1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

De weg naar chiptuning, roetfilter leeg maken

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door EdwinCrzy, 30 okt 2019.

  1. Weet niet of hij hier goed staat maar volgens mij wel.
    Ik zal hier een verslagje maken over hoe roetfilter leeg maken mocht iemand een keer willen doen.
    Net begonnen aan de 5de injector(dampklep) die dol gedraaid was eruit te halen en dat ging toch makkelijker als gedacht.
    Heb in april of mei of zo een andere roetfilter en dampklep of hoe je dat ding noemt, gemonteerd.
    Nu weer roetfilter problemen en daarom nu originele roetfilter die reserve staat leeg maken, dicht lassen en dan naar UT om te chippen.
    Foto's volgen.
     
  2. Er wordt steeds strenger op gecontroleerd tijdens de APK. Als ze er op tikken en hij blijkt hol/leeg is het tegenwoordig een afkeuring.

    Het probleem oplossen is meestal goedkoper dan dpf leeg halen en andere software erop laten zetten.
     
  3. #3 EdwinCrzy, 30 okt 2019
    Laatst bewerkt: 30 okt 2019
    Zoals ik al zei in een ander topic, ik heb een volle roetfilter, origineel reserve liggen.
    Dus tijdens apk ligt er een werkende roetfilter tussen, ja kost wat tijd om de lege en de volle te wisselen maar dat interesseerd me niet zo.
    Egr en roetfilter uit is weer beter voor motor en turbo.
    Dus dat wisselen voor apk neem ik voor lief
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. dus als de keurmeester iets vind wat "blijkt" niet goed te zijn is het afkeur :confused:
    nee, hard bewijs geldt volgens mij, ze moeten dan kunnen aantonen dat die leeg is gehaald.

    goedkoper???
    meeste roetfilters begeven het al binnen 100.000km, en met 30.000km per jaar betekent dat iedere 3 jaar een rekening van ruim 1000 euro :loco:
    dan zou ik het ook wel weten ;)
     
  5. Ja ik zou lekker benzine gaan rijden, je moet ondertussen echt enorm veel rijden wil het lonen.

    bij mijn klanten gaat het kantelpunt al naar 50.000km jaarkilometrage
     
    McGyver vindt dit leuk.
  6. Ja daarom, ik rij 70 a 80000km per jaar.
    Dan kun je hem wel invullen.
    Dus lekker eruit.
     
  7. Nou eerste uurtje ongeveer er tijd voor gehad en nu naar bedje. 3u45 weer wekker. :weird::loco:
    Ongeveer 1/4 gedaan gok ik zo.
    IMG-20191030-WA0001.jpg IMG-20191030-WA0006.jpg IMG-20191030-WA0005.jpg IMG-20191030-WA0003.jpg
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  8. Roetfilter is inmiddels leeg.
    Ook alweer dicht gelast.
    Nog even netjes bij slijpen om te kijken of hjj helemaal dicht is, ben ook maar een hobbyist
    Verder nu even geen tijd ivm cursus.
    Woensdag examen en dan hopelijk volgende week chippen. :rock::rock: IMG-20191111-WA0011.jpg IMG-20191111-WA0012.jpg IMG-20191111-WA0014.jpg IMG-20191111-WA0015.jpg IMG-20191111-WA0013.jpg
     
    Remko Wouter en bws723 vinden dit leuk.
  9. je maakt mij niet wijs dat die rommel die daar uit komt, goed is voor het milieu :schater:
     
  10. Bovenstaande foto's geven precies aan waarom er een filter onder zit...

    Ik vindt het asociaal om die dingen er onder weg te slopen.
     
    jeroenbreuer en bjauto vinden dit leuk.
  11. Daar ben ik het niet mee eens.
    Als roet er in zit en hij gaat het verbranden opnieuw.
    Waar ligt het dan, juist ook op straat.
    Enige verschil is dat het nu direct eruit gaat en anders tijdens verbranding.

    Wat ik niet normaal vind dat ik nu voor de 2de keer problemen ermee heb en dat ik dus op kosten gejaagd word.
    Daar word ik ook moedeloos van.
    Als het beter zou werken zou hij eronder blijven.
    Maar ben er klaar mee met die troep.
    Voor verbranding of na verbranding. Roet komt er toch uit.
     
  12. Dat is je kop in het zand steken omdat het beter uitkomt voor je portemonnee. Roetfilters zijn bewezen effectief als ze goed werken.
    Nieuw roetfilter eronder bij een specialist en je kunt weer 100k vooruit.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  13. dat ze werken is wel bewezen.
    maar die prijs vind ik echt te gek, iemand die schoon wil leasen wordt overladen met subsidies en Jan met pet mag de hoofdprijs betalen omdat die een schone diesel wilt rijden, iets met 2 maten meten?
     
    riesjart, Nieles90 en bws723 vinden dit leuk.
  14. De lease rijder staat er los van, die heeft er zelfs aan bij gedragen dat je nu voor een appel en een ei een MK3 diesel koopt. ( 105 pk econetic zijn bijna allemaal ex lease )

    Een diesel rijden betekend hogere MRB, meer onderhoud, meer vervuilen maar goedkoper tanken.

    Als je zoveel rijdt dat dat uit kan dikke prima. Maar dan graag wel op een nette manier en niet je leefomgeving opzadelen met je vieze uitlaat gassen.
     
    bjauto en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  15. Ik rijd 80k per jaar en om nu elk jaar of elk 1.5jaar een andere in te moeten hangen vind ik onzin.
    Vind niet erg als er onderhoud gepleegd moet worden okay maar 750€ standaard kosten per jaar is bullshit.
    Daarbij is het ook niet goed voor de motor als egr met zn zooi terug gegooit word en roetfilter ertussen zit.
    Als het minder duur was geweest had ik hem wel vervangen maar voor die prijzen is het gewoon niet leuk meer.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. #16 jeroenbreuer, 13 nov 2019
    Laatst bewerkt: 13 nov 2019
    Mijn Econetic uit 2013 welke ik nu 3 jaar heb heeft bijna 278.xxx km op de teller. Rij zelf gemiddeld 30k per jaar. (Dit jaar 50k) De roetfilter is bij mijn auto nog nooit vervangen en heb ook nog nooit problemen mee gehad. Ik ben tweede eigenaar van de wagen.

    Ik vind het echt een beetje paniek voetbal wat je nu doet.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  17. #17 jjonkie, 13 nov 2019
    Laatst bewerkt: 13 nov 2019
    Precies wat ik dacht, wel de lusten niet de lasten... 80k per jaar moet je gewoon paar cent per km reserveren voor onderhoud.

    Ik neem aan dat je 80k per jaar rijdt voor je werk. Meenemen in de kostprijs van je dienst of product.
     
    McGyver en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  18. ERG klep zit er om middels de verbrandingsgassen de temperatuur in de motor in de hand te houden. Door een teveel aan zuurstof kan de temperatuur oplopen en ook de uitstoot van NOx neemt daardoor toe. Met de verbrandingsgassen kan dit gereguleerd worden.
    De in het roetfilter opgehoopte roet wordt met een veel hogere temperaturen verbrand dan dat in de motor zou gebeuren. Dus de veronderstelling dat 'het toch wel op straat komt' is niet waar.
     
  19. Er bestaat ook zoiets als reinigen. Ik rij de mijne nu bijna 3 jaar, begin dit jaar is het roetfilter voor het eerst gereinigd, Wij rijden er zo'n 70.000 per jaar mee. Als je een beetje om het milieu geeft laat je het zitten.
     
  20. De meeste roetfilters begeven het binnen 100.000km? Kan je dat met cijfers onderbouwen of is het een onderbuikgevoel?
    Als dat zo zou zijn zouden de roetfilters bij mij op het werk bij alle auto's meerdere malen vervangen moeten zijn en laat dat nou niet het geval zijn. Zelf heb ik met mijn Focus 3.1 252.000km gereden met de originele set verstuivers, nooit EGR problemen, originele turbo en nooit een roetfilter probleem gehad. De andere Focussen binnen de firma zijn ook na ongeveer 2 ton er uit gegaan en ook daar geen roetfilters vervangen of schoongemaakt.
    Bij de andere merken net zo, bij de VAG auto's af en toe een keer een turbo kapot maar daar blijft het meestal wel bij.

    Als je altijd zorgt dat de auto goed warm wordt en afstanden rijdt waar een diesel voor gemaakt is zal een roetfilter echt wel langer meegaan dan 100.000km.
     

Deel Deze Pagina