1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roettoeslag. Ik zou mijn echte uitstoot willen weten.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Robert Weesie, 19 jan 2020.

  1. Hier in België zijn er ook al een aantal steden met een lage emissie zone. Enkel diesels met euro 5 en hoger zijn dan nog toegelaten, en binnen (als ik mij niet vergis) 2 jaar stappen de eerste al over naar enkel nog euro 6 en hoger.
    In de toekomst worden op verschillende plaatsen zelfs alle diesels verboden.
    Met een benzine met katalysator mag je de komende 7 jaar overal nog probleemloos rondrijden.
    Persoonlijk rijdt ik liefst diesel. Zuiniger, sterker, betrouwbaarder...
    Of ze goedkoper zijn weet ik niet, maar de restwaarde gaat de komende tijd echt hard achteruit gaan.
     
  2. #22 trucker0werner, 22 jan 2020
    Laatst bewerkt: 22 jan 2020
    @gerardTDCI
    er zijn diverse haken en ogen aan die mileuzones, elk land heeft weer iets eigen.
    want wat hierboven staat, dat heb ik pas geleden.
    benzine auto met euro0 mag nog wel waar euro4 diesel niet meer mag.

    co2 is idd bij diesel veel lager, vandaar dat bij apk naar roet wordt gekeken en niet naar co2.
    dat uit meting blijkt dat het erger wordt geloof ik niks meer van.
    als ze testapparatuur boven een riool plaatsen of plek waar de dode dieren worden geplaats voor ze worden opgehaald. dichter dan 300meter bij boederij staan (of zelfs voor de deur). Dan gaan alle test verkeerd.

    het grootste probleem is dat de 6% door wegverkeer komt en 46% door de landbouw (verdeling neerslag 2018).
    mooiste/ergste is dat de overheid geweldig bezig is met geld verspillen.
    ze geven subside op hybride auto's om het aantrekkelijker te maken. wat gebeurt er. auto's verdwijnen allemaal naar de buitenland, met EV auto gebeurt het zelfde. Ja er blijven een paar hier. Alleen voor de particulier is het behoorlijk duurder in aanschaf. voor de particulier moet het aantrekkelijker zijn om over te stappen en haalbaar zijn om 15miljoen auto's naar ev auto's te gaan.

    @Hollender
    je zegt het goed persoonlijk, helaas als automonteur heb ik andere mening voor gekregen.
    diesel heeft hogere onderhoudskosten, gaat er iets kapot kost het snel al veel. nadeel zie het vaak, turbo, egr,roestfilter, brandstoftoevoeging systeem, etc.
    eigenlijk alles wat voor de milieu de diesel schoner maakt zie ik vaak problemen opleveren.
    mijn mening is 25.000-30.000km de grens is voor wat je wilt. eronder is benzine de goedkoopste optie erboven diesel.
    dit geld nartuurlijk voor nl en in belgie geen idee welke regels,btw en dergelijke ze verzinnen.

    dat over aantal jaren benzine auto's ook problemen gaan opleveren kan ik wel inzien. echter denk ik dat ze het anders doen. steden hebben dan alleen wegen met bestemmingsverkeer. al het ander verkeer moet dan buiten de centrum blijven. helaas kiezen we ervoor om met de auto naar de stad te gaan en voor de winkel te willen parkeren.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Op mijn werk is het omslagpunt als ruim boven 40.000km gezet voor diesel. En als ik de leasemij spreek geven die ook aan liever geen diesels meer te zien in verband met de restwaarde.
    Bij een gelijke uitrusting was afgelopen jaar een diesel qua leaseprijs ongeveer €100 per maand duurder dan een benzine.
    Ik rij nu 1:20 met een hybride een gelijksoortige diesel met automaat doet het meestal niet beter wat dat betreft.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  4. Dan heb je het wel over nieuwe auto's. Leasemaatschappijen denken enkel aan de restwaarde omdat daar nooit de auto opgereden wordt. Het zit hem dus allemaal in de aanschaf waarde van een (tweedehands) auto
     
  5. Bij een privé aankoop zou ik echt heel goed kijken naar het gebruik van de auto.
    De diesels hebben een enorme hekel aan korte stukjes. Pas na ongeveer 30km beginnen ze een beetje goed door te warmen. Dat opwarmen zie je ook aan het verbruik, na een kilometer of 30 zie je vaak het verbruik zakken.

    Bij korte stukjes kan je problemen krijgen met het roetfilter en EGR klep. Mijn Focus heeft in 5 jaar 252000km gereden (waarvan ik er 4 jaar en 224000km in gereden heb). In die periode geen turbo problemen, geen EGR problemen en geen roetfilter problemen. De auto werd elke dag goed warm door de lange afstanden waardoor de regeneratie cyclussen ook goed afgemaakt konden worden.

    Nu denk ik wel dat de huidige direct ingespoten benzinemotoren ook een stuk gevoeliger zijn dan de oudere motoren. Dat goed en tijdig onderhoud kritisch is geworden weten we al.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  6. je slaat de spijker op z'n kop.
    neem een Mercedes Benz diesel (geen CDI) zo'n W123 of 124, die liepen met gemak 7 of 8 ton zonder noemenswaardige problemen.
    en onderdelen die kapot gingen waren vaak nog te reviseren ook.
    toen ze begonnen met die milieu onzin, staat de ene na de andere diesel met panne.
    nieuwe filters, verstuivers, turbo's, noem maar op en dat vervangen is niet schadelijk voor het milieu......
    ik denk wel eens dat we toen minder vervuilde als nu, ze slaan soms echt helemaal door met die regeltjes.
     
  7. Ik vraag me af of TS nog van zich laat horen...
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  8. hij heeft wel weer een leuke discussie opgestart :schater:
     
    jeroenbreuer en Patman vinden dit leuk.
  9. #29 McGyver, 22 jan 2020
    Laatst bewerkt: 22 jan 2020
    Volgens de opgave van de fabrikant zou je 1:22,2 moeten kunnen halen. Met een volle tank van 55 liter zou je dus ruim 1200 km moeten kunnen halen. Het verbruik van jouw Focus is hoger, dus de uitstoot is ook hoger dan op het kenteken staat.
    Het verbruik en daarmee de uitstoot is onder labaratorium omstandigheden vastgesteld. Dat krijg je op de weg nóóit voor elkaar.
     
  10. Volgens mij zijn die opgaves bijna nooit te halen. Op papier en in de praktijk verschilt het regelmatig.
     
  11. Dat diesel in de ban gedaan word is dikke onzin zolang iedereen met benzine blijft rijden zal er diesel zijn gezien diesel daar een rest product van is net als LPG en diesel is inmiddels zo schoon en daarbij diesel stoot nagenoeg geen co2 uit zoals benzine auto s wel in grote mate doen


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  12. Diesel is niet een restproduct. Als dat zo zou zijn dan zou benzine ook een restproduct zijn.
    Restproducten of afvalproducten zijn er nauwelijks bij het raffinageproces. Nagenoeg alles wordt gebruikt, zolang er kerosine gebruikt wordt is de vraag groot genoeg. Qua koolstofketen lengte is kerosine heel nauw verwant aan diesel.

    Ik ben het er wel mee eens dat diesel ten onrechte in het verdomhoekje is gezet. Ik hoop ook van harte dat ze daar van terug gaan komen. Het probleem is dat de fabrikanten er zelf voor gezorgd hebben dat het in het verdomhoekje is gekomen door te sjoemelen met cijfers.


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  13. Het is dat ik geen grote afstanden rij per dag/week, anders zou ik rustig een diesel nemen hoor. Een hoop geschreeuw en bangmakerij om mensen in de electrieke auto te krijgen. Tuurlijk zal dat tzt wel schoner zijn, maar voor nu, nee.
     
  14. #34 nctnico, 22 jan 2020
    Laatst bewerkt: 22 jan 2020
    Als je het nieuws zou volgen dan zou je zelf kunnen lezen dat je in steeds meer steden / gebieden niet meer met een (oudere) diesel mag komen. Dat kan om enkele straten gaan maar ook om complete stadscentra (Antwerpen en Brussel bijvoorbeeld). Je kunt echt niet meer doen alsof auto's op diesel nog een toekomst hebben. Aan een (tweedehands gekochte) auto waar je niet overal mee kunt komen en waar je vroeg of laat uit wordt belast heb je niets.

    En dat een diesel veel minder CO2 uitstoot dan benzine klopt ook niet. Diesel is zwaarder dan benzine en daardoor krijg je per liter diesel 10% meer CO2 uitstoot. Als je kijkt naar het verbruik van hybrides op benzine dan kom je daar niet meer tegenop met een diesel als het doel is om een lagere CO2 uitstoot te halen. Je moet een diesel met een verbruik van 4,55l/100km tegenover een hybride zetten die 5l/100km op benzine verbruikt om een gelijke CO2 uitstoot per km te krijgen.

    En de dieselolie komt vast wel ergens terecht waar men het kan gebruiken (vrachtverkeer, scheepvaart, export, etc).
     
  15. Goed verhaal zal kern van waarheid in zitten maar ik en ook vele mensen met mij en ook auto fabrikanten verklaren de diesel nog lang niet dood nieuwste technieken op diesel gebied zijn zo schoon dat ze in bepaalde delen bbw ruhr gebied de lucht juist schoner maken maar goed daar willen de heren in Brussel niks van weten hoppa iedereen een green deal door z’n strot drukken miljarden euro s aan publieks geld besteden aan laadpalen en weet ik t wat nog meer voor onzin maar goed Brussel bepaalt we zullen zien hoelaat ik nog met m’n diesel van 2011 rond kan tokkelen


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. en jij denkt dat het alleen voor diesels geldt?
    uiteindelijk zullen alle (grote) steden autoluw worden.
    in Amsterdam mogen vanaf 2021 alleen nog maar elektrische taxi's op de standplaatsen staan (Uber ontspringt de dans weer)


    appels met peren vergelijken, diesels afzetten tegen hybride op benzine...……:loco:
    dan is benzine 100% vervuilender met CO2 t.o elektrisch.
     
    Marcelfocustdci vindt dit leuk.
  17. Appels met peren is het idd. Onder de streep is electrisch rijden vervuilender als benzine. Denkend aan bouwen en sloprn van de auto.

    Enige waar naar wordt gekeken is uitstoot in de binnenstad. Zodat lucht in binnenstad nog in te ademen is
     
    Marcelfocustdci vindt dit leuk.
  18. Precies en wat gaan onze linkse groene boom knuffelaars met al die accu’s doen die overblijven??? Op een bult gooien??


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Electrisch rijden op stroom uit gas en kolencentrales (zoals we hier in Nederland nog veel hebben) is inderdaad veel vervuilender dan een moderne auto op benzine. Met de Nederlandse electriciteit zit de NOx van een electrische auto op het randje van de euro6 norm en zwaveluitstoot is 5x tot 20x meer.

    Maar een hybride is geen electrische auto; hybride techniek zorgt ervoor dat de auto zuiniger wordt. Alles bij elkaar opgeteld (CO2 en luchtvervuiling waar we ziek van worden) is een hybride momenteel de beste keuze.
     
  20. Wat rijd je zelf ?ben ik benieuwd naar en ik vind dat altijd makkelijk praten rijd elektrisch of hybride maar ik ben eerlijk ik kan dat niet betalen zoals heeel veel Nederlanders


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina