1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Focusp’s 2012 Wagon Trend: Nieuwe mijlpaal bereikt!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door focusp, 4 nov 2015.

  1. Ha nee, zo bedoel ik het niet! Ik wilde alleen maar aangeven dat de 6-jaar beurt blijkbaar weer een grote is en dus meer kost dan beurt 5. Ik bezuinig zeker niet op onderhoud en laat een ‘gewone’ beurt uitvoeren. Hier zit ook weer een jaar Ford Assistance bij, wel zo prettig.
     
  2. Mijn 1.0 125 pk heeft nu 131.000 gereden.
    Onruilprijs is zo laag dat ik nog maar even doorrijd. Ben benieuwd naar de hoogste km stand in dit forum. Je hoort regelmatig mensen hun bezorgdheid uiten over die kleine turboblokjes maar ik lees hier geen verhalen over stukgelopen motoren ( behalve dan door koelingsproblemen )
    Ik heb in ieder geval nog geen bijzondere kosten gehad . Wat is jullie ervaring ?

    Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
     
  3. Deze week heeft onze Focus weer zijn jaarlijkse vertroetelbeurtje gehad bij de plaatselijke Ford garage. Naast de standaard zaken zoals verse olie, nieuwe bougies, schone filters en dergelijke, is ook de Airco gereinigd en gerepareerd (ice sensor vervangen) en is de remvloeistof vervangen. Ook heeft de monteur naar het schudden van het blok bij stationair toerental gekeken. Helaas geen oorzaak gevonden. Geen foutcodes in de computer (en dan is een probleem tegenwoordig niet meer te vinden...). Het zou een bougie kunnen zijn geweest en die zijn nu vervangen. We zien het daarom eerst nog maar even aan.
    Naast de beurt moest de auto APK gekeurd worden. Na 6-jaar en 100.000km is dit pas de tweede keer. Eigenlijk helemaal niet zo vaak als je bedenkt dat de Focus nu al twee rondjes om deze aardbol heeft gemaakt!
    Helaas APK afkeur! Meer dan 30% remverschil bij de achterwielen. Dat vond ik best ernstig klinken en gek dat ik daar niets van heb gemerkt. De auto trok niet naar opzij en ook geen blokkerend wiel bij stevig afremmen. Gelukkig simpel op te lossen: De boel is los, schoon en gangbaar gemaakt. Dat was alles.
    Verder geen onverwachte kosten, zelfs de ruitenwissers kunnen nog een jaartje mee :-)

    Nadat het papierwerk was afgerond en ik de autosleutel weer in ontvangst had genomen heb ik nog even snel een rondje door de showroom gemaakt. Volgens de werkplaats kan de auto er wel weer een tijdje tegenaan, maar de afdeling verkoop denkt daar natuurlijk heel anders over! De verkoopmedewerker had alvast een offerte voorbereid voor een Focus 4 in ongeveer dezelfde setup als mijn huidige Focus 3.1. Dat is (financieel) toch wel even slikken, voorlopig sturen we nog maar even in de 3 verder...

    Overigens begrijp ik de kritiek op de looks van het nieuwe model niet zo goed. Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik vind de 4 er best goed uitzien! Modellen zijn helaas minder sprekend dan vroeger. Dit is al een tijdje zo, ik kan me nog een TopGear item herinneren van de (toen) nieuwe Focus 2. Deze werd in een drukke winkelstraat geparkeerd en het viel helemaal niemand op dat er een nieuw model auto stond! Het scherm is inderdaad wat minder mooi, maar eerlijk is eerlijk, het dashboard van mijn 3.1 is ook een rommeltje! Mij valt de techniek van de 4 een beetje tegen. Het nieuwe model is niet zuiniger, (weer)zwaarder en er is nog steeds geen hybride/elektrische variant.
    Opvallender vond ik de Fiesta, wat is dat een volwassen auto geworden! Ik stond naar een dik aangeklede ST te kijken en dacht eerst dat het ook een nieuwe Focus was! Haha. Jammer dat daar geen wagon van wordt gemaakt.

    We kunnen er dus weer een jaartje tegenaan! Ik denk dat we met deze auto (als er geen gekke dingen gebeuren) nog zeker een jaar of twee doorrijden. De auto heeft er ook zin in lijkt het. Na de beurt werkt zelfs het start-stop systeem weer! De start-stop heeft altijd al een ‘eigen willetje’ gehad en deed het al een tijdje niet meer. Vast door slijtage van de accu dacht ik maar nu wordt er dus opeens weer gestopt en gestart.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. De dagen zijn weer een stuk korter geworden en rijden we weer wat vaker in het donker. De lichtopbrengst van het dimlicht vond ik de laatste tijd wat tegenvallen. Onze Focus is nog uitgerust met ouderwetse halogeen peertjes in een reflector koplamp. Ik weet dus niet zeker of het aan de H7-lichtjes of aan het LED/Xenon geweld om ons heen licht (ehhh ligt). Voor mij wel de aanleiding om preventief het licht te vervangen door verse lampjes. Maar welke dan? Er zijn diverse Xenon kitjes voor H7 in omloop maar ik lees ook dat deze officieel niet zijn toegestaan. En aangezien ik steeds vaker geconfronteerd wordt met tegenliggers die hinderlijk/verblindend schijnen, met vaak verdacht blauwig licht, heb ik besloten om bij originele halogeenlampen te blijven. Ik gun mijn mede weggebruikers ook graag goed zicht :-)
    Nu zitten er standaard Philips H7 lampen. Prima lampjes maar nu wilde ik toch eens kijken of er zonder grote aanpassingen een verbetering mogelijk is.
    Er zijn diverse lampjes in omloop die claimen tot wel 150% meer licht te geven. Maar het wattage blijft gelijk en ook bij de lichtopbrengst (Lumen) staat hetzelfde getal. Ik geloof dus niet direct dat dit soort claims werkelijk waar zijn. De opgegeven levensduur is vaak veel korter, witter licht is heter gloeien en daardoor is het gloeidraadje eerder opgebrand. Eerst maar eens online op zoek naar een test.
    Na enig zoeken kwam ik deze test tegen:
    https://www.auto-motor-und-sport.de/test/h7-gluehlampen/#kaufhinweise
    Zo te zien een objectieve test en (niet onbelangrijk) er is getest met een reflector koplamp uit een Ford Focus!
    Uit deze test blijkt dat de bekende lampen zoals de Osram Night breaker inderdaad het meeste licht geven. Daarvoor moet je wel een prijs betalen, niet alleen in Euro’s, maar ook de levensduur is stukken korter.
    In het lijstje stond ook een voor mij onbekend merk GE (General Electric) dat een positieve uitzondering vormde. Veel en witter licht met toch een voldoende lange levensduur. Deze is het dus geworden! En als je dan toch bezig bent heb ik meteen alle lampjes maar vervangen. De knippers door Silvervisions, de rest gewoon standaard, lekker retro. De Focus 3 heeft zijn boordspanning een stuk beter op orde dan zijn voorganger waardoor de lampjes veel langer meegaan. Waar ik bij onze Focus 2 ongeveer elk jaar de dimlichten moest vervangen, heb ik tot nu toe alleen de twee dimlichten voor tussentijds vervangen. Maar zo kunnen we er voorlopig weer tegen en hoef ik niet onderweg te klooien in het donker met een kapotte lamp. De lampjes moeten nog gemonteerd worden, ik zal nog een voor/na foto plaatsen als dat lukt.

    [​IMG]
     
  5. Goede keuze, GE is echt een oud gediende met bewezen kwaliteit.

    Ik heb zelf de Osram Nightbreakers erin gezet, zeker meer licht dan de GP thunders die ik ervoor had maar ook veel geler helaas. En ze zijn niet goedkoop maar ik ga liever voor meer licht dan looks in dit geval.

    Wellicht is de GE een goed compromis !
     
  6. #26 Mpothoven, 9 dec 2018
    Laatst bewerkt: 9 dec 2018
    Die GE heb ik ook in de Cee’d. Zeer tevreden over!

    Mijn vrouw heeft ze als H4 in de i10 en ook daar stukken meer licht.

    Edit ik heb de +120
     
  7. Welke van die GE komt het beste in de buurt bij de standaard xenon van Ford?
    Moet m'n grootlicht en bochtverlichting nog vervangen voor wit/blauw

    Verstuurd vanaf mijn LG-H870 met Tapatalk
     
  8. Je kunt natuurlijk wachten tot er iets stuk gaat maar dat is (bij mij in ieder geval) altijd op een ongelegen moment. Nu we besloten hebben dat de Focus nog een tijdje bij ons blijft, geniet ik liever zelf nog even van een vers onderdeel. Ik ben daarom begonnen met het wisselen van de gloeilampjes en nu is ook de accu aan de beurt.
    Het start-stop systeem werkt al een tijdje niet meer. Na de laatste beurt leek het weer even goed te gaan maar dat duurde nog geen week. De afgelopen weken was het kouder en merkte ik soms dat de auto ‘s ochtends duidelijk meer moeite had om te starten (heb ik zelf ook last van trouwens :-) ). De levensduur van een start-stop accu is 3-6 jaar en onze auto is de 6 net gepasseerd. Voor de zekerheid de spanning van de accu gemeten na een nacht rust; 11,8Volt... Genoeg redenen om te kiezen voor een nieuw exemplaar voordat de echte kou eraan komt.
    Dankzij de posts hier op het Forum is een vervanger (en bijbehorende installatieprocedure) snel gevonden. Het is de Varta D54 EFB geworden. Deze accu wordt ‘ready to go’ (vol) geleverd. De prijs viel mij ook mee, voor €125,- werd de accu netjes thuisbezorgd. Monteren doe ik dus zelf en kostte wel wat meer tijd dan gedacht.
    Ondanks dat de motor de inhoud van een pak melk heeft zit de motorruimte behoorlijk vol. De accu zit helemaal achterin verstopt onder een plastic beschermkap. Om er goed bij te komen heb ik ook het deksel van het luchtfilterhuis en het luchtfilter zelf verwijderd, iets wat overigens niet perse hoeft.
    In dit filmpje wordt uitgelegd hoe je de benodigde ruimte moet maken:


    Er zat al wat corrosie op de plus-pool en er was een soort lekspoor te zien op de accu zelf. Een van de bevestigingsschroeven onderin de accubak was ook helemaal verroest. De accubak, accuklem en de schroef eerst netjes schoongemaakt. Toen de nieuwe accu geplaatst en kon ik alles wat losgehaald was weer in elkaar zetten.

    [​IMG]

    Dan het spannendste moment... Doet ie het of doet ie het niet?
    Allereerst de BMS reset uitgevoerd volgens deze procedure. https://www.focusclub.nl/index.php?...a-het-vervangen-of-opladen-van-de-accu.98992/

    Daarna starten en een stukje rijden. Gelukkig, alles werkt normaal. De voorkeuren van de radio, de navigatie favorieten en zelfs de start-stop kwam weer tot leven!

    Of mijn nieuwe lampjes meer licht geven kon ik nog niet testen (het was licht buiten...). Daar zal ik later nog wel een plaatje van posten. De silvervision lampjes zien er wel optisch beter uit dan de gekleurde bolletjes die er eerst in zaten.

    Al met al een nuttige besteding van een vrije woensdagmiddag.
     
    JelleL, jjonkie, Marco Morello en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Voelt goed hè?

    Als het straks min 20 is en je start moeiteloos dan geniet je er toch even extra van.
     
  10. Zeker! Sowieso geeft het goed gevoel als je zelf iets hebt kunnen maken. Groot of klein project maakt daarbij niet uit.
    En inderdaad veel beter dan in de ijzige kou op de wegenwacht te moeten wachten. [emoji3]

    Even iets anders... Heb jij ondertussen nog de motorsteun vervangen? En zo ja, merk je een verschil?
     
    meeder vindt dit leuk.
  11. Misschien herken je het wel, van die piepjes en kraakjes die er niet horen te zijn. Ik ben er vrij gevoelig voor zullen we maar zeggen.... Gelukkig heeft onze Focus er niet zoveel last van. Er zit soms een rammeltje in het dashboard, maar alleen als ik langzaam over een klinkerweg rij. En de rolhoes van de kofferruimte maakt soms ook een geluidje als deze is afgerold. De laatste tijd is er echter een piepje bijgekomen van een onderdeel dat veel wordt gebruikt, de versnellingspook. Bij bijna elke schakelbeweging hoor ik een zachte squieiek. Heel irritant, maar gelukkig eenvoudig zelf op te lossen met een beetje vet op de juiste plek.
    Allereerst moest de pookhoes los. Dit ging vrij gemakkelijk met een lego tooltje, dat vaak wordt meegeleverd bij een bouwset. Daarmee kon ik de ring van de pookhoes omhoog wippen zonder iets te beschadigen.

    [​IMG]

    Vervolgens met een spuitbusje met lithiumvet (met zo’n handig rietje eraan) de bewegende delen ingespoten. Eerst een paar stangetjes ingevet waar ze in een buisje gleden, maar dat was het niet. Ook de kogel van de schakelpook zelf was niet de boosdoener. Toen ik wat vet in de kogelgewrichten van de schakelstangen spoot was het squieiek geluidje verdwenen. Job done!
     
  12. Kan me daar ook erg aan storen. Gelukkig is de Focus redelijk rammelvrij.
    Mooi dat je het zo op heb kunnen lossen.
     
  13. Leuk om te lezen! Dat piepje is bij mij kortgeleden ook ontstaan. Ga er binnekort eens naar kijken!
     
  14. Nog even een plaatje van het lichtbeeld van mijn oude Philips H7 dimlicht en de nieuwe GE +90%. Het duurde even voordat ik weer eens, in het donker, bij dezelfde muur was...

    Oud:
    [​IMG]

    Nieuw:
    [​IMG]

    De nieuwe lampjes geven duidelijk meer en witter licht. Nu maar hopen dat ze niet te snel ‘opgebrand’ zijn.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Dat ziet er goed uit! Als ik geen led had, had ik die n.a.v. jouw ervaring en die foto ook gekocht.
     
  16. Vandaag is de Focus voorzien van drie nieuwe schoenen. Nee, geen typefout, ook heb ik de auto niet omgebouwd naar een driewieler...
    Vorig jaar, op vakantie in Engeland, is er een stanleymes (afbreekmes) in de linker achterband terecht gekomen. Dat was dus (br)exit band. Ter plaatse de band laten vervangen en vandaag is de rest gedaan. Hoewel er nog wel genoeg profiel aanwezig was op de oude banden, werden er steeds meer droogtescheurtjes zichtbaar op de wangen. Ik heb gekozen voor de Michelin Primacy 4. Deze was in Engeland al gemonteerd en nu zijn alle banden dus weer gelijk. Ben benieuwd of er verschil te merken is met de Michelin Energy savers die eronder lagen.
     
  17. Aangemoedigd door het topic en de informatie van @JW heb ik besloten om zelf de motorsteunen te gaan vervangen.
    Inmiddels heb ik de spulletjes in huis. Nu alleen nog even tijd vinden om het klusje te gaan klaren.

    [​IMG]

    Om de bovenste steun te vervangen moet ik het motorblok ondersteunen. Kan ik dit doen door de krik (met een blokje hout om de druk te verdelen) onder het carter te plaatsen?
     
  18. Ja dat moet voldoende wezen

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  19. Top! Dit weekend ga ik maar eens een poging wagen...
     
  20. #40 focusp, 30 jun 2019
    Laatst bewerkt: 30 jun 2019
    Vandaag de motorsteunen vervangen. Ik kon gebruik maken van een garage met put en hoefde dus niet onder de auto te kruipen. Dat werkt wel zo makkelijk! Wel even de laarsjes aan want ondanks de droogte komt er wat grondwater omhoog.

    [​IMG]

    De onderste steun (torque restrictor) was een fluitje van een cent. Deze zit maar met twee bouten vast maar om ‘m eruit te krijgen moet ook de beugel, die aan het blok zit, los. Dat zijn nog drie extra bouten.

    Toen was de bovenste, oliegedempte, steun aan de beurt. Die gaf wel even wat stres want er loopt een dikke slang overheen. Ik dacht dat dit een koelwater slang was, die kan natuurlijk niet zomaar los. Maar met een beetje hulp van nog een paar ogen bleek het de slang van de intercooler te zijn. Daar zit alleen lucht in dus dat is niet zo’n probleem. Slang los, potje van de koelvloeistof aan de kant en toen was ook deze steun zo vervangen. Oh ja, niet vergeten het motorblok te ondersteunen (krik)...

    Job done!
     

Deel Deze Pagina