1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Ik heb wel eens zo'n soort setje in reflectorlampen gehad. Dat was gewoon gevaarlijk fel... Er zijn zeker projectors nodig.
    Ziet er wel goed uit!
     
  2. Feitelijk zit er wat vereiste spanning betreft weinig verschil tussen aftermarket Xenon en LED. Bij beiden is het aan te raden om als aansturing een stabiele accuspanning te gebruiken en geen PWM signaal.

    De configuratie instelling voor "Aftermarket HID" (welke oorspronkelijk bedoeld is voor USA voertuigen met Xenon koplampen met handmatige hoogteregeling) is dus ook uitermate geschikt en sterk aan te raden voor LED lampen.
     
  3. JW als ik het goed begrijp wordende halogeen lampen pwm aangestuurd ?
    En dit kan niet icm LED lampen ?
     
  4. Ik heb ze nog op de originele instelling staan, maar heb led. Dus het kan wel. Moet dat wel eens laten omzetten inderdaad maar heb zelf de spullen niet.
     
  5. Bij halogeenlampen worden de lampen inderdaad d.m.v. PWM aangestuurd. Vanwege de relatief hoge laadspanning zou een halogeenlamp zonder deze PWM regeling geen lange levensduur hebben.


    Bij LED of Xenon daarentegen waarbij er gebruik wordt gemaakt van voorschakel elektronica is PWM aansturing niet wenselijk omdat het op een hoge frequentie in / uitschakelen van de spanning juist een negatieve invloed heeft op de levensduur van de voorschakel elektronica.

    De meeste sets zullen wel werken op PWM aansturing maar zullen simpelweg niet de levensduur hebben die ze zouden hebben wanneer ze d.m.v. een stabiele accuspanning worden aangestuurd.
     
    focuskelp en Berrychello vinden dit leuk.
  6. Ik kan die instelling niet vinden in mijn config file, (kuga) staat hij zo omschreven als Aftermarket HID ? Kuga 2.2
     
  7. Het originele FoCCCus programma bevat niet alle CCC parameters.

    Enkele jaren geleden heb ik daarom zelf een aangepaste versie van het FoCCCus programma gemaakt welke wel alle CCC parameters bevat. Deze aangepaste versie kan je HIER downloaden.
     
    Thieske, bws723 en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  8. Zijn er leuke parameters in jouw versie die we veilig kunnen wijzigen? :lol:
     
  9. Achterlichten koppelen aan de DRL zou leuk zijn.
     
  10. Dat is helaas niet mogelijk.
     
  11. #1252 JW, 7 mei 2020
    Laatst bewerkt: 7 mei 2020
    Het is al een tijdje behoorlijk stil in dit topic. Vanwege andere prioriteiten heb ik de laatste tijd weinig tot niets gepost in dit topic.

    Eind December merkte ik dat de accu langzaam werd leeggetrokken wanneer de auto stilstond. Na 2 dagen startte de auto nog wel maar behoorlijk moeizaam. Al snel was ik er achter dat wanneer de auto een tijdje op slot stond en het CANbus systeem in rust was iets er voor zorgde dat het CANbus systeem na een tijdje plotseling weer actief werd waardoor de diverse modules veel meer stroom bleven verbruiken als wanneer het systeem in rust was. Na diverse zaken te hebben gecontroleerd en getest heb ik ontdekt dat de radio de oorzaak was van dit probleem. Nadat ik de ACM (Audio Control Module) had losgekoppeld was het probleem meteen verdwenen.

    Gezien reparatie van een High Level ACM naar mijn mening niet lonend is en ik geen zin had om nog tijd/geld in het High Level MFD navigatiesysteem te stoppen heb ik besloten om het complete audio/navigatie systeem te vervangen.

    Hierbij heb ik getwijfeld tussen het USA My Ford Touch Sony i.c.m. SYNC 3 en een aftermarket Android systeem. Gezien ik er wel van hou om zelf wijzigingen aan te brengen in hardware en software en de mogelijkheden hiervoor bij Android veel groter zijn heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt voor een aftermarket Android systeem.

    [​IMG]
    Na de nodige research te hebben gedaan heb ik besloten om een zogenaamde MTCE PX5 radio aan te schaffen. Mijn grootste reden hiervoor was dat de MTCE radio wat uiterlijk betreft veel op de OEM USA My Ford Touch radio lijkt. Doordat de MTCE (en voorgangers MTCB, MTCC en MTCD) toestellen al enkele jaren op grote schaal worden verkocht is er ook een behoorlijk grote community die zich bezig houd met de ontwikkeling van custom ROM's en APP's.

    MTCE is het platform waarop de radio is gebaseerd. Er zijn tientallen Chinese fabrikanten die op dit platform gebaseerde radio's produceren. PX5 is het type van de processor.

    De radio die ik heb aangeschaft is een Witson MTCE PX5 radio met 64 GB ROM en 4 GB RAM geheugen welke voorzien is van Android 9. Witson is slechts een tussenhandelaar en dus niet de fabrikant. De fabrikant van mijn radio is Mai Xin (Shenzhen Mai Xin Da Technology Co. Ltd). Bij dit soort radio's is de fabrikant te herleiden aan de fabrikant code in het MCU versie nummer. Bij radio's die door Mai Xin zijn geproduceerd is deze code MX. De reden dat ik specifiek voor deze radio heb gekozen is dat Mai Xin erom bekend staat de betere radio's te produceren.

    Ik heb de radio rond de jaarwisseling op AliExpress besteld. Op dat moment waren er behoorlijke nieuwjaarskortingen en de prijzen varieerden per dag. Uiteindelijk was ik ruim €50,- goedkoper uit. Witson bied de mogelijkheid om de radio's te laten verzenden vanuit een magazijn in Duitsland. Het grote voordeel hiervan is dat je de radio relatief snel in huis hebt (in mijn geval 1 Week) en dat je niet het risico loopt om invoerkosten te moeten betalen. Je betaalt dan weliswaar wat meer verzendkosten als wanneer de radio vanuit China wordt verzonden maar de hogeere verzendkosten zijn vele malen minder als wanneer je nog bij aflevering nog invoerkosten moet betalen.


    Het installeren van deze radio is werkelijk plug and play. De radio is voorzien van een kabelboom met diverse connectoren welke direct op de originele Ford connectoren worden aangesloten. Verder is de pasvorm zeer goed en wat betreft de gebruikte materialen doet de radio zeker niet onder voor de originele Ford radio's.

    De FM radio ontvangst is zeker niet verkeerd. Zelfs met een dak antenne van nog geen 10 cm gebeurt het maar zelden dat de ontvangst wegvalt.

    Zowel de weergave van de parkeersensoren als de weergave van Active Park Assist worden ondersteund en blijven dus gewoon werken. De visuele weergave van de parkeersensoren is zelfs wat gedetailleerder als bij de originele Focus 3 fase 1 audiosystemen.

    Tevens is de functionaliteit van het SYNC 1.1 systeem volledig blijven werken. De Android radio is voorzien van een (SYNC) APP welke kan worden geopend door de APP handmatig te starten vanaf het touchscreen of door de "VOICE" knop op de stuurbediening in te drukken. Vanuit de APP is de SYNC functionaliteit volledig te bedienen zoals dat voorheen ook kon. De originele USB en Bluetooth functionaliteit blijven dus gewoon werken.

    Nadat ik de radio had ingeschakeld en getest heb ik direct de standaard geïnstalleerde ROM vervangen door een custom ROM (HAL9K). Dit werkt voortreffelijk en is wat mij betreft echt een aanrader.Het werkt allemaal net wat vlotter/vloeiender als met de standaard geïnstalleerde ROM.

    Uiteraard zijn er ook de nodige nadelen. Zo ervaarde ik als groot nadeel dat de tekst die bij Active Park Assist werd weergegeven een mengelmoes was van slecht vertaald Engels (hier en daar zelfs gedeeltelijk onvertaald Chinees) Verder zien sommige APP's er visueel niet al te mooi uit. Zo zijn sommige afbeeldingen die worden getoond grafisch niet al te best.

    Dit was voor mij reden om diverse op de radio geïnstalleerde APP's te decompilen en vervolgens zelf aan te passen. De APP's die ik heb aangepast zijn degene die zijn voorgeïnstalleerd in de HAL9K ROM maar dit zijn dezelfde APP's die ook in de stock ROM waren voorgeïnstalleerd.

    Inmiddels heb ik de volgende wijzigingen doorgevoerd:

    CANbus APP
    * Weergegeven teksten vertaald naar het Nederlands.
    * Weergave van geopende portieren verwijderd (hier hecht ik persoonlijk geen waarde aan).
    * Voertuig weergave bij de weergave van parkeersensoren gewijzigd naar een Focus 3
    * Voertuig weergave bij de weergave van Active Park Assist gewijzigd naar een Focus 3 en de grafische weergave verbeterd.
    * Weergave van climate control gewijzigd van oranje naar wit.

    Launcher APP
    * Kleurenschema aangepast zodat het overeenkomt met het donkere kleurenschema van de teller.
    * App iconen / achtergrond iconen aangepast zodat de kleur overeenkomt met het donkere kleurenschema van de teller.

    FM Radio APP
    * Kleurenschema aangepast zodat het overeenkomt met het donkere kleurenschema van de teller.

    SYNC APP
    * Kleurenschema aangepast zodat het overeenkomt met het donkere kleurenschema van de teller.
    * APP icoon gewijzigd.

    Hierbij wat eerste screenshots om een idee te geven:

    [​IMG]
    [​IMG]
    Launcher.

    [​IMG]
    SYNC App.

    Een kleine kanttekening is dat de kleuren op het scherm van de radio donkerder zijn als op de PC. Dit maakt het lastig om een goede match te krijgen met het kleurenschema van de teller.

    Het kost wat tijd en moeite maar langzaam maar zeker krijg ik de Android radio precies zoals ik wil.




    De volgende stap is het vervangen van de speakers. Enige tijd geleden merkte ik dat de speaker rechtsachter sporadisch begon te kraken. De laatste tijd werd dit steeds erger tot de speaker er vorige week helemaal mee ophield. 's avonds heb ik dus het deurpaneel maar even verwijderd en vervolgens de speaker verwijderd. Na wat metingen bleek de weerstand van de spoel van de betreffende speaker oneindig te zijn. Conclusie: de speaker is gewoon defect.

    Een mooie gelegenheid om meteen alle speakers te vervangen. Ik heb vorige week dus 2-Stuks Hertz Dieci DSK 165.3 composet besteld.

    [​IMG]

    Gezien de auto op dit moment nauwelijks wordt gebruikt is het natuurlijk het uitgelezen moment om het meteen goed aan te pakken.

    In afwachting tot de speakers worden geleverd heb ik me afgelopen weekend maar eens bezig gehouden met adapter ringen om de speakers in te monteren. Ik heb er voor gekozen om zelf adapter ringen te maken en geen kant en klare kunststof adapter ringen te gebruiken of de kunststof behuizing van de originele speakers te gebruiken als adapter ring.

    Bij het vervaardigen van de adapter ringen heb ik gebruik gemaakt van materialen die ik toch al had liggen. Ik heb de ringen gefreesd uit een stuk 15 mm dik watervast verlijmd Meranti Multiplex. Vervolgens zijn de ringen voorzien van 4 lagen 2-componenten lak en een 2,5 mm dikke kurkpakking aan de speakerzijde. Hierdoor komt de totale dikte van de adapter ringen op 17,5 mm.

    [​IMG]
    Voorzijde.

    [​IMG]
    Achterzijde.

    Bij de voorportieren kunnen met deze adapter ringen speakers worden gemonteerd met een diepte van 100 mm. Bij de achterportieren is nog veel meer ruimte. Gezien de Hertz speakers 64 mm diep zijn blijft er meer dan voldoende ruimte over.

    Wanneer de speakers binnen zijn en de bevestigingsgaten in de adapter ringen zijn geboord zullen de adapter ringen nog mat zwart worden gespoten voor ze definitief worden gemonteerd.

    Tevens wil ik wanneer de speakers binnen zijn nog de mogelijkheid onderzoeken om de nieuwe speakers te voorzien van een bescherm kap/plaat tegen regenwater dat door de deur loopt. Toen ik de originele speakers demonteerde waren deze behoorlijk nat. Tevens zijn de originele speakers ter plaatse van de elektrische aansluiting ook voorzien van een afdekplaatje om te voorkomen dat er water tussen loopt.
     
  12. Leuk om te lezen. Ik ben zelf momenteel ook bezig met het dempen van de deuren en vervangen van de speakers. Aan de voorkant heb ik een Focal composet geplaatst. Ondanks de hoge gevoeligheid van 91.5 db hebben deze speakers een RMS vermogen van 70 W. Kan zijn dat de speakers nog wat in moeten spelen, maar ik merk vooral in het lage frequentiegebied dat ik er meer van had verwacht. Wellicht dat de head unit de speakers niet helemaal lekker aandrijft en een versterker/dsp toch een vereiste is. Misschien ook iets voor jou om rekening mee te houden.
     
    AlexKooijman vindt dit leuk.
  13. mijn grote nadeel van android was voor mij altijd het opstarten.
    vindt het heerlijk dat ik de motor start en nagenoeg direct al muziek heb, ok het beeld duurt even, maar zou zo weg kunnen rijden.
    hoe is het opstarten van deze radio.
    tevens kun je dan ook eobd erop zetten zoals ik al zag heb je forscan, maar torque zou ook mogelijk zijn.

    heb zelf sync 3 ingebouwd, enige jammer blijf ik het missen van tomtom in android auto.
    maar dat is iets waar google verantwoordelijk voor is. die paar keer wel handig om navi te gebruiken en op me instrumentenpaneel het ook te zien
     
  14. Deze Android radio gaat normaal gesproken niet volledig uit maar gaat in standby/slaapstand. Wanneer het contact wordt ingeschakeld heb je vanuit standby/slaapstand binnen 2 seconden beeld en binnen 4 seconden geluid. Het stroomverbruik in standby/slaapstand is vrijwel nihil. Zelfs na 2 weken stil te hebben gestaan is de accuspanning nauwelijks gezakt.

    Een koude start duurt exact 30 seconden voordat de radio volledig is opgestart en je geluid hebt. Gedurende deze periode werken overigens de achteruitrijcamera en parkeersensoren wel gewoon. In de praktijk heb ik echter nog niet meegemaakt dat de radio volledig uit was gegaan terwijl de auto stilstond. Dit heb ik alleen meegemaakt wanneer de radio handmatig opnieuw wordt opgestart.
     
    AlexKooijman vindt dit leuk.
  15. Mede omdat de Hertz composet het volgens verschillende reviews ook bovengemiddeld goed zou doen wanneer ze direct door de headunit (zonder versterker) worden aangestuurd heb ik voor deze speakers gekozen. Ik heb ze toevallig nog niet zolang geleden horen spelen in een auto waar ze direct door de headunit werden aangestuurd en was toen behoorlijk onder de indruk.

    Mocht het toch tegenvallen zet ik er gewoon een versterker tussen.
     
    Anithing vindt dit leuk.
  16. Ook ik heb een focal setje (ps165) ingebouwd, vantevoren wist ik al dat het lage bereik niet perfect gevuld zou worden hiervoor heb ik een subwoofer in de planning. Wel kan ik beamen dat het inspelen van dit setje veel heeft gebracht. Uiteindelijk wil ik dezelfde headunit inbouwen als JW (misschien dezelfde unit maar dan met een px6), een actieve subwoofer plaatsen (ik heb een Pioneer TS-WH500A voor 4 tientjes op de kop getikt) en dan kijken of ik nog significant nut zie in een versterker.

    Wat ik mij nog afvraag, als je een subwoofer erbij plaatst is het dan beter om in focccus ofzo de auto in te stellen op een 10 speaker layout ofzo? Ik had begrepen dat er andere signalen naar alle kanalen gestuurd worden verschillend per setting. Wordt dit geregeld buiten de radio unit om of is het na vervanging voor een android unit volledig nutteloos?
     
  17. Ik heb dezelfde set ingebouwd, goed om te horen dat inspelen al veel scheelt! Een versterker en/of sub is altijd nog snel genoeg ingebouwd achteraf.

    Wat betreft je andere vraag: Het subwoofer signaal wordt afgetapt van je speakers omdat je geen line out hebt op de radio (toch?), dus dan zou ik het volledige signaal naar de speakers laten sturen. Correct me if I'm wrong.
     
  18. weet dat sommige van 6 speakers naar 9 speakers hebben gezet zodat de achterportier het volledig geluid krijgen voor ook de tweeter.
    rest is idd goeie vraag.
    woofer is meestal pas rond de 80-120hz dat het begint. of het daaronder afgevlakt is of recht loopt geen idee

    heb bij mij op 9speakers staan ivm ik er ook 9 heb.
    maar van de voorspeakers kan ik gewoon de lage tonen pakken.
    alleen nog niet kunnen meten of de speaker signaal afvlakt bij de lage tonen en of dan andere settings beter idee is.
    dankzij de dsp-versterker kan ik dit allemaal goed aanpassen
     
  19. #1260 Gerlof, 8 mei 2020
    Laatst bewerkt: 8 mei 2020
    Ik neem deze onduidelijkheid even mee naar een apart topic in In Car Entertainment zodat we dit topic niet onlogisch kapen.
     

Deel Deze Pagina