1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2006 2.0 Duratec kantelende zuiger?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SanderK, 19 jun 2019.

  1. Hallo,

    Bijna 5 weken geleden heb ik een 2006 Focus wagon Titanium met 2.0 Duratec gekocht met 245.000 km op de teller. In de eerste 2 weken meermaals de olie gecheckt en dat was steeds goed. Had wel dat ik af en toe een raar geluid (tikkend, ratelend) hoorde vanaf de motor maar dacht eerst dat het de distributieketting was. Na 2 weken de thermostaat laten vervangen. En nog even een stukje gereden met de garagehouder (niet mijn vaste, want die was door ziekte te druk) en toen niets raars kunnen horen. Afgelopen zaterdag weer olie gecheckt en de peilstok stond droog. Heb 2,5 liter moeten bijvullen en schrok mij dood. Zondag bij het naar huis rijden viel mij op dat als de motor dat rare geluid maakt er dan een pluim rook achter de auto hangt. Maandag bij mijn eigen garage geweest en toen de auto onbelast toeren laten maken.Getik in de motor en een geur van verbrande olie. Mijn garage denkt aan een kantelende zuiger. Hij gaf aan om een second opinion te vragen bij bijvoorbeeld de Ford dealer. Maar die willen hem dan aan de computer hangen en er met een uurloon van €104,- rustig een diagnose van maken. Maar daar heb ik geen geld voor. Auto is voor de rest goed en rijdt fijn (als hij het geluid niet maakt). Is er iemand die mij kan helpen? Diagnose bevestigen. Motorwissel of repareren? Ben een beetje handig, maar geen automonteur.

    Groeten,

    Sander
     
  2. heb de mijne toen verkocht met 235000op teller totaal geen ongemak van gehad.
    heb ook idd dezelfde blok, of 1.8 eraf keer gezien dat er overmatig olieverbruik was. bij cilinderlektest bleek veel lucht langs de zuiger de carter in te verdwijnen en dus ook kantelende zuigers tot slechte zuiger veren een optie zijn. compressietest viel ook zeer laag uit op de betreffende cilinder
    hoe en wat is moeilijk te zeggen.

    zou een cilinderlektest en compressiemeting laten doen. daaruit kijken hoe ernstig is. jongere 2de hands blok is een zeker optie om te monteren
     
  3. Te weinig olie in een Duratec en een ratelend geluid als gevolg is vaak ook wel een krukaslager.

    Mijn advies zou zijn om er een ander blok in te hangen, mits je met de auto wil doorrijden.
     
  4. Vanochtend nog bij een andere garage geweest en die dacht ook aan een krukaslager. Hij stelde ook voor om er een ander blok in te hangen maar de prijs daarvoor zit mij een beetje dwars. Wordt een beetje prijzig, maar ik zou de auto graag houden. Kan je nog wel doorrijden met zo’n kapotte krukaslager mits je het oliepeil goed houdt?
     
  5. Heb hier ook een 2l duratec staan die muziek maakt bij 2500 toeren. En bij de fiesta st150jes heb ik het ook met regelmaat gehoort(letterlijk) dat ze muziek maakte.
    Is dus geen uitzondering bij deze motor.

    Er mee door rijden kun je proberen al is het wel een tijdbom waarvan niemand of en wanneer hij kan klappen/vastlopen
    Maar als er dan een drijfstang naar buiten komt sta je meteen stil met afslepen en proberen thuis te komen als gevolg. Ook zit je dan zonder auto.
    En die drijfstang kan meer stuk maken van randdelen die je dan weer extra moet kopen.

    Ik zou er niet te veel mee rijden en toch n vervangend blokkie opsnorren en er in (laten) zetten. Al heb ik makkelijk spreken want doe alles zelf :schater:
     
  6. Hoi Sander, heb je het probleem al kunnen vinden en het al opgelost? Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring met dit blok.
     
  7. Hoe is het afgelopen met de motor, kan er niets van vinden hierboven, ben eigenlijk wel benieuwd? De 2.0 motor van Ford geeft wel meer problemen, deze worden vaak in de handel aangeboden met zogenaamde "tik" in de motor of motor revisie of motorschade bij wat hoger km-stand! Vaak zijn het de krukas of drijfstang lagerschalen die het probleem zijn, is wel te maken, lagerschalen kun je (nog) los in GB kopen, maar is wel veel werk helaas en een vakman is nodig, doe je zelf niet zo maar! We deden het redelijk vaak bij de 1.4 motor die had ook vaak lager problemen en een andere motor was altijd moeilijk te vinden en lagerschalen kosten niet veel, alleen veel arbeid! O ja, ik zou altijd eerst de compressie meten als die niet goed is dan is er maar één oplossing een ander blok er in, wel goed compressie op alle cilinders dan zijn het de lagerschalen helaas!
     
  8. Ik heb er een nieuw blok in laten zetten. En daar heb ik geen spijt van. Ben daarna ook premium brandstof gaan tanken en dat dat het motortje goed. Wel iets olieverbruik, 2 liter op de eerste 11500 km, maar heb het idee dat dat nu iets minder wordt. Bij de volgende oliewissel ook maar een flush uitvoeren. Maar de auto rijdt nu heerlijk.
     
    Rowan662 vindt dit leuk.
  9. Fijn dat alles nu weer in orde is, hoeveel heeft het je gekost als ik vragen mag?
     

Deel Deze Pagina