman vindt dit leuk.
  4. Dank voor je reactie ! De trekhaak wordt bij de ST Line en Active op dezelfde manier geplaatst, wat dus betekent dat er een verschil is van 4 cm tussen de hoogte op de ST Line en de hoogte van de Active. Ik ben dus een beetje bang dat de caravan teveel op de kogel gaat drukken, waardoor de auto naar achter helt en dus de voorwielen licht omhoog komen en je dus grip verliest. In mijn huidige auto (Opel Astra Station) heb ik hulpveren laten plaatsen. Gevoelsmatig heb je bij de Active dus meer marge.
     
  5. Iets meer op de kogel drukken is juist beter dan meer “overhang” naar achteren.
    Een ST-Line Wagon mag 90kg kogeldruk hebben, waar 75kg een beetje het gemiddelde is!

    Leuk filmpje:

    Al met al denk ik juist dat je er een heerlijke trekauto mee hebt.

    De 182pk versie mag trouwens 1700kg trekken. Dus dat zit ook wel snor!
     
    Leon Focus en Marcel123 vinden dit leuk.
  6. Dank voor je reactie FW-FFSTline.
    Waar ik bang voor ben is dat de caravan de achterkant van de auto naar beneden duwt en dat dus de voorwielen omhoog komen en besturing wazig gaat worden.
    Caravan is maximaal met 1300kg beladen en geen fietsen op de achterkant van de caravan en ook niet op de dissel. Achterbak ook niet supervol beladen, maar wel 4 volwassen in de auto.
    Mijn grootste angst is dus dat de auto van achter door gaat hangen.
     
  7. Ik denk dat je je echt geen zorgen hoeft te maken zolang jij je houdt aan de maximum belading van de auto, het gewicht goed verdeeld in de auto en ook de caravan goed belaadt.

    En wellicht even kijken of er een dealer is die een Focus heeft staan met trekhaak. En dan je caravan erachter hangen!
     
  8. Ik reed altijd met een kogeldruk van rond de 65kg, niet te licht en ook
    niet te zwaar, staat niet na te deinen, gewoon met standaard vering.
    Ik weet eigenlijks niet of de ST-line een andere demper en veer heeft,
    dat zou dan nog nadelig kunnen zijn als hij alleen iets lager ligt
     
  9. Rij zelf met een :active: en een caravan die beladen is tot zo'n 1.300 kg met een kogeldruk rond de 75 kg. Niets aan het handje. De combi is super stabiel. Denk zelfs dat als de kogeldruk nog iets hoger is het zelfs misschien nog wel wat meer comfort geeft. Veel heeft het natuurlijk ook te maken hoe je je belading hebt geregeld, dat heb je altijd zelf in de hand.
    Caravan hing bij mij niet achterover en de auto lag gewoon vlak qua vering.
     
  10. Vorige auto was een ST line, Hobby van 1200 kg er achter. Niet echt heel ver mee gereden (vakantie in Nederland) Reed prima, geen last van extra druk op de kogel voor mijn gevoel. Denk dat die ene centimeter ook geen invloed heeft ten op zichte van normaal. Was niet gelukkig met die 3 pitter ondanks de 125 pk. Mooie auto om te zien, erg voordelig in gebruik, maar met de caravan er achter vond ik het maar heel mager. Nu een Kuga 150 pk die mag 2000 kg trekken, is wel een andere situatie natuurlijk, maar voelt een heel beetje beter.
     
  11. Zolang je kogeldruk goed is zul je weinig last hebben van de caravan. Mocht je merken dat de caravan te veel op de trekhaak drukt is je kogeldruk te hoog.
    De hoogte van de trekhaak heeft wat effect op de daadwerkelijke druk op de kogel
     
  12. RTL Autowereld is er wel over te spreken...



    Greetz Emiel
     
  13. Met mijn St-Line nooit problemen gehad met de caravan (Kip 44T)
    Die 1 cm verlaging merk je niet. Zoals al eerder gezegd: controleer je kogeldruk voor vertrek en alles gaat goed.
    Beetje vertrouwen in Ford hebben hoor! Die maken heus geen auto's waar je problemen mee krijgt omdat er een caravan achter hangt.
    ;)
     
  14. Ik had mijn vorige Focus wagon uit 2011 (1.6 met 182pk) verlaagd met een eibach setje. Die stond zeker 3cm lager dan de standaard titanium uitvoering.
    Met een zware 1500kg caravan erachter nooit problemen gehad. Frankrijk, inclusief berpassen en haarspeldbochten ging probleemloos!
    Kogeldruk van 70-80kg, de complete voortent en 3 kinderen achterin maakte niet dat me de boel op de grond liep. Ik let wel heel goed op de belading van de caravan!
    Het geheel liep perfect, zelfs bij 120km/u nog! Dus ik denk dat jij met je nieuwe ST line ook prima weg komt want die ligt nog een stukje hoger op de veren dan mijn vorige focus deed...
     
  15. #16 Peter-B, 16 feb 2020
    Laatst bewerkt: 16 feb 2020
    De hoogte van de trekhaakkogel moet met een onbeladen auto tussen de 38 en 45 cm liggen, gemeten vanaf het wegdek tot hart kogel. Beladen tussen de 35 en 42 cm.

    Ik heb net een nieuwe ST line wagon met inklapbare trekhaak. Ik heb net even bij mij gemeten, en hoogte hart kogel zit onbeladen op 42 cm. Ford, en met name de ST line, is redelijk strak geveerd, dus hij zakt niet zo erg (in vergelijk met andere middenklassers...tenminste mijn ervaring) Ik ga het deze zomer ervaren met mijn Hobby (1300 kg), maar ik ben er niet bang voor.

    Het sportieve/strakke onderstel van de ST line heeft alleen maar een positieve invloed op de stabiliteit van de combinatie. Die caravan vind het helemaal niet erg als de kogel een centimeter hoger of lager ligt.
    Maar ik denk dat je met een gewone Focus of met een Active ook een hele goede trekauto hebt.

    Ik rij al 23 jaar met een caravan, en de diverse Fords die ik heb gehad hadden allemaal een betere wegligging met caravan dan vergelijkbare modellen van andere merken (mijn mening).


    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  16. Mijn wagon heeft de standaard veren. Maar onder de dissel van mijn caravan zit zo’n beschermbeugel. Bij drempels tikt ie em wel aan hoor, dus echt heel zachtjes er overheen er vooral eraf. Het ligt dus ook aan de caravan en niet alleen aan de auto.
     
  17. hier ook meer dan 30 jaar ervaring..... de C-Max mag een kogelgewicht hebben van 75 kilo.... onze Ventana is redelijk zwaar (1500KG) en ik zorg ervoor dat hij 80 KG gewicht heeft op de kogel... en dat rijdt prima... daarbij opgeteld de Zodiac en Suzuki Motor van om en nabij de 130 KG (in de kofferbak van de auto) rijdt dat prima!!!!

    ventana.jpg
     
    Peter-B vindt dit leuk.
  18. Drempels blijft natuurlijk altijd wel voorzichtig doen met een caravan. Ik heb ook zo'n beschermbeugel onder de dissel, maar die is niet zo groot.
    Hoe hoog zit bij jou de kogel?


    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  19. Heb jij nu het nieuwste 2019 model focus STline of de de voorlaatste? Ik heb een model 2016 en wil daar ook graag de inklapbare trekhaak op hebben maar het is me nog niet helemaal duidelijk of dat wel past ivm de st bumper

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina