1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koppelingspedaal komt soms niet helemaal omhoog

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mike M, 22 nov 2018.

  1. Net bedrag, was zelf €475,- kwijt. Spullen en montage [emoji106]

    Mk1F2 1.6 Black Futura
     
  2. Bij ons geen lekkage gelukkig. Systeem ontlucht en het werkt weer.................voor hoelang........

    Weer een sloot geld Mike!

    Hopen dat alles weer goed is nu.
     
  3. Alleen ontluchten, wist niet dat dat ook nog kon.
    Dat het bij mij echt lek was wist ik al, had mijn zwager gecontroleerd.

    Veel geld inderdaad, maar valt onder de extra verzekering die ik bij aankoop afgesloten heb. Dat was dus een goede beslissing...
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Ik heb onlangs mijn focus ook ter reparatie aangeboden voor dit probleem, het gaat om de 1.5tdci focus 3 mk2. Eerst merkte ik dat het pedaal 'bovenin' wel erg makkelijk in te trappen was. leek wel alsof er geen weerstand was. Mijn eerste reactie was ook het eerder genoemde veertje, dus ik kijken maar alles bij het pedaal zag er goed uit. Probleem was in het begin vaker niet aanwezig dan wel, maar naarmate de tijd verstreek werd het pedaal zompiger en op een punt kwam het helemaal niet meer terug omhoog. Om te koppelen/ontkoppelen kon ik de laatste centimeter van het pedaal nog gebruiken maar verder was het drama. Na schakelen met de voet terug omhoog trekken was de enige oplossing maar dat rijd voor geen meter natuurlijk, helemaal niet met een koude motor in de eerste twee versnellingen.

    Dealer heeft toen diagnose gesteld, na veel doorvragen kwam er uiteindelijk het volgende uit; het dubbelmassa vliegwiel is in onbalans, dat 'wiebelt' als het ware waardoor er lucht in het systeem komt. Daarom functioneert het pedaal niet goed. Ze waren druk en er moesten veel onderdelen besteld worden dus for the time being hebben ze het systeem ontlucht (en daar heb ik weer een week redelijk goed mee kunnen rijden). Oplossing was om vliegwiel, drukgroep en koppelingsplaat te vervangen, onder garantie van Ford want kennelijk was het een bekend probleem.

    Inmiddels is de auto voor de reparatie geweest. Na reparatie kreeg ik te horen dat alleen de drukgroep vervangen was, er is met geen woord over het vliegwiel en de koppelingsplaat gerept dus ik ben benieuwd. Auto rijdt overigens al een week weer prima. Leasemaatschappij wel even ingelicht over de voorgestelde reparatie en de uiteindelijk uitgevoerde werkzaamheden..
     
  5. Is de bak die aan de 1.5 TDCI hangt dan dezelfde als bij de 1.6 tdci?

    Bij mij is toen ook het hele set vervangen waarbij ook gemeld werd dat het vaker voor kwam.

    Er is wel eens gezegd dat het voornamelijk bij de 16V TDCI voorkwam maar blijkbaar komt het veel vaker voor.

    Bij mij op het werk zijn al meerdere koppelingsets en versnellingsbakken vervangen bij de Focussen die bij ons rond rijden.
     
  6. jij bedoelt bij de :focus2: dus?, dat is voor mij nieuw om te horen.
     
  7. Dat is wat ik wel eens gehoord heb maar dat kan ook onjuist zijn natuurlijk.
    De gevallen bij mij op het werk zijn allemaal 2013/2014 modellen.
     
  8. dat is dus de :focus3: en dat zijn 8V motoren.
     
  9. Donkere dagen voor kerst, zeker als je de :focus3: op een ambulance de straat uit ziet rijden.
    Wederom problemen met de koppeling. Vrouwlief gisteren met moeite uit het oosten van het land teruggekeerd in Gouda.
    Via de :ford: assistence kunnen regelen dat we vervoer hebben de komende dagen, maar reparatie waarschijnlijk niet eerder als in het nieuwe jaar.

    EC59F25E-1E88-4FEC-8573-CD78F5F615FA.jpeg
     
  10. Hopelijk doen ze nu wat meer dan alleen ontluchten.
     
  11. Ze zullen wel moeten, heeft niet geholpen.

    Afwachten maar.......
     
  12. daar wordt je niet vrolijk van :nocheer:
    elk nadeel heeft zijn voordeel, nu staat je auto wel mooi binnen met oud en nieuw ;)
     
  13. #33 Mike M, 27 dec 2018
    Laatst bewerkt: 5 jan 2019
    Opgelost!
     
  14. Dit terwijl je cilinder is vervangen?
     
  15. Mmmmmmm

    Vandaag de eerste diagnose en willen ze de cilinder vervangen. Anders een probleem in bij de koppelingsplaten denken ze.
     
  16. Bij mij was lekkage van de koppelingscilinder zichtbaar.

    Die diagnose bij jou is wel heel breed.
     
  17. Klopt.

    Wij wachten maar af......
     
  18. Bij mij was het inderdaad de cilinder en aangezien de bak er toch al onderuit was hebben ze alles gecontroleerd en toen bleek dat het vliegwiel slecht was en toen hebben ze het vliegwiel, de drukgroep en de koppelingsplaat ook maar vervangen.
     
  19. Zoooo, dat zal geen goedkope reparatie geweest zijn. Vliegwiel slecht? Hoe is dat mogelijke en hoeveel had de jouwe gelopen?
     

Deel Deze Pagina