1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoringslampje brandt roetfilter probleem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door hanjovdberg, 3 jul 2019.

  1. Dag allen

    Ik heb een Ford focus 1.6 TDCI econetic 2013

    Auto heeft inmiddels 247000 km gelopen. Enige tijd gelden kreeg mijn vrouw de melding motorstoring en lampje ging branden. Is naar huis gereden. Bij opnieuw starten was de storing weg.

    Nu enkele maanden later is lampje weer gaan branden en kan niet gereset worden. Volgens garage roetfilter. Nu zag ik in een ander topic dat de verdamper ook het probleem kan veroorzaken. Heb helaas geen codes. Wat is hierin het meest waarschijnlijk?

    Roetfilter schoonmaken/vervangen of eerst de verdamper laten bekijken?

    Wat kost het meest? Hoe kom ik evt achter wat nu echt kapot
    is?
     
  2. uit (laten) lezen, alleen met codes kun je verder gericht zoeken/repareren
     
  3. Dat is gedaan. En er stond dus iets over roetfilter vol aldus mijn garage. Vroeg me alleen af of die melding ook door een verstopte verdamper kan komen. Qua prestaties merk ik eigenlijk weinig. Is nooit de snelste geweest en soms wat dipjes bij laag toerental. Maar rijdt over het algemeen prima. Ook nu nog dus ..
     
  4. Je kan nog een roetfilter cleaner proberen? https://www.winparts.nl/filters-vlo...reparatie/c751/eurol-dpf-cleaner/p378833.html

    Baat het niet schaadt het niet.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  5. en wat was de code dan?
    bij uitlezen op de juiste manier met de goede apparatuur komt er een code uit en niet zoiets van 'roetfilter vol'
    zal wel geen Ford garage geweest zijn?
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  6. Cleaner zit erop dit moment in maar ik rijd weinig lange afstanden met de auto. Binnenkort wel dan gaan we naar Italië en rondreis doen met de auto.

    Code weet ik idd niet. Is een algemene garage (waar ik altijd kom en ook tevreden ben) met universele uitleesscanner. Apparaat gaf iig een code/storing in roetfilter.

    Beter nog laten uitlezen bij Ford dealer dan? Of gewoon even aangeven dat het ook verdamper kan zijn dat ze daar eerst naar gaan kijken?
     
  7. Sowieso lange stukken rijden, is altijd goed voor een diesel met roetfilter. De Ford dealer kan veel ‘dieper’ in het systeem kijken.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  8. Helemaal de 1.6 econetic is een fan van lange afstanden, en met 110 dan ook nog goed zuinig.

    Zou even die cleaner erin gooien als je naar Italië gaat maar tevens ook even goed doorblazen in Duitsland. Hoogtoeriger rijden en dat was langer, bijv 20 minuutjes 160 op 4500 toeren [emoji12][emoji16]
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  9. Precies dit [emoji106][emoji106]!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  10. En zorg dat je wegenwacht oid hebt. Na 250.000 km is het niet vreemd als het roetfilter echt vol zit. Een vol roetfilter betekent uiteindelijk dat hij zijn uitlaatgassen niet meer kwijt kan en dat kost vermogen en uiteindelijk zal hij afslaan.
     
  11. storing van roetfilter verzadigd is mogelijk.
    maar dit gaat gepaard met andere problemen of storingen.
    maar zoals hier al staat. diesel moet je voor de lange afstanden hebben. stadsverkeer is slecht voor een diesel.
    elke 500km moet roetfitler gereinigd worden. dit gebeurt door de verstuiver in de uitlaat. dan wordt letterlijk de roetfilter schoongebrand.
    dit gebeurt echter alleen op hogere snelheden in deellast.
    oude systeem gebruikte vloeistof, precies zoiets als je dpf cleaner. dat zat standaard er in. dat verlaagt het proces dat roetdeeltjes los komen en schoon geblazen wordt bij lagere temperatuur.

    in dit geval binnenkort of langs de dealer of eventueel kijken of iemand hier in de buurt woont en eventueel met behulp van forscan of dergelijke het juist uitleest. die kan er verder in dan een simpele uitlezer
     
  12. We rijden regelmatig langere afstanden naar familie zoals naar Zeeland. Mijn vrouw moest deze week nog naar België dus we rijden per 2-3 weken wel eens wat langere afstanden.

    Garage gaat alle genoemde mogelijke problemen eerst testen alvorens hij roetfilter gaat laten reinigen.
     

Deel Deze Pagina