1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Geen geluid en dan de accu vervangen? Dat rijm ik niet helemaal met elkaar..
    Lijkt mij los contact of kapotte speakers.. Je zou wellicht nog kunnen checken of de stekker er wel goed in zit in de versterker (kofferbak)
     
  2. De accu was beneden de 80%, hierdoor starten systemen niet meer (volledig) op met allerlei (fout)meldingen tot gevolg. Oa storing systeem noodoproep, deden de voorste boxen het niet meer (klinken je parkeersensoren dus ook bagger) en werkt uiteraard je start-stop systeem niet (maak ik geen gebruik van maar toch was dat wel een indicatie dat er iets niet goed was). Uiteindelijk zijn diverse zaken her - geprogrammeerd en is er een nieuwe accu ingekomen.

    @Drivefocus als je boxen het niet doen probeer dan eens of je start-stop systeem het wel doet

    Er lag geen (speaker) kabeltje los en zijn er ook geen boxen vervangen oid (tegenwoordig met alle electronica en computers die moeten opstarten is wel wat anders dan zoiets simpels) , zoals gezegd alleen de accu is vervangen. Ik vermoed dat met wat kortere ritten er te veel stroom wordt gevraagd waardoor de accu te weinig kan bijladen, mi technische ontwerpfout van Ford cq. beknibbeld op een essentieel onderdeelspecificatie.
     
    Drivefocus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  3. Hier ben ik het mee eens en heb er zelf ook last van. Vooral omdat ik enkel korte ritjes rij.
    Maar heb je dan een andere accu gekregen, dus een andere merk, sterker/zwaarder? Of gewoon een vervangende zelfde.
     
    Drivefocus vindt dit leuk.
  4. Start stop doet het prima. Vreemde is dat als ik de auto volledig uitschakel en weer in schakel de speakers af en toe wel werken. De stekkers moeten dan wel juist aangesloten zijn. Is er een methode om het systeem opnieuw te starten zonder de auto uit te schakelen?
     
  5. Hey folks,
    Weet iemand hier of de nieuwe ford focus een automatisch afstel systeem heeft mbt uitlijnen?
    Ik heb gehoord dat de ford zichzelf leert hoe de bestuurder corrigeert en zo weet hoe de auto afgesteld moet worden.
    Dit zou de auto doen in de eerste 500 tot 1000km.

    Iemand ooit van gehoord?
     
  6. Nooit van gehoord, maar het zou wel iets verklaren. Mij is later pas opgevallen dat mijn stuur een heel klein beetje scheef staat. En ik weet bijna zeker dat dat in het begin niet zo was, of ik heb dat niet gemerkt. Ik heb vaker gedacht dat dat niet vanaf de eerste km zo is.
     
    swbouman en TheMazeDammit vinden dit leuk.
  7. Ja zoiets bestaat, dit heet pull-drift-compensation.
    Dit kan je met een diagnose-systeem resetten.
     
    TheMazeDammit vindt dit leuk.
  8. Ah okay, fijn dat het beestje een naam heeft. Ik heb ondertussen al een hoop gelezen over de werking. Er staat vooral bij dat je in seconden het stuur gemak aanpast aan de omstandigheden en dat het zichzelf ook reset wanneer het stuur een aantal graden stuurt. Er staat echter niets bij over het automatisch "uitlijnen" over 500-1000km. Dank, ik ben geholpen
     
  9. Het onderstel zal zichzelf nooit automatisch uitlijnen. Dit is van zoveel factoren afhankelijk dat dit technisch gewoon niet kan!

    Wel is het zo dat een nieuwe auto zich even moet “zetten”. Rubbers moeten even inslijten, de ophanging moet zich even zetten etc.
    Hierdoor kan het dus zo zijn dat het stuur na een periode net uit het midden staat.
    Dat de auto dit compenseert zou zomaar kunnen! Stuurbekrachtiging is electronisch geregeld dus technisch gezien zou het stuur zelf het midden kunnen zoeken! Of dit ook op de Focus zo is durf ik niet te zeggen maar het zou jouw verhaal wel ondersteunen!
     
    TheMazeDammit vindt dit leuk.
  10. Zouden er situaties zijn waarbij dat andersom zou zijn? Dus dat het stuur van zichzelf scheef staat en dat de auto zichzelf zou corrigeren waardoor de wielen en stuur perfect uitgelijnd zouden zijn?
     
  11. Grappig... Ik has juist het idee dat het stuur bij aflevering een beetje scheef stond, en nu (5000 km later) niet meer.
    Zo'n zelfcorrigerend systeem zou wel e.e.a. verklaren inderdaad, hoewel ik nog steeds niet snap wat het nu precies doet.



    Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS 6 met Tapatalk
     
  12. Ik heb een vraag, wij overwegen een Focus 10 125 pk st-line station te nemen.
    Nu kwam vd week het bericht bij kassa langs dat dr Ford trilt bij bepaalde toeren. Iets met cilinder uitschakeling.

    Hoe erg is dit nu? Ik ben een rustige rijder.

    ik lees welke touren maar welke snelheden zijn dit op de snelweg?
    Tevens lees ik dat dit te voorkomen is middels de sportstand, maar lees hier ook dat het bij vele niets oplost hoe zit dit nu?


    Dan is het eenvoudig te voelen bij een testrit? Is het erg voelbaar?
    Een vreemde auto rijd vaak lekker tot je er lang in rijd.

    Ik wil niet een probleem auto kopen en dan hopen dat er een keer een oplossing voor komt... vaak komt er namelijk vanaf de fabrikant is een eigenschap vd de auto en er is niets stuk dus...
    Stel het is een onbelance door uitschakeling 3e cilinder dan lijkt mij dat eer een onbelance is in de motor en tja hoe kan men dit oplossen... je kan niet de een balance as in een motor zetten lijkt mij.

    Kortom ik vind het voor ons de juiste auto maar... Dit beangstigd mij behoorlijk.
    Ik hoor graag ervaringen.

    Alvast dank
     
  13. #1053 Luppie, 18 okt 2019
    Laatst bewerkt: 18 okt 2019
    De schrijver van het stuk op kassa heeft dit probleem ook in dit forum gemeld. User gert van vliet. Enkel dat bericht aangemaakt en nooit meer gereageerd op antwoorden btw.

    Ik heb nu 2 weken een focus active 1.0 en merk alleen bij een koude motor dat hij wat rauw is vooral in 3e versnelling bij lage toeren. Tussen de 40 en 50 km per uur. Bij een warme motor ervaar ik geen rare trillingen en merk ik niets van uitschakeling van de cilinders in de normale stand. Er rijden nu behoorlijk wat nieuwe focussen met 1.0 motor rond. Als dit een groot probleem was / is had ik dat hier of ergens anders wel gelezen. Afgaan op 1 enkele ervaring maakt het nog geen productfout.
    Maak een proefrit zal ik zeggen en ervaar het zelf.
     
  14. Geen idee eigenlijk... [emoji51]
     
  15. Het inschakelen van de sportstand zou wel moeten werken (alleen bij de 1.0 niet bij de 1.5) en hiervoor moet wel een update worden gedraaid door de dealer. Het is niet standaard ingeprogrammeerd voor zover mij bekend (tenminste een paar maanden geleden nog niet)
     
  16. Ik heb een aantal dagen in een Focus 4 mogen rijden en daar was de cilinderuitschakeling erg goed te merken.
    Bij constant rijden voelde je een vibratie in de aandrijflijn. Overigens werkt het systeem minder vaak dan je denkt want als er ook maar iets gas gegeven wordt komt de 3e cilinder er weer bij.
    De sportstand lost het direct op.
     
  17. Ik ben nu 10 maanden in het bezit van de mk4. In het begin had ik veel last van de cilinderuitschakeling. Nu rijd ik ongeveer een half jaar met de update die hiervoor werd beschreven. Dit heeft inderdaad het probleem een stuk opgelost. In de sportstand is van trillingen niets meer te merken. De sportstand vind ik persoonlijk ook veel lekkerder rijden. Wat betreft het brandstof gebruik merk ik geen verschil. Sportstand mag van mij wel de standaard instelling zijn. Jammer genoeg is dit (nog) niet mogelijk.
    Het blijft wel vreemd dat je een (kleine) extra handeling moet doen om lekker te kunnen rijden. Dit moet niet nodig zijn. Het zou fijn zijn dat dit probleem opgelost wordt door Ford. (bv door de sportstand instelling vast te kunnen zetten.)
     
  18. Ik heb vanochtend voor het eerst even die sportstand uitgeprobeerd. Man, wat sprint 'ie dan!!! Heerlijk! Mag van mij ook standaard zijn. Ik zelf merk niks van het in- en uitschakelen van de 3de cylinder. Ik heb dan wel de 150 PK versie.
     
  19. Gebruikt de auto niet veel meer brandstof op de sportstand?

    En heeft alleen de 1.0 125 pk versie last van dit tril fenomeen of maakt dat niet uit en heeft de 150 pk het ook?
     
  20. De 1.5 heeft ook cilinderuitschakeling (net zoals de 1.0), alleen is het bij de 1.5 NIET met een software update uit te schakelen (bij gebruik sportstand)
     

Deel Deze Pagina