1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Van 130 naar 100 km/u

Discussie in 'Algemeen' gestart door Patman, 16 nov 2019.

?

Van max 130 naar max 100 km/u vind ik;

  1. Een goede stap voor een beter milieu

    2 stem(men)
    2,5%
  2. Wat een flauwekul / onzin

    53 stem(men)
    67,1%
  3. Prima, Je kan toch al bijna niet harder rijden overdag

    6 stem(men)
    7,6%
  4. Prima, als alle EU (omringende) landen dit ook doen.

    12 stem(men)
    15,2%
  5. Maakt mij niet uit

    6 stem(men)
    7,6%
  6. Goede stap, maar....

    0 stem(men)
    0,0%
  7. Slechte stap, want....

    0 stem(men)
    0,0%
  1. #81 jason101, 5 dec 2019
    Laatst bewerkt: 5 dec 2019
    Ik rij gemiddeld 22k per jaar ( alleen woon werk) waarvan 90% snelweg dus ik behoor niet tot de groep "weinig rijden" en heb genoeg reden om er over te klagen lijk mij. Ik heb dan het geluk dat ik niet vaak in de spits rij maar als ik in de spits zit dan is het ook afzien. Dan duurt een ritje i.p.v. normaal 30 minuten een uur of langer. Op deze momenten zal de uitstoot ook vele malen hoger zijn.
     
  2. Daar begon de hele discussie over. Jij beweerde dat het niets uitmaakte omdat je bij 100km/h langer onderweg bent en daardoor meer uitstoot.


    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  3. Ik heb totaal geen idee van de waardes dus geen idee wie er gelijk heeft. Om het mij als simpele ziel uit te leggen:

    Als ik 46 minuten onderweg ben met 130 rijdend, heb ik een bepaalde hoeveelheid totaal uitstoot over die 46 minuten. Zeg maar even 300 iets
    Als ik 60 minuten onderweg ben met 100 rijdend, heb ik ook een bepaalde hoeveelheid totaal uitstoot over die 60 minuten. Is deze dan lager dan 300?

    Hierbij ga ik er van uit dat ik al de hierboven genoemde snelheid rijd (niet optrekken of afremmen, puur die snelheid rijdend over die tijd) en de overige omstandigheden 100% identiek zijn
     
  4. maar daar zeg ik toch niet dat je dan met 130 dan minder uitstoot?
     
  5. En dat bedoel ik dus, er is niet te meten. Elke situatie is anders, soms hard soms zacht rijden. De snelheid is nooit een hele rit gelijk, dus de uitstoot ook niet. Hoe meetje dat dan?
     
  6. Er zal vast wel op een manier gemeten zijn dat de vervuiling van 46 minuten 130 rijden meer is dan 60 minuten 100 rijden toch? Anders zou deze maatregel toch niet worden ingevoerd
     
  7. Natuurlijk hebben we thuis ook deze discussie gevoerd en denken dat Nederland voor het einde van dit jaar aan het klimaatakkoord moet voldoen en daarom deze maatregel hebben ingevoerd om aan te kunnen tonen dat ze er toch de bezig zijn. Iets anders zou ik niet kunnen verzinnen. Waarom zouden ze in 2012 dan hebben beslist om de max snelheid te verhogen naar 130 terwijl ze toen al wisten dat dit in strijd zou zijn met het klimaatakkoord.
     
  8. De uitstoot van auto wordt gemeten in gram per kilometer. Dus de uitstoot zal minder zijn, omdat je dezelfde afstand aflegt.
     
  9. @jason101 Afgezien van de uitstoot, maar denk je nu echt dat de snelheidsverlaging in de praktijk betekend dat je veel langer onderweg bent. Want waar kun je nu echt 130 km constant doorrijden. Feitelijk nergens is mijn ervaring, nu rij ik ook niet bijzonder veel kilometers.
     
  10. Zeker niet in de spitstijden. Enige tijd wanneer het wel zou kunnen is 's nachts. Overdags gaat ook al bijna niet meer. In de Randstad dan..
     
  11. Dus verandert er eigenlijk niks, en is de verwachte verlaging van de uitstoot nihil, toch?
     
  12. Er verandert wél wat, maar inderdaad niet in de randstad. Wij (de niet-randstadters) krijgen het te verduren.
     
    Thieske vindt dit leuk.
  13. Waarom gaan we hier continu uit van de hoeveelheid uitstoot in gram per kilometer en niet in een tijdsperiode. Bij 130 rijden ben ik 46 minuten onderweg en heb daarna 14 minuten geen uitstoot. Daarbij gaat mijn gemiddelde uitstoot per minuut omlaag.
    Nogmaals: ik ben maar een leek en heb dus geen idee
     
    Patman vindt dit leuk.
  14. Denk dat ik het een beetje begint te begrijpen Thijs. Bij een snelheid van 130, over een afstand 100 kilometer heb je een uitstoot van (bijv) 10mg per minuut. Dit maal 46 minuten is 460mg. Bij een snelheid van 100 heb je een uitstoot van (bijv) 6mg per minuut. Dit maal 60 minuten is 360mg.
    Alleen is mij nog niet duidelijk wat de daadwerkelijke cijfers zijn qua uitstoot bij 100 en 130. Is het verschil zo groot?
    De afstanden dat we hier op de dag 130 mogen zijn naar mijn mening te verwaarlozen.
     
  15. Omdat de emissies van auto's in gram per kilometer wordt bepaald. Omdat dit ook het meest logische is tenzij je de hele dag stationair staat de draaien.
    Het allerbeste zou zijn dat er gekeken wordt naar de uitstoot per liter verbruikte brandstof aangezien de uitstoot direct afkomstig is uit die brandstof. Het grote probleem in het vastleggen is dat de uitstoot enorm kan variëren door de omstandigheden. De ene auto is misschien het minst vervuilend bij 90km/h en de ander bij 110km/h.

    Uiteindelijk moet je toch naar de gemiddelde uitstoot kijken en dan wordt uitstoot per gereden kilometer toch weer makkelijker omdat we kijken naar hoeveel afstand we rijden en niet naar de draaiuren. Snelheid is afstand per tijdseenheid. Verbruik meten we in L/100km (of km/L).

    Als we dit om gaan bouwen naar uitstoot per gereden uur zal er onder de streep niet veel veranderen aan de hele berekening wat beter is voor de uitstoot.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  16. Wellicht dat jij in de randstad woont, maar voor mensen zoals ik die in de achterlanden (lees: buiten de randstad) wonen is het erg zuur dat we nu naar 100 moeten gaan. Eerst was het al zo dat de snelwegen die ik regelmatig rijd (A50 en A28) rondom de Veluwe van 130 naar 120 gingen vanwege die stomme Natura2000 eis en nu wordt dat dus nóg lager.

    Omdat Nederland zo stom was om in het verleden heel veel gebieden aan te merken als Natura2000 (en daarbij de Europese subsidie op te strijken die hierbij hoorde), zitten wij in ons land nu met die stikstofnorm die te hoog is voor diezelfde Natura2000 gebieden. :weird:Maar dát hoor je niet in de media.
     
  17. Ik woon in de achterhoek en rij van daaruit een groot deel van Nederland door en geregeld de A73 naar het zuiden. Als het mij in de praktijk 15 minuten per dag kost is het al veel. Ik merk niet dat ik later bij klanten kom of dat ik later thuis ben.

    Verstuurd vanaf mijn LYA-L09 met Tapatalk
     
  18. Maar @jason101 heeft ploegendienst dus rijdt niet altijd in de spits.
    Net als ik trouwens, rij ik ook vaak in de nacht op de A4 van en naar Schiphol waar je dus 130 mag (op het stukje tussen Zoeterwoude en Leiderdorp na dan) en geloof me Edwin, dan doe ik er vanuit Zoetermeer "maar" 50 minuten over om heen en weer naar Schiphol te rijden met afzetten van klanten daarin mee berekend.
    overdag wanneer je maar 100 mag doe ik over dezelfde rit minimaal 70 minuten als ik geluk heb.

    bij jullie is het rustiger dan in de randstad en kun je dus vaker 130 rijden, dus extra zuur zoals je al zei.
     
  19. Totaal onzinnige maatregel en naar mijn idee is het alleen maar om de schatkist te vullen.

    Je snelheidsovertreding wordt straks een milieu delict en dus hoger.
    Hulpdiensten komen ook later op hun bestemming (die mogen max 40km harder dan de snelheid ter plaatse) dit gaat dus mensenlevens kosten.
    De +/-1200 verkeersborden die vervangen moeten worden à 120euro p/st moeten ook geproduceerd en geplaatst worden, dat is dus ook weer extra uitstoot.

    En laten we niet vergeten dat de euro 95E10 (zeer slechte milieu maatregel) ook een minder rendabele benzine is, je rijdt dus minder zuinig en je verbruikt dus meer, als is dat bij 130 natuurlijk ook zo.

    Dus heel kort door de bocht, het meerverbruik van E10 benzine wordt gecompenseerd met 100 rijden ;):clap:

    En in Oostenrijk mogen ze tegenwoordig 140km/u............blijkt veiliger te zijn (minder ongelukken)

    Bij 100km p/u gaan waarschijnlijk ook meer ongelukken gebeuren, door de lagere snelheid gaan mensen zich ''vervelen'' en laten zich makkelijker afleiden.

    Ik tank btw gewoon 98E5, 1x E10 getankt -> dat dus nooit weer :weird:de RS was niet vooruit te branden :frusty:

    Persoonlijk denk ik dat ze beter de grote (ferry ) schepen en het vliegverkeer kunnen aanpakken.
     
  20. Dit zal 0,2% zijn. Dus niet noemenswaardig.
     

Deel Deze Pagina