1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 1 fase 2 Mijn Ford Focus 1 Fase 2- 1.4 16v - Slow but steady

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door CvWeert, 25 apr 2019.

  1. #1 CvWeert, 25 apr 2019
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
    Hallo allen,

    Na mijn 'even voorstellen' topic hierbij mijn Focus :)

    Het gaat hier om een Focus mk1 phase 2 met een 1.4 blokje, geen snelheidsmonster, maar loopt prima en is lekker zuinig.
    Vorige week met de auto op vakantie geweest naar Zuid Frankrijk, bergop moet je hem flink op zn staart trappen, maar voor de rest een erg fijne reismobiel!

    Het volgende heb ik inmiddels aan de auto gedaan:
    - Interieur vervangen voor een setje via Marktplaats (wel iemand van het forum hier), oude was erg muf en de stoelen niet comfortabel, stoelen van de vervangende set zijn veel fijner.
    - Bougies en bougiekabels vervangen
    - Oliebeurtje gedaan, zo kan ik weer met een schone start beginnen aangezien er geen onderhoudshistorie buiten de distributieriem bekend is.
    - Interieurfilter vervangen en daarbij helaas ook de paravaanplaat gesloopt.... Rubber was vergaan en clipjes werken ook niet meer helemaal 100%, maar het is nu wel waterdicht aangezien ik de aansluiting tussen de kunststof filterbak en carrosserie opnieuw heb gekit.
    - Nokje op het afdekplaatje van het schakelmechanisme was afgebroken, hierdoor kwam de pook niet meer terug naar het midden, dit is op te lossen met een dun boortje, een kwak lijm en een spijker :).
    - 16'' Collection wielen gekocht voor een mooie prijs en met nieuwe banden
    - Nieuwe radio geplaatst: Pioneer SPH-10BT
    - Rolhoes en kunststof paneel in de achterbak vervangen, deze waren beide kapot.

    Plannen en ideeën voor de toekomst:
    - Ramen vanaf de B-stijl donkerder maken
    - Mistlampen plaatsen
    - Lederen stuurwiel
    - Misschien verlagen
    - Remklauwen en trommels netjes maken (zwart)

    Zo was ie zoals ik hem kocht:
    IMG_20190213_094919 (1).jpg

    Zoals ie er nu bij staat:
    IMG_20190425_075244 (1).jpg
     
    JelleL, montagne en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  2. Welkom !! Leuke plannen heb je!!
     
  3. ziet er netjes uit :thumbup:
    veel rij plezier er mee.
     
  4. Welkom !!


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  5. Welkom! Mijn eerste focus was ook een 1.4 mk1. Traag als boter, maar wat een geweldige auto in de bochten, direct en gaf een perfecte feedback. Nu een 1800 mk2.2, meer vermogen, maar het bochtgevoel is een stuk minder.
     
  6. Welkom en veel plezier met je :focus:
     
  7. #7 CvWeert, 23 feb 2020
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
    Zo, na bijna een jaar weer een goede update, heb een deel van m'n plannenlijstje af kunnen werken.
    In plaats van het tinten van de ramen heb ik gekozen voor een set pasvorm zonneschermen vanaf de b-stijl, voor een goede prijs aan kunnen komen.
    Daarbij ook nog een bak gezeik gehad met de bobine, inmiddels 4 stuks versleten (gelukkig 2 daarvan vervangen onder garantie). Het vervangen van de bougiekabels (deze waren ook pas een paar maanden oud) bleek de oplossing te zijn.
    Voor de APK afgelopen januari ook nog even 2 draagarmen voor vervangen omdat de fuseekogelhoezen gescheurd waren. Voor de rest nog zeer content met de wagen, ondanks dat ie traaaaaaag is.
    Als laatste update nog een setje mistlampen geplaatst, dit maakt het smoelwerk van de auto toch wel af.
    Een dezer dagen komt er nog een armsteun binnen voor in het interieur, toch een stukje extra comfort.


    IMG_20200219_171916 (1).jpg
     
    Rykers vindt dit leuk.
  8. #8 CvWeert, 1 jul 2020
    Laatst bewerkt: 12 jan 2021
    Na een tijdje met een schuin oog gekeken te hebben naar een nieuwer model Focus (late mk2.2 of vroege 3.1) toch maar besloten om dat plan voorlopig maar even te laten varen. Het uiteindelijk kopen van een huis zal nu even wat meer prioriteit krijgen en daar heb je tegenwoordig ook een bak geld voor nodig.

    Daardoor wel meteen de kans gegrepen om de 1.5 eens goed onder handen te nemen. 2 nieuwe banden, goeie oliebeurt en het eindelijk verhelpen van de P0420 foutcode door het vervangen van beide lambdasondes waren als eerste aan de beurt. Daarna de esthetische dingen: alle logo's en stickers verwijderd van de achterklep, het plaatsen van een lederen stuur en het plaatsen van een Xiaomi 70mai Pro dashcam.

    Direct na het wassen maar eens een paar mooie foto's gemaakt van het bakkie (zonder het lederen stuur overigens).

    Hij is weer klaar om ons deze zomer weer naar onze vakantiebestemming in midden Frankrijk te brengen!
    En misschien toch ook maar eens clublid worden :), mag wel na 1,5 jaar Focus-rijder te zijn.

    IMG_20200621_105312_3.jpg
    IMG_20200621_105329_4.jpg IMG_20200621_105342.jpg IMG_20200621_105350_4.jpg IMG_20200621_105401_5.jpg IMG_20200621_105416_5.jpg IMG_20200621_105436_5.jpg
     
    gerardTDCI en Henry-ST vinden dit leuk.
  9. Ziet er netjes uit hoor, top.
     
  10. Knappe Dame hoor, vind de kleur ook erg mooi op een Wagon
     
  11. Beste Focus vrienden, onze Focus Cabrio is een drietal jaar geleden over gelaten aan de garage, per toeval kreeg ik gisteren nog een berichtje van iemand van de Focusclub, was totaal vergeten dat ik daarop nog geabonneerd was.
     
  12. De Focus heeft de afgelopen weken weer dienst gedaan als pakezel voor de vakantiespullen. Met het lichte 1.4 blokje is het zo nu en dan aanpoten in Frankrijk als het flink heuvelachtig is.
    Toch weer een goede 3000km verder zonder een centje pijn. Op de snelweg is de cruise control wel echt een groot gemis op de lange stukken Peage.

    IMG_20200730_153822_4.jpg IMG_20200801_142800_5.jpg
     
    Brekers vindt dit leuk.
  13. Goed, de 1.4 is geen krachtpatser maar toch is en blijft deze Focus een heerlijke wagen om op vakantie mee te gaan. Je zal een aardig stijf been hebben gehad door het ontbreken van de cruise control.. Had ik vorig jaar al toen ik op vakantie ging naar Luxemburg in een Fiësta uit 2000.

    Heb met interesse je topic doorgelezen en je hebt een leuke en nette Focus. Zal je nog vast een aantal jaar plezier van beleven.

    Waar ging de reis heen in Midden-Frankrijk? :)
     
  14. Thanks! Achja, het kan comfortabeler, maar het is te doen. Als je eenmaal op kruissnelheid zit loopt ie rustig en constant, goed anticiperen op heuvels door een aanloopje te nemen haha. Gemiddeld gebruik na de vakantie, dus heen- en terugreis en de kilometers op vakantie zelf zat ik rond de 1 op 13/14, valt me echt niet tegen met 130/140 op de peage en gezien het heuvelachtige terrein.
    Ga gewoon eens afwachten wat er op mijn pad komt qua vervanger, voorkeur gaat uit naar Ford Focus / Mondeo of Volvo V50 / V70, station is zeker wel een zekerheidje.

    We zaten in de buurt van Confolens, Charente. Bijzonder mooie streek, zeker een aanrader!
     
  15. CvWeert, de 1.6 is ook zeer zeker geen snelheidsmonster hoor, maar komt goed met het verkeer mee. Eenmaal op snelheid rijd ie als een tierelier. Accelereren bij inhalen blijft opletten, want vlot doortrekken naar een 140/150 is ook ff een dingetje.En die cruise control.....ik ben blij dat ik hem erin heb gezet, want dat is een absoluut genot. Als je overweegt de auto een jaar of wat te houden is het zeer zeker het overwegen waard. Ik heb er in mijn eigen 1 gemonteerd en ook in die van mijn buurman, ook een 1.6 in de Ghia sedan uitvoering. Onderdelen is met een beetje speurwerk wel aan te komen en het meeste werk is het aanpassen van het gasklephuis, maar ook dat is prima te doen. Voor mij persoonlijk de beste upgrade die ik de "Grande Dame" heb gegeven.
     
    Duje en M.Blaak vinden dit leuk.
  16. Nou, de APK van dit jaar was weer een hele ervaring hoor.. Na het vorige maand vervangen van de brandstofpomp en accu dacht ik wel grotendeels van reparaties af te zijn voorlopig. Maar nee, tijdens de APK bleek dat beide wiellagers aan de achterkant volledig verrot waren. Wel licht wat geluid gehoord, maar leek mij niet noemenswaardig en zodoende verdween het op het lijstje om een keer te checken. Dat was toch weer ruim €300 extra kosten voor het vervangen van de lagers aangezien ze er zeer moeilijk uit kwamen. Aan de andere kant, deze nieuwe verslijt ik waarschijnlijk niet meer. En nog meer reden om de auto toch maar door te rijden. Kreeg voor de rest wel complimenten van de garagehouder over de algehele staat van de auto, zovel cosmetisch als technisch!
     
    Duje en Brekers vinden dit leuk.
  17. Ah dat is dan even balen van die wiellagers. Wel mooi dat ze aan beide kanten achter dan verrot waren en niet nu een en de ander over 5000 km.

    Heeft de garagist toch een beetje gelijk in. Het is een mooie Focus om te zien. Jammer dat de meeste foto's uit dit topic verdwenen zijn..


    Veel rijplezier in ieder geval weer gewenst. :)
     
  18. Is balen inderdaad, maar aan de andere kant een slijtage onderdeel. Maar wel een wat ik waarschijnlijk niet meer ga verslijten. Het jammere is wel dat nu de achterbanden gecupped zijn door de verkeerde stand van de wielen, maar dat kan ook weer geregeld worden.

    Ik had ook niet in de gaten dat de foto's weg waren, meteen even lidmaatschap betaald en zorgen dat ik ze van t weekend misschien al weer kan uploaden! Zeker als je het vergelijkt met sommige mk1's die je soms ziet rijden heb ik naar eigen zeggen wel een hele nette!
     
    Brekers vindt dit leuk.
  19. De foto's zijn weer terug :cheer:
     
    Brekers vindt dit leuk.
  20. Hier zijn we weer, na de geboorte van mijn dochter, een verbouwing en daarbij horende verhuizing weer leven in de brouwerij. Afgelopen de weken de Focus wel wat misbruikt als werkbus en verhuiswagen. Geen krimp gegeven en wat een verademing is de kofferruimte met de bank plat toch elke keer!
    Wel een dikke vette streep door de financiele rekening door een gare koppeling. Een soms slippende koppeling zette mij aan het denken. 2 jaar terug vertelde de verkoper van de auto mij dat de koppeling redelijk recent nog vervangen was, hij reed goed dus ik had ook geen reden om daar aan te twijfelen. Dat redelijk recent bleek uiteindelijk, op het moment van kopen, 166000km geleden te zijn (origineel dus). Bij 212000km heeft ie dus definitief de geest gegeven. Bij de garage nog even de platen en druklager mogen aanschouwen, dit was inderdaad aardig gaar.
    €500,- verder tuffen we weer vrolijk voort. Na het inbouwen van IsoFix steunen van een mk2 kan onze kleine meid ook veilig mee op pad!
     
    Brekers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina