1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ervaring motorblok 1.0 ecoboost 125pk

Discussie in 'Performance' gestart door Steppa87, 25 feb 2019.

  1. goedendag

    Ik heb een focus uit 2013 op het oog met 100k op de teller.
    Motorblok 1.0 ecoboost met 125 pk

    Nu hoor ik verschillende verhalen over het motorblok.

    Wat zijn hier de ervaringen, hoe lang gaat het blok mee. Zijn er veel problemen of extreme slijtages?

    Dit vanwege de 1.0 liter icm 3 cilinder en het vermogen wat er gevraagd word.

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen, heb al proberen te zoeken in het forum maar nog niet echt het antwoord kunnen vinden
     
  2. #2 rdk67, 25 feb 2019
    Laatst bewerkt: 25 feb 2019
    Goedemiddag,
    Mijn vrouw rijdt sinds afgelopen september in een Fiesta ST-Line uit 2017 met een 1.0 125 PK Ecoboost. Volgens mij is dat hetzelfde blok als in de Focus die jij bedoelt.

    Tot nu toe geen problemen, rijdt soepel en vlot. De auto nodigt wel uit tot sportief rijden, je merkt dat hij lui wordt als je te snel naar een te hoge versnelling schakelt.
    Pittig bakkie! [emoji106]

    Helaas kan ik je nog weinig vertellen over slijtage, ze rijdt er pas 4,5 maanden in met een kilometrage van nog geen 1000 per maand..

    Verstuurd vanaf mijn Huawei Mate 20 Pro met Tapatalk
    [​IMG]
     
    Steppa87 vindt dit leuk.
  3. Hebben zelf een Fiesta met 45 k dus nog lang geen 100k maar 0,0 problemen.

    Eerder is deze motor wel eens getest:
     

  4. Dit had ik inderdaad gezien. Maar als het slangetje vervangen is, zou er inprincipe geen probleem moeten zijn toch?
    Tevens de koppeling laten checken ( Als dat nog niet gedaan is )

    Motor heeft nu 100K gelopen, maar wil niet dat ik over 30/40K weer dikke kosten moet maken voor het vervangen of revisie van de motor oid
     
  5. Naar mijn weten is het een prima motor hoor. Zoveel problemen zijn er helemaal niet mee. Enkel dus koelvloeistofslangetjes en reservoiren laten vervangen (preventief het liefst). Je moet eerder je koelvloeistof in de gaten houden, dan de olie...
     
  6. Die puntjes zijn inderdaad wat extra aandacht waard. Daarnaast is onderhoud ALTIJD belangrijk. Als ie bijvoorbeeld al 60k met dezelfde olie en/of -filter rondrijdt, dan is dat niet er bevorderlijk voor de slijtage..

    Ik heb nu zelf bijna een jaar mijn MK3.5 met 1.0 125pk en ben een en al lof. Heerlijke tor, geen gekke dingen. nu 15k mee gereden.. Dus binnenkort maar eens een beurtje plannen ;)
     
  7. Ik heb zelf bijna 6 jaar rondgereden met een 1.0 ,weliswaar 100pk, en ruim 100k. op de teller gezet. Het enige probleem wat ik heb gehad is het bekende/beruchte koelvloeistof slangetje. Verder een prima motorblok.
     
  8. Hier 111.111 dkm met een 1.0 uit 2013.

    preventief koelreservoir en koelslang vervangen ivm bekende kwetsbaarheid daarvan. Kost je eenmalig een paar tientjes.

    Dus 100 procent probleemvrij, ik heb er wel vertrouwen in.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  9. Ik vind het wel meevallen. Je las een tijd geleden idd van een paar forumleden dat de blokken stukgingen door defecte slangen.
    Maar nu de slangen verbeterd zijn hoor je er nooit meer wat over.

    En dit was ook het enige probleem met deze motor. Dus 'zeker geen probleemloze motor' vind ik wat overdreven.

    De thp heeft meer problemen....
     
  10. Maar zodra de slang vervangen is, of word zal de motor niet meer in de soep lopen?
    Auto waar ik naar kijk komt uit 2013, ga morgen een proefrit maken (en ook de slang checken)

    Maar mocht ie al vervangen zijn, geen probleem uiteraard. Maar moet hij nog vervangen worden, heeft iemand nog tips wat kan wijzen op problemen die dit met zich mee heeft gebracht ? Waar ik dan op zou kunnen letten
     
  11. Tja een motor kan altijd stukgaan natuurlijk. Als de waterpomp stuk gaat, of de thermostaat blijft dichtzitten...
    Maar die slangen die stuksprongen was wel een groot risico. Er staat hier ergens een topic over met foto's van de oude en nieuwe slang.
     
  12. Het enige wat ik zeker even zou checken is het reservoir voor de koelvloeistof. Bij voorkeur de onderkant ook, dat gaat vrij makkelijk aangezien die geklikt zit. Voor zover ik weet is er nog steeds geen verbeterde variant gemaakt en krijgen ze dus wel een scheurtjes. Een nieuw reservoir kostte mij 2 jaar geleden 20 euro. Vervangen was heel makkelijk zelf te doen in een kwartiertje.
     
  13. Maar dat lijkt me een risico wat bij elke willekeurige auto zou kunnen gebeuren toch ?
    Of is dit een veel voorkomend euvel bij dit type ?

    Bedankt allemaal voor de reacties :)
     
  14. Die zal ik ook checken, die zijn met het blote oog te zien ? En wellicht wat vochtig ?
     
  15. Onderhoud verkeerd, verkeerde koelvloeistof tast ook de buizen aan.goedkope benzine, niet warm.rijden voordat je gaat gassen.
    Ja zo verkort je de kevensduur wel, en denk dat de leaserijders ook wel een verkorte hebben ondankt dat ie zn beurten krijgt. Niet alle leasers dan he, die hier zitten natuurlijk niet meegeteld.
     
  16. Heb er 45k opzitten nu, bevalt me goed.
    Maar 400k gaat ie niet halen denk ik.
     
  17. De scheurtjes hoeven niet nat te zijn. Anders zie je het ook snel genoeg aan hwt niveau.
    De scheurtjes zijn makkelijk te herkennen omdat ze lichter zijn dan de rest van de tank. Tankje zelf is dan ook vaak wat verkleurd, origineel is hij wit.
     
  18. Zelf heb ik er voor gekozen om het koelsysteem te wijzigen naar fase 2 specificaties. Het verschil tussen het koelsysteem van de Focus 3 fase 1 en de Focus 3 fase 2 is slechts 2 koelslangen. Door de gewijzigde slangen heeft de fase 2 niet de koelvloeistof retourslang (degas hose) die bij de fase 1 nogal eens ernstige problemen veroorzaakte. Zelfs het nieuwste (gewijzigde) type van de fase 1 degas hose gaat nog wel eens kapot. Wanneer dit gebeurt zijn de gevolgen vaak desastreus. De fase 2 koelslangen kennen tot op heden nog geen (bekende) problemen.

    Bijkomend voordeel van de fase 2 koelslangen is dat deze ook nog eens goedkoper zijn als de fase 1 degas hose. Het preventief plaatsen van de fase 2 slangen en vervangen van het koelvloeistof reservoir en dop kost circa €100,- aan onderdelen.


    Buiten preventief onderhoud aan het koelsysteem en regulier onderhoud heb ik tot dusver alleen de waterpomp moeten vervangen omdat deze (zeer minimaal) lekte. Verder is mijn 1.0 ECOboost tot op heden probleemloos
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina