1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Voor de automaat rijders: handrem of voetrem bij stoplicht?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rykers, 11 nov 2019.

  1. Bij een stoplicht: zet je de auto in neutraal met de handrem? Of met de voetrem?
    Of blijf je in Drive met handrem? Of voetrem?
    Geldt het voor een automaat ook dat je beter niet je voetrem te lang mag gebruiken ivm warmte plekken op je remschijf?
    Heeft iemand hier ideeën over?
     
  2. In de vrachtwagen in drive met voet op de rem. Alleen als het lang gaat duren (spoor gaat dicht oid) neutraal en handrem
     
  3. Bij automaten hou ik altijd de voet op de rem gehouden tenzij het inderdaad echt erg lang duurt, dan even in N en de handrem er op.
     
  4. Ik zou altijd kiezen voor voetrem.

    Ten eerste is een handrem mechanisch ingericht. Ik maak even de vergelijking met de gemiddelde scharnier van een autodeur en die van een pakketbezorger. Die van de pakketbezorger gaan vele malen eerder stuk in vergelijking met de km stand.

    Ten tweede, uit eigen ervaring bij een staart aanrijding. Met de voetrem wordt je minder snel geserveerd op een druk kruispunt ter vergelijking met de handrem.
     
  5. Ik zet bij de automaat van mijn vader hem nog wel eens in zijn neutraal om van het gekruip af te zijn. Verder gebruik ik altijd de voetrem en heb geen last van kromme schijven oid.
    In de vrachtwagen (ook automaat) heb ik de mogelijkheid om het kruipen uit te zetten.
     
  6. De voetrem zou ik zelf gebruiken, die warmteplekken die je beschrijft lijkt me ietwat vergezocht. En als iemand de handrem gebruikt, kan je die ook weer vergeten los te halen als je wilt wegrijden. Dat kan nare situaties tot gevolg hebben.
     
  7. Ik gebruik altijd de voetrem (of Hold functie). Nooit de handrem, alleen bij parkeren op een helling.
     
  8. gebruik met een automaat nooit de handrem.
    warmteplekken op de schijf kan voorkomen als je door een plas rijdt en je remt en dan je rem vast houdt.
    schijf is warm en koelt af door het vocht van de plas, als je dan remt en je houdt 'm vast dan kan dat kromtrekken tot gevolg hebben (dat heb ik altijd begrepen dus)
    maar dit geldt niet speciaal voor een automaat.
     
  9. Als ik automaat rij is hetzelfde als handbak.
    Voetrem vasthouden en bij lange tijd stilstaan. In zijn neutraal of p met handrem.

    Warme plekken valt mee. Ligt net aan hoe je hebt gereden. Op vakantie bergafwaards word het behoorlijk warm. Daar doe ik nog steeds voetrem vasthouden, alleen daarna wel stukje vlak rijden voor het afkoelen.
    Blauwe laag op de schijf is niet direct erg. Rem je weg.
    Door water krimt het te snel en kun je scheure in je schijf krijgen en moet het vervangen worden
     
  10. Waarom zou je met een automaat nooit de handrem moeten gebruiken?

    Zelf gebruik ik de voetrem voor korte wachtmomenten. Maar dat doe ik alleen wanneer ik vooraan sta. Mocht er een auto voor mij staan, dan gebruik ik adaptive cruisecontrol.
    Bij "bekende" verkeerslichten waar het langer kan duren, gebruik ik ook de N met de (automatische) handrem. Bij het wegrijden springt die er vanzelf weer af, dus kan ik die niet vergeten. :)
     
  11. ik heb het niet over moeten hé Marco ;)
    ik reed vaak automaat in een Mercedes, die hebben een voetpedaal als handrem wat ik zelf niet echt handig vond.
    vaak de voet op de rem en soms in de P als het te lang duurde.

    ik zet 'm dan meestal in de P, die automatische handrem is dan wel weer handig :thumbup:

    overigens gebruik ik mijn handrem met mijn huidige auto ook zelden.
     

Deel Deze Pagina