1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

auto importeren vanuit BE

Discussie in 'Algemeen' gestart door gerardTDCI, 18 jul 2019.

  1. wie heeft er ervaring met het importeren vanuit BE?
    wat zijn de valkuilen en waar speciaal op te letten.
    het betreft een auto uit 2006 dus wss geen BPM meer verschuldigd?

    we willen graag rijdend naar NL, (geen oprijwagen of autoambulance tot onze beschikking)
    ik heb begrepen dat je met een handelaarskenteken in BE mag rijden (alleen om het land uit te rijden en geen proefrit, ook moet de WA verzekering van de handelaar dit in zijn polisvoorwaarden hebben staan)
    nu nog van die platen regelen ;)
    als dat niet lukt, hoe kom je dan aan de grens met die auto? iemand een idee over ééndagskentekens in BE?

    dan de keuring bij de RDW, waar letten ze op?
    er zijn wat aanpassingen gedaan waardoor vermogen wat hoger ligt, ik weet dat je bij meer dan 20% vermogenstoename de auto opnieuw gekeurd moet worden (Lelystad?) maar hoe controleren ze dat?

    ik hoop dat er iemand is die hier wat meer van af weet en het ons wilt vertellen.
    bij voorbaat dank voor de reacties :thumbup:
     
  2. https://www.autoweek.nl/autoimporteren/belgie/
    in belgie een transitkenteken aanvragen en mee naar de grens rijden. daar een eendags kenteken erop zetten en naar de keuringsstation in veldhoven of zo rijden. hoeft niet naar lelystad ivm auto in eu al goedgekeurd is. alleen auto's buiten de eu moeten dan gekeurd worden.

    bpm heeft hij idd niet na meer dan 10jaar. rest is het veel uitzoeken.
    autoambulance is wel velen malen makkelijker. je huurt een aanhanger en zorgt ervoor dat je hem mag trekken.
     
  3. dankjewel voor je antwoord Werner.
    kan 'm wel trekken maar mag helaas niet :D
     
  4. auto uit belgie heeft wel vaker versleten onderstel ivm slechte wegen, en meestal wat meer steenslag
     
  5. dankjewel voor de tip Leon :thumbup:
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  6. denk wel dat iemand met BE-rijbewijs kent. dat is namelijk het makkelijkst.
    stukke makkelijker dan in belgie tijdelijke plaat regelen en hier een tijdelijke plaat regelen.
    tevens is het ook de vraag als je tijdelijke plaat hebt, je ook de verzekering op af moet sluiten.
     
  7. Je krijgt dan een 1 dags kenteken om naar de keuring te kunnen rijden toch?
     
  8. 1 dags kenteken is inderdaad om mee naar de keuring te rijden. Makkelijk aan te vragen via de RDW, maar daar heb je wel het chassisnummer voor nodig. Let erop dat je dit kenteken nog wel verzekerd.

    Importkeuring bij RDW stelt niets voor. Inmiddels zo'n 6 auto's geïmporteerd (tel kwijt geraakt, haha) en iedere keer stond ik binnen 5 minuten weer buiten. Ze checken de staat van de auto, meten het e.e.a. op (spoorbreedte, wielbasis) en checken wat nummers.
     
  9. Een 1 dag kenteken aanvragen kan gewoon digitaal en stelt geen ruk voor. Via mijn eigen verzekering was die voor mij gratis verzekerd voor 1 dag met de voorwaarde dat ik de nieuwe verzekering ook door zou afsluiten. Ik heb meerdere auto's uit Duitsland geimporteerd en het zal voor Belgie niet veel anders zijn gok ik.

    Mocht jij meer info willen hebben dan stuur maar een pb Gerard.
     
  10. BE heb ik ;)
    je kan een export kenteken aanvragen in BE maar alleen af te halen in Brussel tussen 17u en 18u als de aanvraag voor 14u is gedaan :loco: (kosten, 75 euro)
    je mag er mee tot aan de grens rijden en niet verder.

    denk dat BE toch wel verschilt van DLD Niels.
    het mooiste zou zijn om met groene platen naar NL te komen, die zijn geldig in de Benelux en in DLD alleen op bedrijfswagens.
     
  11. Groente platen mag alleen als de auto op de handelsvoorraad staat van de eigenaar van de platen. Niet zomaar ergens wat lenen
     
  12. Dat is ook echt te controleren haha.Dat wordt vaak zat gedaan, geloof me.
     
  13. Weet ik, maar als je de grens over komt zijn ze wat actiever erop [emoji6]

    En ja, dat is heel simpel te controleren [emoji23]
     
  14. Om wat voor een auto uit 2006 gaat het?
    :focus2: :st:?
     
  15. Dat is relatief eenvoudig te controleren. Je moet idd net pech hebben dat de Douane staat te controleren, maar van die boete bedragen ga je niet vrolijk worden.
     
  16. dat dus, of ik moet werknemer zijn van de handelaar.

    Mondeo :st: :tdci: ;)
     
  17. 75euro om alleen van de zaak naar de grens rijden vindt ik veel.
    kan je beter zoeken naar een autotransporter. ja je bent meer kwijt maar je kan wel direct van daar naar keuringstation rijden in brabant of elders. daar kun je de auto meteen laten keuren voor nl kenteken.
    rij je door daarna zet je hem aan de kant voor een goeie week. dit ivm je de belasting en dergelijke rond moet krijgen en voor je de brief binnen hebt om kenteken te kunnen halen.

    hoor van collega die auto's importeert vanuit japan. als de auto binnen is, bij hem kan het nog een goeie week of 3 duren voor hij de weg op mag.
    die moet echter wel naar lelystad en keuring hebben van 900euro. tevens is het vaak ook moeilijk om afspraak te maken. wie weet bij rdw station in de buurt kun je alles in 1x afspreken

    als ik lees zegt hij dat je wel toegestaan is om een gekochte of verkochte auto daar op te halen, geen proefrit.
    met handelaarskenteken mag een klant wel een proefrit maken in nl maar de betreffende auto staat dan op handelsvoorraad.
    anders kan bedrijf ook geen groene plaat aanvragen.
     
  18. zodra we het VIN nummer hebben kunnen we al aangifte BPM doen.
    belastingdienst adviseerde dat een paar dagen voor de keuring te doen en de verschuldigde BPM te betalen.
    zodra RDW ziet dat betaling binnen is gaan ze het kenteken afgeven.
     
  19. We hebben toch geen grenzen meer !!!!!!!!
     
  20. Alleen op papier zodra er geld valt te verdienen...

    Succes @gerardTDCI gave bak! Voor jou of voor jr?
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina