1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 ti-vct 125 tunen of niet en waar

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Stefrutten, 28 jan 2020.

  1. Nu weet ik dat ik geen turbo heb etc. Maar heeft iemand dit gedaan en is het toch merkbaar.

    Wat mij opvalt is dat me auto langzamer optrekt sinds hij een software update gehad heeft bij de dealer. En nu ben ik aan t kijken wat t eventueel kan worden. Nu zie diverse sites dat er maar 10 pk bij komt op 2 sites na. De 1 is procartuning en ga ik van 125 naar 140 pk en 159 naar 171 nm (299€) maar er is 1 andere 'specialist' chiptuneRS en daar ga ik van 125 naar 145 pk en 159 naar 180 nm, dit kost 375 euro.

    Is die laatste dan eventueel toch de moeite waard dat t iets merkbaar is. En nee ik weet dat ik geen turbo heb maar het gaat me om het totaal plaatje, of ik er voordeel uit haal en of het iets merkbaar is. Het zou eventueel alleen al schelen wanneer ik met de auto naar Kroatië rijdt en dan die leuke bergop heb over de snelweg in Duitsland Oostenrijk Slovenië
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  2. ik zou naar een tuner gaan, die echt een voor meting en na meting doet, dus echt op de rollenbank, waar je echt zelf ziet wat he voor en na hebt.
    br performance is mijn favorite:)
     
  3. Ik vind dat erg veel vermogenswinst voor een motor zonder turbo. Lijkt mij dan ook erg sterk dat dat mogelijk is zonder bijkomende ingrepen. Of de motor moet af fabriek al ontzettend geknepen zijn, maar dat geloof ik ook niet echt.
     
  4. Ze geven voor mijn Kia op dat hij van 136pk naar 150pk gaat en van 165Nm naar 185Nm. Leuk maar totaal niet het geld waard.
     
  5. Ja dat vind ik ook apart. Omdat het bij wat bekendere 10/15 pk is. Als ik nou een turbo had had ik het sowieso gedaan.
     
  6. Je weet niet hoeveel vermogen er nu nog over is van de originele 125pk. 15pk erbij met alleen wat nieuwe software op een 1.6 lijkt mij sterk. Ik gok ook dat jij weinig verschil gaat merken.
     
  7. Denk t ook. Maar heb laatst een update gehad PCM ofzo want had problemen met koude motor dat ik helemaal geen vermogen had. Na die update rijdt hij weer normaal maar vind dat hij langzamer optrekt dan voorheen vandaar me twijfel/ vraag
     
  8. Ik heb bij procar in Aalsmeer de fiesta mk7 van mijn vrouw laten "tunen" hierbij is de 60 pk software vervangen voor de 82 pk variant en daarbij hebben ze bepaalde restricties verwijderd waardoor die een 89pk zou moeten hebben. Ze rollen de auto hierbij niet.
    Het ging mij niet zo zeer om de pk winst maar meer dat ik een vervelende hik had bij accelereren. Dit zou komen omdat de gasklep software matig niet verder dan 70% word uitgestuurd bij de 60pk variant.

    Na de tuning is de auto zuiniger en feller geworden en het belangrijkste de hik is weg.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  9. Is niet te vergelijken, aangezien ze eigenlijk gewoon de originele 82pk software in de Fiesta hebben geladen. De 60pk versie is idd een geknepen 82pk.

    @TS: het vermogen wat ze opgeven zit echt niet alleen in de software. Enige wat ze dan doen is de onsteking en het inspuitmoment aanpassen. Is niet perse ten goede van je blok. Ik zou het dus niet doen.
     
  10. Ik heb zelf een FoFo 2 met de 1.6 ti vct met 115 Pk en 155 Nm benzine motor en heb ook gekeken naar tuning en er zijn inderdaad een aantal, maar een goede met rollenbank test voor en na de aanpassingen is niet goedkoop helaas, voor mij kwam het op 138 Pk en 173 Nm!
    Je hebt ook natuurlijk je luchtfilter(huis) te vervangen door een after market open luchtfilter (vraag me af of het echt wat op levert), een speciaal gemaakte geoptimaliseerde (bijvoorbeeld RVS) uitlaat, speciale nokkenassen (kun je in GB krijgen), gasklephuis met 60 mm i.p.v. 55 mm doorlaat en wat ik ooit in GB ben tegen gekomen natuurlijk een turbo kit op de auto zetten, kitje kost ca. 2.000 / 5.000 euro exclusief inbouw, dus ingebouwd kom je dan al gauw zo op 6.000/9.000 euro, zou ca 170 Pk en 270 Nm moeten opleveren, maar of je motor dan niet aan betrouwbaarheid en levensduur inlevert betwijfel ik te zeerste!

    Ik ben zelf ook met dit thema bezig geweest en heb besloten het allemaal maar te laten zoals het is, mijn motor liep eerst niet goed en had het gevoel dat hem aan vermogen ontbrak en tevens liep hij ruw en stotend, maar toen ik het complete gasklephuis en luchtmassameter (+ nieuwe bougie's, bobine, luchtfilter en motorolie) had vervangen leek ik wel een andere auto te hebben en hij gaat nu als een speer (bij wijzen van spreken natuurlijk, is nog geen race auto hoor) en trekt gelijk weg als ik het gaspedaal intrap en blijft daarbij redelijk zuinig 7 a 8 liter per honderd km!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Bougies, bougiekabels en bobine lijken me een beter idee om naar te kijken. Het kan ook zijn dat iemand hele goedkope benzine heeft getankt. Tunen van een atmosferische motor (zonder turbo) is niet echt zinvol.
     
  12. Dat is allemaal in orde en nieuw. Max half jaar of 3 maand. En met e10 of e5 merk ik geen verschil qua vermogen wat dan ook. Ik tank wel altijd vpower maar puur voor de extra airmiles haha.

    Maar zie eerder bericht van mij, hij is wat langzamer met optrekken sinds de PCM update, hij trekt wel in 1 stuk door maar voordat ik die update had ( 2 weken geleden gebeurd ) Had hij zeg maar bij 4000 toeren extra versnelling.

    Vandaar dat ik denk over een tuning voor dat kleine beetje verschil als dat wel merkbaar is. Tuurlijk niet super zoals met een turbo blok dat snap ik wel haha
     
  13. Als hij na een update minder goed loopt dan moet je terug naar de garage en moeten zij maar zien dat het opgelost raakt. Hoezo is die update eigenlijk doorgevoerd? Was dat op vraag van jou, was er iets aan de hand dat door die update opgelost is of hadden ze gewoon een nieuwe update en hebben ze die toegepast?
     
  14. Die heb ik laten doen n.a.v. andere topic hierop, van 1.6 ti-vct heeft geen vermogen. Had ik namelijk als je vol gas gaf dat hij echt niet vooruit kwam. Deed je de auto uit en gelijk aan dan reed hij weer normaal. En t vreemde is was dat ik zelfs met dat probleem naar dealer ben geweest maar de computer gaf geen foutmelding of wat dan ook, zelfs niet wanneer probleem aanwezig was. En iemand anders is naar iemand van hier geweest met hetzelfde probleem en blijkbaar was/is er een software update,en sindsdien had diegene dat probleem niet meer. Bij mij stond idd ook een update nog open eventueel en ik heb dat eerst laten doen voordat ik de auto zou achter laten etc om t probleem te vinden. En sinds die update rijdt hij tot nu toe dus weer normaal qua vermogen.

    En hij trekt wel in 1 lijn door dus daar ga ik niet voor terug maar hij is iets langzamer dan voorheen en die 'extra' power na 4000 toeren heb ik niet meer.

    Vandaar dat ik twijfel aan een tuning van die 15 of 20 pk mocht dat waar zijn
     
  15. Zo'n ti vct Is toch een motor met variabele kleptiming? En die gaat toch mee naar werken in de hogere toeren?
    Ik zou bijna durven denken dat daar iets niet meer goed werkt dan.
    Ik zou hoe dan ook teruggaan. De motor presteert niet zoals ze zou moeten...
     
  16. Mee eens! De variabele kleptiming is een eerste verdachte. Volgens het 'veelvoorkomende gebreken' topic moet er om de zoveel kilometers iets aan het VCT systeem vervangen worden.
     
  17. Ja klopt rond de 150k. Nou heeft die in november grote beurt gehad, 2 weken terug de update bij ford huisman en qua geluid is er nog niks mis mee met se variabele kleppen. Ze hadden hier ook nog naar gekeken geluisterd en ik zit nu pas op 115k. Daarbij is de auto redelijk stil, met kap dicht hoor je niks aan de buitenkant. Kap open licht getik of gedraai maar da's niet dat je je zorgen om moe5 maken zeg maar.. gewoon een motorblok wat je hoort draaien
     
  18. Da's wel een erg onbenullige manier om te checken of je variabele kleptiming wel goed werkt.
    Maar ik ben niet technisch genoeg onderlegd om te kunnen zeggen of dat de juiste manier is, dus als je er vertrouwen in hebt...
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  19. Zover gaat mijn kennis ook niet nee. Maar wat ik zo lees als ik t heb, ik heb nog geen vermogen verlies of trekkracht verlies. Enige verschil is dat die extra power niet heeft sinds die update. Dus het kan ook gewoon daaraan liggen. Ik trek elke ochtend heel vroeg of avond heel laat vaak zat gas helemaal open en merk daarin geen verschil. De 'normal3' power heeft hij nog wel zeg maar

    (In de zin van, 1 keer in zijn 2, 3 en 4 tot 5/6000 toeren en dan gewoon weer normaal rijden)
     
  20. #20 Hollender, 30 jan 2020
    Laatst bewerkt: 30 jan 2020
    Je spreekt jezelf tegen...
    Je zegt dat je geen verlies van vermogen hebt, twee regels verder zeg je we dat je extra power mist.

    Conclusie, je hebt vermogensverlies. Iets wat de auto voor de update wel deed en nu niet meer.
    Ik zou teruggaan, maar dat is iets dat jij helemaal voor jezelf moet bepalen.
     

Deel Deze Pagina