1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCi 90pk Common rail druk verlies

Discussie in 'Performance' gestart door focusgebruiker, 10 aug 2019.

  1. Beste allen,
    Ik heb mijn C-max 1 op 1 omgeruild met een 1.6TDCI van 2006. 43-ST-NJ met 305K op de teller.
    De auto rijdt en schakelt verder goed. Geen roest of andere ernstige dingen. Uiteraard is het geen nieuwe auto en koop je altijd de ellende van een ander. Dat geldt ook voor de persoon die mijn oude C-max weer gaat kopen :lol:.

    Met dat gezegd te hebben, heb ik uiteraard een probleem met de focus. Als ik de auto in zijn 3de versnelling boven de 3000rpm trap, krijg ik een motor systeem storing. Je merkt er eigenlijk niets van, hij houd niet echt in en ook kan ik gewoon 130 rijden. Ik ben even langs een maatje gereden die de zaak kan uitlezen. Hij gaf aan iets met de common rail druk. Volgens mij is dat gelinkt aan de EGR klep, want het elektronisch geluid na het stoppen van de motor houd langer dan 10 seconde aan. Verder is het ook alleen in de 3de versnelling. in de 2de kan ik rustig 5000rpm zonder storing en ook vanaf de 4de versnelling gaat hij gewoon vooruit en verder kan ik zonder problemen 160 170 rijden zeg maar. Hoewel ik wel het gevoel heb dat ik wat trekkracht mis vanaf de 4de versnelling. Turbo is goed, hij fluit niet en geeft ook geen storingen aan. Ik denk zelf EGR klep vervangen en brandstoffilter vervangen. Wat zou het nog anders kunnen zijn?
     
  2. common rail druk is je dieseldruk in je brandstofgallerij.
    300bar stationaair en bij volgas kan hij over de 1000bar gaan
    egr-klep stuurt dode uitlaatgas terug de motor in zodat NOx zakt. wat beter voor onze gezondheid/mileu is.

    het een gaat over vloeistofdruk en de andere over lucht. zijn dus twee verschillende dingen, zonder storingcode is dat moeilijk vanaf hier te zeggen.
    het is wel idd dat dieselfilter soms al voor problemen kan zorgen
     
  3. Ja precies, daarom heb ik even een topic geopend. Ik vind het wel vreemd dat het alleen in de 3de versnelling plaatsvindt. In zijn 2de kan ik rustig naar de 4500RPM zonder problemen. Voor de rest loopt en rijdt het allemaal goed. Zolang ik in de 3de versnelling onder de 3000RPM blijf kan ik rustig naar de 4 en de 5 en geeft hij geen storingen. In de 4de kan ik dan ook rustig over de 3000RPM zonder problemen etc. Dus sja... ik maak mij er niet al te druk over op dat punt maar met bv een aanhanger er achter is het wel lekker als ik gewoon over de 3000 kan in de 3. Dus EGR is eigenlijk al uitgesloten in dit probleem? Zijn er verschillende brandstoffilters die ik zou kunnen gebruiken dan? En zo ja? welke is aan te raden?
     
  4. Ik denk dat de motor nog iets begrensd wordt in zijn 2. Het probleem zal waarschijnlijk bij de 3e versnelling en hoger voorkomen.
    Zijn de verstuivers en de dingen die daar (in)direct aan hangen allemaal droog?
     
  5. Nee de verstuivers zijn niet 100% droog. echter heb ik meer de indruk dat de olie die daar wat ligt onder het kleppendeksel vandaan komt. Ik heb idd ook gezien hoe je de pakkingen van de verstuivers moet vervangen. Maar daar mag ik dan wel ff een weekend voor uittrekken.. :lol:. indien dat nodig is, zou ik dat het liefst doen met iemand van het forum die er al wat meer kaas van gegeten heeft...
     
  6. De pakkingen van de retourleidingen neem ik dan aan? Die heb ik zelf ook al eens vervangen bij mijn 1.8TDCi. Viel daar heel erg mee, alleen moet je de ringetjes niet laten vallen...
    De hoge druk kant heb ik nooit aan gezeten omdat ik niet weet hoeveel druk er op staat als de motor niet draait.
     
  7. #7 focusgebruiker, 11 aug 2019
    Laatst bewerkt: 12 aug 2019
    Nee, de pakkingen van de verstuivers. Want als de olie die daar naast ligt echt van de verstuivers komen? Dan zou dat wellicht ook een verklaring kunnen geven op het drukverlies. Echter ik heb er verder geen last van als ik hem in zijn 3de onder de 3000RPM houd. Dan kan ik rustig doorschakelen en eenmaal in de 5de versnelling ook zonder problemen naar de 170. Niet dat ik 170 ga rijden, maar hij haalt het wel zonder storingen. Overigens zal er geen overdruk op de overige leidingen staan in mijn optiek, anders zou je nooit de toevoer naar je verstuivers los kunnen draaien volgens mij.
     
  8. Daarom vroeg ik ook of ze droog zijn. Rondom de verstuivers moet het droog zijn. Zeker na een stuk stevig rijden zou je dan wel diesel moeten ruiken onder de motorkap.
     
  9. ik ruik geen diesel onder de kap. echter lekt hij wel ergens wat olie, ik probeer er achter te komen waar het vandaan komt. ik zal straks wat fototje;s maken. Wellicht waordt dan 1 en ander duidelijk. overigens heb ik het vandaag ook in de 4de versnelling gehad. ook in de 4 rond de 2800rpm komt er een motor systeem storing. dus in de 5de zal dat ook wel gebeuren bij de juiste snelheid.
     
  10. #10 focusgebruiker, 12 aug 2019
    Laatst bewerkt: 12 aug 2019
    hier een foto van de lekkage. Wellicht dat daar ook het probleem zit van de storing boven de 3000rpm. geen idee wat daar allemaal voor sensoren zitten. op de buis van de airco kun je verse olie zien. dus het lijkt uit die slang te komen.

    [​IMG]
     
  11. Ik ben flink aan het schoonmaken geweest bij het gasklephuis. daar kwam de lekkage vandaan. Los Gehaald, goed schoongemaakt en klaar. Ik heb het vermoeden dat het wel eens een sensor kan zijn. Want rijden doet hij goed verder. Welke sensoren zitten er op het gasklephuis? De positie sensor en een lucht massa meter? wat is die andere dan? ik heb er 3 opzitten.
     
  12. Ik zo eens te denken, na al die jaren dat die 1.6 van 2006 er al is, ben ik dan de enige met dit probleem? Ik heb er altijd de balen van dat er niet eens een keer een pasklare oplossing is voor dit soort dingen. Je zou toch zeggen dat er na 13 jaar wel ervaring genoeg is met dit probleem? Ik had trouwens alle sensoren die ik kon vinden met contactspray schoongemaakt, dat biedt ook soelaas. ik heb ook nog een sensor los gehad (een sensor die aan een spiraaltje vast zit in het gasklephuis) toen opeens kon ik hem in zijn 3de versnelling ruim over de 3500rpm draaien. Echter na 3x kwam ook de motor systeem storing weer terug.
     
  13. de lekkage lijkt idd op olie. diesel wordt dan rond de verstuiver snel plastic achtig. vooral als hij uitlaatgas wegtuft langs de verstuivers.
    er zijn voor deze wagen zat indicaties, je schrijft dat je maat hem keer uitgelezen heeft, en juist die storingcode kan handig zijn.
    vooral dat het na schoonmaken ook weer terug kwam

    je zegt dat je nu diverse sensoren schoon hebt gemaakt en 3x zonder probleem in zijn 3de kunnen acceleren maar nu toch storing terug.
    de sensor waar je het over hebt kan ik helaas uit je omschrijving niet naar voren halen. je hebt druk sensor en je hebt een temperatuursensor.
    de eerste is niks meer dan een plastic blok met een voeler gat er in. andere kun je een draad zien waar een klein bolletje aanhangt. dat is de temperatuursensor
     
  14. kan de olie die je op je gasklephuis ziet niet gewoon bij je verstuivers vandaan komen, zijn de verstuivers aan die kant natter dan aan de andere kant? je kan altijd preventief je brandplaatjes vervangen en meteen de seals etc van de verstuivers, (https://www.ebay.co.uk/p/Ford-Fiest...el-Injector-Seal-Washer-Oring-Kit/24026054145) als je het juiste gereedschap hebt is dat (tenminste dat was het bij mij de eerste keer bij een doorgeslagen verstuiver) 4 uurtjes werk, de tweede keer in ik geloof iets van 1,5 uur.
    maar of dat je probleem verhelpt weet ik niet, zelfs met doorgeslagen verstuiver kon de mijne nog prima doortrekken.
     
  15. Heb je het dieselfilter nou al vervangen?

    Olie gerelateerde zaken hebben niks met je raildruk te maken. Olie op de plek van de foto komt 9 van de 10 keer door een haarscheurtje in de turbobuis die vanaf je intercooler omhoog loopt (vaak het harmonica deel).
     
  16. Nee nog niet, :oops: heb ik vrijdag pas tijd voor. :lol:
     
  17. Let op dat je het filter vult met diesel en zo min mogelijk lucht in het systeem brengt, als je start de motor even op 2000tpm houden. Als er teveel lucht in zit, start de motor niet meer.
     
  18. Als er lucht zit moet je het systeem ontluchten helaas is de ontluchter bij ford wegbezuinigd.
    Zoals hierboven staat zou misschien kunnen werken.
    Anders heb je of een slangetje met opvoerbal die de diesel doorpompt naar de hogedrukpomp.
     
  19. Een goedkoop vacuĆ¼m pompje om je remmen te ontluchten werkt perfect
     
  20. beetje jammer dat je dit in twijfel trekt Werner, denk dat @kolere wel weet waar die het over heeft.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina