1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoop advies Focus 2.1 uit 2007 met 1.6 ti-vct!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Henry Ford Jr., 22 jan 2019.

  1. HI, ik ben een Focus 2.1 uit 2007 met 1.6 ti-vct benzinemotor tegen gekomen die ik wel wil kopen, prijs is niet hoog, komt ook door 2 deukje aan beide achterpanelen (paaltjes niet gezien?)! Heeft net 2 ton gelopen en ziet er verder van binnen en buiten netjes uit, is zeker niet afgetrapt! Wel zitten de originele lichtmetalen wielen er niet onder, erg jammer, alleen 16" stalen roestige velgen met niet originele wieldoppen, duidelijk op bespaard of dure wielen apart verkocht op MP misschien??? :-)!!! Heeft wat extra's die de standaard versie niet heeft voor zover ik weet t.w.: Mistlampen voor en Voorruit verwarming! Jammer genoeg geen automatische airco (ben ik mee verwend de laatste jaren) en geen elektrische ramen op de achterdeuren, maar ja je kunt niet alles hebben natuurlijk!

    Dit was ter inleiding en nu mijn vragen waar moet ik op letten bij de aankoop, heb gezocht op dit forum, maar link die ik vond werkte niet, misschien verouderd of zo! Ik heb zelf al het volgende opgemerkt slechte / gladde voorbanden en achterbanden matig; auto trilt bij het rijden en elke snelheid en trek naar één kant (door ongelijk afgesleten voorbanden?); remmen achter kon ik zien door de gaten van velg werken niet of slecht, heel veel roest!
    Komen nieuwe voorbanden op en de remmen gaan we a.s. donderdag te samen met het garagebedrijf bekijken of vervanging nodig is, heb de minimale dikte van de schijven al opgezocht!
    Ik moet nog navragen wanneer hij zijn laatste beurtje heeft gehad en wanneer de distributieriem is vervangen (om de hoeveel km en jaar moet dat gebeuren? Bij de gewone 1.6 las ik 150.000 km of 10 jaar)!

    Vraag 1: Hoe staat die 1.6 ti-vct bekend heeft 115 pk dus 15 meer dan een standaard, toch voel ik het niet heel erg, mogelijk pas op de snelweg bij hogere snelheden / toerentallen? Is hij betrouwbaar en moet je speciale zaken letten? Hij heeft toch dat nokkenas verstelling systeem (had ik bij een hyundai ooit), is dat gevoelig, want bij mijn hyundai had ik er een dure reparatie aan, wilde op gegeven moment niet meer starten!
    Vraag 2: Zijn hier bij de Model:2 dezelfde punten als bij een Model:1 t.w. het roesten van het sub-frame; voorste draagarm rubbers; achter wielophanging rubbers; veren voor en achter roest/breuk etc.!
    Vraag 3: Hoe erg is het probleem met de vriespluggen en waar moet op letten in verband daar mee?
    Vraag 4: Spelen ook hier dezelfde problemen met bobine (later vernieuwde verhoogde versie gekomen) en vocht bij de bougie's?
    Vraag 5: Nog andere aandachtspunten misschien?

    Als er eventueel nog punten zijn die ik vergeten ben hoor ik het graag!

    Groet!
     
  2. Die link had ik gevonden, maar werkte niet op die plaats, maar nu wel! Zie dat de 1.6 ti-vct extra aandacht en rond de 200.000 / 150.000 km problemen / onderhoud aan de nokkenasverstelling nodig heeft, zal er op letten, want ik vond het vermogen niet echt verbluffend! Groet!
     
  3. Vermogen is sowieso niet verbluffend. Zou dan eerder naar een 2.0 gaan kijken. Als je op zoekt bent naar vermogen, weet niet wat het verbruik is van de 2 liter blokken. Maar vind de 1.6 ti vct ook niet echt zuinig met gemiddelde verbruik van 1 op 13,5.
    Heb namelijk zelf ook een mk 2.1 1.6 ti vct en zelf de vct unit al vervangen omdat ik ook al een storing kreeg. Dacht eerst de solenoid, maar was uiteindelijk toch de vct unit. Wel leuk klusje om te doen mits de juiste gereedschap.

    Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
     
  4. de 2.0 rijdt 1 op 11-13. Hangt beetje van je rijstijl af. Wij halen 1 op 12.
     
  5. 1 op 12 met een 2 liter? Had ik dus beter een 2 liter kunnen halen hahaha vind de 1.6 ti vct niet bepaald zuinig. Had minstens 1 op 15 verwacht. En rijd meeste binnendoor op provinciale wegen.

    Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
     
  6. Ja viel me ook niks tegen... Het is in ieder geval geen 1 op 10! 1 op 12 is zeker haalbaar met normaal rijgedrag. Als je beetje doorrijdt gaat het wel al wat sneller naar beneden he 130+ op snelweg enzo :)
     
  7. Mijn Duratec 1.8 heeft een vergelijkbaar benzineverbruik, gemiddeld ongeveer 1 op 12,5, wel met vnl snelwegkilometers.
    Bij een snelle autobahnrit naar de alpen kom ik niet onder de 1 op 11, en dan rij ik op 'vrije stukken' flink door, ruim 150 km/h (gps-snelheid, teller wijst dan 160 aan)
     
  8. Hier veel ervaring met de 2.0 Duratec. Ik haal 8 liter op 100 km (1:12,5) bij gecombineerd stad en snelweg gebruik. Na een aantal jaar op dit forum te hebben gezeten en de Focus MK2 meer dan 6 jaar te hebben gereden vallen een aantal zaken op:
    Thermostaat gaat erg snel kapot, heb zelf dit onderdeel al 2 keer vervangen
    Rubbers onderste draagarmen, alle rubbers slijten natuurlijk, maar bij de onderste draagarmen is het wel bovengemiddeld.
    Bovenste motorsteun
    Accuproblemen
    Waterlekkage bij dakrails en/of scharnieren achterklep

    Bij slecht onderhoud, verkeerde olie e.d. is de kans groot dat de motor olie gaat verbranden. Maar dit is eigenlijk bij heel veel motoren zo.

    Ik ben zeer tevreden over de algehele betrouwbaarheid. Ook zijn onderdelen niet te duur en is sleutelen aan de auto geen straf.
    Overigens is het onderhoud rond de 2 ton vaak groot. Zaken zoals krukaspoelie, multiriem, spanners, waterpomp e.d. staan rond 10 jaar/200.000km op het onderhoudsprogramma.
     
  9. Die van mij staat op 184.000km.
    - Thermostaat heb ik nog geen problemen mee gehad.
    - Ook de waterlekkage bij de dakrails of scharnieren niet, bij beide MK2`s (fase I en II) niet. Dit is ook niet iets 2.0 Duratec specifieks. Maar zou dan meer MK2 specifiek zijn.
    - Welke draagarmen bedoel je? Voor of achter?
    - En wat bedoel jij met de bovenste motorsteun? Degene (ook wel hydrolager genoemd) onder het koelvloeistoftankje of de steun bovenop de bak? Het hydrolager gaat idd ook weleens kapot.
    - Accu problemen is meer leeftijd dan specifiek auto gerelateerd.
    - Overigens ben ik het met je eens wat betreft het olieverbruik.
    - Bij de 2.0 zijn de dualmassa vliegwielen ook wel een dingetje.

    @TS:
    Kijk goed naar roest op de dorpels en waar de achterbumper op het achterscherm komt. Op de dorpels zit een coating die vocht vasthoudt, met verrotte dorpels als gevolg. En de achterbumper kan roest veroorzaken op het achterscherm doordat de bumper door de lak heen schuurt. Beste maak je even de bumperhoeken los en snij je een stuk van de binnenste rand weg, zodat de bumper vrij ligt van de carrosserie. Wanneer je een chromen achterklepstrip hebt dan kan er door contact corrosie op de klep ontstaan.

    Verder is de MK2 een hele fijne en wat mij betreft een betrouwbare auto. Zelfs onze MK2 fase 1.6 tdci houdt zich goed.
    Qua sturen vind ik de MK1 fijner (nodigt meer uit) maar qua comfort en ruimte dan toch graag de MK2. Ook omdat de stoelen veel beter zijn.
     
  10. Ik heb probleemloos een aantal jaren gereden met mijn mk2.1 2.0 Rally Edition. Positieve ervaring dus.
     
    • Goede vriend van mij heeft (mede dankzij mijn goede ervaringen) ook een 2.0 Duratec gekocht en ook na een paar maanden thermostaat kapot. Ook binnen dit forum regelmatig als aandachtspuntje genoemd.
    • Lekkage inderdaad meer algemeen MK2, zelf (heel klein) bij het scharnier gehad, diezelfde vriend bij dakrails. Ook hier op het forum een hele volksstam last van waterlekkages.
    • Inderdaad de hydrolager.
    • Accuproblemen, ook in combinatie met het slecht starten vóór de software update en combinatie van grote verbruikers zoals voor- en achterruitverwarming. Zelf al aan de derde accu toe waarvan 1 onder garantie vervangen. Sinds ik het rustiger doe met de voor- en achterruit verwarming en de softwareupdate is geïnstalleerd gaat het beter
    • Dualmassa vliegwielen heb ik gelukkig nog geen problemen mee gehad, maar goed om het in de gaten te houden.
     
  11. Hmm misschien ruil ik de mijne wel in hahaha.

    Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk
     
    De voor- en achterruitverwarming staan standaard altijd uit wanneer je de auto start.
    Die kun je pas inschakelen nadat je auto is gestart. Wat belangrijk is, is dat je het ampèrage van de accu afstemt op je dynamo. Ik heb mij laten vertellen dat de MK2 (of dat nou specifiek om de fase II gaat, weet ik niet) is uitgerust met een smartcharge dynamo. Je kunt dan niet “ongestraft” een grotere accu plaatsen, puur om het simpele feit dat de dynamo de accu niet kan opladen. Wel weet ik uit eigen ervaring dat de 2.0 Duratec erg nukkig reageert op een slechte accu. Overigens al eens de accukabels naar je accu toe gecontroleerd of die nog in orde zijn?
     

Deel Deze Pagina