1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zekeringkast onder dashboard vervangen

Discussie in 'Electronica' gestart door quangteo, 10 sep 2019.

  1. Heeft iemand ooit de zekeringkast laten vervangen of zelf vervangen? Ik denk om het zelf te doen maar weet niet of het verstandig is. De reden om het te vervangen is dat de verlichting, aanjager, koplampen ect. Niet werken zoals het hoort. Ik hoor rare klikken bij de zekeringen en de accu is na half uur helemaal leeg. Dus iemand tips? Het gaat om Ford Focus 2 ui 2007
     
  2. Dit is niet zomaar een simpele zekeringkast maar de GEM module welke bij de Focus 2 volledig is geïntegreerd in de zekeringkast. Feitelijk is dit computergestuurde CANbus module welke diverse functies in de auto aanstuurt.

    Vervangen van de GEM module/zekeringkast is geen probleem mits het juiste type wordt geplaatst (er zijn tientallen verschillende onderdeelnummers toegepast) en de nieuwe GEM module/zekeringkast correct wordt geconfigureerd.
     
  3. Ok, dat wordt wel een uitdaging om de juiste type te vinden. Zag op MP 1 staan, maar of juiste type twijfel ik ernstig. (Hoe kan ik een foto uploaden?). Voor een nieuwe kastje moet ik bij de dealer zijn neem ik aan. Iemand idee wat een nieuwe kost?
     
  4. Een nieuwe GEM module/zekeringkast kost circa €750,- en daar komt dan het plaatsen en configureren nog bij

    Nieuw is er maar 1 type GEM module/zekeringkast leverbaar. Dit is de meest uitgebreide versie die alle mogelijke opties ondersteund. Deze versie vervangt alle andere onderdeelnummers.


    Op de GEM module/zekeringkast zit een sticker met het onderdeelnummer. Aan de hand van dit nummer kan je op zoek gaan naar een gebruikt exemplaar met hetzelfde onderdeelnummer. De laatste letter van de suffix van het onderdeelnummer mag anders zijn (hoe hoger de letter in het alfabet, hoe nieuwer de versie van het betreffende onderdeel).

    Met een aangepaste ELM327 interface en het gratis ELMconfig programma is het prima mogelijk om zelf de configuratie van de GEM module/zekeringkast aan te passen. In feite is het slechts een kwestie van een backup maken van de configuratie van de huidige GEM module/zekeringkast en deze vervolgens in de vervangende GEM module/zekeringkast laden.
     
  5. mijn type zekeringkast is

    8R48770 080227 270560
    0027 TRIM B F0027C
    8M5T 14014 LFB
    L12
    7M5T 14A073 CC PJB
    R19 F111

    Ik heb op Marktplaats 1 gevonden wat een beetje overeenkomt met derde regel en 5de regel
    namelijk
    8M5T 14014 GAC

    7M5T 14A073 DC PJB

    zou dat lukken om deze te plaatsen? of moet echt het geheel overeenkomen met elkaar?
     
  6. In dit geval is het onderdeelnummer van de GEM module/zekeringkast 7M5T-14A073-CC. Een vervangend exemplaar moet bij voorkeur hetzelfde onderdeelnummer hebben.

    Je kan ook een ander onderdeelnummer plaatsen maar dan moet je er 100% zeker van zijn dat deze minimaal de opties ondersteund die jouw auto heeft. Gezien de opbouw van de onderdeelnummers van de GEM module/zekeringkast niet altijd logisch is en er geen overzicht beschikbaar is van de verschillende onderdeelnummers en welke opties deze wel/niet ondersteunen is het zeer lastig om dit te bepalen. Onderdeelnummer 7M5T-14A073-JF ondersteund vrijwel alle opties en is in 99% van de gevallen geschikt.
     
  7. #7 quangteo, 11 sep 2019
    Laatst bewerkt: 11 sep 2019
    Beste JW,
    bedankt voor je info. het verschil is dus DC ipv CC. voor mij is belangrijk dat de accu niet leeg raakt na een half uur en dat de verlichting en aanjager en centrale vergrendeling weer normaal werkt. Ik moet nu elke keer de auto starten met een nood powerbank. ook de radio deed ook niet meer. ik heb de pincode er niet van.
    denk je dat ik die zelf ook kan vervangen? Ik zag dat de kabels middels stekkers zijn verbonden. de stekkers zijn toch los te maken? moet de nieuwe zekeringkast ingelezen worde of iets dergelijks?
     
  8. Ik heb inmiddels de zekeringkast vervangen met exact hetzelfde type. Alles werkt weer normaal alleen de accu heeft erg geleden doordat er constant lekstroom uit de accu wegstromen en zo doende de accu lange tijd leeg of ontladen wordt. Ik ga vandaag de accu vervangen en hoop dat alles weer normaal werkt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Hi quangteo, toen jij dezelfde zekeringkast verving heb je toen deze opnieuw weer moeten programeren oid? of gewoon 1 op 1 nieuw overgezet en klaar.
     
  10. Hallo JW, ik heb in een topic geschreven over problemen met de ruitensproeier pomp. Ik ga hier verder schrijven want het probleem zit in de zekeringsplaat.
    Zie topic https://www.focusclub.nl/index.php?threads/ruitensproeierpomp.121700/#post-1821940893

    Ik heb een 2e hands plaat gekocht met hetzelfde nummer en toen werkte de pomp maar de deuren wilden niet openenen of sluiten met de afstandbediening. Dus de plaat is weer terug.
    Het nummer van de mijne is 7M5T-14A073-BF
    Uit jou verhaal begrijp ik dat een JF de beste optie is. Op dit moment kan ik die niet vinden.
    Nu is er dichtbij voor mij ook een plaat met de letters FB.
    Is deze dan ouder dan BF? Hij komt uit een 2007 focus en mijne is van 2011

    Er zit op mijn plaat een klein relais. Ik zie sommige platen met en zonder dat relais. Enig idee waar dit voor dient? Zou het juist voor de pomp kunnen zijn?
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Inmiddels de 2e hands plaat weer terug gehaald en ingebouwd. Dankzij een tip, de sleutel opnieuw geprogrammeerd en alles werkt. Hiep Hiep Hoera.
    Het relais heeft er niets mee van doen. Heb dat vanmiddag uitgetest want ik heb er nu twee.
     
    Frank Focus, Edgar Focus en Beun vinden dit leuk.
  12. Mooi dat het is opgelost en dat je de oplossing ook nog even post.
     

Deel Deze Pagina