1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ervaringen met 'n ST

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frans, 13 jun 2019.

  1. Hallo Focusisten, ik ben al heel lang niet meer op dit forum geweest ivm een merkwissel. Ik ben me aan het oriënteren naar een andere auto en het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik blijf steeds maar terugkomen op een Focus ST. Een nieuwe kan ik niet betalen en gezien mijn gezinssituatie heb ik een wagon nodig dus gaat mijn keuze uit naar een Focus 3 ST wagon. Nu zit ik met een aantal vragen.
    1. Zijn er buiten de optiek grote verschillen tussen een Focus 3.1 en een Focus 3.2 ?
    2. Zijn er technische zaken waar ik op moet letten bij een ST ?
    3. Zijn kosten voor onderhoud en intervallen vergelijkbaar met een "gewone" Focus ?

    Ik ben veel te bang dat ik straks "verliefd" wordt op een auto en met oogkleppen op zaken ga doen daarom wil ik me een beetje voorbereiden.

    Alvast bedankt voor jullie input.
     
  2. Motoren zijn voor zover ik weet gelijk tussen de 3.1 en de 3.2.
    Er zijn gelukkig zat ST-rijders hier die je wat tips kunnen geven.
     
  3. 1 verschillen zijn voor zover bij mij bekend optiek; bumpers skirts lampen interieur. Gedurende de fase 2 heeft Ford de sound symposer gewijzigd.
    2 heb geen opvallende technische zaken gevonden bij mijn ST. Wel heb ik uit voorzorg de standaard bypass valve vervangen, de originele is geen geweldige kwaliteit. Helaas heb ik zelf de pech gehad dat er een defecte kentekenverlichting unit geplaatst was bij mijn auto, maar dat is een zeldzaam defect. Ik weet wel dat er bij amerikaanse ST's 2 terugroep acties zijn geweest.
    3 kan ik helaas geen uitspraak over doen, let ik eerlijk gezegd niet op
     
  4. Ik rij een 3.1 ST wagon geweldige auto! Kwa kosten valt het mee ben zelf monteur dat scheelt natuurlijk. Pas de remmen rondom compleet vervangen dat is wat prijziger als van een gewone focus. Heb voor de rest geen problemen gehad tot nu toe.
     
  5. Alvast bedankt voor deze reacties, ben benieuwd of er nog meer mensen input willen geven. ;)
     
  6. Volgens mij is er bij de 3.2 ook iets aan het onderstel gewijzigd masr dat weet ik niet zeker.
     
  7. #7 Factory, 18 jun 2019
    Laatst bewerkt: 18 jun 2019
    ST MK3.1 heeft standaard een andere achtertste motorsteun. Deze is slapper. Waardoor de motor meer ruimte heeft, wat het stuiteren bij optrekken en het schakelen niet ten goede komt. Uiteraard is deze gemakkelijk te vervangen voor een nieuwere motorsteun. Nu nergens last meer van. ST MK3.1 heeft ook andere versie van SYNC. 1 of 1.1. Dus is de multimedia belangrijk voor je, dan kan dat nog een dingetje zijn.

    Kosten vallen mij wel mee. Niet heel veel verschil met standaard bij de dealer. Alleen als specifieke ST-onderdelen vervangen moeten worden betaal je meer (bijvoorbeeld de remmerij). De intervallen zijn vergelijkbaar met een reguliere Focus.

    Daarnaast heb je natuurlijk het verbruik. Reken erop dat je de 1 op 10 snel aantikt. En dan nog het verschil in wegenbelasting en verzekering natuurlijk. En ik tank mijn ST met 98. Wat ook weer duurder is, maar waar hij lekkerder op draait.

    Overigens heb je ook nog het verschil in uitrusting (zowel bij de MK3.1 als de MK3.2) waar je een keuze in kunt maken. Wil je bjvoorbeeld vol leer, ga dan voor een ST3 uitvoering. Neem je genoegen met een stoffen interieur, dan ga je voor de ST2. Zo zijn er binnen die uitrustingsniveaus nog meer verschillen. Dus let goed op welke opties er zijn en welke je wilt. De ST3 is het meest luxe uitrustingsniveau.

    Op de MK3.2 was ook 19 inch velgen een optie. De MK3.1 staat standaard op 18 inch.
     
  8. Als het een import ST betrefd zijn de opties niet gebonden aan ST2 of ST3. In Duitsland kan je bijna alle opties los bestellen waardoor een ST2 even rijk of rijker uitgerust kan worden dan een ST3. Mijn duitse ST3 heeft de opties die in Nederland gelijk staan aan een ST2.
     
    Factory vindt dit leuk.
  9. Handig om te weten!
     
  10. alleen in de usa is bij de mk3.2 een andere onderste motorsteun geplaatst.
     
  11. Thnx. Dan is het bij beide een aanrader. Heb de mijne ook uit Amerika gehaald. Dat is goedkoper dan bij de Nederlandse dealer.
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  12. Super info, heel erg bedankt.
     
  13. Fase 2 heeft wat rustiger dashboard met sync 2 of 3.
     
  14. Ik heb een st 3.2 het grote voordeel daarvan vind ik toch echt sync 3. Werkt veel beter dan sync 2.
     
  15. Ik rijd sinds een half jaar een ST 3.1 wagon en ben er erg blij mee! Zeker geen miskoop geweest. Heb er tot nu toe ook nog maar weinig kosten aan gehad.
    Als ik een minpunt moet noemen dan vind ik inderdaad het Sync 1 systeem wat erin zit niet helemaal lekker werken.
     
  16. Vind Sync 1 eerlijk gezegd top werken. Maakt direct verbinding met mn telefoon wat betreft bluetooth. Voor de rest qua navigatie gebruik ik toch altijd mn telefoon.
     
    jeroenbreuer en Factory vinden dit leuk.
  17. Wat heb je voor die achterste motorsteunen betaald?
     
  18. Je hoeft deze niet perse vanuit Amerika te bestellen. Je kan ook een van bijvoorbeeld hardrace bestellen hier in nl. Heb deze er zelf onderzitten en bevalt uitstekend.
     
  19. Zelf heb ik voor mijn MK2 Estate (Heeft dezelfde steun als de MK2 (ST) en MK3 (ST) steun van de Focus Electric besteld. En gewoon bij de dealer. Qua geld was ik niet meer kwijt dan het aftermarket spul.
     
  20. #20 Factory, 21 jun 2019
    Laatst bewerkt: 21 jun 2019
    85 euro inclusief verzending. Het is 1 steun trouwens, dus niet meerdere. Zie ook mijn topic:

    https://focusclub.nl/index.php?threads/franks-focus-iii-st-nieuwe-ford-naafdoppen.109345/page-2

    Via deze aanbieder:
    https://www.ebay.com/itm/13-14-Focu...888169?hash=item2a3d688be9:g:79EAAOxycgVTfk~c

    Is betrouwbaar en snel. Gewoon een Amerikaanse dealer. Staat dat hij misschien niet naar Nederland exporteerd. Maar was bij mij geen probleem toen.
     

Deel Deze Pagina