1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onderhoud

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Sietse13, 16 mei 2019.

  1. Goedemorgen allemaal.
    Ik heb een ford grand c max 1.6 ecoboost uit 2011 met 152000km op de teller.
    Weet iemand de ondehouds schema van deze motor? Kan er zelf weinig over vinden.
    Volgens de sticker op het dashboard is hij toe aan een tussenbeurt.
    Bij de ene dealer hebben ze het chassisnummer nodig anders kunnen ze er niks over zeggen...... En een andere dealer zegt bij een tussenbeurt een nieuw oliefilter plus olie en een interieur filter en dat kost rond de 250 euro (vind ik best veel).
    En op de Ford site staan ford motorcraft beurt voor 155 euro en dan krijg je ook nog een nieuw luchtfilter. Dat klinkt best goed, alleen weet ik niet wat er allemaal gebeuren moet met 150000 km. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
    Ps ben niet in staat om in etos te kijken geen pc of laptop.
    Vriendelijke groeten Sietse.


    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  2. Helaas niet, auto is Duitse import, was zelf ook al aan het zoeken geweest......
    Schijnt toch moeilijk te zijn om aan ondehouds schema's te komen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  3. Elke 20.000 km (of 1 jaar) moet hij een beurt hebben en elke 60.000km is dat een grote beurt. De anderen zijn de tussenbeurten of kleine beurten.
     
  4. Thnx, de auto heeft vorig jaar een grote beurt gehad, dan zou nu dus olie, oliefilter en interieur filter en luchtfilter genoeg zijn. Wil het eigenlijk zelf doen, m'n zoon werkt bij Renault.... Maar wil geen dingen vergeten, zoals misschien multiriem of dat soort dingen, vandaar de vraag naar een schema.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  5. Ik dacht dat het luchtfilter bij de grote beurt hoort? Ik kan me vergissen hoor.
     
  6. Net nog even contact gehad met de dealer. De distributieriem moet bij 200.000km of 10 jaar vervangen worden. De multiriem zal dezelfde levensduur hebben.
     
  7. Oke, top hartelijk dank, dan kan dat nog even wachten.
    Even een andere vraag, was de olie aan het zoeken, maar kom er niet echt uit, als ik type en kenteken invul krijg ik olie voor een start, stop systeem, maar dat heb ik niet......... Wil wel graag de goede olie...

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  8. In de handleiding staat als het goed is wel welke soort olie je moet hebben

    Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
     
  9. Ja thnx, zal vanavond even kijken.....

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  10. De prijs is uur arbeid/indpectie.
    Olie wst tegen de 16/20 euro per liter gaat, waar je 5liter voor nodig hebt. Dan de oliefikter en het afvoeren van de oude olie.
    Arbeid 100euro, olie goeie 80 euro olie filter. Dan zit je al op 200euro al snel. Kan zijn dat arbeid meer als uur gerekent wordt.

    Voor de 1.6 moet er 5w20 in. Kijk even op kroon-oil.com en tik je kenteken in. Dan weet je direct welke clasificatie de olie moet hebben Die van mij is ook duits import en daar krijg ik gewoon te zien wat er in moet.

    Zelf heb ik de beurt gedaan en ging volgens kroon 4.1 in de carter en 0.3 in de filter. Kwam tot 4.5liter dus klopte aardig. Als je hem goed aftapt tot de laatste druppel dan gaat er paar tienden liter meer in. 5l is er bij sommige erin gegaan totaal.
    Voor olie en filter was ik totaal 80euro kwijt zo uit mijm hoofd.

    Tevens als je toxh niks met garantie te maken hebt kun je doen zoals je wilt.
    20.000elke keer een beurt en 60 extra dingen zoals luchtfilter en bougies. Is een goeie streve, bij checken kan je zien of het niet eerder moet gebeuren.
     
  11. Thnx als ik op de site van kroon kijk krijg ik twee type olie 20 en 30, maar ik dacht dat ford castrol voorschrijft, vandaar dat ik daar voor gezocht had, maar kwam alleen met start stop tegen.
    Maar begrijp dat 20 goed is

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  12. Bij de 1.6 Ecoboost zit er standaard 5W20 in maar als alternatief mag er ook 5W30 in. Dit alles natuurlijk alleen als het aan de Ford specificaties voldoet.
     
  13. olie met specificatie Ford WSS-M2C948-B(5w20)Ford WSS-M2C913-D(5w30) zou dan goed zijn.
    merk maakt niet uit, zolang de specificatie goed is. Tuurlijk b-merk liefts niet, want je kan iets net halen of ruim erover heen halen.
    castrol is puur waar ford de motor op ontwikkeld, en af-fabriek gebruiken.
    of dit deels prijsafspraak is geen idee, euro besparen op de olie levert al snel paar duizend euro per dag extra winst op.
     
    Sietse13 vindt dit leuk.
  14. Prijsafspraken spelen zeker mee.
    Dat zie je ook aan de binnenkant van het tankklepje. In Nederland zit er een sticker in dat Ford BP aanbeveelt en ik Duitsland zit er een sticker van Aral opgeplakt.
     
  15. Aral behoort tot het BP-concern ;)
     
    gerardTDCI en meeder vinden dit leuk.
  16. Ik wil ook niet bezuinigen op de olie, ik kan het alleen niet vinden.... Als ik zoek krijg ik alleen maar olie voor een start, stop systeem en dat heb ik niet. Ik weet niet of dat kwaad kan..... Ik zocht ook alleen op castrol omdat ford dat voorschrijft.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  17. Zelfde moederbedrijf, nu ik daar aan denk geen idee of bij mij aral staat. Ivm import is.
     
    meeder vindt dit leuk.
  18. Mmm dat weet ik ook niet volgens mij bleifrij en minimaal 95, dacht geen merk, maar zal de volgende keer ff kijken [emoji6]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
     
  19. Kan goed zijn dat me oog daar morgen ook even opvalt hahaha, of ben dan te deuk bezig en denk ik er niet aan
     

Deel Deze Pagina