1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Check engine lampje

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door MarcoR, 18 nov 2019.

  1. Beste lezers,
    Ik ben benieuwd wie er meer informatie heeft of tips heeft over het volgende:
    1 maand geleden gaat het motorstoringslampje oranje branden tijdens rijden. Naar dealer geweest, leest de auto uit en zegt dat het uitstoot gerelateerd is. Code gewist en gevraagd of ik in het buitenland had getankt. Ik had wel net getankt, maar gewoon e10 bij Total te Veenendaal. Normaal tank ik bij de Shell. Als hij nog een keer zou gaan branden, was het advies om de katalysator te gaan vervangen. Het gaat hier om een uit Duitsland geïmporteerde Focus MK3.2 ‘16 met 1.0 101pk benzine motor. En 76.000 km op de teller. Ik vond dat vroeg om te gaan babbelen over een katalysator. Week geleden begon het lampje weer te branden. En weer nadat ik net had getankt, bij Shell te Amerongen ipv Veenendaal. Ik baalde al aardig, maar afgelopen zaterdag verdween het lampje weer ineens? Los van het lampje merk je 0,0 aan de auto qua ander rijgedrag. Vorig jaar grote beurt gehad bij de dealer met nieuwe bougies, olie / filter en al die ongein. Motor verbruikt geen olie, peilstok blijft gedurende het hele jaar bovenaan bij het streepje. Geen koelvloeistof verbruik. Alles is motorisch volledig standaard.

    Wat denken jullie? Kwestie van andere benzine waardoor een sensor achter de katalysator even alarm slaat? Even een katalysator vervangen is bij de dealer 800,- en bij een klusje zonder bon ook ongetwijfeld nog erg prijzig.
    Gr Marco
     
  2. Misschien nog een keer uit lezen wat de code precies zegt. Die code hier posten dan kunnen mensen je beter adviseren
     
  3. Mij Ford Focus van 2012 heeft na 157.000 kilometer dezelfde uitdagingen.
    Prijsje dealer 1200,00
    Voor dat geld ben me zelf eens gaan verdiepen in deze materie...
    Wat ik in het algemeenheid lees en aan info zie is dat alleen een error melding niet echt veel zegt.
    Er moet meer onderzocht worden dan alleen de "error code " uitlezen.
    Error code geeft vaak een goede hint voor een monteur, maar de monteur moet absoluut ook verder zoeken naar een eventuele oorzaak en uitzoeken of deze melding wel correct is en dat de software niet de foute melding geeft.

    just my 2 cents
     
  4. Beste forumlezers,

    Ook ik heb hetzelfde als Marco. Mijn ford focus is een 1.0 125pk uit aug 2015 met 96.00 km op de teller. Enige tijd geleden brandde het lampje motormanagement, deze is uitgelezen en gereset door garage met foutcode P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold). Ongeveer 5000 km later brandde deze wederom maar ging na twee dagen weer uit. Auto weer uitgelezen maar geen foutcodes zichtbaar wel geven de sensor o2 en sensor o2 theater in de emissietest een "not passed". Is dit simpelweg op te lossen met het vervangen van de sensoren of toch de cat (975,- ford dealer).

    Ik hoor graag jullie suggesties!

    Alvast bedankt.

    Gr Gert
     
  5. Ik heb bij mijn 1.0 ecoboost 2013 exact dezelfde melding 3x gehad. 2x uit laten zetten. 3e keer verdween melding vanzelf. Nooit meer teruggekomen ( ca 1 1/2 jaar ).
    Als de auto goed loopt en verbruik ok is zou ik er niets aan doen.
    Oja de melding ontstond iedere keer tijdens de opwarmfase.
    Misschien hebben jullie hier iets aan.



    Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
     
  6. Doordat euro5 motor beter naar dr status kijkt van dr katalysator krijg je storing als p0420 kat.verouderd. als de werking niet goed van is.
    Vandaar dat je vroeger nooit kreeg en nu wel.

    Als de werking goed is zal idd stpring niet terugkomen
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  7. Flexi en Trucker0werner,
    Beide bedankt voor jullie reactie, zal het in de gaten houden en misschien dat ik toch beide sensoren vervang.

    Auto rijdt goed zonder problemen en extra verbruik is mij niet opgevallen.

    Gr Gert
     
  8. gisteravond kreeg ik ook foutcode , het was ook de p0420, ik heb m vandaag gewist, ik tank overigens altijd 98, maar niet altijd A merk, de auto komt net van een koppelingsbeurt af, dus zou t daar te maken mee hebben?
    bak eraf geweest, dus waarachijnlijk uitlaat ook.
     
  9. Mijn ervaring is niet dat de uitlaat eraf moet voor een koppeling wissel. Dat is alleen bij de achter wiel aandrijvers het geval.

    Heb je bij het zelfde tank station getankt als de vorige tank beurt? Wellicht is de samenstelling van de benzine dermate anders dat de brandstof computer zichzelf daar op moet aanpassen. Maar blijkbaar zo erg dat de lambda sensoren eerst foutmeldingen geven. De E5 E10 benaming is een maximale hoeveelheid geen vaste hoeveelheid.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  10. ik tank altijd 98 eigenlijk
     
  11. Ook in de 98 kan tegenwoordig al een deel bio rommel zitten
     
  12. Update vanuit mijn kant (laat, maar niet minder belangrijk). Woensdag gaat hij terug naar Broekhuis Veenendaal.
    Met E10 bleef ik het lampje periodiek krijgen. Met E5 niet (V-power) bleef het lampje weg. Dus mijn oplossing was om te blijven rijden met E5 (V-power in dit geval).
    Alleen afgelopen weekend toen ik naar Vuur en Rook was in Lunteren begon hij opnieuw te branden. Ik ga hem daarom weer laten uitlezen (alleen daarvoor mag ik al 70,- lappen helaas).
    Ik wil dan wel van hen (Broekhuis) horen wat het nu is. En als ik een katalysator (opgave was vorig jaar 800,-) laat vervangen + het lampje alsnog gaat branden, wat dan de financiele oplossing is.
    Dus niet dat er een lambda sonde kapot is, en de katalysator als schuldige wordt aangewezen waardoor ik 800,- over de balk smijt. Want dat geef ik liever aan andere dingen uit :).
     
    Steef30 vindt dit leuk.
  13. Het is gemakkelijk om dure onderdelen te vervangen als je zelf niet moet betalen. Ik denk dat er redelijk wat garages zijn die gemakshalve maar beginnen te vervangen in plaats van de werkelijke oorzaak te zoeken.
    Sensors kunnen met de juiste apparatuur uitgelezen worden en op die manier kunnen ze vaak al een beeld vormen van de oorzaak.
     
  14. Ik wil wel graag zwart op wit hebben na de diagnose dat wanneer de katalysator vervangen wordt, en het alsnog een lambdasonde blijkt te zijn. Ik niet Sinterklaas speel voor alles. Het is niet een extra boutje of moertje, het is (alleen katalysator) al EUR 800,- ex diagnosekosten (EUR 70,-). Dan mag je verwachten dat een dealer de juiste diagnose kan treffen :).
     
  15. Het blijft soms lastig om zulke storingen exact te specificeren op alleen uitlezing van codes. Een live meting zou mogelijk wel helpen. En dan nog geven ze zulke garanties niet zomaar.
    Maar wat kost een sonde? Gemiddeld 3 a 4 tientjes ofzo afhankelijk van je auto. Pak een dure dan 100€. Lijkt me dan een vreemde stap om als test de kat 800€ ex werk te vervangen ipv de sonde. Maar dat kan aan mij liggen.
    of ze echt apparatuur hebben om individuele sondes te testen weet ik niet. Maar ik kan zelfs met mijn obd2 connector al de actuele sensor waardes zien. dus iemand met wat verstand er van zou mogelijke onregelmatigheden in de sensor Er uit moeten kunnen halen
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  16. #16 Iodokus, 9 jun 2020
    Laatst bewerkt: 9 jun 2020
    Hoewel niet hetzelfde type Focus maar ook ik heb issues gehad met deze error code (later gevolgd door codes P008A en P008B). Destijds ging men er vanuit dat er een probleem was met één of beide lambda sensoren, deze zijn derhalve dan ook vervangen.

    Na het vervangen van beide sensoren is het enige tijd goed gegaan maar na enkele weken kwam de error melding toch weer terug. Uiteindelijk is de katalysator te vervangen en dat bleek de juiste beslissing te zijn. Ik heb sinds het vervangen van de katalysator een kleine 30000 kilometer gereden zonder tussenkomst van de error melding.

    Nu ben ik geen auto techneut en weet ik dat de betreffende melding meerdere oorzaken kan hebben, maar ik vrees toch dat je rekening moet houden met een aardige kosten post aangezien een katalysator niet het goedkoopste onderdeel is :?
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  17. Het is even kijken inderdaad, maar voor wat betreft de katalysator snap ik dat het een dure is. En daar heb ik ook (even simpel gezegd) vrede mee. Ondanks dat het best vroeg is vind ik (4 jaar oud, 89k gelopen). Maargoed, ik wil niet de katalysator vervangen terwijl het probleem ergens anders ligt. Kosten maken wil ik wel, alleen moet de oorzaak daar ook bij liggen.
     
  18. Heb zelf deze stleing gezien met nog lagere km-stand.
    Tot hede is het elke keer op katalysator uitgekomen. Samen met softwareuldate indien mogelijk.
    Heb geen echte voorbeelden gezien van dat lambda sensor de echte boosdoener was.
    De achterste sensor controleert de kat zijn werking goed doet. Aan de hand van de voorste sensor weet hij of de kat goed of niet goed zijn werk doet
     
  19. Eens, maar het komt helaas vaker voor. Bij mij ging de katalysator na 3 jaar en een kleine 75K hemelen.


    Gelijk heb je, daarom ik hoop voor je dat het bij een lambda sonde blijft.
     
    MarcoR vindt dit leuk.
  20. Vaak kun je zelf al nagaan of het aannemelijk is dat de cat er aan kan zijn.
    Een katalysator houdt van een warme motor en lange stukken rijden waardoor ze goed op temperatuur komt en blijft. Daardoor kan een cat goed zijn werk doen.
    Dingen waarvan een cat niet houdt, korte stukjes rijden (komt niet op temperatuur), olie of brandstof in uitlaattraject. Dat hoopt zich op in de cat waardoor deze beschadigd. Daarom nooit doorrijden als je merkt dat de motor op een cilinder minder loopt bijvoorbeeld.
     

Deel Deze Pagina