1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Licht display kmstand/dagteller blijft aan

Discussie in 'Electronica' gestart door Martinp86, 26 dec 2018.

  1. Hallo,

    Nadat de auto 2 dagen had stil gestaan, kwam ik er net achter dat de verlichting van het display voor de kmstand/dagteller blijft branden. De verlichting van de boordcomputer, radio en het interieurlicht gaan wel uit. Toen ik dit zag heb ik de autosleutel gepakt, de auto op en van contact gezet, de kmstand en dagteller worden met contact aan gewoon zichtbaar en verdwijnen weer als ik het contact uit zet, maar de verlichting blijft dus branden.

    Ik weet vrij zeker dat dit probleem ontstaan moet zijn sinds de laatste keer dat ik de auto geparkeerd heb, 2 dagen geleden. Ik heb uiteraard eerst gezocht op dit probleem, maar ik kwam niet verder dan 2 jaar oude topics over een vergelijkbaar probleem met een nieuwer model Focus. Het gaat hier dus om een mk1.5, bouwjaar 2003. Voor zover het uitmaakt, de radio is de originele Ford 6000CD.
     
  2. Ik bedacht mij vanmorgen dat ik mijn OBD tool nog op de OBD aansluiting had zitten. Deze los getrokken, de auto gestart en een tijdje laten lopen. Motor uit gezet en de auto weer afgesloten.

    Net weer even bij de auto gaan kijken, ik zie het scherm nu af en toe (zwak) oplichten, waarna het licht weer uit gaat. De info (kmstand/dagteller) verschijnt daarbij niet, dat gebeurd alleen als de auto op contact staat.
     
  3. Hoogst waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door corrosie van de printplaat van de teller. Doordat de corrosie elektrisch geleidend is krijg je hierdoor als het ware een verbinding tussen 1 of meerdere printbanen. Afhankelijk van welke printbanen het betreft kan dit resulteren in de meest vreemde symptomen.

    In veel gevallen lost het reinigen van de printplaat het probleem op. Na het reinigen is het aan te raden om de printplaat vervolgens te beschermen met niet geleidende blanke lak. Hiermee voorkom je dat het probleem na korte tijd wederom optreed. Om de printplaat te kunnen reinigen moet de teller echter wel volledig worden gedemonteerd.

    Er zijn echter ook gevallen waarbij de corrosie in een dermate ver stadium verkeerd dat reinigen geen zin meer heeft. Vervangen van de teller is dan de enige optie.
     
  4. Dat wordt zo te lezen dus binnenkort de teller unit uitbouwen en demonteren, om te kijken of dit het probleem zou kunnen zijn :)
     
  5. De eerste keer sinds lange tijd dat ik het forum weer bezoek, om er even op terug te komen: Ik heb het probleem niet meer gehad nadat ik de OBD tool heb los gekoppeld. Ook het zwak oplichten lijkt te zijn verdwenen.

    Ja, ik kick een oud topic omhoog, excuses daarvoor. Maar ik heb er zelf altijd een hekel aan om via een rondje google op forums uit te komen waar een probleem wel besproken wordt, maar de oplossing nooit meer bekend is gemaakt.
     
    PeterVD en bws723 vinden dit leuk.
  6. Mijn dank is groot Martinp86, want laat ik nu exact hetzelfde hebben.
    Ik had de obd vergeten te verwijderen ..
     
  7. Eventueel de printbanen repareren door een [dun] draadje erop te solderen, als mogelijke ander optie?
     

Deel Deze Pagina