1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vervangen remschoenen + wielremcilinder ford focus mk1

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Jsm, 13 apr 2019.

  1. Beste forumleden,

    Inmiddels alweer 2 jaar in bezit van een focus mk1 uit het bouwjaar 2003. Op dit forum in het verleden al veel handige tips gevonden. Nu heb ik zelf een vraag over de trommelremmen en wielremcilinders van mijn focus.

    Al ruim een 1,5 jaar gaf mijn focus af en toe een wat schurend geluid uit de trommelremmen tijdens het remmen. Laatst bleef ook mijn handremkabel eens plakken na een tijdje stilgestaan te hebben. Tijd om de boel open te maken en schoon te maken.

    Al snel kwam ik erachter dat aan beide kanten een remschoen volledig was afgebroken...

    [​IMG]

    Ook was duidelijk dat mijn remcilinders een beetje lekten. Dus deze beide ook vervangen. Nu is dit de eerste keer dat ik dit heb gedaan, heb de Hayness manual erbij gehad en een paar filmpjes bekeken. Nu zit ik met de volgende vragen en onzekerheden:

    - Ik heb begrepen dat het zelfstel mechanisme van de remschoenen zo klein mogelijk gezet kon worden en dat deze na een paar keer de rem intrappen vanzelf naar een gewenste stand gaat staan. Klopt dit? Zie hieronder de situatie van het zelf stel mechanisme in de oude toestand.

    [​IMG]

    - Maakt het uit als het zelfstel mechanisme van de remschoenen links en rechts iets anders zijn neergezet?

    - Ik heb enkel de remmen rechtsachter en linksachter ontlucht, is dit voldoende? Het niveau in mijn remvloeistof reservoir was iets onder het minimum gezakt, echter hoefde ik maar 100-200 ml toe te voegen.

    - Wat is de beste manier van ontluchten als je met 2 man bent? De ontluchtingsnippel opendraaien als het pedaal helemaal tot de boden zit en dan de ontluchtingsnippel vastzetten, of tijdens het naar beneden trappen van de rem de ontluchtingsnippel al een paar slagen open zetten en weer dichtzetten wanneer het rempedaal helemaal is ingetrapt?

    - Ik heb het idee dat mijn handremkabel iets losser is komen te zitten, oftewel ik moet de handrem verder aantrekken om hem ''op de handrem'' te zetten. Kan dit kloppen?

    - Ik heb het idee (maar kan dit niet precies bevestigen) dat ik tijdens het rijden de rem iets verder naar beneden moet trappen dan voorheen. Dit moet onmogelijk zijn lijkt mij?

    Mochten er verder nog tips of opmerkingen zijn waar ik op moet leggen dan hoor ik het graag!

    met vriendelijke groeten,
     
  2. Wanneer de remschoenen worden vernieuwd moet het zelfstellende mechanisme van de handrem inderdaad volledig teruggesteld worden. Wanneer vervolgens de remmen (inclusief remtrommels)weer zijn gemonteerd en ontlucht dient het rempedaal te worden ingetrapt zodat het mechanisme zichzelf op de juiste positie afstelt. Van belang is om nooit de handrem aan te trekken voordat het zelfstellende mechanisme in de juiste positie staat. In de praktijk maakt het weinig uit als 1 van beide mechanismes iets verder is teruggesteld als de andere zolang ze maar ruim voldoende zijn teruggesteld. Het is van groot belang dat de mechanismes schoon en gangbaar zijn en goed kunnen bewegen en dat de tanden van de mechansimes niet zijn weggesleten-weggeroest. Tevens is de veer van het mechanisme een aandachtspunt. Deze wil nog weleens breken of wegroesten.

    Wanneer je na het monteren en ontluchten van de remmen het rempedaal de eerste keer intrapt hoor je de mechanismes zichzelf afstellen.


    Wanneer je met 2 personen de remmen ontlucht trapt 1 persoon het rempedaal in en houd deze ingetrapt. De andere persoon draait vervolgens de ontluchtingsnippel (waarop een transparante slang is geplaatst) rustig open tot de remvloeistof begint te stromen. Het rempedaal (dat nog steeds wordt ingetrapt) zal nu beginnen te zakken. Voordat het pedaal onderin is moet de ontluchtingsnippel weer worden dichtgedraaid. Wanneer dit niet gebeurt kan er door de ontluchtingsnippel weer lucht in het systeem worden gezogen wanneer het rempedaal weer wordt losgelaten.

    Dit herhaal je net zolang tot er geen lucht meer zichtbaar is in de vloeistof die door de transparante slang uit de ontluchtingsnippel komt. Gezien lucht altijd naar boven stijgt kan dit in sommige gevallen best even duren. Tevens moet er goed op gelet worden dat het niveau in het remvloeistof reservoir hoog genoeg blijft en indien nodig tussentijds wordt bijgevuld. Wanneer de eerste rem eenmaal goed ontlucht is ga je verder met de volgende. Persoonlijk zou ik in dit geval meteen de remvloeistof vervangen en alle remmen goed ontluchten.


    Gezien de symptomen die je ervaart (pedaal dieper in kunnen trappen als voorheen) en je gezien je vragen weinig ervaring hebt met het ontluchten van remmen acht ik de kans dat de remmen niet goed zijn ontlucht vrij groot. Persoonlijk zou ik dan ook voor alle zekerheid de remmen nogmaals goed ontluchten.


    Op de foto`s is te zien dat je de remtrommels hebt verwijderd door de centrale moer van de wielnaaf los te draaien. Hou er rekening mee dat het van groot belang is dat de centrale moer op het voorgeschreven aanhaalmoment moet worden vastgezet. Dit aanhaalmoment zorgt voor de correcte voorspanning van het wiellager. Wanneer de moer niet op het juiste aanhaalmoment wordt vastgezet kan dit de levensduur van de wiellagers ernstig beïnvloeden. Overigens is het helemaal niet nodig om de centrale moer van de wielnaaf los te maken om aan de remmen te werken. Voor het werken aan de remmen schrijft Ford zelfs voor om de complete wielnaaf inclusief remtrommel vanaf de achterzijde te verwijderen door de 4 bouten van de wielnaaf los te draaien.
     
  3. Overigens is er niks mis mee om de centrale moer los te halen en om dan met je remmen bezig te kunnen. Wordt bij Ford ook gewoon op die manier gedaan. Zelf heb ik het ook jaren zo gedaan. Idd wel de moer op het juiste moment vast zetten.
     
  4. Bedankt voor de snelle reacties!

    Ik ben me er van bewust dat ik de trommel ook op een andere manier had los kunnen maken. De centrale moer is op het juiste moment weer vastgezet.

    Ik ga met de tips aan de slag en laat weten of het is gelukt.
     
  5. De boel nog een keer ontlucht en dit lijkt nu prima te zijn (alle 4 de remmen nu gedaan en begonnen bij de rem die het verst van de hoofdcilinder af zit).

    1 remschoen loopt heel licht aan in de trommel, de andere loopt mooi vrij. Na een rit van een kleine 50 km even de trommels gevoeld. De trommel die heel licht aan loopt is vrij warm ( kan mn vinger er geen 5 seconden op houden). De andere is ook warm maar kan ik mn vingers langer op houden.

    Is dit normaal? en hoe warm kan en mag een trommelrem worden?

    Ik denk dat ik in alle rust de trommel nog een keer los haal en het stelmechanisme iets verder naar binnen zet..

    ik hoor het graag.
     
  6. Goed plan...en gebruik de procedure zoals door JW beschreven is.
     
  7. Even een kleine aanvullende tip, heb je oude mechanisme en veren hergebruikt? Ik monteer bijna altijd nieuwe of goed andere, want zo als ik het mechanisme op de foto zie zou ik het gelijk hebben weggegooid, te veel risico dat het mechanisme niet goed werkt (blijft hangen) en of de veer te slap is en de schoenen niet met voldoende kracht terug trekt! Mogelijk heeft het warm worden van de ene remtrommel achter met het oude stel mechanisme te maken! En ik neem aan dat je de ankerplaat ook goed hebt schoongemaakt en eventueel overspuiten met hitte bestendige verf! Ik zelf heb geleerd altijd de complete trommel met naaf te demonteren, gaat meestal heel goed, het enige probleem is de ABS kabel los te krijgen en wel het boutje, want zit vaak goed vast helaas! Bij het ontluchten alleen kun je als je een goede ontluchtingsslangetje hebt (met terugslagklep, uit de motorsport) dan kun je dat goed alleen, wel slangetje in een lus omhoog hangen voor de zekerheid en zo kun je zelfs met alleen een slangetje alleen ontluchten, remolie blijft gewoon in het slangetje staat en lucht ontsnapt vanzelf, wel nippel met een kleine slag openen en dan dichtdraaien als er voldoende remolie in het slangetje blijft staat! Lucht in de het remsysteem, heeft meestal niet te maken met lucht in het systeem, dat is doordat de remschoenen te veel vrije ruimte hebben, de remcilinders hebben een te grote slag nodig, dus moeten veel vloeistof verplaatsen! Lucht in het remsysteem, merk je door een wegzakkend rempedaal als je er op blijf drukken, lucht/gas is indruk baar en dat gebeurt er dan door de aanhoudende druk op het rempedaal! Vond het altijd een leuke klus maar kon wel eens tegenzitten, gewoon even tijd voor nemen!

    O ja, een kleine vraag opmerking als je ene remschoen er zo uitzag als op de foto, liep die dan niet aan op de remtrommel, want je hoorde toch een schurend geluid, dan zal de remtrommel toch ook wel beschadigd zijn geweest denk ik zo, zo ja, dan moet die altijd direct worden vervangen, want als het oppervalk ruw is vreet die de remschoenen binnen de kortste keren op en rem de auto links en recht verschillend -> APK afkeur!
     

Deel Deze Pagina