1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 2001 1.6 Motor loopt slecht + Vraag over E10

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HardereHenk, 6 nov 2019.

  1. Dag allen, ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraagje over mijn Ford Focus

    Ik heb nu 4 jaar een Ford Focus Mk1 Ghia Benzine Zetec 1.6 en heb er zelf alweer 40.000 fijne km's op zitten :) De totale teller staat op 230.000KM, het rijden is voornamelijk snelwegverkeer dagelijks z'n 60km met een snelheid van 130km/h. Het is tot nu toe nog steeds mijn eerste auto en ik moet zeggen dat deze heerlijk rijd, af en toe kleine probleempjes die makkelijk gefixed konden worden. Zoals het dashboard dat uitviel, (Nieuw sensortje onder in het blok plaatsen), lam schakelpookje (Nieuw veertje) tot voor kort was er weinig aan de hand. Nu lijkt de motor af en toe op drie cilinders te lopen. En had ik gister het motorstoringslampje branden. De motor heeft ook echt merkbaar minder vermogen. Door gereden tot de dichtstbijzijnde benzinestation en daar alle vloeistoffen nagekeken, ook een snelle blik op de bougiekabels geworpen en dat leek allemaal goed en daarna door gereden naar huis.

    Thuis de bougiekabels + bougies goed onder de loep gehad en het ziet er allemaal prima uit (Bougies zijn nog +/- 2000KM geleden vervangen), eerste verdachte de bobine, bougies eruit en op het blok laten vonken, alle 4 bougies vonken..... Vandaag naar een vriend geweest om de computer uit te lezen en daar kwam de melding dat er een misfire in cilinder 4 is geweest. Hij suggereerde dat omdat alle bougies gewoon vonken dat dit dan waarschijnlijk niet de bobine is maar eerder de luchtmassameter of een vuile injector. Hij stelde zelfs dat de motor door E10 benzine beschadigd kan zijn en dat ik vanaf nu alleen nog maar Euro 98 moet tanken. Zijn uitleesapparaat was vrij simpel en morgen ga ik naar iemand toe die een apparaat tot zijn beschikking heeft die dieper in de computer kan graven. Hopelijk kan ik dan echt uitstel over het motorprobleem krijgen en hoe dit op te lossen. Na het resetten van de computer loopt de motor wel iets beter. Ik vermoed zelf nog steeds de bobine, de bobine die er nu opzit is niet origineel en lijkt mij een merkloze "chinabobine"

    Tijdens het rijden merk je duidelijk minder vermogen, later schakelen en als je 100 rijd dan voel je de motor ook steeds haperen (alsof je met een 1.0 motor de berg op gaat in z'n 1) stationair loopt de motor telkens 2-3 seconden goed en dan hoor/voel je de motor "bibberen" om vervolgens weer 2-3 seconden goed te lopen. Bij een stoot gas komt er wel een boel zwarte rook (onverbrande benzine) uit de uitlaat.

    Ik ben benieuwd wat jullie denken over het motorprobleem? Bobine of toch wat anders? Is E10 echt schadelijk voor mijn auto, moet ik in het vervolg echt (dure) Euro 98 tanken? Ik kan me het haast niet voorstellen.

    Voor de rest nog een klein vraagje;
    De motor gebruikt wat olie (1L / 1000KM) ik hou dit gewoon bij en gooi elke 500KM een halve liter Action (5W30) olie erin. Geen sporen van olie onder de auto(Staat thuis altijd op zelfde plek) dus lijkt mij in de cilinders te worden verbrand. Kwestie van vastzittende schraapveer lijkt me en vrij weinig aan te doen behalve een dure ingreep. Of is hier een bekend kwaaltje bij wat "makkelijk" op te lossen is? Ik kan met die liter op 1000KM leven.

    Groetjes,
    HardereHenk
     
  2. Hallo harderehenk,

    Ik ben zelf ook in bezit van focus mk1 met een zetec 1.6 blok.

    E10 zou geen kwaad kunnen, zelf rij ik er ook mee, is iets duurder maar rij er meer km mee.

    Misfire melding kan soms lastig zijn want dat word weergeven als de llm niet zo lekker is of je map maar ook als je bobine niet zo lekker meer is, en zelfs als je vacuüm lek is.

    Wat dieper uitlezen is denk wel beter om specifiek te kijken wat er mis is.

    Olie verbruik is wel aan hoge kant, mijne heeft maar 0.5L p 8000km nodig.

    Gr wout

    Verstuurd vanaf mijn Huawei Mate 20 pro met Tapatalk
     
  3. Welkom Henk op dit forum.
     
  4. Dank voor jullie reacties, stel het is de bobine, welke moet ik dan aanschaffen? op autoonderdelen websites staan veel verschillende merken (ook in prijsklasse), is Bosch een goede?
     
  5. Ik heb zelf goede ervaringen met de bobine van Bosch. Een Febi bobine was bij mij weer snel stuk. In Duitsland (Ebay.de) zijn de bobines van Bosch het goedkoopst (net zo duur als immitatie hier in Nederland). Ik zou ook een nieuwe set bougiekabels van Bosch nemen. Ik heb soortgelijke problemen gehad als jij met onze Fofo2.1 en dat zat in de ontsteking. Ik heb inmiddels bijna 150k km met de Bosch bobine gereden.

    Dat het aan E10 benzine ligt is regelrechte onzin.
     
  6. mocht je uit de buurt van dordrecht komen heb ik hier evt wel een bobine liggen waarmee je kan testen ;)
     
  7. Ik heb de computer uitgelezen en deze geeft de volgende meldingen:
    p0304 cylinder 4 misfire detected
    p0003 fuel volume regulator control circuit low

    Ik ga morgen bij de sloop een brandstofvolumeregelaar halen en dan kijken hoe de motor loopt.
     
  8. Heb de branstofdrukregelaar vervangen. Motor loopt nu wel iets anders maar nog niet 100% iemand nog andere ideeën?
     
  9. Ik had zelf ook last van slecht stationair lopen.En soms ook dat de motor gewoon uit ging onder het rijden.
    Na een tijdje naar de Ford garage geweest om het te laten nakijken - op afspraak.

    Het bleek dat de bougie kabels erg slecht waren (groene uitslag op de contact punten en deze waren helemaal weggevreten).Uiteraard was dat ook het geval met de bobine contact punten.

    Een kleine 4 maanden ervoor waren er 4 nieuwe ??? bougie kabels ingezet door een auto reparatie bedrijf voor 100 Euros.
    De Ford monteur zei dat het toch wel vernieuwd moest worden - ik kreeg 4 nieuwe bougie kabels en een nieuwe Bosch bobine.

    Het kost wel wat maar dan heb je ook wat.De motor reed toen toch een stuk beter.
    Achteraf bleek dat de carter ontluchtings slang een gat had - waardoor stationair lopen moeilijk ging.
    Deze heb ik zelf vervangen evenals het ventiel (of ook wel klep genoemd) die op het motorblok zit.

    Het liep toen allemaal veel en veel beter ...
     

Deel Deze Pagina