1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 EcoBoost 182pk Ecoboost 1.6 met caravan turobo uit laten razen?

Discussie in 'Performance' gestart door R.Obbink, 11 jul 2019.

  1. Mannen,

    ik heb gezocht maar kon dit niet echt vinden.

    Als bekend rij ik een C-Max 1.6 Ecoboost met 182 PK.

    Ik ben de laatste dagen aan het lezen op diverse fora (ook caravan fora) over het al dan niet uit laten razen na gedane arbeid van de motor als je stopt.... of een tussenstop maakt.

    Wat bedoel ik: Ik ga over 2 weken de alpen in met de nieuwe caravan, een Burstner Ventana van 1500 KG...

    Van het voorjaar al mee weggeweest en de C-Max heeft er totaal geen moeite mee.....

    Maar nu we de alpen overgaan (Italie is de bestemming) vraag ik me toch wat af.

    Is het raadzaam om bij een (tussenstop) de motor na gedane arbeid even te laten doordraaien zodat de turbo kan koelen.... Toendertijd bij mijn Astra 2.0 DTI uit 1999 deed ik dat altijd wel. De buitentemperatuur is toch hoger (25+ graden) en misschien is dat nadeling

    Graag jullie mening.
     
  2. het is zeker slim, het kan nooit kwaad.
    als je turbo vol heeft gewerkt dan kan hij over de 150.000rpm draaien. deze draait dus dan nog wel even na. ook als je hem afzet.
    de uitlaatgassen stoken de turbo qua temperatuur op.
    even laten nadraaien is dan zeker eerder goed dan verkeerd.

    voor het koelsysteem zit er mogelijk een electrische kvs pomp. deze pompt vloeistof door je turbo nog zeker even door nadat je motor afzet.
    dit is dan ook voor het afkoelen ervan. het is misschien wel fijn om te weten of je het hebt. niet dat het veel uitmaakt, maar is meer dat je weet dat hij na afzetten van de motor ook nog gekoeld word

    over goeie 8dagen ga ik ook de alpen in en vorig jaar 15% helling doet hij zonder enkel probleem. aangezien parkeerplaats direct daarboven is, heb ik idd de motor even na laten draaien zodat alles wat meer kon afkoelen
     
  3. Tijdens tussenstoppen op de snelweg doe ik het wel, als je bij de camping aankomt heb je over het algemeen al een stuk over secundaire wegen en bebouwde kom gereden en daar wordt de turbo minder zwaar belast en koelt al wel af.
     
  4. duidelijk verhaal mannen,

    Bedankt! Gaan we dat dus gewoon doen.:clap:
     
  5. Ik zou dit idd na zware belasting ook doen : )
     
  6. Ik doe het ook altijd als hij hard heeft moeten werken met de caravan er achter.
    Wij hebben een 1.5 Ecoboost en ik heb daar niet het idee bij dat de elektrische waterpomp na blijft draaien. De enige elektrische waterpomp die ik zie zitten is voor het koelcircuit van de watergekoelde intercooler, ik heb nog niet goed kunnen zien of de turbo vanuit dat zelfde circuit gevoed wordt.
    Voor de zekerheid één of twee minuten stationair laten draaien is wel een goed idee. Als je voor aankomst een paar kilometer rustig hebt gereden is het spul natuurlijk al wel minder heet dan op de snelweg.
     
  7. @meeder
    heb je daar toevallig een foto van. wegens inefficientie van warmte overdracht wordt nooit een watergekoelde intercooler gebruikt tenzij het echt niet anders kan.
    zover ik weet zit je intercooler vooraanen wordt deze gekoeld door de rijwind. dan zou je electrische waterpomp je koelvloeistof rond pompen, dit voornamelijk voor de turbo ivm daar anders koelvloeistof gaat koken. uitlaat kan namelijk 500graden worden en dan zou de koelvloeistof daar makkelijk kunnen gaan koken
     
  8. #8 meeder, 16 jul 2019
    Laatst bewerkt: 16 jul 2019
    Werkt eigenlijk perfect. De loop waar toch ook de turbo in zit heeft een eigen radiator. Alleen het expansievat wordt gedeeld.

    Ford heeft bij de Econetic diesels ook een watergekoelde intercooler gebruikt. [​IMG]
     
  9. En watergekoelde intercoolers worden wel vaker gebruikt.

     
  10. #10 trucker0werner, 16 jul 2019
    Laatst bewerkt: 16 jul 2019
    Zal thuis er iets verder in duiken op gsm is dat moeilijk.
    Air to water to air is 1 stap meer als air to air.
    Wat dus niet altijd makkelijk is om goed te doen. Dat het wordt toegepast weet ik, alleen dat het bij de 1.5 werd gedaan is nieuw

    @meeder
    Zoals il zue oo de tekening van jouw. Krijgt hij extra kvs via de blauwe slang en pomp hij de gele rond met de electrische pomp, de rode is retour. Deze gaat zowel naar de intercooler als de turbo. Dus lijkt me dat bij afzetten van contact en als deze nadraait je turbo ook gekoeld word
     
  11. De intercooler zit geïntegreerd in het inlaat spruitstuk dus je hebt minder lengte nodig qua luchtslangen en dat kan ook weer een voordeel zijn. Ford zal het vast niet uit ruimtegebrek gedaan hebben er zal vast een goede reden voor zijn.
     

Deel Deze Pagina