1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Sterk Schommelend Stationair Toerental en inhouden bij lage toerentallen!!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Henry Ford Jr., 28 mei 2019.

  1. Vandaag begon mijn Focus ineens heel erg te zagen bij het stoppen voor het stoplicht en het hield niet meer op, moest het toerental boven de 2000 houden anders wilde hij afslaan! Toerental varieerde tussen 0 en 1500 toeren en zaagde enorm ook bij het rijden bij het inleggen van een hogere versnelling wil de auto niet vooruit, alleen bij veel gas bijgeven, pakt ook heel erg slecht op, totdat je er flink gas bijgeeft dan trekt hij al een zonnetje en loopt als een lier! Kwam thuis en toen ik het gaspedaal losliet liep hij in eens weer helemaal super netjes en rustig rond, na gas geven liep het toerental netjes terug naar stationair en bleef netjes stabiel! Ra Ra wat is dat! Daarvoor liep hij soms al wat haperig / stotterig bij het versnellen uit een laag toerental, daarna pakt hij prima op en de versnelling is echt goed gaat als een speer, het probleem zit hem in de lage toerentallen! Bij de FoFo 1 zou ik aan de stationaire regelklep denken maar dat heeft deze FoFo 2 niet heb ik begrepen of een lekje in het carter ventilatie slangetje? Deze Focus heeft een elektronisch (fly-by-wire) gaspedaal daar schijnt wel eens wat mis mee te zijn heb ik gelezen of de krukas sensor werd ook genoemd, kan ik aankomen mogelijk of zou het beter zijn de auto te laten uitlezen! De distributieriem is 2 jaar geleden compleet vervangen! O ja, het is een FoFo 2 uit 2007 met 1,6 benzine motor met nokkenas verstelling en heeft 200.000 km gelopen en gebruikt geen olie of zo!

    Alvast bedankt voor een reactie!

    Groetjes!
     
  2. Geen water bij de bougies?
     
  3. Nee, kruk droog net gekeken, nieuwe bougie's en nieuwe bougie kabels, maar wel oud originele bobine! Ik denk zelf dat het het gasklephuis is, komt meer voor heb ik begrepen, als ik namelijk de stekker van het elektronica deksel aftrek loopt hij rot en als ik de stekker er weer opschuif blijft hij even rot lopen reageert helemaal niet op de aansluiting, zou volgens mij dan zich moeten stabiliseren! Kan een ander gebruikt gasklephuis hier vlak bij kopen bij een recyclebedrijf voor een klein bedragje, dus ga daar morgen eens kijken, ziet er netjes schoon uit op de foto en komt van een 1.6 1.6 ti-VCT 16V dus zou moeten passen en de donor auto had weinig gelopen, dus misschien is het iets om het probleem te verhelpen! Is het wagen waard, want als ik naar de dealer ga ben ik al 125,- euro kwijt voor de diagnose hier + de kosten van originele nieuwe onderdelen en hoog arbeidsloon gaat het mogelijk meer kosten dan waar ik de auto voor heb gekocht, heb hem als inruiler direct gekocht met achterstallig onderhoud en wat lichte plaatschade, is voor mij een "tussen Paus" dus wil er niet te veel geld in steken, maar moet wel goed lopen/rijden natuurlijk!

    Als iemand een reactie heeft gaarne reactie???

    Groet!
     
  4. Carterventilatie?
     
  5. Waterschade bij ecu?
    Zit volgens mij onder dashboardkastje.
     
  6. Gashuisklep reinigen. Is ook een topic over. Ik heb het zelf ook een keer gehad. Schommelen bij jou wel wat meer dan bij mij, maar toch denk ik dat dit het is.
     
  7. Auto reed vandaag weer behoorlijk gewoon, netjes stationair, alleen reactie op gaspedaal bij lage toerentallen blijft een probleem, auto motor lijk het niet leuk te vinden om onder de 2.000 t.p.m. te draaien onder belasting (lees rijden)! Heb in mijn gasklephuis gekeken lijkt mij schoon, zie geen vuil of aanslag of zo, ga het monteren, heb een ander goed werkende kunnen lenen, als die het ook doet kan ik dat uitsluiten en anders vervangen!

    Waterschade bij de ECU? Komt dat echt voor, waar komt het water dan vandaan? Wel raar inderdaad dat toen hij zo gek deed er hier in de ochtend een stortbui was met hagel! Zal eens kijken of het vochtig is na een bui, onder het dashboardkastje, zal eens kijken! Wordt vervolgd!
     
  8. #9 Henry Ford Jr., 30 mei 2019
    Laatst bewerkt: 30 mei 2019
    Heb de topics gelezen, schijnt een probleem te zijn bij deze uitvoering / motor, wordt dan nog veel snuffelen en proberen, denk er over hem uit te laten lezen binnenkort! De auto was een inruiler bij een vriend van mij direct van de klant dus goedkoop, mogelijk dat het probleem zich bij de vorige eigenaar al voordeed + de 2 schade's + achterstallig onderhoud, dus inruilen maar met die hap! Ga gewoon de genoemde punten nalopen en kijken of ik het kan verhelpen, mocht het echt te doen zijn (op te lossen) dan zelf ook maar inruilen (ha ha !) Op snelheid rijdt hij lekker en motor loopt dat super, krachtig, goede versnelling en verbruik op snelweg val mee, in de bebouwde kom minder en hij gebruikte in d 3.000 km nog geen olie na de olie wissel, dus dat zit ook wel snor, alleen wat olie lekkage bij het kleppendeksel, niet erg wat vettig! OK aan het werk, maar vandaag nog niet! O ja, zou er in Juli met vakantie (+ schadeherstel) naar het buitenland gaan, maar dat durf ik niet aan met deze auto op dit moment, alhoewel hij altijd super start en meestal goed rijdt, maar hij geeft me geen gevoel van vertrouwen in de auto, zoals ik met mijn oude FoFo 1 met 300.000 km op de teller gaf, daar heb ik in de 4 jaar dat ik hem had nooit een echte storing gehad, alleen onderhoud en kleine defecten, misschien fout om heb op te ruimen, maar voor hetzelfde bedrag in een 3 jaar nieuwere en 100.000 km minder op de teller leek aanlokkend !
     
  9. Even nog een "up-date", het probleem is opgelost, met enkele tussenstappen dat wel (nieuwe bobine, bougie's en bougiekabels) heb ik van daag het complete Gasklephuis vervangen en voor als nog een verschil van dag en nacht, geen stotteren meer of inhouden (smoren) en onregelmatig stationair toerental (af en toe), nu rijdt hij ook gewoon zonder problemen in een laag toerental en accelereert van daar uit weer weg, zonder inhouden / schokken! Heb het Gasklephuis uitgewisseld en toen de motor 10 minuten laten draaien (af en toe wat gas geven), liep eerst met wat verhoogd toerental (motor was al warm, dus niet daardoor), toen zakt het stationaire toerental naar de normale omwentelingen, daarna heb ik 2 x een proefrit gereden van ca. 25 km, ging steeds beter en soepeler lopen, leert zich waarschijnlijk nog in denk ik, begreep dat dat we even kan duren, dus nog even afwachten! Ik had de auto laten uitlezen (2x) maar niets gevonden, maar een medewerker van een bevriende autohandel, heeft hem toen doorgemeten via de computer (of die wel in orde was), die was goed, maar vond in het gedeelte van het gasklephuis d.w.z de gaskleppositiesensor en en de gaskleppositiemotor, 2 verkeerde waard die meer dan 3% afweek, was ca. 6% en dus te veel wat het gevolg had volgens hem dat de computer aan het zoeken was naar de juiste lucht/brandstof verhouding, maar deze niet kon vinden! Ik had al gezien dat de bougie's helemaal zwart waren van de slechte verbranding (te veel brandstof)! Hoop dat probleem nu weg is! Blijkt allemaal erg nauwkeurig te moeten kloppen en naar verloop van tijd slijt alles en/of ontregelt alles en de computer compenseert dat dan weer, maar op een gegeven moment lukt dat niet meer, wat denk ik, bij mij het geval was! was al van plan de auto naar een bevriende Ford dealer hier te brengen, maar dat gaat altijd kosten, want heb je onderzoekskosten en ze gebruiken geen gebruikte, maar nieuwe onderdelen, denk al gauw aan zo rond de 500 euri of zo, nu voor 50 euro een ander passend Gasklephuis gekocht (met 3 maanden garantie)!!!!!
     
  10. Mooi dat het opgelost is, top!
     

Deel Deze Pagina