1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus wagon mk1 2004, geen druk op koppeling, komt niet op

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Redmer Postma, 4 nov 2019.

  1. Sinds gisteravond een vervelend probleem met mijn Ford Focus wagen uit 2004(Benzine).
    Ik heb geen druk meer op de koppeling(gisteravond nog heel lichte tegendruk ,nu niks meer), en deze komt niet op. ik kan dus, zonder het koppelingspedaal in te drukken, met draaiende motor de versnellingspook in alle versnellingen zetten, zonder dat er iets gebeurd.

    Ik heb inmiddels de plaat bij de pedalen losgehaald, en zie dat er inderdaad wat remvloeistof uit de cilinder daar komt.(waar het witte pennetje uit de cilinder komt).
    Dit bevestigde mijn vermoeden dat het iets met de hydroliek is,maar zou verwachten dat de koppeling dan juist niet meer ontkoppeld(want: geen druk).

    Weet iemand hoe het hydrolische systeem van betreffende auto werkt, en of het klopt dat deze bij geen druk juist blijft ontkoppelen? Overigens staat het vloeistofreservoir van de remvloeistof precies rond 'min', op het ook net onder de nippel richting koppelingssysteem.

    Dus: vrijdagmiddag zonder problemen naar huis gereden uit werk(ook niks raars aan de koppeling gevoeld), gisteravond kwam ik al niet meer weg, maar nog wel lichte tegendruk op koppelingspedaal. Vanochtend totaal geen tegendruk meer...
     
  2. Welkom op dit forum Redmer. Ik heb geen antwoord op je vraag maar als nieuwkomer is het prettig als je je ook even voorstelt. Is niet verplicht maar wordt zeker gewaardeerd.
     
  3. Je systeem blijft vermoedelijk op druk staan, aangaande je verhaal lees ik dat het een hydrolische koppeling is. De beste manier is wanneer er druk op staat om een leiding een aantal slagen los te draaien, wanneer er dan vloeistof uit spuit dan heb je een druk probleem. Door op verschillende plekken los te draaien kan je uitsluiten waar je het probleem zit.

    wanneer er geen druk op het systeem staat dan moet je weer verder gaan kijken.

    en welkom
     
  4. Hoi Thomas,

    Is inderdaad een hydrolisch systeem. Je bedoeld dan neem ik aan de leiding tussen de beide cilinders?
     
  5. @Redmer Postma

    Ja inderdaad, op het moment dat er druk op het systeem staat dan spuit er een straaltje vloeistof uit. Ik zou het als eerst proberen op de ontluchtingsnippel van de cilinder op de bak.
     
  6. Ik ga het zaterdag proberen. Als ik het luchtfilter, accu en de zekeringsbak eruit haal, kan ik dan ook makkelijk bij de cilinder op de bak? Deze lijkt nogal verstopt te zitten...
     
  7. De koppeling maakt gebruik van de remvloeistof. De cilinder bij het pedaal raakt wel eens vaker lek bij de Focus 1.
     
  8. Dat zou het effect hebben dat een auto niet ontkoppeld. In dit geval is de klacht dat de auto niet koppels.
     
  9. Met een laag remvloeistofniveau en lekkage bij de koppeling zou ik dat eerst maar eens oplossen. De koppeling is ook zelfstellend en dat kan dan ook verklaren waarom hij niet koppelt.
    Er is genoeg te vinden over een lekke koppeling en niet (goed) willen koppelen/ontkoppelen is 1 van die klachten.
     
  10. Hij lekte dus niet bij de koppeling, maar uit de cilinder bij het pedaal. Ik heb zonet het ontluchtingsventiel losgedraaid en even laten druppen, nu krijg ik hem weer in zijn 1. Ga nu de hydrolische cylinder onder het pedaal vervangen.
    Heb zelf het idee dat daarin iets afgebroken is, waardoor het systeem onder druk bleef staan.
    Bedankt voor alle hulp!
     
  11. Ik zie dat ik inderdaad iets vergeten ben. Bedoelde het koppelingspedaal :)
     

Deel Deze Pagina