1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Vanwege tijdgebrek (iets met een verbouwing) ben ik er 2 weken geleden pas aan toegekomen om mijn zomervelgen weer te monteren. Omdat ik toch bezig was heb ik tevens de remblokken aan de achterzijde meteen ook maar vervangen door de ATE ceramic remblokken. Deze had ik al een tijdje liggen maar het was er nog niet van gekomen om deze te monteren.

    In eerste instantie was ik van plan om ook de remschijven aan de achterzijde meteen maar te vervangen maar gezien de auto nog geen 35.000 op de teller heeft en de remschijven nog praktisch in nieuwstaat verkeren heb ik er toch voor gekozen dit niet te doen. Ik heb de remschijven gestraald om alle roest te verwijderen en vervolgens even afgedraaid. Tenslotte heb ik de remvlakken en passingen afgeplakt en de remschijven voorzien van een paar lagen hittebestendige matzwarte lak.

    Omdat ik toch bezig was heb ik ook meteen alle remklauwen maar weer eens voorzien van een verse laag rode hittebestendige lak.


    Na 2 weken kan ik niet anders zeggen dan dat de ATE ceramic remblokken een enorme verbetering zijn. Aan de voorzijde had ik al geruime tijd Textar Epad ceramic remblokken waar ik zeer tevreden over ben omdat ze nagenoeg geen remstof afgeven. Bij de ATE ceramic remblokken is dit ook het geval. Na 2 weken zijn alle velgen nog brandschoon. Een enorm verschilt t.o.v. de originele remblokken waarbij de velgen na 2 weken al volledig onder het remstof zaten.
     
    kevinnns vindt dit leuk.
  2. Die remblokken zijn wel serieus het afwegen waard als ik het zo lees. Maar eens goed over nadenken om ze te vervangen.
     
  3. Gisteren had ik voor mijn werk een afspraak bij een bedrijf (75 KM over de grens) in Duitsland en gezien er wegens drukte geen bedrijfsauto's meer beschikbaar waren heb ik er voor gekozen om er met mijn eigen Focus heen te rijden.

    Gezien het vroege tijdstip was het heerlijk rustig op de weg en heb ik redelijk vlot door kunnen rijden. Eenmaal in Duitsland had ik een praktisch lege snelweg voor me en (zonder de pratende snelheidsbegrenzer in de bijrijdersstoel) had ik eindelijk eens de gelegenheid om het gaspedaal wat dieper in te trappen. De 125 PK 1.0 ECOboost loopt relatief vlot door tot circa 180 KM/H. Daarboven wint de luchtweerstand terrein en merk je duidelijk dat de auto steeds langzamer versnelt. Uiteindelijk heb ik bij 205 KM/H op de teller het gaspedaal los moeten laten vanwege wegwerkzaamheden. Op de terugweg was het helaas een stuk drukker op de weg waardoor bovengenoemde snelheden niet meer haalbaar waren.


    Wederom is voor mij gebleken dat de Focus 3 een heerlijk rijdende/sturende auto is. Ook bij hogere snelheden ligt de auto als een blok op de weg. Wel was het brandstofverbruik lager als ik had verwacht. Op een stuk file en wat stukken met een maximumsnelheid van 100 KM/H na heb ik grotendeels 128 tot 138 KM/H op de Cruise Control gereden en zoals gezegd dus ook een flink stuk nog harder. Uiteindelijk lag het gemiddelde brandstofverbruik op 1 Liter op 15.6 KM (zowel op de boardcomputer als aan de pomp gemeten). Ook bij hogere snelheden is de 1.0 ECOboost dus behoorlijk zuinig.
     
    meeder, PhoenixNLx en Patman vinden dit leuk.
  4. Dat probeerde ik dus ook. Maar na een tijdje 180 km/ u te hebben gereden kreeg ik storingsmelding wat later dus de P0234 bleek te zijn. Of hier verband in zit weet ik niet maar was wel toevallig.
     
  5. Zijn de ate en textar verder gelijk of leg je de volgende keer weer textar voor en are achter?

    En remmen ze beter dan standaard?


    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  6. Ik heb vorig jaar voor Textar remblokken i.c.m. Brembo remchijven gekozen omdat ik hier uit het verleden zeer goede ervaringen mee had. Vooral vanwege de enorme vermindering van remstof heb ik voor de keramische Textar Epad remblokken gekozen.

    De enige reden dat ik nu aan de achterzijde de ATE ceramic remblokken heb geplaatst is omdat Textar voor de achterzijde van de Focus 3 (nog) geen keramische Epad remblokken in het assortiment heeft.

    Kwalitatief zit er naar mijn mening weinig verschil tussen beide merken. Beiden zijn gewoon goed.


    Wat prestaties betreft zijn de keramische remblokken volgens de specificaties gelijk aan de normale remblokken. Voor mijn gevoel remmen de keramische remblokken iets beter maar dat is subjectief. Nu is het toch lastig vergelijken omdat ik vorig jaar toen ik de Textar Epad remblokken heb geplaatst ook gelijk de upgrade naar 300 mm remschijven aan de voorzijde heb gedaan. Wat remvermogen heb ik in ieder geval niets te klagen.
     
  7. Een paar weken geleden tijdens een vakantie in Limburg merkte ik dat bij plotseling gas geven of gas loslaten de motor behoorlijk bewoog wat resulteerde in een (gedempt) bonkend geluid. Afgelopen half jaar had ik al het idee dat de motor bij stationair lopen ook meer trilde als voorheen. Dit is er echter zo geleidelijk ingekomen dat dit me in eerste instantie niet direct is opgevallen.

    Alles bij elkaar dus een goede reden om eens kritisch naar de motorsteunen te kijken. Na een vlugge check waarbij mijn vrouw de koppeling op liet komen terwijl de auto op de handrem stond zag ik direct al dat de motor veel te ver kantelde. Na een uitgebreidere inspectie bleek de Torque Restrictor welke ervoor zorgt dat de motor niet te ver kantelt nauwelijks nog stevigheid had en scheurvorming vertoonde. Daarnaast was ook de oliegevulde steun aan de motorzijde veel te ver ingezakt en ook nauwelijks nog stevigheid had. De versnellingsbaksteun verkeerde echter nog in zeer goede staat en vertoond geen enkele vorm van overmatige speling of slijtage. Derhalve heb ik dus besloten om zowel de oliegevulde motorsteun als de Torque Retrictor te vervangen.

    Na wat research was ik er behoorlijk zeker van dat zowel de originele oliegevulde motorsteun als de originele Torque Restrictor voor Ford worden geproduceerd door Lemforder. Derhalve heb ik er vanwege het grote prijsverschil voor gekozen om Lemforder onderdelen te bestellen. Nadat de onderdelen binnen waren gekomen bleek dat ik gelijk had gehad. Zowel de oliegevulde motorsteun als de Torque Restrictor van Lemforder zijn identiek aan de originele Ford onderdelen. Het enige verschil is dat de Ford logo's en onderdeelnummers (gedeeltelijk) zijn weggeslepen.


    Gisterochtend heb ik de nieuwe oliegevulde motorsteun en Torque Resctrictor gemonteerd. Alles bij elkaar nog geen 1,5 uur werk. Al meteen nadat ik de motor vervolgens had gestart bleek dat het zeker niet voor niets is geweest. Bij stationair draaien is er geen enkele trilling meer voelbaar in het interieur en ook het kantelen van de motor bij plotseling gas geven/gas loslaten is weer stukken minder (zoals het hoort).

    Al met al was dit niet iets wat ik had verwacht bij een auto van nog geen 6 Jaar oud en net 37.000 KM op de teller. Dit was ook 1 van de redenen dat ik er niet eerder aan heb gedacht om eens kritisch naar de motorsteunen te kijken.
     
    Leon Focus, Tigershark, Thieske en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. als ik het zo lees Wilco, heb jij meer onderhoud aan de :focus3: dan je destijds met de :focus2: had, klopt dat?
     
    jjonkie vindt dit leuk.
  9. Die auto kost een inmiddels een vermogen per gereden kilometer...

    En dan doe je ook nog alles zelf
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  10. Zijn deze onderdelen (voor een leek..) makkelijk te controleren cq te vervangen? Mijn 1.0 (100pk) trilt ook duidelijk meer dan vroeger, dit begon bij zo’n 80k op de teller. Bonken heb ik niet, maar misschien ga ik iets rustiger met het gaspedaal om :-)
     
  11. Met de Focus 3 heb ik inderdaad tot op heden meer problemen als met mijn vorige focus 1 en Focus 2. Vrijwel alle enigszins bekende problemen heb ik tot dusver al mogen ervaren. Kwalitatief valt de Focus 3 me behoorlijk tegen.


    Wat kosten betreft valt het allemaal wel mee. Voornamelijk omdat ik alles zelf doe zijn de jaarlijkse onderhoudskosten niet erg hoog. Het is meer dat ik het gezeur zo langzamerhand een beetje zat begin te worden. Net als je denkt dat de auto weer in topconditie verkeerd dient het volgende probleem zich al weer aan.

    Stiekem kijk ik weleens naar wat anders (maar dan ook totaal iets anders). Aan de andere kant bevalt de Focus 3 me nog steeds zeer goed en gezien de lage kilometerstand en bovengemiddeld goede staat van de auto zou ik het zonde vinden er op dit moment afstand van te doen.


    Defecte motorsteunen zijn prima visueel te constateren maar wanneer de rubbers slapper zijn geworden is het al een stuk lastiger om hier een goed oordeel over te vormen. Bij mij gaf het feit dat de oliegevulde motorsteun behoorlijk was ingezakt en ik de motor met de hand al vrij soepel kon bewegen/kantelen de doorslag om de oliegevulde motorsteun en de Torque Restrictor te vervangen.

    Het vervangen van zowel de oliegevulde motorsteun als de Torque Restrictor is prima zelf te doen. De oliegevulde motorsteun zit bij de 1.0 ECOboost met 2 bouten vast aan de carrosserie en met 3 moeren aan het motorblok. Om de steun te kunnen vervangen moet het gewicht van de motor worden opgevangen (bijvoorbeeld met een garagekrik). Vervolgens kan de steun eenvoudig worden vervangen. De Torque Restrictor is nog eenvoudiger. Deze zit vast met 2 bouten. Wanneer de motor in de oliegevulde steun en de versnellingsbak steun hangt staat er nauwelijks tot geen druk op de Torque Restrictor en kan deze dus eenvoudig worden vervangen.
     
  12. Mag ik zeggen dat ik vind dat je nu wel overdrijft? De 1e 50 pagina’s doorgeworsteld (je bent wel vaak vroeg thuis van het werk;)), maar veel problemen vind ik wel meevallen.
    Je blijft zelf een hele poos doorrijden met een slechte accu met als gevolg dat je start-stop niet werkte. Een kapotte veer is vervelend en het issue met het koelvloeistof systeem is misschien wel inherent aan een nieuw model motor, zeker in het begin van de gebruikswaarde.

    Dat je weinig rijdt, zal de auto ook geen goed doen.

    Volgens mij ben je nog steeds veel meer tijd kwijt aan het geknutsel dan aan reparaties.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  13. Vanwege tijdgebrek ben ik zeker de laatste 1,5 jaar niet zo veel meer op het forum te vinden. Dit topic is dus verre van compleet.

    Even een kleine opsomming van wat er inmiddels buiten regulier onderhoud en preventief vervangen van onderdelen aan de auto is gebeurd:

    * Accu vervangen (2x).
    * Lekkage kofferruimte (roosters achter de achterbumper).
    * Gebroken veer.
    * Lekkende waterpomp.
    * Dynamo defect (spanningsregelaar defect als gevolg van lekkende waterpomp).
    * Wielnaaf achter (2x).
    * Lekkage interieur (slechte kitranden van het dak)
    * Koelvloeistof lekkage door defecte O-ring achter distributiedeksel (1,5 dag sleutelen voor een O-ring van €0,50,-).
    * Defect EPAS stuurhuis.
    * Achteruitrijschakelaar defect.
    * Oliegevulde motorsteun en Torque Restrictor defect.

    Mijn Focus 3 is tot op heden dus zeker niet probleemloos.



    Gezien bij mijn vorige Focus 2 in 9,5 Jaar tijd 1x de accu is vervangen, 2x een wielnaaf is vervangen, een veer is gebroken en een kabelbreuk naar de gaskleppositiesensor is opgetreden kan ik wel stellen dat de Focus 2 een stuk probleemlozer was dan mijn huidige Focus 3. Gezien ik alles zelf doe en dus alleen de kosten van de onderdelen heb zijn de totale kosten nog niet eens zo heel spannend. Desondanks blijkt ook uit de cijfers (ik houd alles nauwkeurig bij in een Excel bestand) dat de onderhoudskosten van mijn huidige Focus 3 toch aanzienlijk hoger zijn als de onderhoudskosten van mijn vorige Focus 2.
     
  14. Oke, dat kon ik idd niet uit je topic halen.
    Ja dan snap ik je gevoel wel, al zit daar wel een deel pech bij en is misschien ook terug te leiden naar het weinige gebruik.

    Zo blijk maar weer dat de Focus I nog steeds de beste Focus is. ;).

    Mijn MK2 gaat best goed, maar ineens krijgt ie ook voor ruim €1.500,- voor de kiezen (tenminste dat is de waarde van de onderdelen die ik heb liggen, koppelingsset met vliegwiel, krukaskeerring, multiriemen en waterpomp etc.)

    Zo’n bedrag heb ik bij mijn MK1 alleen gehad met ombouwen van 1.6 naar 1.8. Dat kostte al met al iets van €2000,-
     
  15. De oliegevulde motorsteun heb ik gevonden! Maar of deze nu versleten is? Het rubber voelt wel vrij slap aan en er zitten wat droogte scheurtjes in, maar lekt niet. De Torque Restricor kan ik zo niet zien, dan moet eerst de bodemplaat los. Misschien is preventief vervangen wel een goed idee. Als de kosten meevallen is het de moeite waard om even te proberen.
    Waarom heb je de derde steun niet ook meteen vervangen? Als je dan toch bezig bent...

    Zelf ervaar ik met de Focus 3 juist minder problemen dan met de 2 die ik ervoor had. Al ben ik wel bang voor kvs problemen en controleer ik het koelwaterpeil zeer regelmatig. Zo zie je maar dat het ook een beetje geluk of pech hebben is. (Sorry, zal je topic niet verder vervuilen...).
     
  16. Om de simpele reden dat de versnellingsbaksteun geen tekenen van slijtage.defecten vertoond. Ik heb er over gedacht om deze preventief te vervangen maar aftermarket ben ik deze alleen van dubieuze merken tegengekomen en een originele kost bijna €150,-.
     
  17. Heb je een link met de aangekochte spullen?

    (Pssst: Je had best even een hele mooie How-to kunnen maken voor je Focus matties!!):mrgreen::mrgreen:
     
  18. Vandaag heb ik de APK keuring uit laten voeren. Zoals verwacht was dit slechts een formaliteit en is de auto weer met vlag en wimpel door de keuring gekomen.

    Omdat mijn auto toch op de brug stond heb ik tevens ook meteen maar even het airco systeem leeg laten halen, vacuumeren en vervolgens weer opnieuw laten vullen. Ondanks dat ik geen klachten had en het airco (Climate Control) systeem prima functioneerde vond ik het geen overbodige luxe om hier ook eens wat onderhoud aan uit te laten voeren. De auto is immers 6 Jaar oud en er is in al die jaren nog nooit onderhoud uitgevoerd aan het airco systeem. Uiteindelijk bleek dat er in 6 Jaar tijd slechts 30% van het koudemiddel is verdwenen wat me persoonlijk helemaal niet tegenvalt. Eerlijk gezegd had ik verwacht dat het verlies van koudemiddel net als bij mijn vorige focus 1 en Focus 2 iets hoger zou liggen.
     
  19. Dat is toch netjes JW!
     
  20. In 6 jaar tijd maar 30% kwijt raken, dan mag je jezelf wel in je handen wrijfen! Dat is een stuk beter dan het gemiddelde! Maar dat het systeem het dan nog prima doet verbaasd me nog meer :lol: het systeem is meestal gevuld met 6 á 700gram, en dan geeft 30% toch al gauw wat probleempjes. Maar goed, hij is weer afgevuld dus dat moet weer zeker 3 jaar probleemloos rijden worden ;)
     

Deel Deze Pagina