1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Hoi Patman,

    We zijn in blijde verwachting, dus zocht een ruime auto i.v.m. een baby. Ik wilde geen SUV maar een compacte station.
    Ik zocht een beetje een knappe auto die niet al te lang op de markt zou zijn. Ik koop altijd mijn auto's van gespaard geld, dus had niet een heel groot budget.

    Als je dus bij de Japanners kijkt of Koreanen...
    Toyota Corolla, boven mijn budget
    Kia Ceed, beetje saai...
    Hyundai I30, beetje saai...
    Mazda 3..geen station versie...
    Honda Civic... geen station versie...

    Tot ik oog in oog met de Focus stond, gewoon een veel mooiere auto ;-) Ik kijk er graag naar!

    Ik ga inderdaad even heen met deze auto i.v.m. kraakjes en knapjes en dan vooral in de voorportieren! Ik heb trouwens 5 jaar garantie met een max. van 150.000km.
     
  2. Deze variant bestaan niet hoor:
    Het is 2+3 jaar/100.000km of 2+3jaar/200.000km
     
  3. Wij hebben op onze C-Max uit 2016 2+3 jaar/120.000km. In Duitsland hebben ze misschien andere vormen dan in Nederland.
     
  4. Ik ben vorige week ook ff bij dealer langs geweest... schijnt toch een soort software ding te zijn.... en bovenal melde hij...
    Als je binnen de 10k km's de melding krijgt en laat verversen dit valt het onder "garantie" Ford.. boven de 10K km olie verversen is voor rekening rijder/ leasemij.
    Deze laatsts zijn hier niet blij mee zei hij en geeft nu al veel punten van discussie...
    Kortom zsm als je de melding krijgt naar de dealer en binnen de 10K km's is het voor Ford zelf.
     
  5. Probeer een beetje door de berichten te struinen vwb het wegvallen van de DAB zenders.. hoogst irritant.. . maar Michel ... je bent zeker niet de enige.....
    DAB valt zo vaak weg dat ik het gewoon bijna niet meer gebruik... enerzijds schakelt hij soms wel over met AF naar de FM maar ook valt hij geregeld uit en na seconde.. 1,2, of 3 weer terug met een korte herhaling of hap eruit... Niet om aan te horen !! 11C melding oid.. maar heb meerder codes voor bij zien komen.. al rijdend is dit niet altijd te registreren.

    Begrijp ik dan dat de radio module kaduuk is of is het hele modem adje ... of is dit misschien hetzelfde......

    Want ook het live traffic feed van filemeldingen klopt m.i. ook niet altijd heb ik het gevoel....
    Daarbij zijn de kaarten van de navigatie hopeloos verouderd.. rij geregeld in de middle of nowhere.. terwijl de wegen echt niet van afgelopen maanden zijn en gewoon in en rondom de grote steden en de randstad. niet op Texel of in een gehuchtje in provincie met een verre uithoek waar de eenrichtings weg is opgeheven of een rotonde is gebouwd.......
    maar goed dit is wéér een andere melding..
    Heb nog veel te zoeken hier en terug te lezen denk ik voor "kinderziekte" oplossingen.... kom soms niet aan autorijden toe om div. dingen in de gaten te houden wat het nu eigenlijk doet.
     
  6. #846 FreeWilly, 19 aug 2019
    Laatst bewerkt: 19 aug 2019
    Hoi Kees37
    Ik heb een Duitse Ford Focus en de mypass Ford App en de dealer geven op basis van VIN nr. 5 jaar garantie of 150.000 km aan. Dit bevestigt de dealer dus ook!

    Nog reagerende op de andere gebruikers:
    Nog even over de navigatie, deze loopt in elke auto achter, dit is niet een specifiek Ford gebonden probleem! Collega's met andere merken en types hebben exact dezelfde klachten.
    Ook geldt dit helaas voor DAB. Het wegvallen van de DAB heeft o.a. te maken met het feit dat het DAB netwerk nog steeds verder wordt geoptimaliseerd. Veel nieuwe auto's hebben een wegvallende DAB. Kijk maar eens op Google, het zal je verbazen.
     
  7. Over navigatie, ik werk zelf voor een bedrijf dat Telematica maakt voor vrachtwagens en kleine bedrijfswagens, en het klopt inderdaad dat deze altijd achterloopt.
    Voor TomTom is dit bijvoorbeeld standaard 18 maanden, sommige andere merken houden 12 maanden aan.

    Dit heeft te maken dat alle wijzigingen aan de wegen via meerdere omwegen terecht komen bij de leveranciers (gemeente, provincie, staat, verzameld op 1 punt > leverancier).
    Daarna moeten deze leveranciers deze data omzetten naar hun kaartmateriaal, dus dat duurt even.

    Uitzondering hierop is Google maps (en bijv. Waze), waar gebruikers ook kaarten kunnen aanvullen, of waar het systeem rijgedrag herkend.
     
  8. De DAB problemen liggen denk ik eerder bij de niet optimale dekking in Nederland.
    Daarnaast willen wij als consumenten geen goede antennes meer op onze auto's hebben. De huidige haaievinnen zijn per definitie minder gevoelig dan normale antennes.
    Maar ja, een spriet is niet mooi en is lastig in de wasstraat.
     
    GekkeHenkie vindt dit leuk.
  9. vroegah schroefde we die er gewoon vanaf ;)
    maar ja, tegenwoordig zijn sommige nog te lui om uit te stappen na de wasstraat en rijden ze nog dagen rond met die 'condoom' om de achterwisser :loco:
     
    thecure, Andre, meeder en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. :rofl::rofl:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. Mijn Focus met DAB heeft een spriet maar ontvangst is ook ruk!
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Zelf weinig problemen met dab ontvangst op de meeste zenders. Heb de haaienvin antenne. Rijd meestal in zuid Oost Brabant rond. Dab valt inderdaad af en toe weg maar de omschakeling naar FM en terug gaat zeer snel en vaak naadloos.

    Ik vind het zeurgehalte in dit topic erg hoog. Het lijkt hier het internet wel ;)

    Verstuurd vanaf mijn MI 9 met Tapatalk
     
    Ronny, meeder en Gewitwel vinden dit leuk.
  13. Ik snap dat het één en ander 'zeurderig' kan overkomen maar dit is dan ook het topic waarin de opmerkelijkheden en kinderziektes kunnen worden vermeld en dat gebeurt dan ook;)
     
    meeder en GekkeHenkie vinden dit leuk.
  14. Die spriet is nog steeds te kort. Voor de gebruikte frequenties heb je een antenne nodig van ongeveer 40cm voor ideale ontvangst en als de zender verticaal gepolariseerd is dan moet de antenne ook verticaal staan en niet schuin.
    Antennes op auto's zijn altijd een compromis en daarom zitten er ook versterkers in de antenne voeten om de problemen engizins te verhelpen.

    Voor goede ontvangst moet je gewoon weer terug naar de oude antennes op het spatbord die verticaal omhoog stonden :-)
     
  15. Je hoeft je niet te verantwoorden hier hoor! ;) Ik zat maar ff te dollen met de Jap.
    Het belangrijkste is dat je naar de dealer gaat als er iets niet in orde is, zodat dat onder garantie kan worden opgelost. Ik zou ook niet met rammeltjes willen rijden want dan irriteer ik me wild en uiteindelijk geeft dat een negatief gevoel en als je dat kunt voorkomen door het snel op te laten lossen door je dealer moet je dat zeker niet nalaten. ;)
    En ja, Ford is nooit een uitblinker geweest in het perfect afwerken van de auto. Je zult altijd wat vinden wat beter geassembleerd had kunnen zijn (plaatwerk, lak, rubbers, sierstrips etc.). Maar de Focus wordt voornamelijk gekozen om zijn ruimte en rijgedrag en dan worden eventuele "schoonheidsfautjes" voor lief genomen.

    Evenwel heel veel rijplezier en natuurlijk veilige km's met je "focus4" !! :thumbup:
     
  16. Moet zeggen dat ik ook wel wat aanloopproblemen heb gehad, met name in de afwerking.
    Maar de dealer lost alles uiteindelijk op. Dat varieerde van een manke deurbeschermer, een portiergreep die niet goed zat, het rubber van mijn panoramadak dat niet mooi zat wat uiteindelijk resulteerde in een nieuwe voorruit (foutje bedankt). Maar voor de rest heel blij met de focus, geen gedoe met trillingen, versnellingsbak heerlijk, dab werkt altijd (nog niet gemerkt dat ie terugvalt op fm) en belangrijk, de vrouw is er blij mee :-). Live Traffic heb ik hem maar zelden op kunnen betrappen, maar navigatie werkt prima. Dus even afkloppen, maar ik ben zeker tevreden.
    Behalve over de eikel die al een put in mijn deur heeft geramd :-)
     
  17. Hoi Patman

    Haha! Weet ik, ben zeer vrolijk als ik naar en van mijn werk rijd met deze Focus. Wat zitten de stoelen fijn en het weggedrag is echt super strak ten opzichte van mijn voorgaande Jappen :D
    Wel jammer dat ik in Italie bij een tellerstand van 7500KM een baksteen op de motorkap kreeg, heb hem net weer strak opnieuw gespoten opgehaald en 242 euro lichter :P

    Kan iemand mij hier nog wat vertellen hoe de restwaarde van een Focus is? Vind de oudere types best nog pittig geprijsd!
     
    Patman_66 vindt dit leuk.
  18. Hier een Active van juli. Geen gekraak. Wel een rateltje bij stationair draaien met warme motor. Klinkt wat gek, maar is volgens mij een kwestie van akoestiek en niet een mankement. 6,8 liter/100 km met een 1.5 182 pk vind ik netjes. Je moet de motoren niet vergelijken, maar het gewicht en de prestaties. Mijn 1.25 haalt nu zo'n 1:16. De 3.2 vond ik ook rustiger, maar deze auto is vooral levendiger. Het is maar net wat je wilt. Ik heb 6 foci gehad en de eerste was ook veel levendiger, dus wat dat betreft is het goed dat dat er weer wat meer inzit.
     
  19. Vervolg op mijn post van 7 augustus 2019 inzake telematicaproblemen:

    SOS en App werken niet:
    Uitgebreid contact gehad met beide helpdesken; aardige meiden maar ze lossen helemaal niets op; terugverwezen naar mijn dealer; afspraak gemaakt voor 27082019.
    Mijn dealer belt mij net en die annuleert de afspraak; omdat zij er ook niets aan kunnen doen en verwijzen terug naar Ford Nederland; fijn pingpongen en als klant schiet je er niets mee op. Volgens mijn dealer wil Ford Nederland geen 115000 euro betalen om de SOS te laten werken; elders in Europe werkt SOS feilloos en hierdoor werkt de app ook niet meer correct. Hierover wordt door Ford Nederland helemaal niets gecommuniceerd. Je ergert je als klant bont en blauw, terwijl de oorzaak bekend is.
    Ik vind de SOS functie en ook de app niet zo belangrijk; maar de houding t.o.v. van een klant door Ford Nederland vind ik ronduit waardeloos. Een klant opzadelen en ook laten betalen voor zaken die gewoon niet werken en hierover niets melden, vind ik nogmaals waardeloos en super slecht!
    Verder ben ik overigens blij en tevreden met mijn MK4.
     
    NepGangster vindt dit leuk.
  20. jij bent geen klant van Ford NL, jij bent klant bij de dealer....
    dat jouw dealer je verwijst naar Ford NL is een mooi afschuif systeem en daar hoef je echt geen genoegen mee te nemen.
    dus dat Ford NL jou verwijst naar de dealer is helemaal terecht.
    je moet dit oplossen met de dealer, die heeft toch jouw geld ontvangen dus ook garantie gegeven en die moet die nakomen, punt.
     
    Patman_66 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina