1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Van 130 naar 100 km/u

Discussie in 'Algemeen' gestart door Patman, 16 nov 2019.

?

Van max 130 naar max 100 km/u vind ik;

  1. Een goede stap voor een beter milieu

    2 stem(men)
    2,5%
  2. Wat een flauwekul / onzin

    53 stem(men)
    67,1%
  3. Prima, Je kan toch al bijna niet harder rijden overdag

    6 stem(men)
    7,6%
  4. Prima, als alle EU (omringende) landen dit ook doen.

    12 stem(men)
    15,2%
  5. Maakt mij niet uit

    6 stem(men)
    7,6%
  6. Goede stap, maar....

    0 stem(men)
    0,0%
  7. Slechte stap, want....

    0 stem(men)
    0,0%
  1. Gisteren en vandaag wederom een vergelijking gemaakt op weg naar huis. Over een afstand van 35 kilometer doe ik er met tussen de 100 en 110 constante snelheid (op de teller) 10 minuten langer over dan bij een snelheid van 130. Dit was rond de klok can 23:15 dus rustig op de weg.
     
  2. Dat is best veel verschil op een kort stukje.
    Ik heb het laatst een paar keer bekeken bij ritten van 190km en ik kwam tussen de 10 en 15 minuten later aan bij de klant. De route is dan vanaf de omgeving Arnhem via de A73 richting Maastricht.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  3. daar zit dan ook een stukje binnendoor rijden bij?
    of is dit gerekend van oprit (Schiphol) naar afrit (Leidschendam)?
     
  4. Ik schat ongeveer 2 kilometer over de N201....Schiphol Rijk tot aan oprit A4.
    Maar goed, hier mag je 80 maar iedereen gaat hier minimaal 100....
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  5. Over 35km met gemiddeld 105km/uur doe je precies 20 minuten.
    Dezelfde afstand met gemiddeld 130km/uur leg je in ruim 16 minuten af. In theorie kan het verschil dus nooit meer dan 4minuten zijn! Hoe kan het dan dat je er toch 10minuten langer over hebt gedaan? Er moet dus nog iets zijn dat die extra 6 minuten vertraging heeft opgeleverd. Veel stoplichten tegen gehad of zoiets?

    Hier nog een aardig artikeltje van twee verslaggevers die ‘een rondje NL’ gedaan hebben om het verschil in tijd te testen. De ene met 130 de ander met 100.

    https://www.ad.nl/auto/100-of-130-tijdwinst-buiten-de-spits-is-groter-dan-gedacht~a14558ac/
     
  6. Het kan natuurlijk zijn dat je meer opgehouden wordt door vrachtwagens waardoor je gemiddelde snelheid verder zakt, dat zou een reden kunnen zijn waardoor het verschil groter was dan dat je zou verwachten.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  7. Interessante test van het AD.
    Eigenlijk zou je volledig dynamische maximum snelheden moeten hebben in Nederland maar dat gaat alleen werken als mensen ook gedisciplineerd zijn en niet alleen zelfzuchtig en arrogant denken dat ze zich niet aan de regels hoeven te houden.
    In het noorden kan je dan bijvoorbeeld de hele dag door 120 aanhouden en op de drukke plaatsen verlagen tot 100 of misschien wel 90 als het echt druk wordt.

    Alleen zal het in Nederland niet snel gaan werken door het "ikke, ikke, ikke" gedrag in het verkeer. Mensen voelen zich snel aangevallen als het aankomt op hoe ze zich moeten gedragen in het verkeer.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
    Thieske vindt dit leuk.
  8. Klopt! Helaas lijkt het steeds erger te worden :nocheer: zou dat komen doordat het steeds drukker wordt op de weg?...
     
  9. Dat speelt misschien wel mee maar de steeds verder gaande individualisering van de maatschappij zal ook wel meespelen denk ik.
    De auto is natuurlijk een symbool van vrijheid en mensen voelen zich veilig in hun eigen cocconetje.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  10. die borden waar dat op aangegeven wordt bestaan wel, op de A12 net voorbij de afrit Bodegraven richting Utrecht.
    echter nog nooit meegemaakt dat de dynamische snelheid ook werkelijk van kracht is geweest.
     
  11. Jaren geleden was er zo'n test tussen Apeldoorn en Deventer. DRAMA. Het veroorzaakte veel meer en hardnekkigere file. En er zat ook direct een trajectcontrole bij voor de te hard rijders. Nee, ik zie daar op dit moment geen heil in, dynamische maximum snelheid.
     
  12. Volgens mij is dat gewoon de samenleving op dit moment, niet alleen verkeer !
     
    gerardTDCI, Patman en Rykers vinden dit leuk.
  13. #133 jason101, 11 dec 2019
    Laatst bewerkt: 11 dec 2019
    Het is tegenwoordig een 24/7 economie. Werktijden zijn hierdoor veranderd dus vroegere spits. Gevolg drukker op de weg en een ieder denk alleen nog aan zich zelf.
    Vroeger wist je nog wie je buren waren waar je zonder probleem een koppie suiker kon halen en je kinderen aan kon vertrouwen. Jazeker, tijden zijn veranderd. Gelukkig woon ik in een buurt met "super" buren waar we op de "ouderwetse" manier met elkaar omgaan. Problemen worden onderling opgelost alhoewel er altijd wel een rotte appel tussen zit maar dat was vroeger ook al zo.
     
    meeder vindt dit leuk.
  14. Gisteren een ritje gedaan van 50km met voornamelijk snelweg. Op een enkel stukje na was het hele traject al omgezet naar 100km/uur max. Het was rustig onderweg, een goed moment om een kleine verbruikstest te doen. De verbruiksmeter voor vertrek op nul gezet en precies 100 gereden (104 op de CC). Wat mij vooral opviel was dat ongeveer de helft van de automobilisten netjes 100 (of zelfs iets eronder) reed, de rest zag de nieuwe borden niet of gewoon negeerde ze gewoon. Het is nog even wennen...
    Maar goed, aan het einde van de rit gaf de BC 5,1 aan, 1:19,6! (1.0 100pk).
     
  15. Verbruik gaat zeker als het rustig is een stuk dalen. Als het druk is zal de gemiddelde snelheid niet veel uitmaken denk ik. Misschien minder accelereren en afremmen hetgeen kan schelen in het verbruik.
     
  16. met 100km/h verbruik je idd minder, alleen je doet er ook iets langer over.
    weet nog goed dat we op de a59 een smok meter hadden staan. je moet dan 80km/h max rijden. dit is weggehaald ivm hij nooit 120km/h aangaf. toen mocht je plots zelfs 130km/h rijden.
    grootste probleem wordt het kleine verschil tussen de auto en auto met aanhangers. zelfs de vrachtwagens die 90rijden wordt het verschil heel klein.
    gevolg is een gok tuurlijk, het duurt langer voor je vrachtwagen of dergelijke inhaalt.
    ik rij liever 120 voorbij een vrachtwagen om dan door te rijden dan eentje stapvoets in te halen

    uiteindelijk zien we het wel hoe het gaat, we moeten er helaas aan geloven.
     
  17. Zelfs als ik met de Kuga 1,5 op CC met 100 km/h bv 250 km snelweg rijd (van Oirschot naar Real Tönisvorst) dan loopt hij 1 op 19.
    En dat is bijna alleen snelweg laatste stuk is een N weg.
    Saai, niet echt, ik kan weer eens naar buiten gapen en wat van de omgeving zien. het is wennen, maar ik rijd sinds ik de Kuga in okt kocht veel minder hard.
    Kuga van een collega loopt 1 op 12 de mijne 1 op 15,5 zonder er op te letten.
     
  18. Gisteren een ritje van 150 KM heen en 150 KM terug gedaan. Overal was het al aangepast. Maar gelukkig lag Flitsmeister naast mij. :cool:
     
  19. "Vlot en veilig inhalen"
    Zo'n beetje de eerste les die je hebt als je rijles neemt.
    Dus niet met 104 km/uur auto's inhalen die 100 rijden. Ook al is de maximum snelheid 100.
    ;)
     
  20. Wat mij vanochtend op weg naar huis opviel is dat sommige netjes 100 rijden, wat maar van korte duur was. Op een zeker moment gingen ze toch harder rijden. Waarschijnlijk omdat het op een zeker moment toch wel saai wordt. Ikzelf zat op de teller rond de 105.
     

Deel Deze Pagina