1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Plaatsen Sportluchtfilter.

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door Matiscus, 11 aug 2013.

  1. Op Amazon wordt het K&N E9289 filter met de verwijderbare dop voor €65,50 aangeboden. Daar komen dan nog wel verzendkosten bij maar dan is het nog altijd aanzienlijk goedkoper als bij vrijwel alle Nederlandse aanbieders.
     
    Markoow en Leon Focus vinden dit leuk.
  2. Ik heb dus nu een 1.6 ecoboost 182PK en wil een K&N E-9289 met die afneembare dop aanschaffen echter lees ik nu meerdere posts met discussies hierover op de focusclub m.b.t. sensor storingen?

    De 1 geeft aan dat deze meestal op de 1.6 ecoboost's een storing aangeeft m.b.t. "vettigheid op het filter" de ander zegt van niet..
    Ik begin beetje te twijfelen, geen zin in extra kosten qua vervanging sensor e.t.c. :P

    Als voorbeeld: https://www.focusclub.nl/index.php?threads/k-n-e-9289-filter-met-dop.107180/

    Wel apart omdat Mebu en JP tuning ze ook verkoopt zou je zeggen dat dit gecheckt is ofzo?
     
  3. #103 kevinnns, 2 jun 2019
    Laatst bewerkt: 2 jun 2019
    Naar mijn weten moet je eens in de zoveel tijd het filter reinigen en dan ook weer invetten, best logisch wel eigenlijk natuurlijk.

    Indien het invetten te vet gedaan wordt (of te kort droogt, ook na aanschaf) kan er inderdaad een sensor (MAF sensor meen ik) vettig/vies worden die direct na het filter zit, deze geeft dan incorrecte waardes en de auto zal niet zo heel tof meer lopen. Dat is, wanneer dat gebeurd vrij eenvoudig schoon te maken met speciaal reinigingsmiddel dat opdroogt zonder resten. Edit: Ik lees ook nog wat verhalen dat die olieresten zouden inbranden op de MAF sensor, indien dat het geval is heeft schoonmaken ook weinig zin. Tevens kom ik tegen dat het volgens garages door het K&N filter zou komen, K&N noemt het een "urban myth" en zou de MAF defect gaan omdat deze gewoon slecht is. Logica verteld mij echter dat ALS een filter heel erg vet is en je er met grof geweld lucht doorheen zuigt je best wel residu op de achterliggende delen kunt krijgen.

    Maar de belangrijkste vraag is dan, hoe komt dat filter te vet? Als het dus fout gaat is de kans vrij groot dat het komt door onjuist onderhoud van het filter. Meer olie is niet altijd beter (voor je het weet neemt Amerika je auto in beslag ;-))

    Indien ik het verkeerd heb hoor ik het graag van anderen, ik heb nog steeds een origineel filter dus er ook geen persoonlijke ervaring mee.

    Overigens is dit wellicht nog een boeiend filmpje, de bevindingen zijn natuurlijk enkel kwantitatief en niet kwalitatief (dus toffer geluid en lekkerder gevoel). Of je die gozer zijn conclusies vertrouwd moet je zelf weten, daar ga ik mijn vingers niet aan branden. In ieder geval laat zijn test wel echt meetbaar zien dat je er iets voor terug krijgt.
     
  4. Sensor kan je reinigen met remmenreiniger mocht t zijn, maae zal wel meevlallen
     
  5. echt wel :rock:
    kon het goed horen toen je op de doorgaande weg reed voor de Ford dealer langs op de club dag.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  6. Ja best wel leuk geluidje nu voor een 1.0, tnks gerard:thumbup:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Het oliën van je K&N filter is niet zo heel spanend......als je het maar de tijd gunt/geeft
    om uit te dampen, in sprayen en gelijk terug plaatsen is absoluut fout en kan idd fout uitpakken
    op meerdere punten.
    Vaak genoeg gedaan in de motorcross, gewoon 24 uur met rust laten en niets aan het handje
     
    Berrychello en Leon Focus vinden dit leuk.
  8. Ja dat doe ik ook, maar door een geoliede filter kan een luchtmassa meter vevuilt raken en dan niet meer de goede waardes doorgeven, met als gevolg, vermogensverlies, je merkt dit amper en gaat heel stiletjes aan.
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  9. Maar je moet m wel oliën omdat het anders een deel van zn werking verliest. Aan de olie blijft namelijk allemaal klein grut plakken.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  10. Ik kan me herinneren dat we ‘vroegâh’ (lees; heel lang geleden) wel eens een stuk panty gebruikte als filter...
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. En ik maar denken dat jij nog niet zo heel oud was :schater:
     
    gerardTDCI en Patman vinden dit leuk.
  12. Toen had sinterklaas nog een stoppelbaard:rofl:
     
    gerardTDCI en Patman vinden dit leuk.
  13. Waardoor je AF verhouding verkeerd wordt, in close loop wordt dit nog wel gecompenseerd, onder acceleratie niet en KAN je motor te arm gaan lopen....
    Volgens mij was dat ook het euvel met de MY98 sub 555, olie aanslag op de LMM , dit wel door de PCV., gevolg veel kapot gelopen blokken.

    Ook zijn er op het 555 forum indertijd olie testen gedaan, en daaruit bleek dat mensen met een sportfilter veel meer silicium in hun olie hadden= zand.
    Maar niet in die mate dat het verontrustend was ;-)

    Ik heb de K&N er ook inzitten, nu 50.000 km en haal hem er elke beurt uit, ziet er nog steeds mooi uit en nog niet nodig om opnieuw in te oliën .
     
  14. #114 Jis, 28 jun 2019
    Laatst bewerkt: 28 jun 2019
  15. ik heb voor bij de grille, een 90 graden bocht op de lucht inlaat buis geplaatst zodat er echt directe stromende wind naar de luchtfilter gaat. Screenshot_20190717-190427_Gallery.jpg nu komt er echt directe stromende wind binnen onder de motorkap bij de luchtfilter, want aanzuigen zal ie niet meer doen met een (semi) open luchtfilter, heb daar een verloop 90 graden bocht voor 60mm naar 75mm dacht ik.
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.
  16. je ziet t bijna niet, en t heeft zeker wel betere werking op de inlaat temp.
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.
  17. Uit de starpost over de K&N 57S-4000:
    Deze filter zou op verschillende ecoboost motoren af en toe een motorstoring kunnen geven. Vanwege de filters af-fabriek in geolied zijn en als er net te veel olie aanhangt, en die komt op de MAF sensor terecht zou die wel motorstoring kunnen geven.

    Speelt dit nog steeds?
    Ik ben sinds kort de eigenaar van een Focus 3 (2011) met 1.6 Ecoboost motor (150pk) en wilde eens een ander luchtfilter proberen.
    Ik las ook in de 9e post dat iemand hem een paar uur had laten liggen in de zon (Dusverre geen motorstoringen, heb wel het filter voor montage een paar uur in de volle zomerzon laten uitdampen.)

    Vandaar mijn vraag, better safe than sorry zullen we maar zeggen.

    Ik kom van een Focus 2 af, met 109 pk, en nu heb ik al zoiets van wat een verschil, zowel qua comfort, rijgedrag en vermogen.
     
  18. Jip, althans bij mij wel. Zo’n 3/4 jaar geleden een K&N filter aangeschaft. Na montage geen problemen. De eerste 1500km in ieder geval, totdat ik op vakantie ging naar Duitsland. Toen kreeg ik storing. Waarschijnlijk door de lange afstand (snelweg kilometers).

    Helaas niks kunnen doen op vakantie, dus maar doorrijden. Ik merkte wel dat de auto steeds minder lekker liep en dat kan ook tussen mijn oren zitten.

    Thuis het filter gedemonteerd en het originele teruggeplaatst. MAF sensor uiteraard schoongemaakt en de storing gereset.

    Toch wilde ik het nog eens proberen en heb op aanraden van andere hier het K&N filter gereinigd en heel ligt ingespoten. Daarna het filter een paar weken laten uitdampen en toen weer gemonteerd.

    Helaas na een x-aantal kilometers toch weer een motorstoring.
    Alles weer terug naar origineel, filter verkocht en nu alweer 10k kilometers zonder problemen[emoji4].

    Ik hoop dat je hier iets mee kunt.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina