1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Focusp’s 2012 Wagon Trend: Nieuwe mijlpaal bereikt!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door focusp, 4 nov 2015.

  1. Tsja, en dan de grote vraag... Heeft deze operatie geholpen? Aan de steunen zelf is niets te zien. Het rubber is niet kapot en het rubber van de oude steunen lijkt ook niet veel slapper ofzo.
    Ik heb een filmpje gemaakt van de oude en nieuwe situatie. Het is niet zo heel goed te zien maar het verschil is best groot. De motor draait nu veel rustiger stationair. Kijk zelf maar:

    Oud:

    Nieuw:
     
    Yakko, Rykers en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  2. Jemig hé, dat is echt een wereld van verschil! Ik vind het juist wel goed te zien! Wat trilde je oude blok als een malle trouwens..
     
  3. Vorig jaar ook al aangegeven bij de garage dat het blok erg stond te schudden. Zij vonden het ‘erger dan normaal’ maar niet nodig om er iets aan te (laten) doen. In de auto zelf merk je trouwens nauwelijks verschil, maar dat geschud en getril kan toch niet goed zijn voor het blok (en alles wat eraan hangt).
     
  4. We zijn een jaar verder sinds de laatste (APK) beurt en kunnen de balans weer opmaken. Vandaag heeft onze Focus namelijk weer zijn jaarlijkse beurt gehad bij de plaatselijke Ford garage.
    Aan het einde van de ochtend opeens een SMS, niet het gebruikelijke berichtje dat de auto weer klaar is maar het vriendelijke verzoek om zo snel mogelijk contact op te nemen inzake het onderhoud van mijn auto. Meestal betekent zo’n bericht niet veel goeds dus ik schrok wel even. Omdat ik de airco liet reinigen was het verstandig om ook het luchtfilter te vervangen, het filter zat niet inbegrepen in de beurt. Of ik daarmee akkoord was... Oef, dat viel mee!
    Gelukkig verder geen bijzonderheden, waarschijnlijk ook omdat ik zelf al het nodige onderhoud had (laten) doen:

    -Vier setjes remblokken.
    Rondom zijn de blokken vervangen. Ze waren nog niet helemaal op maar het einde was wel in zicht. Met de originele remblokken heb ik bijna 7-jaar en 120.000km gedaan. Niet slecht omdat op vakantie graag de bergen opzoeken en dan ook met een aanhanger rijden (vouwwagen).

    -Drie nieuwe zomerbanden.
    Band vier (of is het band één) was vorig jaar al vervangen. Deze was tijdens de vakantie gesneuveld door een stuk stanleymes dat op de weg lag. De Engelse bandenman had een passende Michelin Primacy 4 voor ons, voor de overige banden dus ook maar voor dit type band gekozen.

    -Twee nieuwe motorsteunen.
    Zelf vervangen! Zie ook de posts hierboven.

    -Eén jaarlijkse onderhoudsbeurt

    Oh ja, ook nog een handje lampjes en een nieuwe ruitenwisser aan de achterzijde. Op de motorsteunen na geen onverwachte kosten. Hopelijk blijft dit komend jaar ook zo.

    Vorig jaar had ik nog wel twijfels om door te blijven rijden, maar nu heb ik dat niet meer eigenlijk. Voorlopig sturen we dus nog een tijdje door met deze Focus (als er geen gekke dingen gebeuren tenminste). Gezien de snelle ontwikkelingen met elektrische auto’s van dit moment (zowel de techniek als de regelgeving) is het misschien ook wel beter om met deze auto door te rijden tot er meer duidelijkheid is op dit punt.
    Maar de belangrijkste reden om door te rijden is toch vooral omdat de Focus ons nog steeds heel goed bevalt. Deze zomer heeft hij ons probleemloos naar de Zwitserse en Italiaanse alpen gebracht. De 1.0 100PK is geen enorme krachtpatser natuurlijk maar ook volgeladen en met de vouwwagen aan de trekhaak rijdt het nog steeds verassend soepel. Ja, je moet af en toe (bergop, invoegen) even wat verder in de toeren klimmen maar oncomfortabel wordt het niet. Alleen de stappen van de 5-bak zijn wat groot. In de bergen zou je soms een versnelling tussen de 2 en 3 willen hebben.
     
  5. Het is een beetje stil geworden in dit Topic maar de Focus is nog steeds bij ons! Er valt gewoon niet zoveel te melden. De auto brengt ons nog steeds braaf naar waar we heen moeten zonder gedoe. Je zou denken dat we na bijna 8 jaar
    en ruim 130.000km wel eens aan iets anders toe zouden zijn maar het tegendeel is waar.
    Maar goed, er was wat extra onderhoud nodig wat deze DHZ automonteur weer zelf heeft uitgevoerd. ;-)
    Allereerst het makkelijkste, een setje nieuwe Bosch ruitenwissers. Oude eraf, nieuwe erop, klik klak klaar. Het meeste werk was nog het open krijgen van het doosje. De oude wissers waren nog origineel, ik heb nog nooit zo lang met een setje gedaan! Ben benieuwd hoe lang deze meegaan...
    Dan de echte klus. We kunnen wel stellen dat het koelsysteem de achilleshiel is van de Focus 3.1. Knappende slangen, scheurende tankjes maar vooral het ontbreken van een goed detectiesysteem. Zodra je zelf merkt dat er iets aan de hand is, is het te laat en sta je met een opgeblazen motor in de berm. Ik controleer daarom ongeveer elke derde tankbeurt het vloeistofniveau, de status van het tankje en de slang. Een paar maanden terug ontdekte ik de beruchte haarscheurtjes in de tank en werd het dus tijd deze te vervangen. Een goed moment om ook meteen de slangen te upgraden naar een fase 2 setje. De klus zelf viel me (mede dankzij de info hier op het forum) reuze mee. In totaal ben ik een goed uur bezig geweest. Om zo min mogelijk koelvloeistof te knoeien heb ik eerst de nieuwe slangen zo op de plek gelegd. Dan de oude los en snel de nieuwe erop. De ‘dikke slang’ onder de turbo was een beetje prutsen omdat je er wat lastig bij kunt. Daar heb ik ook het meeste geknoeid. De vloeistof uit het oude tankje had ik bewaard en opnieuw gebruikt, daarna stond het peil ongeveer 1cm onder MIN en moest er nog bijna een halve liter bij om weer op MAX uit te komen. De rest zat in de doeken of is achtergebleven in het oude tankje. Inmiddels ruim 100km gereden en alles blijft netjes op peil.

    Haarscheurtjes (er zitten nog een paar van deze plekjes op het tankje).
    [​IMG]

    Fris nieuw tankje in het vooronder.
    [​IMG]


    Job done!

    Volgende maand staat er weer een beurt + APK op het programma.
    Het enige wat ik dan extra moet laten controleren is de turbo. Deze hoor je wat fluiten bij een koude start.
     
    McGyver en Berrychello vinden dit leuk.
  6. Tankje heb ik vorig jaar vervangen, die slang dus onlangs omdat die kapot was...
    Mijn blok trilt ook behoorlijk, hebben die nieuwe steunen dat verholpen? Dan ga ik dat ook doen. En een nieuwe accu is ie ook aan toe, start stop werkt al zeker een jaar helemaal niet meer.

    Goede keus om lekker door te rijden. Ik wil ook vaak snel wat nieuws maar de stap naar nieuwer is erg duur en voegt niet zo heel veel toe vind ik.
     
  7. Ja, de nieuwe motorsteunen hebben het trillen grotendeels verholpen. Normaal kijk ik niet naar een stationair draaiende motor onder de motorkap dus ik weet niet of het nu weer ‘net als nieuw’ is geworden maar beter is het zeker.

    Voorlopig rijden we inderdaad nog even lekker door met deze auto. Een volgende zou bij voorkeur Elektrisch of PHEV moeten zijn. Dat past voorlopig nog niet in het budget (en modellen die ook een karretje kunnen trekken zijn er maar weinig). Gelukkig gaan de ontwikkelingen steeds sneller, dus wie weet...
     
  8. De 8-jaar beurt + APK is vandaag uitgevoerd. Uit het pinbedrag kon ik opmaken dat het dit keer weer een grote beurt betrof...
    Slechts 1 opmerking maar wel slecht nieuws volgens mij.
    Lekkage bij de krukaskeerring aan de vliegwielzijde. Helaas was ik laat met ophalen en de monteur al naar huis. Ik weet dus nog geen details maar geen APK afkeur, dus het lek zal nog niet heel groot zijn denk ik. Als ik even Google lees ik dat de bak eraf moet om de keerring te kunnen vervangen. Een flinke klus.
    Iemand ervaring hiermee? En is het verstandig om dan (preventief) extra onderhoud te laten uitvoeren zoals het vervangen van de koppeling?
     
  9. Hoeveel km heeft ie nu gedraaid?
     
  10. 135.000km ongeveer.
     
    tomthumb666 vindt dit leuk.
  11. Onderplaay onderuit halen een keer en als je druppels ziet hangen kun je het vv. Als er geen druppels hangen maar vettig is. Niks aan doen.

    Als je bak eraf haalt is het ook idee om koppeling met alles erbij te vervangen. Zelf zou ik bij koppeling ook dubbel massa vliegwiel vervangen. Zie bij autos met wat hogere koppel dat dit problemen geeft en keer defect raakt. Echter kan ook zomaar zijn dat er niks mis mee is. Prise as bus keering, kan samen zijn met druklager die wel vv.
     
  12. De garage net gesproken, er hingen meerdere druppels olie onder.
    Om de krukas keerring te vervangen moet alles los (versn. bak, vliegwiel etc.). Ongeveer een dag werk voor een stom ringetje van een paar euro. [emoji51]
    Het advies is om bij deze leeftijd/km stand ook de koppeling mee te vervangen. Offerte wordt toegestuurd...
    Nou ja, de eerste grote reparatie in 8jaar tijd, zo getelt valt het nog mee. Of dit is het begin van de ellende en kan ik ‘m toch maar beter vlug inruilen voor een verser exemplaar?
     
  13. 1300euro wolde gokje
    600euro vliegwiel
    300euro koppeling
    150euro druklager
    Arbeid dat er bij komt goeie 4 a 6uur
    En dan vloeistof en een bepaalde keering van 10euro
     
  14. Ik heb de 1.0 100pk, die heeft een vast vliegwiel toch?
    Verder zal het wel zoiets worden inderdaad.
     

  15. Een complete koppelingsset van Sachs kost online €210,-. Ik weet niet of er een vast vliegwiel op zit. Die €1.300,- is wat ruim gerekend. En of je het moet vervangen, hoe lang wil je met de auto doen? Als je ‘m volgend jaar eruit gooit, dan zou je het kunnen laten zitten. Maar als je langer wil doorrijden, dan kun je beter de boel vervangen.

    - Koppelingsset compleet €210,-
    - Krukas keerring €20,-
    - aandrijfas keerring €20,-
    - bakolie €40,-
    - remolie €10,-
    - arbeidsloon
     
  16. Vandaag de offerte van de Ford garage ontvangen. Helaas voor mij schatten jullie allebei veel te optimistisch in. De kosten vallen zelfs nog een stuk hoger uit dan de wilde gok van @trucker0werner.
    Ik ga nog in overleg met de garage want ik vraag me af of dit wel klopt.
    Wat me in de offerte opvalt is het grote aantal onderdelen dat wordt gebruikt. Naast de onderdelen die vervangen moeten worden en wat extra’s, zoals pakkingen, staan er heel veel verschillende boutjes en moeren in de offerte. Ik heb ze voor de grap even opgeteld en kwam aan 76 stuks! Maar ook nog meer spullen die ik niet verwacht zoals een nieuw oliefilter en een olie aftapplug. Kan dat allemaal niet hergebruikt worden? Het vliegwiel staat er ook tussen, welk type (vast of dmv) staat er niet bij.
     
  17. Van mij is geen gok, zijn de internetprijzen voor a-merk onderdelen. De grootste vraag is of je een vast vliegwiel hebt de ja de nee.
    En ik snap niet waarom het oliefilter eraf moet, maar dat zijn de kosten niet t.o.v. de rest.

    Ik ben benieuwd naar de onderdelen die de dealer heeft geoffreerd. Kun en wil je die eens posten (mag zonder prijzen).
     
  18. Bij 135000 km verwacht ik nog niet dat de koppeling op is.
    dus ik zou het serieus overwegen hem te laten zitten.
    Qua bouten ben je hooguit vliegwiel en as moeten/bouten nodig.

    Totaal 50 euro onderdelen en hooguit 50 euro versnellingsbak olie.

    koppelings set kost je niet meer dan 300 bij een lokale grossier.

    het is voor een ervaren garage een klein dagje werk.
    Dus reken zelf uit wat deze reparatie mag kosten.
     
  19. Bedankt voor het meedenken! Hierbij de lijst van onderdelen.
    [​IMG]
     
  20. Finis nummer 2109992 is een vast vliegwiel voor de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost.

    Waarom de Ford dealer in vredesnaam het vaste vliegwiel wil vervangen is mij persoonlijk volstrekt een raadsel. Dit is mijns inziens echt overbodig.

    Wanneer het vaste vliegwiel als gevolg van een langdurig slippende koppeling zeer heet is geweest of extreme slijtage vertoond kan ik er inkomen dat ze het vliegwiel willen vervangen. Dat is in dit geval echter niet aan de orde.
     

Deel Deze Pagina