1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terugroepactie slippende koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mike M, 20 jul 2018.

  1. Volgens de laatste brief die ik erover heb mogen ontvangen wordt het vermogen pas terug geschroeft op het moment dat de electronica een " koppelingslip" detecteerd
     
  2. @paul vingerhoets , zo is mij dat ook uitgelegd door de chef werkplaats van de dealer waar ik mijn auto in onderhoud heb.
    Ik ga er ook vanuit dat het zo werkt.
    Overigens geen beperkingen geconstateerd na de terugroepactie gelukkig.
     
  3. Ford schrijft in de terugroepactie het volgende.

    Er een nieuwe kalibratie ontwikkeld voor voertuigen met start/stop-functie van de motor. Met de aanvullende functie in de software wordt het 'lampje van een sleutel' in het dashboard ingesteld en worden de motorprestaties beperkt indien langdurig doorslippen van de koppeling wordt gedetecteerd.

    Dus alleen bij langdurig slippen worden de motorprestaties beperkt.

    mvg
     
  4. @Martijnlamers
    zie nu pas je bericht en ja dat geluid is duidelijk afkomstig van de koppeling. is je vliegwiel ook mee vervangen?
    zelf heb ik dit ook bij stevig optrekken in sommige gevallen. ik weet dat het de koppeling/vliegwiel zijn, maar zolang hij nog goed aanvoelt koppeling en lekker rijdt doe ik het misschien als het winter word.

    en weet precies wat je bedoelt met ford hier bij ons. ze zijn te koppig om te geloven dat een automonteur, eobd tester en deze forum. duidelijk aangaf dat de koelvloeistof niveausensor niet werkte. Ook aan de balie beweerde ze dat alles goed was gegaan, waar ik zeg dat nog steeds de software van 2012erop staat.
    het is dat de koppeling software eraan kwam dus hebt het daar gelaten. dat de niveausensor werkt vindt ik belangrijker dan die van de koppeling.

    @rowicom
    er zijn auto's die in de 1ste en 2de versnelling max koppel begrenzen. dit om de bak te besparen en de volledige vermogen vanaf de 3de pas te voelen is.
    voor mijn idee is de motor vrij zwaar intern waardoor hij niet snel in toeren kan klimmen. Dat dit net het idee geeft dat hij pas bij de 3de tot leven komt.

    de software voor de koppeling verandert niks aan de auto in normale situatie, precies zoals het al vermeld staat. Alleen in geval van langdurig slip komt het na voren.
    heb op vakantie 15% berg op gereden met 5man in de auto totaal. toen ik de auto even had laten nadraaien ivm turbo en afzette rook ik wel de koppeling. terwijl geen enkel keer is ontkoppelt of gekoppelt. in 1 versnelling zetten en zo naar boven rijden. dus mogelijk toch ligt geslipt
     
  5. Als ik op de Brenner in de file sta met caravan wat gebeurd er dan,deze vraag aan ford Nederland gesteld antwoord dat ik krijg meld u zich bij de dealer ?
    Nu heb ik na het krijgen van een 2de brief om mij te melden bij de dealer heb ik de zelfde vraag gesteld kreeg als antwoord van de technische man bij langdurig slippen en op lopen temperatuur vande koppeling wordt het vermogen teruggeschroefd .
    Ik heb toch maar een afspraak gemaakt maar behoud mijn bedenkkingen.
    Hoe wordt de temperatuur van de koppeling gemeten.
    Maar we gaan het zien.
    Donderdag een afspraak.
     
  6. de temperatuur wordt niet gemeten. is geen sensor voor.
    computer weet toerental, versnelling en wielsnelheid. toerental plus overbrengingsverhouding van betreffende versnelling levert x snelheid. als dit teveel afwijkt van de wielsnelheid. dan decteert hij dit als slip
     
  7. Zorgt die begrenzing er voor dat je bij het terugschakelen een raar geluid hoort boven de 3500 toeren?
     
  8. De begrenzing van vermogen wordt geregeld door minder brandstof in de motor te spuiten. Op dezelfde manier als dat je je gaspedaal regelt.

    Intussen rij ik zelf al weer een half jaar met de nieuwe software en ik heb geen verschil tussen voor en na gemerkt.
    Met de caravan heb ik geen grote afstanden gereden, maar ook daar geen verschil. Zelfs niet als je de koppeling langer bediend dan anders.
    Volgens mij moet er eerst een bepaald toerentalverschil optreden voordat hij echt gaat klagen. Misschien klaagt ie zelfs helemaal niet zolang de koppeling nog bediend word?
    Ik maak me nergens zorgen (meer) over mbt de software. Het is alleen om te detecteren dat de koppeling slipt en om eventuele verdere schade te voorkomen. Als de koppeling slipt met de caravan erachter wordt het toch tijd voor een nieuwe koppeling. Je komt dan toch uiteindelijk stil te staan ;)
     
  9. kleine toevoeging aan de eerste regel van rfknol
    bij een benzine regel je de gasklep en bij een diesel regel je brandstoftoevoer met je gaspedaal.
    ja er zijn meer dingen in en om de motor die daardoor anders gaan regelen.

    @rowicom
    welke motor en welke merk geen idee. maar je hoort verhalen als boost-by-gear. dan komt in de 1ste max 0.6bar turbodruk en 2de 0.9bar en daarboven volle druk (waarde ff als voorbeeld)
    andere manier is door inspuiting en dergelijke wat te sjoemelen om zo wat minder vermogen op de wielen te hebben.
    tuning wordt dan ook altijd in de 3de of 4de versnelling gedaan. dan is de bak verhouding nagenoeg 1op1.

    enige wat bij mij toen veranderde was dat hij na een week aangaf dat me koelvloeistof moest bijvullen. dit ivm met oude software niet werkte en met de nieuwe wel.
    verder met het rijden merk ik niet veel
     
  10. De mijne had al een software update betreffende de koppeling gehad in 2018,
    dus ik weet niet hoe hij met de oude software reed.
    Wat ik nu intussen wel weet, is dat ik tot vorige week mij mateloos irriteerde aan het feit
    dat als je in zijn 2e versnelling rijd op een rotonde of langzame bocht, dat bij weer gasgeven
    de motor er serieus moeite mee had om weer op ang te komen, en dat ging gepaard met licht
    geschok en het geluid alsof zijn keel dichtgeknepen werd.
    Intussen laten tunen, en kan nu normaal rotondes en langzame bochten nemen, is echt motorisch
    een andere auto geworden, ook het 3 cilinder geluid is minder aanwezig....
     
  11. Help..

    Bij de garage geweest voor de terugroepactie, alleen blijkt het niet mogelijk te zijn de software te updaten, daar een of andere beveiliging dit blokkeert. Ze denken dat dit komt door een motorstoring dienin de BC staat o.i.d. Willen ze gewoon geld aan me verdienen of kan dit wel degelijk? Ik krijg wel steeds de p0039 DTC bij uitlezen, kan dit de oorzaak zijn?
     
  12. Dacht dat die code laatst ook omhoog kwam bij een topic over de dumpvalve van de turbo.
    Iets met membraam gescheurd.

    Als de dealer er nieuwe motorcomputer software op wil zetten kan ik mij voor stellen dat er binnen bepaalde onderdelen geen permanente storingen aanwezig mogen wezen, omdat dit het inleer proces in de weg zou kunnen staan.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  13. p0039 heeft met bypass te maken van je turbo. lijkt me sterk dat deze probleem geeft
    mogelijk dat je membraam gescheurd is. daarvoor zou je een orginele nieuwe membraam of zoals velen doen eentje van turbosmart TS-0203-1259
    zelf heb ik deze besteld en gemonteerd
    dit gaat wel om een vacuumgestuurde klep. na bepaalde jaar is het een electrische geworden.

    storing zou niet het installeren van software tegen moeten houden. bij geen auto tot hede was dat een belemmering. alleen verkeerde software op verkeerde computer zetten was een belemmering
     
  14. De Turbosmart is toevallig vandaag geleverd, deze had ik reeds al besteld indd. De dealer zei dat er een of andere beveiliging opspeelde en de software update niet uitgevoerd kon worden. Ze weigerden echter om even snel de computer uit te lezen, ook al hing de auto al aan de computer. Ik mocht dan eerst €75 neerleggen voor een “diagnose” waar ik waarschijnlijk niets mee kan. Waar zou dit nog meer aan kunnen liggen?
     
  15. hun moeten de actie uitvoeren, als er probleem is dat het niet lukt moeten ze dit zelf oplossen. dat het een vervolg afspraak kost oke dat zou kunnen.
    pas als er iets kapot is of een voeding ontbreekt door iets dan pas kunnen ze zeggen dat ze iets moeten vervangen of doen wat extra kosten oplevert.

    nu is een actie wat door ford wordt betaald niet mogelijk en willen ze jouw op kosten jagen om tot een oplossing te komen.
    nee als ik dat zou horen, dan ontploft ter plekke de bom.
    sorry maar zo komt de garage me wel heel klant ontvriendelijk over.
    je gaat toch ook geen gratis magazine aannemen als je dan wel direct jaarabbo afsluit.

    ik heb eerder gelezen dat er bij andere problemen waren met een beveiliging of dergelijk. Hoe dat toen is afgelopen zou denk ik ergens hier op forum moeten staan

    elke keer wanneer ik een terugroepactie of wat dan ook uitvoerde en dat ging niet goed. was de klant nooit de duppe ervan. zelfs gehad dat hij gratis huurauto mee kreeg en de volgende dag de auto op kon halen.
    ter info was een update acite waar 8computers voor geupdate moesten worden. vergt snel meer dan 4uur tijd totaal. echter als iemand de acculader pakt en dus de wagen een lege accu heeft Dan faalt de update. dus kun je weer overnieuw beginnen met de betreffende computer.
     
    Anithing vindt dit leuk.
  16. Is er iemand die toevallig wel weet hoe dat is afgelopen met die beveiliging?

    Van Mossel ziet mij in elk geval niet meer terug, belachelijk hoe zij zaken doen. Ik probeer wel eens bij een andere dealer.
     
  17. Even een ander nieuwtje, misschien is het al besproken hier?

    De software update voor de koppeling doet precies 1 ding.......een waarschuwingslampje laten branden. Verder helemaal niets.
    Lekkere wassen neus van Ford!!

    Ik kan niet zeggen waar ik het vandaan heb, maar het is een zeer betrouwbare bron.
     
  18. het is idd een wasseneus. storingslampje gaat branden omdat wij zelf niet in staat zijn om te merken of de koppeling slipt of niet.
    echter wordt er ook gesproken over een noodloop of minder vermogen.
     

Deel Deze Pagina